طراحی کاتالوگ دیجیتال

طراحی کاتالوگ دیجیتال از ابزار هوشمندی در زمینه تبلیغات و فروش محصول است. با اینکه کاتالوگ چاپی همچنان در دنیای تبلیغات و بازار هدف موجد است، اما با روی کار آمدن دنیای آنلاین استفاده از کاتالوگ هوشمند مرسوم شده است. خیلی از کسب‌وکارها برای طراحی کاتالوگ از نسخه هوشمند آن کمک می‌گیرند. این امر مزیت‌های بسیاری چون دسترسی آسان و هزینه به‌صرفه نسبت به نسخه‌های کاغذی آن به همراه دارد.

طراحی کاتالوگ دیجیتال چیست؟ از کاتالوگ دیجیتال چه استفاده‌ای می‌شود؟ کاتالوگ هوشمند یعنی چه؟ چرا به کاتالوگ هوشمند نیاز داریم؟ کاتالوگ دیجیتال چگونه طراحی می‌شود؟ یکی از ابزارهای طراحی و تبلیغاتی در این روزها استفاده از کاتالوگ هوشمند است. باید بدانید که در طراحی کاتالوگ دیجیتال مواردی قابل اهمیت هستند.

کاتالوگ هوشمند

اگر برای شما سوال پیش‌آمده که کاتالوگ هوشمند چیست در این مقاله همراه سلام گرافیک باشید. همانطور که در مقاله کاتالوگ چیست؟ خواندید، کاتالوگ یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنعت معرفی محصول و تبلیغات است. از کاتالوگ برای معرفی یک محصول یا خدمت در بازار استفاده می‌کنند. علاوه بر کاتالوگ تبلیغاتی، کاتالوگ صنعتی هم می تواند یکی دیگر از انواع کاتالوگ ها باشد.

طراح کاتالوگ با شناسایی هدف و بازار محصول شروع به طراحی جلد کاتالوگ و صفحات آن می‌کند. این کاتالوگ می‌تواند در بازار فروش تاثیر بالایی بگذارد و باعث برندسازی و افزایش سود محصول شود.

امروزه در صنعت تبلیغات روش‌های گوناگونی وجود دارد. با آمدن دنیای آنلاین برخی از روش‌های تبلیغاتی منسوخ شده‌اند. کاتالوگ از آن دسته ابزارهای تبلیغاتی است که هنوز در این عرصه پابرجا مانده است.

اما سؤال این است که چه چیزی باعث شده تا کاتالوگ همچنان در بازار تبلیغات سودآور باشد؟ بعد از روی کار آمدن دنیای آنلاین کاتالوگ هم از این راه عقب نماند. یکی از مدل‌های کاتالوگ که تولید شد، کاتالوگ هوشمند است.

کاتالوگ هوشمند نوعی کاتالوگ آنلاین است که با طراحی و آماده‌سازی بخش‌های مختلف در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. استفاده از کدنویسی و یا طراحی گرافیکی موجب پدیدآمدن کاتالوگ الکترونیک یا هوشمند می‌شود.

این کاتالوگ‌ها قابلیت قرارگیری روی وب‌سایت و سیستم‌های الکترونیکی را دارند. همچنین نسخه‌های اندروید آن‌ها نیز توسط برنامه‌نویسان طراحی و تنظیم می‌شود. با اینکه چاپ کاتالوگ هنوز هم به قوت خود باقی‌مانده‌اند، برخی از سازمان‌ها و یا شرکت‌ها پا به عرصه دیجیتال گذاشته و از کاتالوگ هوشمند برای تبلیغات و معرفی محصول خود استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از کاتالوگ دیجیتال

از مزایای استفاده از کاتالوگ‌های دیجیتال به دسترسی آسان و قابل‌حمل بودن آن‌ها می‌توان اشاره کرد. اغلب سازمان‌ها با قراردادن کاتالوگ محصول روی سایت این امکان را به مشتریان خود می‌دهند تا به‌راحتی آن را دانلود کرده و با خدمات آن‌ها آشنا شوند. ماندگاری کاتالوگ دیجیتال نسبت به نسخه چاپی آن خیلی بیشتر است.

از مزایای قابل‌توجه کاتالوگ‌های هوشمند استفاده از ویدئو و عکس‌های متحرک در آن است. این امر موجب محبوبیت بیشتر کاتالوگ‌های هوشمند نسبت به نسخه چاپی آن شده است.

همچنین باید گفت کاتالوگ الکترونیک قابلیت انتشار نامحدود دارد و هزینه آن خیلی به‌صرفه‌تر و کم‌تر از کاتالوگ کاغذی است. این کاتالوگ‌ها امکان ویرایش و اصلاح خطا را به‌راحتی برای طراح فراهم می‌کنند و در تعداد صفحات آن محدودیتی وجود ندارد.

تعرفه طراحی کاتالوگ دیجیتال

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کاتالوگ چاپی هزینه‌های بالایی دارد. طراحی کاتالوگ، عکاسی و تصویرسازی، آماده‌سازی محتوا و نوع کاغذ چاپ همه از هزینه‌های جدایی برخوردار هستند. تعداد تیراژ کاتالوگ هم این هزینه را دوچندان می‌کند.

کاتالوگ هوشمند فارغ از هزینه چاپ و نوع کاغذ و همچنین قطع کاتالوگ (ابعاد) آن است که در کاهش هزینه‌ها قدم بزرگی برداشته است. از طرفی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، استفاده از کاغذ به حداقل می‌رسد. برای اطلاع دقیق از هزینه طراحی کاتالوگ الکترونیک با تیم حرفه‌ای سلام گرافیک در ارتباط باشید.

فرم بندی کاتالوگ و قالب کاتالوگ از سری مواردی هستند که در قرارداد طراحی کاتالوگ و هزینه های آن باید لحاظ شوند.

نمونه کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال همانند نسخه‌های کاغذی آن انواع مختلفی دارد. در ادامه به بررسی مدل‌های کاتالوگ الکترونیک می‌پردازیم. در بین نمونه های کاتالوگ دیجیتال، می توانید ایده برای طراحی کاتالوگ بیابید.

برخی کاتالوگ‌ها هستند که روی فلش یا CDها طراحی می‌شوند و در شرکت‌ها موجود هستند. لازم به ذکر است این نمونه نیاز به برنامه‌نویسی حرفه‌ای دارد. به این نوع کاتالوگ، کاتالوگ الکترونیک می‌گویند؛ زیرا به‌صورت الکترونیکی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

طرح کاتالوگ‌ دیگر، کاتالوگ‌های دیجیتال یا هوشمند هستند که بر روی وب‌سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. کاربران با کلیک روی لینک‌های موجود آن‌ها را دانلود کرده و مشاهده می‌کنند. همانطور که می دانید کاتالوگ های دیجیتال، به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می گیرد. در نتیجه به دنبال انواع جنس مقوای کاتالوگ و پوشش جلدکاتالوگ نخواهید بود.

نرم افزار طراحی کاتالوگ دیجیتال

نرم‌افزارهای مختلفی برای طراحی کاتالوگ وجود دارد. برخی از نرم افزار های طراحی کاتالوگ رایگان هستند و بعضی از آنها برای ارائه برخی خدمات خود هزینه دریافت می کنند. در ادامه برخی از نرم‌افزارهای رایگان را به شما معرفی می‌کنیم که برای طراحی کاتالوگ هوشمند به شما پیشنهاد می‌شوند.

  1. نرم‌افزار FlipHTML5

یکی از نرم‌افزارهای هوشمند در زمینه طراحی و دیزاین کاتالوگ است. این نرم‌افزار امکانات بالایی دارد که به شما اجازه می‌دهد لینک‌های ارتباط مشتری با صفحات شخصیتان را در آن قرار دهید.

  • نرم‌افزار Ceros

این نرم‌افزار بدون نیاز به برنامه‌نویسی به شما امکان طراحی و دیزاین کاتالوگ را می‌دهد. این برنامه یک برنامه تعاملی است که می‌توانید کاتالوگ دلخواهتان را در آن سفارشی‌سازی کنید.

  • نرم‌افزار Catalog Machine

استفاده از این نرم‌افزار به‌صرفه است و برای موتورهای جستجو و گوگل سازماندهی شده است. در پایان می‌توانید خروجی PDF از این برنامه دریافت کنید.

  • نرم‌افزار MyBusinessCatalog

این نرم‌افزار یکی از بهترین نرم‌افزارهایی است که شما امکان طراحی کاتالوگ به‌صورت HTML و Android و حتی PDF را می‌دهد.

  • نرم‌افزار DCatalog

این نرم‌افزار مانند دیگر نرم‌افزارهای معرفی شده در صنعت طراحی و دیزاین کاتالوگ بسیار محبوب است.

  • نرم‌افزار PubHTML5

در این برنامه می‌توان از تصاویر باکیفیت بالا برای طراحی کاتالوگ و بروشور استفاده کرد. البته کاتالوگ و بروشور تفاوت هایی با هم دارند اما استفاده از این نرم افزار زیاد در تفاوت کاتالوگ و بروشور دیجیتال تاثیری ندارد.

طراحی کاتالوگ دیجیتال از فنونی است که هر طراحی در دنیای امروز باید آن را فرابگیرد. با استفاده از کاتالوگ‌های دیجیتال قدم بزرگی در عرصه تبلیغات و بازار فروش خواهید گذاشت.

برای طراحی کاتالوگ دیجیتال از فتوشاپ هم می‌توان استفاده کرد؟

در پاسخ باید گفت بله یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند در زمینه طراحی کاتالوگ دیجیتال، فتوشاپ است.

چه فرمت‌هایی برای طراحی کاتالوگ دیجیتال وجود دارد؟

کاتالوگ دیجیتال در صورت‌های مختلفی می‌تواند ارائه شود. فرمت‌هایی چون HTML، Android، PDF و…

3.5/5 - (2 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله