شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ چیست؟ از کاتالوگ چه استفاده‌هایی می‌شود؟ در تهیه کاتالوگ از چه جنس کاغذی استفاده می‌کنند؟ امروزه از کاتالوگ به‌منظور راه ارتباطی بین فروشنده و مشتری برای توضیح و معرفی محصول استفاده می‌شود. در کاتالوگ نوع محصول، موارد استفاده و مدل‌های مختلف آن را معرفی می‌کنند. در کاتالوگ از کاغذهایی همانند گلاسه و یا کاغذ پلاستیکی استفاده می‌کنند تا طول عمر بیشتری داشته باشد. کیفیت چاپ عکس از ویژگی‌هایی است که کاتالوگ‌ها به خوبی آن را نمایان می‌کنند.

کاتالوگ چیست؟ کاتالوگ (catalog) به کتابچه و یا دفترچه‌ای گفته می‌شود که اکثر سازمان‌ها و یا کارخانه‌ها برای معرفی محصولات و یا خدمات خود آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. کاتالوگ‌ها برای اولین بار در قرن بیستم و در ونیز طراحی و چاپ شدند. در آن دوره کاتالوگ‌ها برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی و به صورت دست نویس آماده شده بودند و به این طریق برای اولین بار کاتالوگ‌ها پا به صنعت چاپ گذاشتند. در ادامه همراه استودیو طراحی سلام گرافیک باشید.

از کاتالوگ چه استفاده‌ای می‌شود؟

درون کاتالوگ‌ها تمامی اطلاعات یک کالا و یا خدمات قرار داده می‌شود تا مشتریان به راحتی به مقایسه بین محصولات و یا خدمات مختلف پرداخته و دچار مشکل نشوند. به بیان دیگر کاتالوگ‌ها هر چه طراحی بهتر و منحصر به فردتری داشته باشند، دست مشتریان را در انتخاب کالا و یا خدمات خود بیشتر باز می‌گذراند تا مشتریان بتوانند به راحتی از بین موارد مختلف آن چه به دنبالش هستند را پیدا کنند.

در نتیجه می‌توان فهمید طراحی کاتالوگ چه تاثیر مهمی بر روی میزان علاقمندی مشتری به خرید خواهد داشت. به طور مثال شاید مشاهده کرده باشید که در نمایشگاه‌های کتاب ناشران کاتالوگ‌هایی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تا به دور از هیاهوی کنار غرفه‌ها مخاطبان هر نشر بتوانند با آسایش به دنبال کتاب مورد نظر خود بگردند و پس از پیدا کردن آن، آن را خریداری نمایند.

چرا به کاتالوگ نیاز داریم؟

با استفاده از کاتالوگ‌ها مشتریان می‌توانند متوجه شوند که کتاب مورد نظر در این نمایشگاه به فروش می‌رسد و یا خیر و یا نویسنده مورد علاقه خود دارای کتابی چاپ شده در این نمایشگاه است و یا خیر و در نتیجه دیگر نیاز به پرسیدن از غرفه‌دار نمایشگاه نخواهند داشت.

کاتالوگ‌ها را می‌توان یک راهنمای کالا نیز به حساب آورد به طوری که خود فروشندگان واسطه بین کارخانه و مشتریان نیز در بسیاری از مواقع از کاتالوگ‌ها برای معرفی محصولات به مشتریان خود استفاده می‌کنند. کاتالوگ‌ها از برخی لحاظ شباهت زیادی به بروشورها دارند که از این موارد می‌توان به طراحی و شاخصه‌های ظاهری اشاره کرد ولی در مواردی چون صحافی و هزینه‌های مربوط به چاپ با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

موارد استفاده از کاتالوگ عبارت‌اند از:

استفاده در سالن‌های آرایشی

استفاده در آتلیه‌های فیلم‌برداری

استفاده در فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی

انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌ها دارای انواع مختلف و دسته‌بندی‌های متفاوتی هستند که از مهم‌ترین این دسته‌بندی‌ها می‌توان به کاتالوگ‌های علمی، کاتالوگ‌های هنری و کاتالوگ‌های مناسب برای فروش اشاره کرد. کاتالوگ‌های علمی برای معرفی محصولات علمی به کار می‌روند. به طور مثال یک دستگاه ساخته شده برای پیشبرد علمی خاص با استفاده از یک کاتالوگ جزییات کار با آن را به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند.

جنس کاتالوگ‌ها معمولا متفاوت است، اما اغلب از کاغذ گلاسه برای تهیه آن استفاده می‌کنند.

کاتالوگ‌های هنری برای معرفی آثار نمایشگاه‌های هنری استفاده می‌شوند. کاتالوگ‌های فروش نیز همان‌طور که از نامشان پیداست، همان کاتالوگ‌های معرفی محصولات و یا خدمات یک شرکت به مشتریان هستند. در بین انواع مختلف کاتالوگ‌ها، کاتالوگ‌های فروش سهم بیشتری را در صنعت چاپ دارند زیرا شرکت‌های بسیاری از این محصول برای معرفی تولیدات خود استفاده می‌کنند.

گفتنی است در رابطه با چاپ کاتالوگ نیز امروزه از دو روش استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها چاپ آفست بوده که برای تیراژهای بالا مناسب است و دیگری چاپ دیجیتال بوده که برای تیراژ بالا مناسب است. اکثر کسب و کارهای کوچک از چاپ دیجیتال برای چاپ کاتالوگ‌های خود استفاده می‌کنند زیرا هزینه کمتری را برایشان در پی خواهد داشت و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغات خواهد شد. ولی کارخانه‌های بزرگ که نیازمند کاتالوگ‌های بسیار هستند از چاپ آفست استفاده می‌کنند تا حجم بزرگی از کاتالوگ را با یک بار سفارش به دست آورند.

طراحی کاتالوگ نیز مانند هر امر دیگری نیازمند خلاقیت و رعایت برخی نکات و استانداردهاست تا بتواند در نوع خود به خوبی تاثیرگذار باشد و محصولات و یا خدمات یک شرکت را به صورت هر چه بهتر به مشتریان معرفی کند. طراحان کاتالوگ در سلام گرافیک با رعایت تمامی استانداردها و اصول طراحی کاتالوگ، کاتالوگی درخور و با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در ادامه با اصول طراحی کاتالوگ آشنا خواهید شد.

  • استفاده از رنگ مناسب: در طراحی کاتالوگ رنگ‌ها اهمیت بسیاری دارند. با توجه به علم روانشناسی رنگ است که می‌توان موضوع مورد نظر را به خوانندگان کاتالوگ‌ها معرفی کرد. از این رو طراحان کاتالوگ باید به علم روانشناسی رنگ تسلط کافی داشته باشند تا بهترین تاثیرگذاری را برای کاتالوگ به ارمغان بیاورند و خوانندگان کاتالوگ را به خوبی با محصولات و یا خدمات یک شرکت آشنا سازند. گفتنی است در صورتی که برند مورد نظر دارای رنگ خاصی است، نیاز است از آن رنگ در طراحی کاتالوگ حتما استفاده شود.
  • استفاده از فونت مناسب: امروزه فونت‌های بسیاری پدید آمده‌اند که حالتی فانتزی داشته و طراحی‌ها را زیبا می‌کنند. ولی بسیاری از این فونت‌ها مناسب برای استفاده در کاتالوگ‌ها نیستند زیرا مشتریان با خواندن کاتالوگ‌ها به دنبال پیدا کردن اطلاعات مناسب در رابطه با محصولات و یا خدمات یک شرکت هستند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن موردی که به دنبالش هستند را پیدا کنند. از این رو در طراحی کاتالوگ نیاز است از فونت‌های ساده و خوانا استفاده شود. همچنین اندازه فونت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اندازه فونت باید به حدی باشد که مخاطب با یک نگاه به راحتی بتواند آن را بخواند. بهتر است در طراحی کاتالوگ‌ها از دو یا سه اندازه متفاوت برای سایز فونت‌ها استفاده کنید تا هارمونی مناسبی را در طراحی کاتالوگ به وجود بیاورید و تاثیرگذاری را بر روی مخاطبان افزایش دهید.
  • استفاده از عکس مناسب: عکس‌ها همیشه در انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذاری بالایی دارند. از این رو در هنگام طراحی کاتالوگ استفاده از عکس‌های با کیفیت از محصولات را از دست ندهید. در بسیاری از موارد مخاطب تنها با نگاه کردن به عکس‌ها می‌تواند محصول مورد نظر خود را بیابد. به طور مثال یک کاتالوگ لباس مجلسی نیاز مبرم به عکس‌هایی با کیفیت بر تن مانکن‌ها دارد تا مخاطبان با یک نگاه بتوانند در بین مدل‌های مختلف، مدل مورد نظر خود را پیدا کنند، از این رو در رابطه با این دست از کاتالوگ‌ها، عکس‌ها اهمیت بیشتری نسبت به اطلاعات دارند. ولی کاتالوگ گوشی‌های موبایل یک برند در کنار عکس‌های با کیفیت نیاز به اطلاعات مختلفی نیز دارد از این رو برای طراحی چنین کاتالوگ‌هایی نیاز است در کنار عکس‌های مناسب، اطلاعات به صورت خوانا واضح معرفی شود.

در کل می‌توان از کاتالوگ به‌عنوان یک راهنمای جامع و کامل در رابطه با محصول، حرفه یا خدمات معرفی کرد. همچنین از کاتالوگ به‌منظور طراحی تبلیغات نیز یاد می‌کنند. در یک کاتالوگ می‌شود تمام محصول و ویژگی‌ها و نمونه‌های آن را به مخاطب نمایش داد.

کاربرد کاتالوگ چیست؟

    از کاتالوگ برای راهنمایی و معرفی محصول بین خریدار و فروشنده استفاده می‌کنند.

در تهیه کاتالوگ از چه نوع کاغذی استفاده می‌کنند؟

    اغلب در تولید کاتالوگ از کاغذهای گلاسه مات و گلاسه براق استفاده می‌کنند. برخی نیز از کاغذ پلاستیکی به دلیل خاصیت ضدآبی آن برای چاپ کاتالوگ بکار می‌گیرند.

4.1/5 - (9 امتیاز)
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری هستم، کارشناس تولید محتوا.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله