طراحی اینفوگرافیک
طراحی اینفوگرافیک چیست؟ طراحی اینفوگرافیک با بالاترین کیفیت با سلام گرافیک. امروزه روشهای گوناگونی برای تولید محتوا و انتقال اطلاعات به مخاطبان وجود دارد. یکی از محبوبترین و البته تاثیرگذارترین این روشها طراحی اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک نوعی محتوای تصویری است که با استفاده از آن میتوانید اطلاعات گوناگون در زمینههای مختلف را به زبانی ساده و در ترکیب با تصاویر و آیکونهای جذاب و گویا به مخاطبان خود ارائه دهید. همانطور که میدانید مغز میتواند اطلاعات را به شیوهای سریعتر و بهینهتر توسط تصاویر دریافت کند. از این رو اینفوگرافیها به دلیل تاثیرگذاری بالایی که دارند در سالهای اخیر از محبوبیت بالایی هم برخوردار شدهاند. اینفوگرافی در واقع تلفیقی از اطلاعات متنی و طراحیهای گرافیکی است که هدف از طراحی آن انتقال پیام به مخاطبان در یک نگاه است. امروزه بسیاری از کسب و کارهای بزرگ نیز از اهمیت بالای اینفوگرافیها باخبر شده و از آن برای ارائه اطلاعات به شیوهای بهتر به مخاطبان خود استفاده میکنند.
بهتر است بدانید که طراحی اینفوگرافی بر خلاف آنچه که به نظر میرسد کاری بسیار مشکل است که باید توسط فردی ماهر و باتجربه انجام پذیرد. این کار نیازمند رعایت نکات و اصول مختلف، و همچنین دانش و مهارت کافی در زمینههای مختلف از جمله علوم تبلیغات و بازاریابی، علوم روانشناختی، و طراحی گرافیکی است. از این رو توصیه میشود که برای سفارش طراحی اینفوگرافی به شرکتهای معتبر و باسابقه طراحی گرافیکی مراجعه کنید تا از کیفیت و تاثیرگذاری کار نهایی اطمینان کافی داشته باشد. همکاران ما در شرکت سلام گرافیک با سالها تجربه طراحی گرافیکی و کار تخصصی در این زمینه آماده خدمترسانی به شما عزیزان هستند. تنها کافیست همین حالا با کارشناسان ما تماس حاصل کنید. در ادامه قصد داریم به بررسی بیشتر اینفوگرافیکها و اهمیت طراحی آنها، و همچنین نکات و اصول مهم در این زمینه بپردازیم. با شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک همراه شوید.
طراحی اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک (infographic) از ترکیب دو کلمه information به معنای اطلاعات و graphics به معنای گرافیک تشکیل شده. امروزه اینفوگرافیک به تصاویری گفته میشود که در آن اطلاعات، آمار، و یا هرگونه دانشی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی، آیکونهای گوناگون، و همچنین چارتهای مختلف ارائه شود. هدف از طراحی اینفوگرافیک ارائه اطلاعات گوناگون به مخاطبان و سادهسازی فهم آن اطلاعات است. با استفاده از اینفوگرافیک میتوانید اطلاعات مورد نظر خود را به شیوهای جذاب و دلنشین به مخاطبان ارائه کنید. از دیگر مقاصد طراحی اینفوگرافیها میتوان به اطلاعرسانی، آموزش، ارائه راهنماهای کاربردی، ارائه نتایج تحقیقات علمی و نظرسنجیها، جلب توجه مخاطبان به موضوعی خاص، ارائه نقشه و مسیریابی، اجتماع چند نوع اطلاعات مختلف در یک تصویر و صدها مورد دیگر اشاره داشت.
یکی از نمونههای بسیار رایج اینفوگرافیک که حتما تاکنون بسیار مشاهده کردهاید ارائه نقشههای ساده از خطوط راهآهن یا مترو در سرتاسر شهر است. در این نوع اینفوگرافیک میتوانید به راحتی تکنیکهای تسهیل ارائه مطالب از جمله استفاده از رنگهای گیرا و مناسب و همچنین متون خلاصه شده را مشاهده کنید. المانهای گرافیکی زیادی هستند که میتوانند در اینگونه تصاویر به کار گرفته شوند. معمولاً انجام طراحی اینفوگرافیها به دست طراحان متخصص در این زمینه انجام میپذیرد. شما نیز میتوانید برای سفارش طراحی اینفوگرافیک همین حالا با کارشناسان ما در سلام گرافیک تماس حاصل کنید.
نکات طلایی در طراحی اینفوگرافیک
طراحی یک اینفوگرافیک حرفهای برای متخصصان تبلیغاتی امروزی مهارتی بسیار حیاتی و مهم است. استفاده از اینفوگرافیهای حرفهای به شما به عنوان یک بازاریاب کمک خواهد کرد که ارتباط بهتری با مخاطبان و مشتریان خود برقرار کرده و پیام مورد نظر خود را به آنان برسانید. برای برخی از متخصصان بازاریابی که مهارت بالایی در زمینه طراحی گرافیکی ندارند، طراحی یک اینفوگرافی مناسب کاری دلهرهآور و پیچیده به نظر میرسد. در واقع طراحی و دیزاین یک اینفوگرافی مناسب نیازمند تسلط و دانش در زمینههای زیادی از جمله طراحی رابط کاربری و طراحی گرافیکی است. در ادامه قصد داریم برخی از نکاتی را بیان کنیم که میتواند به شما در مسیر طراحی و ساخت یک اینفوگرافی حرفهای و تاثیرگذار کمک کند:
یک عنوان جذاب بیابید
پیش از هر چیز باید یک عنوان مناسب و جذاب انتخاب کنید که ذهن مخاطبانتان را پیش از مطالعه مطالب اینفوگرافی آماده کند. به طور قطع مشخص کردن موضوع اینفوگرافی و مطالب مطرح شده در آن میتواند درک مطالب درج شده توسط مخاطب را بهبود دهد. با وجود آنکه اهمیت بالای انتخاب یک عنوان مناسب واضح و بدیهی است، در مواقع زیادی طراحان به اندازه کافی به آن توجه نمیکنند. اگر میخواهید از مناسب و گیرا بودن عنوان خود اطمینان پیدا کنید میتوانید پس از انتخاب عنوان آن را در اختیار یک دوست یا همکار قرار داده و از آنها بپرسید که آیا میتوانند حدس بزنند که چه مطالبی در اینفوگرافیک بیان خواهد شد؟ این تکنیک میتواند مناسب بودن عنوان شما را تا حد زیادی مشخص کند.
فونت مناسب انتخاب کنید
به هنگام طراحی اینفوگرافیک با دنیای وسیعی از فونتهای مختلف مواجه خواهید شد. گاه ترکیب یک فونت با فونتی دیگر میتواند نتیجهای فوقالعاده به همراه داشته باشد. یکی از قوانین مهم در طراحی اینفوگرافی این است که نباید از یک فونت یکسان در عنوان و متنهای خود استفاده کنید. این نکته در واقع مسئلهای است که بسیاری از افراد نابلد در طراحی با آن مشکل پیدا میکنند. سعی کنید ترکیب فونتهای مختلف با یکدیگر را بررسی کنید تا در انتها بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.
در ترکیب شکلها خلاقیت داشته باشید
بسیاری از طراحانی که از تجربه کافی برخوردار نیستند برای ساخت اینفوگرافیها خود را به شکلهای وکتور آماده و تکراری محدود میکنند. این در حالی است که تنها با کمی دست و پنجه نرم کردن با شکلهای ساده و ترکیب آنها میتوانید در نهایت وکتورهای بسیار باکیفیت و فوقالعادهای را طراحی کنید. پس از کمی تمرین میتوانید شکلهای گرافیکی آماده را نیز به میل خود تغییر داده و یا شکلی مشابه با آنها طراحی کنید. به خاطر داشته باشید که شمار بالایی از شکلهایی که در اطراف خود مشاهده میکنید از ترکیب شکلهای بسیار ساده مانند دایره و مربع تشکیل شدهاند.
از آیکونهای حرفهای آماده استفاده کنید
به خاطر داشته باید که منبع عظیمی از شکلهای آماده گرافیکی، تصاویر، و ایکونهای جذاب در فضای اینترنت وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. البته بهتر است برای استفاده از تصاویر اماده قوانین کپیرایت را نیز در نظر داشته باشید؛ به ویژه اگر میخواهید اینفوگرافی خود را به صورت آنلاین منتشر کنید. برای دریافت صدها و هزاران نمونه تصاویر و آیکونهای حرفهای رایگان میتوانید به وبسایتهای بزرگ گرافیکی مراجعه کنید.
از یک پالت رنگ مناسب استفاده کنید
یکی از اجزای بسیار مهم برای طراحی اینفوگرافیک که تاثیر زیادی در جذابیت و گیرایی آن خواهد داشت پالت رنگی است. استفاده از یک پالت رنگی حرفهای که رنگهایش هماهنگی مناسبی با هم داشته باشد میتواند علاوه بر افزایش جذابیت اینفوگرافی شما، آن را برای مخاطبان نیز قابل درکتر کند. اما کنار هم قرار دادن رنگهای مختلف برای تشکیل یک پالت رنگی کاری است که نیازمند تخصص و تجربه در این زمینه بوده و میتواند برای افرادی که تجربهای در طراحی گرافیکی ندارند مشکل باشد. اگر شما نیز در این زمینه با مشکل مواجه میشوید میتوانید از انواع وبسایتها و ابزارهای آنلاین موجود برای دریافت یک پالت رنگی کاملاً حرفهای و مناسب استفاده کنید.
مراقب جریان مطالب در اینفوگرافیک خود باشید
از دیگر نکات بسیار مهم طراحی اینفوگرافیک جریان مطالب است. زمانی که میخواهید اینفوگرافی خود را برای اولین بار طراحی کنید بهتر است ابتدا طرح اولیه آن را با کاغذ بر روی مداد رسم کنید. باید بتوانید جریانی برای مطالب اینفوگرافی خود تشکیل دهید که چشمان مخاطب به صورت طبیعی از یک بخش به بخشی دیگر منتقل شود. در طراحیهای غربی جریان مطالب از چپ به راست و بالا به پایین طراحی میشود. به طور قطع اگر میخواهید اینفوگرافی شما به زبان فارسی باشد باید جریان مطالب را نیز بر اساس زبان و فرهنگ مخاطبان خود تنظیم کنید. سعی کنید در این مسیر خلاقیت داشته و از طراحیهای ویژه و متفاوت استفاده کنید.
زمانی که در طرح اولیه خود جریان مناسبی برای مطالب در نظر گرفتید، میتوانید استفاده از تصاویر و آیکونهای مناسب را نیز برای کمک به جریان دادهها شروع کنید. اگر در ایجاد جریان مناسب برای اینفوگرافی خود با مشکل مواجه هستید میتوانید از صدها قالب آماده موجود در فضای اینترنت نیز استفاده کرده و از آنها الهام بگیرید.
از تصاویر جذاب و هماهنگ استفاده کنید
اهمیتی ندارد که از تصاویر آماده و رایگان برای اینفوگرافی خود استفاده میکنید یا میخواهید خودتان آنها را از پایه طراحی کنید. در هر صورت هیچگاه نباید ارتباط و هماهنگی میان تصاویر و آیکونها را فراموش کنید. به طور مثال میتوان به سریال انیمیشنی معروف سیمپسونها اشاره داشت. اگر این انیمیشن را مشاهده کرده باشید به طور قطع متوجه هماهنگی میان کاراکترهای کارتونی آن نیز شدهاید. تمام کارکترها با یکدیگر هماهنگ بوده و شبیه هستند. با این وجود میتوانید به راحتی آنها را از یکدیگر تشخیص دهید. در واقع کاراکترها در عین هماهنگی ویژگیهای منحصر به فرد خود را نیز دارند که میتواند آنها را از دیگر کاراکترها متمایز کند.
تصاویر و آیکنهای مورد استفاده در اینفوگرافی شما نیز باید به همین شیوه طراحی شود. اگر در طراحی تصاویر هماهنگ با مشکل مواجه هستید میتوانید از صدها و هزاران پک گرافیکی موجود در اینترنت نیز استفاده کنید.
ذکر منابع و راههای ارتباطی را فراموش نکنید
این نکته بهتر است بیشتر از جنبه مارکتینگ و تبلیغاتی بررسی شود؛ با این وجود بهتر است طراحان اینفوگرافیک نیز به آن توجه داشته باشند. سعی کنید به هنگام طراحی اینفوگرافیک فضای کافی در قسمت پایینی صفحه برای درج منابع مورد استفاده و همچنین راههای ارتباطی با شرکت یا سازمان قرار دهید. اگر اینفوگرافیک شما مطالب مفید، باارزش، و بهروزی را به اشتراک میگذارد، انتظار داشته باشید که به صورت وسیع در سرتاسر اینترنت منتشر شود. طراحی اینفوگرافی شما باید راهی آسان و سریع در اختیار افرادی بگذارد که میخواهند با شرکت شما آشنا شده و یا با آن ارتباط برقرار کنند. اگر در اینفوگرافی خود اطلاعات سطح بالا و تخصصی درج میکنید بهتر است ایمیل خود را نیز در قسمتی از آن درج کنید تا مخاطبان و خوانندگان بتوانند در صورت تمایل با شما تماس حاصل کنند.
قیمت طراحی اینفوگرافیک بر چه اساسی تعیین میشود؟
یکی از مسائلی که شاید بهتر باشد پیش از سفارش طراحی اینفوگرافی به آن توجه داشته باشید هزینه انجام سفارش است. به خاطر داشته باشید که هر فردی که تنها کمی تجربه کار با نرمافزارهای گرافیکی را داشته باشد قادر است یک اینفوگرافی حاوی اطلاعات درخواستی شما را طراحی کند. اما به طور قطع اینفوگرافی طراحی شده توسط افراد بیتجربه تاثیر کافی بر روی مخاطب نداشته و نمیتواند مطالب مورد نظر را به بهترین شیوه منتقل کند. برای طراحی یک اینفوگرافی کاملاٌ حرفهای و مطابق با اصول باید به طراحی باتجربه مراجعه کنید که در زمینههای گوناگون از جمله طراحی گرافیکی، تبلیغات، و همچنین اصول روانشناختی مهارت و دانش عمیق داشته باشد. در این صورت میتوانید از اثربخش بودن طراحی خود اطمینان کافی پیدا کنید.
هزینه طراحی اینفوگرافی در هر موسسه و توسط هر طراح متفاوت خواهد بود. تعرفه نهایی با توجه به عوامل مختلفی تعیین میشود که از جمله آنها میتوان به وسعت و پیچیده بودن طراحی و همچنین حرفهای بودن آن اشاره داشت. واضح است که شرکتهای باسابقهتر به دلیل کیفیت بالا و تضمینی که ارائه میدهند هزینه بیشتری برای پروژههای خود دریافت خواهند کرد. برای سفارش طراحی اینفوگرافیک باکیفیت و اثربخش میتوانید همین حالا با کارشناسان ما در سلام گرافیک تماس حاصل کنید.
بله. پاورپوینت را میتوان سادهترین ابزار برای طراحی اینفوگرافیک دانست. با این وجود بسیاری از طراحان استفاده از نرمافزارهای طراحی حرفهای با قابلیتهای بیشتر را ترجیه میدهند.
بهترین نرمافزار طراحی اینفوگرافیک کدام است؟
از جمله رایجترین نرمافزارهای مورد استفاده برای طراحی اینفوگرافی نرمافزار ادوبی ایلوستریتور است که مخصوص طراحی تصاویر وکتور و انواع آیکن میباشد. با این وجود هر شخص میتواند بسته به نیازها و تواناییهای خود از دیگر ابزارهای موجود نیز استفاده کند.
آیا میتوان از قالب آماده برای اینفوگرافی استفاده کرد؟
بله. با جستجویی ساده در اینترنت میتوانید صدها و هزاران طرح و قالب آماده برای اینفوگرافی را مشاهده کرده و از آنها استفاده کنید. البته بهتر است در استفاده از این قالبها قوانین کپی رایت را نیز در نظر داشته باشید؛ به ویژه اگر میخواهید اینفوگرافی خود را به صورت آنلاین منتشر کنید.