کاتالوگ چیست (what is the catalog)؟ کاتالوگ به کتابچه و یا دفترچهای گفته میشود که اکثر سازمانها و یا کارخانهها برای معرفی محصولات و یا خدمات خود آن را در اختیار مشتریان قرار میدهند. کاتالوگ معرفی محصول از سری نیاز های یک سازمان است. کاتالوگها برای اولین بار در قرن بیستم و در ونیز طراحی و چاپ شدند. در آن دوره کاتالوگها برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی و به صورت دست نویس آماده شده بودند و به این طریق برای اولین بار کاتالوگها پا به صنعت چاپ گذاشتند. در ادامه همراه استودیو طراحی سلام گرافیک باشید.
از کاتالوگ چه استفادهای میشود؟
درون کاتالوگها تمامی اطلاعات یک کالا و یا خدمات قرار داده میشود تا مشتریان به راحتی به مقایسه بین محصولات و یا خدمات مختلف پرداخته و دچار مشکل نشوند. به بیان دیگر کاتالوگها هر چه طراحی بهتر و منحصر به فردتری داشته باشند، دست مشتریان را در انتخاب کالا و یا خدمات خود بیشتر باز میگذراند تا مشتریان بتوانند به راحتی از بین موارد مختلف آن چه به دنبالش هستند را پیدا کنند.
در نتیجه میتوان فهمید طراحی کاتالوگ چه تاثیر مهمی بر روی میزان علاقمندی مشتری به خرید خواهد داشت. به طور مثال شاید مشاهده کرده باشید که در نمایشگاههای کتاب ناشران کاتالوگهایی را در اختیار مخاطبان قرار میدهند تا به دور از هیاهوی کنار غرفهها مخاطبان هر نشر بتوانند با آسایش به دنبال کتاب مورد نظر خود بگردند و پس از پیدا کردن آن، آن را خریداری نمایند.
توجه داشته باشید که تمام مباحث مربوط به نوع و توضیحات را در قرارداد طراحی کاتالوگ خود ذکر کنید. سلام گرافیک به خاطر تجربه و سابقه زیاد کاری در این زمینه، تمام موارد لازم را در قرارداد های خود ذکر می کند. البته علاوه بر این موارد، باید به پوشش جلد کاتالوگ و قطع کاتالوگ مورد نیاز هم اشاره شود.
چرا به کاتالوگ نیاز داریم؟
با استفاده از کاتالوگها مشتریان میتوانند متوجه شوند که کتاب مورد نظر در این نمایشگاه به فروش میرسد و یا خیر و یا نویسنده مورد علاقه خود دارای کتابی چاپ شده در این نمایشگاه است و یا خیر و در نتیجه دیگر نیاز به پرسیدن از غرفهدار نمایشگاه نخواهند داشت. قالب های طراحی کاتالوگ متفاوت است و هرکدام به نوعی می تواند کاربران و مشتریان را به سوی شما جذب کند. البته علاوه بر قالب، بر روی فرم بندی طراحی کاتالوگ هم می توان مانور داد.
کاتالوگها را میتوان یک راهنمای کالا نیز به حساب آورد به طوری که خود فروشندگان واسطه بین کارخانه و مشتریان نیز در بسیاری از مواقع از کاتالوگها برای معرفی محصولات به مشتریان خود استفاده میکنند. کاتالوگها از برخی لحاظ شباهت زیادی به بروشورها دارند که از این موارد میتوان به طراحی و شاخصههای ظاهری اشاره کرد ولی در مواردی چون صحافی و هزینههای مربوط به چاپ با یکدیگر تفاوتهایی دارند. می توانید تفاوت کاتالوگ و بروشور را بخوانید.
موارد استفاده از کاتالوگ عبارتاند از:
استفاده در سالنهای آرایشی
استفاده در آتلیههای فیلمبرداری
استفاده در فروشگاههای لوازم آرایشی بهداشتی
انواع کاتالوگ
کاتالوگها دارای انواع مختلف و دستهبندیهای متفاوتی هستند که از مهمترین این دستهبندیها میتوان به کاتالوگهای علمی، کاتالوگهای هنری و کاتالوگهای مناسب برای فروش اشاره کرد. کاتالوگهای علمی برای معرفی محصولات علمی به کار میروند. به طور مثال یک دستگاه ساخته شده برای پیشبرد علمی خاص با استفاده از یک کاتالوگ جزییات کار با آن را به دست مصرفکنندگان میرساند. البته می توان کاتالوگ ها را طبق موارد دیگری هم تقسیم بندی کرد. برای مثال طراحی کاتالوگ دیجیتال یا طراحی کاتالوگ صنعتی یکی از زیرمجموعه های انواع کاتالوگ است.
در مقاله انواع جنس کاتالوگها به بررسی دقیق جنس های مختلف پرداخته ایم. طبق نظر کارشناس های طراحی کاتالوگ سلام گرافیک اغلب کاتالوگ ها از کاغذ گلاسه برای تهیه آن استفاده میکنند.
کاتالوگهای هنری برای معرفی آثار نمایشگاههای هنری استفاده میشوند. کاتالوگهای فروش نیز همانطور که از نامشان پیداست، همان کاتالوگهای معرفی محصولات و یا خدمات یک شرکت به مشتریان هستند. در بین انواع مختلف کاتالوگها، کاتالوگهای فروش سهم بیشتری را در صنعت چاپ دارند زیرا شرکتهای بسیاری از این محصول برای معرفی تولیدات خود استفاده میکنند.
هرکدام از انواع کاتالوگ ها با نرم افزار خاصی ممکن است طراحی شوند. البته باز هم باید گفت که بستگی به طرح شما دارد. نرم افزار طراحی کاتالوگ اصولا فتوشاپ یا ایلاستریتور است اما برخی از طراحان دیگر نرم افزار هایی را مورد استفاده قرار می دهند.
گفتنی است در رابطه با چاپ کاتالوگ نیز امروزه از دو روش استفاده میشود. یکی از این روشها چاپ آفست بوده که برای تیراژهای بالا مناسب است و دیگری چاپ دیجیتال بوده که برای تیراژ بالا مناسب است. اکثر کسب و کارهای کوچک از چاپ دیجیتال برای چاپ کاتالوگهای خود استفاده میکنند زیرا هزینه کمتری را برایشان در پی خواهد داشت و موجب صرفهجویی در هزینههای تبلیغات خواهد شد. ولی کارخانههای بزرگ که نیازمند کاتالوگهای بسیار هستند از چاپ آفست استفاده میکنند تا حجم بزرگی از کاتالوگ را با یک بار سفارش به دست آورند.
یک طراح کاتالوگ باید به برخی نکات توجه داشته باشد. مهارت های طراح کاتالوگ شامل موارد مختلفی می شود که به برخی از آنها اشاره کرده ایم. طراحی کاتالوگ نیز مانند هر امر دیگری نیازمند خلاقیت و رعایت برخی نکات و استانداردهاست تا بتواند در نوع خود به خوبی تاثیرگذار باشد و محصولات و یا خدمات یک شرکت را به صورت هر چه بهتر به مشتریان معرفی کند. طراحان کاتالوگ در سلام گرافیک با رعایت تمامی استانداردها و اصول طراحی کاتالوگ، کاتالوگی درخور و با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار میدهند. در ادامه با اصول طراحی کاتالوگ آشنا خواهید شد.
- استفاده از رنگ مناسب: در طراحی کاتالوگ رنگها اهمیت بسیاری دارند. با توجه به علم روانشناسی رنگ است که میتوان موضوع مورد نظر را به خوانندگان کاتالوگها معرفی کرد. از این رو طراحان کاتالوگ باید به علم روانشناسی رنگ تسلط کافی داشته باشند تا بهترین تاثیرگذاری را برای کاتالوگ به ارمغان بیاورند و خوانندگان کاتالوگ را به خوبی با محصولات و یا خدمات یک شرکت آشنا سازند. گفتنی است در صورتی که برند مورد نظر دارای رنگ خاصی است، نیاز است از آن رنگ در طراحی کاتالوگ حتما استفاده شود.
- استفاده از فونت مناسب: امروزه فونتهای بسیاری پدید آمدهاند که حالتی فانتزی داشته و طراحیها را زیبا میکنند. ولی بسیاری از این فونتها مناسب برای استفاده در کاتالوگها نیستند زیرا مشتریان با خواندن کاتالوگها به دنبال پیدا کردن اطلاعات مناسب در رابطه با محصولات و یا خدمات یک شرکت هستند تا بتوانند در سریعترین زمان ممکن موردی که به دنبالش هستند را پیدا کنند. از این رو در طراحی کاتالوگ نیاز است از فونتهای ساده و خوانا استفاده شود. همچنین اندازه فونت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اندازه فونت باید به حدی باشد که مخاطب با یک نگاه به راحتی بتواند آن را بخواند. بهتر است در طراحی کاتالوگها از دو یا سه اندازه متفاوت برای سایز فونتها استفاده کنید تا هارمونی مناسبی را در طراحی کاتالوگ به وجود بیاورید و تاثیرگذاری را بر روی مخاطبان افزایش دهید. پس می توان گفت که فونت در طراحی کاتالوگ باید مورداهمیت واقع شود.
- استفاده از عکس مناسب: عکسها همیشه در انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذاری بالایی دارند. از این رو در هنگام طراحی کاتالوگ استفاده از عکسهای با کیفیت از محصولات را از دست ندهید. در بسیاری از موارد مخاطب تنها با نگاه کردن به عکسها میتواند محصول مورد نظر خود را بیابد. به طور مثال یک کاتالوگ لباس مجلسی نیاز مبرم به عکسهایی با کیفیت بر تن مانکنها دارد تا مخاطبان با یک نگاه بتوانند در بین مدلهای مختلف، مدل مورد نظر خود را پیدا کنند، از این رو در این موارد، عکس در طراحی کاتالوگ ها اهمیت بیشتری دارد. ولی کاتالوگ گوشیهای موبایل یک برند در کنار عکسهای با کیفیت نیاز به اطلاعات مختلفی نیز دارد از این رو برای طراحی چنین کاتالوگهایی نیاز است در کنار عکسهای مناسب، اطلاعات به صورت خوانا واضح معرفی شود.
مزیت های کاتالوگ چیست؟
هرکدام از کاتالوگ های حرفه ای باید دارای خصوصیت های خاصی باشد. خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای توسط کارشناس های خبره مجموعه سلام گرافیک پیاده سازی میشود. در کل میتوان از کاتالوگ بهعنوان یک راهنمای جامع و کامل در رابطه با محصول، حرفه یا خدمات معرفی کرد. همچنین از کاتالوگ بهمنظور طراحی تبلیغات نیز یاد میکنند. در یک کاتالوگ میشود تمام محصول و ویژگیها و نمونههای آن را به مخاطب نمایش داد. بهتر است با نمونه طراحی کاتالوگ ها آشنا باشید. با توجه به تنوع زیاد، می توانید ایده های جذاب طراحی کاتالوگ را پیاده سازی کنید.
کاربرد کاتالوگ چیست؟
از کاتالوگ برای راهنمایی و معرفی محصول بین خریدار و فروشنده استفاده میکنند.
در تهیه کاتالوگ از چه نوع کاغذی استفاده میکنند؟
اغلب در تولید کاتالوگ از کاغذهای گلاسه مات و گلاسه براق استفاده میکنند. برخی نیز از کاغذ پلاستیکی به دلیل خاصیت ضدآبی آن برای چاپ کاتالوگ بکار میگیرند.
2 پاسخ
توی کاتالوگ چه مواردی باید رعایت شه، تاباعث روانتر خپندنذاون بشه؟
سایز نوشتار استفاده صحیح از تصویر و رنگ بهشدت تاثیر گذارن