• طراحی بسته بندی
    استودیو طراحی بسته بندی سلام گرافیک
  • طراحی بسته بندی
    شرکت طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی 

بسته بندی چیست؟ طراحی بسته بندی (packaging design) با هدف‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله هدف‌های ساخت بسته بندی می‌توان به افزایش فروش، حفاظت از کالا، بازاریابی محصول، حفظ ویژگی‌های محصول و… اشاره کرد.  طراح بسته بندی باید به تمام اهداف یک بسته بندی به خوبی آگاه باشد. شرکت طراحی بسته بندی سلام گرافیک با ارائه نمونه کارهای عالی یک از عالی‌ترین شرکت‌های پکیجینگ محصولات شناخته می‌شود. نمونه کارهای طراحی بسته بندی سلام گرافیک را در یک نگاه ببینید و با صنعت طراحی بسته بندی آشنا شوید.

نمونه طراحی بسته بندی

چند بسته بندی از نمونه کار طراحی بسته بندی انجام شده توسط استودیو خلاق سلام گرافیک را مشاهده کنید. برای مشاهده نمونه کارهای دیزاین بسته بندی استودیو طراحی گرافیک کافی است به قسمت نمونه کارهای طراحی بسته بندی اسکرول کنید.

خدمات طراحی بسته بندی

خدمات طراحی بسته چیست؟ چرا از خدمات طراحی بسته بندی سلام گرافیک استفاده کنیم؟ مهمترین خدمات شرکت طراحی بسته بندی سلام گرافیک چیست؟ مهم‌ترین سرویس‌های بسته بندی سلام گرافیک را ببینید. 

طراحی بسته بندی حرفه‌ای

زیبایی و حرفه‌ای بودن محصول مزیت است، تمامی بسته بندی‌های طراحی شده در استودیو سلام گرافیک در حرفه‌ای‌ترین حالت و با زیبایی خاص پیاده سازی می‌شوند. نیاز به طراحی بسته بندی حرفه‌ای دارید؟ طراحی حرفه‌ای بسته بندی شما با ماست!

رشته طراحی بسته بندی

ما بازار هدف و مخاطبان را مثل کف دستمان می‌شناسیم! عدم شناخت بازار و مخاطب باعث کاهش فروش، عدم برقراری ارتباط با مشتری و شکست کسب و کار و صادرات محصول می‌شود. تیم ما در رشته طراحی بسته بندی تحصیل کرده‌اند.

نکات مهم در ساخت بسته بندی

طراحی بسته بندی محصولات مختلف اصلی‌ترین دلیل موفقیت سایت طراحی بسته بندی سلام گرافیک است. تجربه بالا در کنار دانش فنی مکمل یکدیگر برای داشتن یک بسته بندی عالی و مناسب لازم است. ساخت بسته بندی‌ خاص با ماست.

نمونه طراحی بسته بندی متعدد

نمونه‌ کارهای طراحی و بسته بندی جعبه ما نتیجه تلاش شبانه روزی تیم سلام گرافیک است. می‌خواهید سفارش طراحی بسته بندی دهید؟ نمونه کارهای ما بهترین دلیل برای انتخاب ماست.

خلاقیت در طراحی طرح بسته بندی

بسته بندی که در طراحی آن خلاقیتی وجود نداشته باشد مناسب کسب و کار شما نخواهد بود. خلاقیت موتور متحرک افزایش فروش محصولات شماست. خلاقیت را با شرکت پکیجینگ سلام گرافیک تجربه کنید.

راهنمای دیزاین بسته بندی

عوامل مهم در طراحی بسته بندی کدامند؟ نیاز به راهنمای طراحی بسته بندی دارید؟ شرکت پکیجینگ دیزاین سلام گرافیک 24 ساعته آماده ارائه مشاوره و راهنمای رایگان طراحی و پیاده سازی بسته بندی است.

خرید و انتخاب نیاز به دلیل دارد! چرا سفارش طراحی بسته بندی در مجموعه سلام گرافیک؟ یک به یک می‌شماریم! طراحی بسته بندی و ارائه بسته بندی در بهترین حالت ممکن نیاز به تخصص و تجربه بالا دارد. ارائه نمونه‌ کارهای مختلف برند سلام گرافیک در حوزه ساخت بسته بندی نشان از کیفیت کاری بالا و همچنین اعتماد برندهای بزرگ به شرکت سلام گرافیک است. تحقیق و بررسی مداوم و گرفتن بازخورد از پروژه‌های طراحی بسته بندی قدیمی همگی باعث شده است که سلام گرافیک توانایی ارائه بسته بندی‌های خلاقانه و حرفه‌ای را دارا باشد. در زیر به چند ویژگی برند سلام گرافیک در طراحی بسته بندی پرداخته‌ایم.

  1. صرفه جویی در زمان (طراحی بسته بندی فوری)
  2. صرفه جویی در هزینه
  3. عدم نیاز به پیگیری شما
  4. طراحی حرفه‌ای و اصولی بسته بندی 
  5. 99 درصد رضایت مشتریان قبلی
  6. حفظ اطلاعات شما نزد استودیو
  7. فروش بیشتر محصول
  8. چون ما کاریمان طراحی بسته بندی است!

طراحی بسته بندی چیست

طراحی بسته بنید چیست؟ منظور از بسته بندی چیست؟ بسته‌بندی برای محافظت از کالا و همچنین ارائه محصول به مشتریان انجام می‌گیرد. اما تاثیر پکیجینگ فراتر از این موارد است. امروزه می‌توانید صدها هزار محصول متنوع را مشاهده کنید که قفسه‌های سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها را پر کرده‌اند و هر یک با بسته‌بندی جذاب و چشم‌گیر خود نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کنند. در واقع دیزاین بسته‌بندی ابزاری مناسب برای بازاریابی و تبلیغات است. طراحی بسته‌بندی را می‌توان شامل ساختار، رنگ، مواد، تصویر، تایپوگرافی، و دیگر اطلاعات فرعی در طراحی دانست که در کنار یکدیگر موجب جذاب‌تر شدن محصول خواهند شد. هدف اصلی از طراحی بسته‌بندی محافظت، مهار، توزیع محصول، حمل و نقل، ذخیره، و همچنین شناسایی و تمایز راحت‌تر محصول در بازار است. هر محصولی که مصرف می‌کنید از غذایی که می‌خورید تا لباسی که بر تن می‌کنید، همگی در جعبه‌ها یا کیسه‌ها مخفی می‌شوند. طراحی بسته‌بندی محصول علاوه بر جذابیت، می‌تواند تجربه مشتری را نیز رقم بزند.

طراحی بسته بندی چیست؟

از میان قوانینی که باید در طراحی بسته‌بندی محصولات به آن‌ها توجه شود می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • طراح و کارفرما باید به خوبی مشتری و بازار هدف را شناخته و نیازهای آنان را درک کنند
  • سادگی بیش از آنچه که فکرش را بکنید به فروش می‌رسد
  • در طراحی بسته‌بندی محصول باید بر روی برند تمرکز شود
  • پیش از شروع کار باید درباره رقیبان و عملکرد آنان تحقیق شود
  • تست را فراموش نکنید

از جمله مزایای طراحی بسته‌بندی محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • صرفه‌جویی در زمان
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های لازم برای بازار رقابتی
  • جلب نظر مشتریان و افزایش فروش محصولات
  • نشان دادن حرفه‌ای بودن کسب و کار
  • افزایش اعتماد و اطمینان و وفاداری مشتریان به محصولات برند 
بهترین نمونه کار طراحی بسته بندی

طبق تحقیقات انجام شده، حدود 72% از مشتریان ادعا کرده‌اند که طراحی لوگو جذاب و متفاوت  بسته‌بندی می‌تواند بر روی تصمیم آن‌ها مبنی بر خرید محصول اثرگذار باشد. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و موفق برای جذب مشتریان بیش‌تر از طراحان مجرب برای طراحی بسته‌بندی محصولات خود کمک می‌گیرند. با وجود صدها و هزاران محصول گوناگون بر روی قفسه‌های فروشگاه‌ها و وسعت انتخاب مصرف‌کنندگان، لزوم به تمایز در میان دیگر محصولات بازار به خوبی احساس می‌شود. طراحی بسته‌بندی موفقیت آمیز می‌تواند در مخاطبان اشتیاق بیش‌تری ایجاد کند. توجه داشته باشید که طراحی بسته‌بندی نه تنها طراحی گرافیکی، بلکه نوع، شکل، و جنس بسته‌بندی فیزیکی که مصرف‌کننده خریداری می‌کند را نیز شامل می‌شود. بسته‌بندی محصول می‌تواند به یک نماینده به یاد ماندنی از یک مجموعه یا برند تبدیل شود.

انواع طراحی بسته بندی 

 با انواع طراحی بسته بندی آشنا هستید؟ چند نوع بسته بندی داریم؟ آیا برای هر محصول نیاز به یک بسته بندی خاص داریم؟ نیاز به بسته بندی چه محصولی دارید؟ استودیو خلاق سلام گرافیک متخصص طراحی انواع بسته بندی، آماده همکاری با شما است. سفارش طراحی بسته بندی خود را در کمتر از 5 دقیقه نهایی کنید و بهترین نوع دیزاین بسته بندی را تحویل بگیرید.  

همین حالا تماس بگیرید 
0935-505-4580

Industrial packaging design

Chocolate packaging design

Tomato paste packaging design

Pistachio packaging design

Fast food packaging design

Candy packaging design

Dried fruit packaging design

کاربردهای بسته بندی چیست؟

از مهم‌ترین کاربردهای بسته بندی می‌توان به محافظت فیزیکی از محصول اشاره کرد. نیاز به ایجاد بسته بندی مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه‌ ویژه‌ای کرد. محصول بدون بسته بندی مناسب فروش لازم و کافی نخواهد داشت. دومین کارکرد بسته بندی افزایش میزان فروش محصول است. مجتبی ملاکی؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر مجموعه سلام گرافیک در این ویدیو در رابطه با اهمیت طراحی بسته بندی می‌گوید. 

پخش ویدیو

پادکست سفارش دیزاین بسته بندی

نمی‌دانید که در زمان سفارش دیزاین بسته بندی به چه مواردی باید توجه کنید؟ سفارش بسته بندی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟  مجتبی ملاکی  کارشناس ارشد طراحی گرافیک صفر تا 100 روند پیاده سازی بسته بندی را برایتان می‌گوید. کافی است قبل از سفارش این پادکست گرافیکی را گوش کنید. 

قیمت طراحی بسته بندی 

قیمت طراحی بسته بندی به پارامترهای مختلفی وابسته است، هزینه طراحی بسته بندی از حدود 1.000.000 تومان شروع می‌شود و تا 30.000.000 تومان می‌تواند بسته بندی هزینه داشته باشد. تعرفه دیزاین بسته بندی در سال توسط انجمن طراحان ایران مشخص می‌شود. در ادامه نرخ طراحی بسته بندی سلام گرافیک آمده است. شما چه نوع طراحی بسته بندی را می‌پسندید؟!

طراحی بسته بندی فوق حرفه‌ای

تماس بگیرید
  • تحویل 15 روزه
  • 4 طرح بسته بندی
  • بسته بندی اصولی
  • طراحی تک محصول

طراحی بسته بندی حرفه‌ای

تماس بگیرید
  • تحویل 12 روزه
  • 3 طرح بسته بندی
  • بسته بندی اصولی
  • طراحی تک محصول

طراحی بسته بندی ساده

تماس بگیرید
  • تحویل 10 روزه
  • 2 طرح بسته بندی
  • بسته بندی اصولی
  • طراحی تک محصول
با مجله طراحی گرافیک همراه باشید

وابسته به نوع محصول، کیفیت مورد نظر مشتری و همچنین سابقه طراح بسته بندی این مدت زمان می‌تواند از 1 هفته تا 30 روز به طول انجامد 

بله، بسته بندی علاوه بر آن که باعث حفاظت از محصول می‌شود به نوعی بازاریابی محصول نیز به حساب می‌آید. 

برای بسته بندی کاربردهای مختلفی را می‌توان در نظر گرفت از ارائه محصول، محافظت از محصول، بازاریابی محصول، افزایش طول عمر محصول و… . 

بله، وابسته به آن که مدت زمانی که برای طراحی بسته بندی صرف می‌شود هزینه طراحی بسته بندی می‌تواند متفاوت باشد. 

استودیو خلاق سلام گرافیک با ارائه خدمات مشاوره قبل از طراحی بسته بندی، تا کنون توانسته است بالاترین کیفیت و کارایی را برای مشتریان خود به وجود آورد. 

شرکت طراحی بسته بندی

شرکت طراحی بسته بندی سلام گرافیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه بسته بندی در حال حاضر به یکی  از شرکت‌های فعال طراحی و چاپ بسته بندی تبدیل شده است. طراحی بسته‌بندی تنها بر المان‌های گرافیکی چاپ شده بر روی محصول تمرکز ندارد، بلکه به شکل فیزیکی و متریال‌های استفاده شده نیز توجه دارد. با در نظر گرفتن این مورد واضح است که طراحی بسته‌بندی محصولات نیازمند متخصصان ماهر و باتجربه در این زمینه است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ برای طراحی بسته‌بندی محصولات خود از کمک آژانس‌های تبلیغاتی و طراحی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با ثبت سفارش خود در این شرکت‌ها از داشتن نتیجه‌ای عالی و منحصر به فرد اطمینان کامل داشته باشید. اما چگونه می‌توانیم بهترین شرکت طراحی بسته‌بندی را انتخاب کنیم؟ به طور قطع به هنگام جستجو برای یافتن بهترین شرکت با گزینه‌های زیادی مواجه می‌شوید. بسیار مهم است که با تحقیقات کافی بهترین مورد را برای همکاری با کسب و کار خود انتخاب کنید. شرکت طراحی بسته بندی سلام گرافیک در خدمت شماست.

به خاطر داشته باشید که کیفیت انجام کار و سرعت تحویل پروژه تنها مواردی نیستند که باید در انتخاب بهترین شرکت طراحی مد نظر داشته باشید. بلکه باید به نحوه ارتباط با مشتری و پاسخگویی مناسب نیز توجه داشته باشید. برای اینکه از کیفیت کار یک مجموعه طراحی اطمینان کافی حاصل کنید بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

درباره سوابق و تجربه‌های مجموعه سوال بپرسید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای انتخاب بهترین شرکت طراحی بسته‌بندی مد نظر داشته باشید سوابق و تجربیات طراحان است. مجموعه‌هایی که سابقه همکاری با دیگر برندها را داشته باشند به خوبی با روند طراحی و تحویل پروژه آشنا بوده و می‌توانند انتظارات شما را برای طراحی بسته‌بندی محصولات برآورده کنند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که پیش از هر چیز درباره سوابق و تجربیات پیشین شرکت مورد نظر خود سوال بپرسید و به دقت آن‌ها را بررسی کنید.

از مشتریان پیشین شرکت پرس و جو کنید

از دیگر مواردی که می‌تواند بر تصمیم شما اثرگذار باشد، تجربه مشتریان پیشین از خدمات شرکت مورد نظر است. همانطور که گفته شد نحوه پاسخگویی به مشتری و پشتیبانی طراحان نیز عامل مهمی است که باید مد نظر داشته باشید. این مورد را می‌توانید از مشتریان پیشین پرس و جو کنید. معمولاً مواردی هستند که ممکن است در برخوردهای اولیه با مجموعه به آن‌ها پی نبرید؛ در این مواقع است که تعامل و کمک گرفتن از کارفرمایان سابق به شما کمک خواهد کرد.

نمونه کارهای مجموعه را به دقت بررسی کنید

توجه به نمونه کارهای شرکت می‌تواند دید مناسبی از کیفیت و سبک کار طراحان به شما دهد. بسیاری از شرکت‌های معتبر طراحی نمونه کارهای پیشین خود را بر روی وبسایت یا دیگر شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند تا مشتریان بتوانند به راحتی آن‌ها را ارزیابی کنند.

طراحی بسته بندی محصولات

بسته‌بندی مناسب می‌تواند اولین چیزی باشد که مشتریان را جذب می‌کند. علاوه بر این بسته‌بندی می‌تواند حمل و نقل و همچنین حفاظت از محصول را آسان‌تر کند. با پیشرفت سریع تکنولوژی در در زمینه‌های مختلف به ویژه صنعت چاپ و کاغذ، محدودیت‌های پیشینی که برای طراحی ظاهر فیزیکی بسته‌ها وجود داشت از میان برداشته شد. به گونه‌ای که امروزه می‌توان هرگونه بسته‌بندی با هر شکل و ظاهری را به چاپ رسانید. از جمله فاکتورهای مهمی که باید در طراحی بسته‌بندی محصولات به آن‌ها توجه داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خلاقیت

بسته‌بندی به دلیل ارسال پیام تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان بدون هیچگونه واسطه به عنوان فروشنده خاموش شناخته می‌شود. مهم‌ترین هدف از طراحی بسته‌بندی جلب نظر مخاطب و تشویق وی به خرید محصول است که معمولاً با استفاده از المان‌های گرافیکی و طراحی زیبا و خلاقانه انجام می‌شود.

امروزه می‌توان این موضوع را به وضوح مشاهده کرد. محصولاتی که از بسته‌بندی جذاب‌ و خلاقانه‌ای برخوردار هستند می‌توانند نظر مشتریان بیش‌تری را به خود جلب کرده و فروش بهتری داشته باشند. وجود تکنولوژی پیشرفته و کمک طراحان باتجربه، همگی به تولیدکنندگان برای تولید محصولی خلاقانه که بتواند در اولین نگاه توجه همگان را به خود جلب کند کمک می‌کنند.

استفاده از لوگو

لوگو مهم‌ترین جزء از هویت بصری یک برند است که می‌تواند ارزش‌ها و اهداف یک مجموعه را به مخاطبان نشان دهد. استفاده از لوگوی حرفه‌ای و جذاب می‌تواند علاوه بر افزایش آگاهی مشتریان درباره برند مورد نظر، به فروش بیش‌تر محصولات نیز کمک کند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در طراحی بسته‌بندی محصولات حتماً از لوگو مجموعه نیز استفاده شود.

استفاده از لوگو باید به گونه‌ای باشد که بتواند تا حد ممکن خصوصیات محصول بسته‌بندی شده را بیان کرده و هماهنگی بیش‌تری میان محصول و بسته‌بندی آن ایجاد کند. معمولاً شکل و ترکیب رنگی لوگو با بسته‌بندی محصول نیز هماهنگ خواهد بود.

رنگ و فونت مناسب

استفاده از فونت و رنگ مناسب از دیگر نکات مهم در طراحی بسته‌بندی محصولات است که اهمیت زیادی برای جذابیت و فروش بیش‌تر محصول دارد. بسیاری از مجموعه‌ها از رنگ سازمانی خود برای طراحی ظاهری بسته‌بندی محصولات استفاده می‌کنند. نکته دیگر در استفاده از رنگ‌ها حس القا شده از سوی آن‌ها است. رنگ می‌تواند ارتباط حسی قوی میان مشتریان و بسته‌بندی مواد ایجاد کند. به طور کلی استفاده از هر رنگی می‌تواند احساسات گوناگونی را در مخاطبان برانگیزد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در انتخاب رنگ مناسب به روانشناسی رنگ‌ها نیز توجه داشته باشید.

استفاده از فونت مناسب برای نوشته‌ها به گونه‌ای که مخاطبان بتوانند به راحتی مطالب درج شده را بخوانند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این تفاوت در رنگ پس‌زمینه و رنگ متن نیز می‌تواند به خوانا بودن نوشته‌ها کمک کند. به طور مثال استفاده از رنگ مشکی برای متن‌ها بر روی پس زمینه تیره مانند سرمه‌ای انتخاب مناسبی نخواهد بود.

رعایت سادگی

برخی تصور می‌کنند که استفاده از طرح‌های شلوغ می‌تواند توجه افراد بیش‌تری را به خود جلب کند. این در حالی است که طرح‌های شلوغ به هیچ وجه خوشایند مشتریان نبوده و آن‌ها را سردرگم خواهد کرد. استفاده از طرح‌های شلوغ و درهم می‌تواند نتیجه عکس در میزان فروش محصولات داشته باشد. بهتر است در طراحی بسته‌بندی سادگی و هماهنگی المان‌های به کار گرفته شده به خوبی رعایت شوند. علاوه بر این درج تمام اطلاعات لازم درباره محصول نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

صداقت

حتما شما نیز تا کنون محصولاتی را مشاهده کرده‌اید که شکل چاپ شده بر روی بسته‌بندی آن‌ها هیچ شباهتی به خود محصول نداشته است. متاسفانه برخی از کسب و کارها برای جذب مشتریان بیش‌تر و افزایش فروش خود تصاویری را بر روی بسته‌بندی درج می‌کنند که هیچ شباهتی به محصول واقعی ندارد. واضح است که خریداران با باز کردن بسته‌بندی و مشاهده محصول ناامید می‌‌شوند.

به خاطر داشته باشید که اگر محصول خود را چندین برابر بهتر از آنچه که هست نمایش دهید در واقع مشتریان و مخاطبان خود را فریب داده‌اید و در نهایت آن‌ها را از برندتان دلگیر خواهید کرد. این موضوع در نهایت به خراب شدن تصویر ذهنی مشتریان و کاهش شدید فروش منتهی می‌شود. مصرف‌کنندگان ترجیه می‌دهند محصولی ساده و معمولی را که صداقت بیش‌تری دارد خریداری کنند. البته اگر می‌خواهید محصول خود را تنها کمی بهتر و زیباتر نمایش دهید هیچ مشکلی نخواهد بود؛ اما در این کار باید حد و مرزها را به خوبی رعایت کرده و رفتاری صادقانه را پیش بگیرید.

طنز

اگر می‌توانید در طراحی بسته‌بندی محصولات خود از کمی طنز و المان‌های بامزه استفاده کنید این کار را دریغ نکنید. بسته‌بندی‌های بامزه در عین سادگی بسیار دلنشین هستند و موجب جذابیت بیش‌تر محصول می‌شوند. استفاده از المان‌های طنز نه تنها برای محصولات کودکان، بلکه در بسته‌بندی محصولات بزرگسالان نیز نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت. البته بهتر است پیش از آن نوع محصول و روحیه مخاطبان آن را نیز مد نظر داشته باشید.

باز شدن آسان

آخرین نکته‌ای که بهتر است در طراحی بسته‌بندی محصول به آن توجه شود باز شدن آسان است. طراحی بسته‌بندی که در عین زیبایی و جذابیت به راحتی باز شده و محصول را در اختیار مشتری قرار دهد می‌تواند احساس امنیت و راحتی را به مصرف‌کننده منتقل کند.

اگر بسته‌بندی شما حساس و ضعیف به نظر برسد این احساس به مخاطب القا می‌شود که محصول درون آن آسیب دیده و از کیفیت کافی برخوردار نیست. بهتر است بسته‌بندی شما به گونه‌ای باشد که بدون کمک گرفتن از هیچگونه وسیله جانبی به راحتی باز شود. توصیه می‌شود که در طراحی و ساخت بسته‌بندی محصولات هیچگاه کاربردی بودن را فدای زیبایی نکنید.

مشاوره طراحی بسته بندی

نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با بسته بندی دارید؟ نمی‌دانید از چه رنگ و چه طرحی برای زیباتر شدن محصول خود استفاده کنید؟ از قوانین بسته بندی برای صادرات با خبر نیستید؟ طراحان سلام گرافیک آماده ارائه مشاوره رایگان طراحی بسته بندی به شما هستند. کافی است با شماره ………….. تماس بگیرید تا صفر تا صد بهترین بسته بندی در ذهن شما نقش ببندد.

ویژگی‌های یک بسته بندی خوب

مهم‌ترین ویژگی یک بسته بندی خود را می‌توان مسیری در نظر گرفت که محصول را از تولید تا زمانی که به مصرف برسد همراهی کند. بسته بندی می‌تواند مناسب و خوب باشد که محصول از زمانی که تولید می‌شود، به باربری سپرده می‌شود، در مغازه قرار می‌گیرد، به فروش رسیده می‌شود تا در بهترین زمان و مکان مورد استفاده قرار گیرد همراهی کند.

یک بسته بندی خوب وظیفه دارد محصول را بنابر شرایط آن محصول (شکستنی، فاسد شدنی و گم شدن) در تمامی شرایط حفظ کند. علاوه بر این موارد بسته بندی را می‌توان گفت که عالی و درجه یک است که ارزش محصول اضافه کند. در یک دید کلی می‌توان گفت که یک بسته بندی خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  1. راحتی استفاده برای کاربر
  2. حفاظت از محصول
  3. جلوگیری از آسیب دیدن محصول
  4. اضافه کردن ارزش به محصول
  5. جلوگیری از تغییر شکل محصول
  6. جلوگیری از گم شدن محصول
  7. بیان کننده محصول
  8. کمک به بازاریابی محصول
  9. دارای طراحی حرفه ای و شیک
  10. جلوگیری از تغییر بیولوژیکی محصول

کاربردی ساده بسته بندی برای استفاده کننده

بسته بندی مناسب باید بتواند آسایش و راحتی را برای استفاده کننده، واسطه‌ها و فروشنده را فراهم آورد. حمل و نقل راحت، باز شدن به دور از پیچیدگی و محافظت از محصول همه می‌تواند باعث کاربری ساده بسته بندی شود.

طراحی گرافیکی حرفه‌ای بسته بندی

بسته بندی محصول باید از لحاظ بصری داری زیبایی باشد، این کار نه تنها باعث می‌شود مصرف کننده در زمان استفاده حس خوبی را تجربه کند بلکه باعث می‌شود که فروش محصول به میزان قابل توجه‌ای افزایش پیدا کند.

بسته بندی با کیفیت؛ بیان کننده محصول

بسته بندی باید بیان کننده نوع محصول، کیفیت محصول و همچنین نشان دهنده محصول باشد، به نوعی می‌توان گفت که محصول باید به خوبی با بسته بندی مچ شده باشد و تمام ویژگی‌های محصول قابل نمایش باشد.

یک پکیجینگ عالی باید آرم شرکت تولید کننده، خاصیت‌ها و اطلاعاتی از این قبیل را نیز برای مصرف کننده به نمایش بگذارد.

حفاظت از محصول وظیفه بسته بندی

یکی از چالش‌های طراحان بسته بندی آن است که بسته بندی باید هم بیان کننده ویژگی‌های محصول باشد هم از محصول حفاظت کند، به نوعی یک بسته بندی عالی باید در کنار حفاظت از محصول توانایی به نمایش گذاشتن محصول را داشته باشد.

فروش وظیفه بسته بندی

روش‌های مختلفی برای پروموت کردن و تبلیغ کردن محصول وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این موارد بسته بندی است. طراحی بسته بندی در صورتی که به درستی انجام شده باشد می‌تواند خود به تنهایی تبلیغ کننده محصول باشد.

بسته باید در نگاه اول مصرف کننده را جذب کند، ماحصل تمامی تبلیغات انجام شده از بروشور، کاتالوگ، بیلبورد، تبلیغات آنلاین و… در بسته بندی جمع می‌شود بسته بندی تیر نهایی برای خرید محصول توسط مشتری است. وظیفه طراح بسته بندی است که به خوبی بتواند در لحظه مخاطب را مجاب به خرید یک محصول کند.

زمانی می‌توانیم بگوییم که بسته بندی به درستی کار خود را پیش برده است که محصول بدون حضور هیچ فروشنده‌ای به فروش برسد. یعنی بدون هیچ توضیحی مصرف کننده محصول را انتخاب و با رضایت کامل محصول را خریداری کند در این صورت بسته بندی وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

قیمت طراحی بسته بندی

قیمت طراحی بسته‌بندی محصول و هزینه‌ای که باید برای انجام آن پرداخت شود نکته بسیار مهمی برای کنترل میزان بودجه است. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که هیچگاه نمی‌توان کیفیت کار را فدای کم بودن هزینه کار کرد. در بسیاری از شرایط پرداخت هزینه کم‌تر به دریافت نتیجه‌ای با کیفیت پایین‌تر منجر خواهد شد. به همین دلیل هم باید با عواملی که بر تعرفه و هزینه طراحی بسته‌بندی محصولات تاثیرگذار هستند آشنا باشید تا بتوانید به درستی نسبت به ارزان یا گران بودن آن قضاوت کنید. در ادامه برخی از عوامل مهمی که بر هزینه طراحی بسته‌بندی محصولات تاثیرگذار هستند را بررسی می‌کنیم:

نوع محصول

نوع محصول از منظر آنکه مدت پایداری و نگهداری آن چقدر است یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت بسته‌بندی است. واضح است که نوع بسته‌بندی لازم برای کتاب با بسته‌بندی لازم برای مواد غذایی و لوازم آرایشی بهداشتی متفاوت است. به همین دلیل هم توجه کافی نسبت به انتخاب بسته‌بندی مناسب با کالا می‌تواند بر سهولت نگهداری، جابجایی و حمل و نقل، و عرضه محصول به مصرف‌کنندگان تاثیر زیادی داشته باشد. اگر از بسته‌بندی متناسب با کالا استفاده شود، کالای مورد نظر توزیع بهتری در بازار داشته و موجب جلوگیری از هزینه‌های اضافی و غیرضروری خواهد شد.

نوع طراحی بسته‌بندی

متاسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند که هر اندازه طراحی بسته‌بندی شلوغ‌تر باشد، توجه افراد بیش‌تری را به خود جلب کرده و نشان از حرفه‌ای بودن طراح دارد. این در حالی است که بسته‌بندی‌هایی که در عین سادگی جذابیت دارند نتایج بسیار بهتری به دنبال خواهند داشت. طراحی بسته‌بندی‌های ساده و جذاب نیازمند تجربه و تخصص بیش‌تر طراح است. در واقع آنچه که می‌تواند بر تعرفه طراحی بسته‌بندی اثرگذار باشد حرفه‌ای بودن طرح است، نه پیچیده بودن آن. معمولاً طراحی‌های ساده و جذاب کار بسیار مشکل و زمان‌بری هستند و نشان از متخصص بودن طراح گرافیست دارند.

زمان لازم برای طراحی بسته‌بندی

در هر کسب و کاری انجام و تحویل پروژه‌ها در زمان کم‌تر نیازمند هزینه بیش‌تری است. معمولاً زمان لازم برای طراحی بسته‌بندی توسط شرکت‌ها و مجموعه‌های طراحی مشخص می‌شود؛ اما گاهی کارفرما نیاز به تحویل سریع‌تر پروژه خواهد داشت. در این زمان باید هزینه بیش‌تری برای تحویل سریع‌تر پرداخته شود.

شکل و اندازه بسته‌بندی

شمار زیادی از بسته‌بندی‌ها در بازار به صورت مکعب یا مستطیل طراحی و ساخته می‌شوند. اما برخی از محصولات برای ایجاد ظاهری جذاب‌ و منحصر به فرد از بسته‌بندی‌هایی با شکل‌های متفاوت نظیر مخروط استفاده می‌کنند. این مورد نیز می‌تواند در تعیین قیمت طراحی بسته‌بندی و همچنین فرایند نقل و انتقال محصول اثرگذار باشد. همچنین هر اندازه که محصول شما حجم و اندازه بیش‌تری داشته باشد، ناچار به صرف هزینه بیش‌تر برای طراحی و اماده‌سازی بسته‌بندی آن خواهید بود.

چاپ بسته‌بندی

از دیگر موارد اثرگذار بر قیمت طراحی بسته‌بندی موارد چاپی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نام کالا، اطلاعات مربوط به معرفی کالا، دستورالعمل مصرف، و همچنین اطلاعات بهداشتی اشاره داشت. این اطلاعات با توجه به اندازه و جنس محصولات ممکن است به صورت تک‌رنگ یا چندرنگ چاپ شوند. هزینه چاپ به صورت تک‌رنگ نسبت به چاپ چندرنگ مناسب‌تر است.

وظایف طراح بسته بندی چیست

درصد بالایی از محصولاتی که از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید بسته‌بندی شکیلی دارند که متناسب با ارزش‌ها و هویت برند مربوطه طراحی شده‌اند. این طراحی‌ها توسط طراحان گرافیست که در حوزه طراحی بسته‌بندی فعالیت دارند خلق می‌شوند. بسیاری از افراد به هنگام خرید از فروشگاه‌ها به ظاهر محصولات و بسته‌ها توجه زیادی دارند. طراحان بسته‌بندی در واقع تلاش می‌کنند که محصول را در بهترین حالت خود نمایش داده تا بتوانند نظر مشتریان بیش‌تری را به محصول مورد نظر جلب کنند. معمولاً طراح بسته‌بندی علاوه بر ظاهر گرافیکی بسته‌بندی، شکل و اندازه آن را نیز مشخص می‌کند. طراحان بسته‌بندی حرفه‌ای و باتجربه با صنعت چاپ نیز آشنا هستند. زیرا طراح بسته‌بندی همانند دیگر طراحان گرافیکی باید به ظاهر نهایی محصول اهمیت دهد.

طراحان بسته‌بندی با اعضای تیم مارکتینگ و دیزاین ارتباط نزدیکی دارند تا بتوانند بهترین ایده‌ها برای پاسخ به نیازهای مشتریان را خلق کنند. علاوه بر این طراحان بسته‌بندی باید دانش مناسبی در زمینه انواع متریال‌های بسته‌بندی و ویژگی‌های هر یک داشته باشند. بسیاری از افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند با تکنیک‌های تبلیغاتی و بازاریابی محصولات نیز آشنایی کافی دارند و می‌توانند ترندهای مارکت و نیازهای مشتریان را به خوبی شناسایی کنند.

چه کسانی به کمک طراح بسته‌بندی احتیاج دارند؟

اگر هر فروشگاهی که تا کنون در آن حضور داشته‌اید را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که محصولات و کالاهای گوناگون با انواع بسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها عرضه می‌شوند. حتی برچسبی کوچک که از محصولی آویزان شده است هم توسط یک طراح بسته‌بندی طراحی شده است. هر شرکتی که قصد تولید محصولی را داشته باشد به احتمال زیاد به کمک یک طراح حرفه‌ای بسته‌بندی برای آماده‌سازی محصول خود جهت حضور در قفسه فروشگاه‌ها نیاز دارد. پس در واقع شمار زیادی از کسب و کارها به کمک طراحان بسته‌بندی نیاز دارند.

برخی از طراحان به صورت اختصاصی تنها برای یک شرکت یا مجموعه کار می‌کنند و به تمام نیازهای بسته‌بندی توسط آن‌ها و کمک تیم طراحی پاسخ داده می‌شود. برخی دیگر از طراحان در یک آژانس‌ یا استودیو طراحی فعالیت کرده و برای انواع کسب و کارها بسته‌بندی مورد نظر را طراحی می‌کنند. برخی از طراحان ممکن است با نام تجاری و دیگر وظایف طراحی گرافیکی محصول نیز سر و کار داشته باشند. بسیاری از مجموعه‌ها برای طراحی بسته‌بندی، تعیین برند، طراحی گرافیکی، و… به استودیوهای طراحی مراجعه می‌کنند. به طور کلی طراحان بسته‌بندی پیش از هر چیز بر روی برند و هویت کسب و کار تمرکز دارند و وظایف ان‌ها در محدوده گسترده‌ای اعم از طراحی بسته‌بندی‌ها پراکنده می‌شود.

سفارش طراحی بسته بندی

در قفسه‌های فروشگاه‌ها انواع گوناگونی از هر محصول با بسته‌بندی‌های گوناگون وجود دارد. هر یک از شرکت‌های تولیدکننده این محصولات در تلاشند با روشی مقرون به صرفه کالای خود را بیش‌تر به فروش رسانند. بسته‌بندی منحصر به فرد و جذاب محصولات می‌تواند روشی عالی برای این کار باشد. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها بودجه‌ای مخصوص جهت سفارش طراحی بسته‌بندی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. اما برای سفارش طراحی بسته‌بندی محصولات خود باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ پیش از ثبت سفارش باید چه اطلاعاتی را جمع‌آوری کنیم؟

پیش از سفارش طراحی بسته بندی این سوال‌ها را از خود بپرسید

پیش از آنکه بسته‌بندی مورد علاقه خود را انتخاب کنید، باید به چند پرسش مهم درباره کسب و کار و محصولات خود پاسخ دهید:

چه محصولی را می‌فروشید؟

اولین پرسشی که باید پاسخ آن را در نظر داشته باشید نوع کالایی است که به فروش‌ می‌رسانید. پاسخ به این سوال آنچنان مشکل و پیچیده نیست. چه چیزی را به مشتریان عرضه می‌کنید؟ آیا کالای شما بزرگ است یا کوچک؟ آیا کالایتان مقاوم است یا ظریف و شکننده؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند درک مناسبی از نوع بسته‌بندی و اولین قدم برای سفارش دیزاین آن باشد. به طور مثال اگر کالای تولیدی شما ظریف و شکننده است، باید از بسته‌بندی محکم و مقاومی استفاده کنید که بتواند به خوبی از کالا محافظت کند. اگر محصول شما شکل متعارفی ندارد، نمی‌توانید از بسته‌های آماده برای آن استفاده کنید و باید یک بسته‌بندی اختصاصی طراحی کنید.

محصول خود را به چه کسانی عرضه می‌کنید؟

به خاطر داشته باشید که طراحی و دیزاین بسته‌بندی محصولات برای افزایش فروش و تبلیغات موثر است. در واقع شخصی که تلاش دارید متقاعد کنید مشتریان شما هستند. به همین دلیل هم بهتر است پیش از شروع پروژه بسته‌بندی، ابتدا علایق و خصوصیات مشتریان خود را بشناسید. مشتریان شما بیش‌تر خانم‌ها هستند یا آقایان؟ کالای شما مخصوص بزرگسالان است یا کودکان؟ آیا مشتریان شما به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهند؟ مشتریان شما از قشر مرفه هستند یا بودجه مشخصی برای خرید کالاهای مورد نیاز خود دارند؟

محصول خود را چگونه به مشتریانتان عرضه می‌کند؟

روش‌های گوناگونی برای عرضه محصولات به مشتریان وجود دارد. اگر کالای خود را در بوتیک یا فروشگاهی بزرگ به فروش می‌رسانید باید از یک بسته‌بندی جذاب، زیبا، و تجملی استفاده کنید تا نگاه مشتریان در کنار انبوهی از محصولات دیگر رقیبان به آن جذب شود. اما اگر قصد دارید محصول خود را به صورت اینترنتی به فروش رسانید باید از بسته‌بندی مطمئن استفاده کنید تا کالا درون آن آسیبی نبیند.

برای سفارش طراحی بسته بندی به این اطلاعات نیاز خواهید داشت

برای ثبت هر سفارشی باید اطلاعاتی را از پیش آماده کرده و در اختیار طراح قرار دهید. دیزاین بسته‌بندی محصولات نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برخی از این اطلاعات عبارت است از:

متن‌های لازم برای درج بر روی بسته‌بندی

هر بسته‌بندی شامل متن‌هایی است که می‌تواند به مشتریان برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره محصول کمک کند. نوشته‌هایی که باید بر روی بسته‌بندی درج کنید کاملاً به کسب و کار و صنعت شما بستگی خواهد داشت. علاوه بر این ممکن است از نظر قانونی نیز موظف به درج برخی از اطلاعات باشید. در هر صورت بهتر است پیش از ثبت سفارش این اطلاعات را جمع‌آوری کنید.

علائم و نوشته‌های لازم

گاهی ممکن است بخواهید متن‌ها و نوشته‌هایی را روی بسته‌بندی درج کنید که مشتریان را بیش‌تر به خرید ترغیب کند. علاوه بر این شاید مجبور باشید علائم گوناگونی از جمله بارکد، علائم هشداردهنده، ارزش غذایی، و… را نیز بر روی محصول درج کنید. تمام این موارد به کسب و کار و نوع محصول تولیدی شما بستگی خواهد داشت.

متون موقتی برای درج بر روی بسته‌بندی

اطلاعاتی وجود دارند که به صورت موقتی بر روی محصول درج می‌شوند. به طور مثال تاریخ تولید و انقضا، قیمت، و سری ساخت از این دسته از اطلاعات هستند. این اطلاعات هر چند وقت یکبار تغییر می‌کنند، به همین دلیل هم بهتر است آن‌ها را مستقیماً بر روی بسته‌بندی درج نکنید. توصیه می‌شود که به هنگام طراحی بسته‌بندی متناسب با اطلاعات متغیر و موقتی فضایی را جدا کنید تا بعدها این اطلاعات به صورت مهر یا برچسب به بسته‌بندی محصولتان اضافه شوند.

بودجه‌ای که در اختیار دارید

از دیگر موارد مهمی که باید پیش از سفارش دیزاین بسته‌بندی کالای خود در نظر داشته باشید بودجه است. به خاطر داشته باشید که هر اندازه کم‌تر هزینه کنید نتیجه بهتری نخواهید گرفت؛ گاهی صرف هزینه بیش‌تر می‌تواند نتایج اثربخش‌تر و بهتری برایتان به دنبال داشته باشد. از جمله هزینه‌هایی که باید برای این کار پرداخت کنید می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • هزینه تنظیمات چاپ
  • دستمزد طراح
  • هزینه ساخت کلیشه
  • هزینه مواد اولیه
  • دستمزد نیروی انسانی

پیش از سفارش طراحی بسته بندی این کارها را انجام دهید

پس از پرسش به سوالات گفته شده و جمع‌آوری اطلاعات لازم، وقت آن رسیده است که کارهای زیر را انجام دهید:

بهترین نوع بسته‌بندی را انتخاب کنید

با نگاهی مختصر به صنعت بسته‌بندی می‌توانید طیف وسیعی از انواع بسته‌بندی‌ها را مشاهده کنید که هر یک برای کالای خاصی مناسب بوده و مزایای مخصوصی دارند. برای انتخاب بهترین بسته‌بندی باید پیش از هر چیز نوع کالای خود را در نظر داشته باشید. اگر کالای شما مایع است ممکن است با گزینه‌های کم‌تر و محدودتری برای بسته‌بندی آن مواجه باشید. بهتر است اجازه ندهید که این محدودیت جلوی قوه خلاقیت شما را بگیرد. البته معمولاً طراحی بسته‌بندی با شکلی خاص به هزینه بیش‌تری احتیاج خواهد داشت؛ اما می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این بهتر است به عملکرد و نوع بسته‌بندی رقیبانتان نیز توجه داشته باشید. اگر بتوانید از بسته‌بندی‌های خاص‌تری استفاده کنید در واقع خود را از رقیبان جدا کرده و متمایز ظاهر می‌شوید. در انتها باید بودجه خود را نیز برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین بسته‌بندی در نظر داشته باشید. بهتر است نوع بسته‌بندی را با بودجه خود و سلایق مشتریانتان متناسب کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.   

از نظرات و بازخوردهای دیگران استفاده کنید

پیش از آنکه بخواهید بسته‌بندی مورد نظر خود را به مرحله اجرا برسانید، بهتر است نظر سهامداران و افرادی که هیچ شناختی از برند شما ندارند را جویا شوید. گاهی افرادی که اطلاعاتی درباره محصول و برند شما ندارند می‌توانند به نکاتی پی ببرند که شما هیچگاه به آن‌ها توجه نکرده‌اید. سعی کنید با پرسیدن سوالات هدفمند به میزان موفقیت خود در طراحی بسته‌بندی پی ببرید. اگر متوجه ضعف‌هایی در بسته‌بندی خود شدید می‌تواند مجددا به مراحل قبلی برگشته و این ضعف‌ها را بهبود دهید.

لایه‌های بسته‌بندی را بشناسید

پیش از آنکه به سراغ سفارش دیزاین بسته‌بندی محصول خود روید باید درباره لایه‌های بسته‌بندی بدانید. بسته‌بندی هر محصول می‌تواند شامل سه لایه باشد: لایه خارجی، داخلی، و بسته‌بندی کالا. ممکن است برای طراحی بسته‌بندی محصول خود به هر یک از این سه لایه احتیاج داشته باشید. لایه خارجی بسته‌بندی همان لایه‌ای است که نخستین بار توجه مشتری را به خود جلب می‌کند. این لایه می‌تواند از کالای شما در برابر عوامل خارجی و محیطی نیز محافظت کند. لایه خارجی بسته‌بندی می‌تواند جعبه یا کیسه‌ای باشد که محصول در آن حمل می‌شود.

لایه داخلی بسته‌بندی در واقع داخل لایه خارجی قرار گرفته و می‌تواند حفاظت بیش‌تری برای کالای شما داشته باشد. این لایه می‌تواند یک کاغذ، فوم، یا ضربه‌گیر باشد که فضای خالی موجود در بسته‌بندی خارجی را پر می‌کند. این بسته‌بندی ممکن است از کیسه‌هایی که موجب حفظ تازگی مواد غذایی می‌شوند نیز تشکیل شود. در انتها بسته‌بندی کالا همان لایه‌ای از بسته‌بندی است که می‌تواند داستانی از برند شما را روایت کند. به طور مثال جعبه‌ای که اسباب‌بازی درون آن قرار می‌گیرد، و یا بطری لیبل‌دار نوشیدنی جزو این لایه هستند.

قرارداد طراحی بسته بندی

کارخانه‌ها، شرکت‌ها، و تولیدی‌های مختلف موظف هستند که پس از تولید کالا، برای فروش آن از بسته‌بندی مناسب استفاده کنند. بسته‌بندی‌ها می‌توانند ضامن شناسایی یک برند بوده و نظر مشتریان را برای خرید جلب کنند. طراحی بسته‌بندی به دلیل نکات و اصول زیادی که دارد باید به دست متخصص مربوطه انجام شود. تمام شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ و معتبر یا خودشان افرادی را برای انجام طراحی بسته‌بندی استخدام می‌کنند، و یا این کار را به شرکت‌ها و مجموعه‌های طراحی می‌سپارند. برای برون‌سپاری این پروژه لازم است قراردادی میان کارفرما و آژانس طراحی تنظیم شود.

قرارداد طراحی بسته‌بندی در واقع سندی مکتوب است که میان طراح و کارفرما به منظور انجام فعالیت بسته‌بندی نگاشته می‌شود. متن این قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره پروژه مورد نظر است. معمولا در قرارداد طراحی بسته‌بندی مواردی از قبیل نحوه انجام کار، کالایی که قرار است بسته‌بندی شود، شرایطی که کارفرما مد نظر دارد، تعهدات و وظایف طرفین، و همچنین زمان و هزینه توافق شده برای تحویل پروژه درج می‌شوند. این قرارداد سندی معتبر و قانونی است که نشان می‌دهد پروژه طراحی بسته‌بندی کالا به طراح یا مجموعه طراحی سپرده شده است و بدین ترتیب میان کارفرما و شرکت مورد نظر ارتباطی کاری شکل گرفته است. اگر زمانی در روند انجام پروژه یا تحویل آن مشکلی ایجاد شود، طرفین می‌توانند از قرارداد نوشته شده برای مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه استفاده کنند.

آیا قرارداد طراحی بسته‌بندی واجب است؟

گاهی ممکن است به دلایلی کارفرما و طراح تصمیم گیرند که برای پروژه مربوطه قراردادی تنظیم نکنند. گرچه این کار توصیه نمی‌شود. زیرا اگر مشکلی از سوی هر یک از طرفین به وجود آید، می‌توان از مفاد و موارد درج شده در قرارداد برای جبران زیان وارده استفاده کرد. علاوه بر این قرارداد طرفین را به انجام وظایف خود در موعد مقرر متعهد می‌کند. شرکت‌ها و آژانس‌های طراحی معتبر تنظیم قرارداد را یکی از مراحل مهم برای ثبت سفارش قرار می‌دهند. طرفین قرارداد موظف هستند تا پایان مدت قرارداد در آن باقی مانده و برای اجرای موضوع قرار داد فعالیت داشته باشند. علاوه بر این طرفین قرارداد نمی‌توانند بدون دلیل موجه و به صورت یک طرفه قرارداد را تمام کنند و موظف هستند که پروژه طراحی بسته‌بندی را به طور کامل به اتمام رسانند.

ملاک اصلی برای اجرای قرارداد هر آن چیزی است که میان طرفین توافق شده و در متن قرارداد ذکر می‌شود. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در تنظیم قرارداد طراحی بسته‌بندی دقت زیادی داشته به طور دقیق و صریح از نحوه اجرای موضوع قرارداد صحبت کنید. بر اساس ماده 10 قانون مدنی، هیچ مانعی برای تنظیم قراردادهای خصوصی وجود نداشته و شرکت‌ها می‌توانند با شرط رعایت عرف و قانون هر نوع قراردادی را تنظیم کنند.

مزایای استفاده از قرارداد طراحی بسته‌بندی

با تنظیم قرارداد طراحی بسته‌بندی، طرفین می‌توانند با اطمینان از درست پیش رفتن فرایند پروژه به وظایف خود عمل کنند. اگر در طی انجام پروژه هرگونه مشکلی به هر دلیلی ایجاد شود، می‌توان از موارد درج شده در قرارداد برای جبران آن استفاده کرد. علاوه بر این اگر هر یک از طرفین به وظایف و تعهدات خود عمل نکند، می‌توان با استناد به قرارداد نوشته شده خسارت وارده را جبران کرد.

تاثیر رنگ بندی در بسته بندی

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های بسته‌بندی انتخاب ترکیب رنگی مناسب است. رنگ نه تنها نقش مهمی در افزایش جذابیت محصول و در نتیجه افزایش میزان فروش آن ایفا می‌کند، بلکه می‌تواند پیام تبلیغاتی شما را نیز به مصرف‌کنندگان انتقال دهد. اما چگونه می‌توانیم بهترین رنگ را برای بسته‌بندی محصول خود انتخاب کنیم؟ استفاده از روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند همه چیز را درباره تاثیر هر رنگ بر ذهن، احساسات، و رفتار مشتریان به شما بگوید. ترکیب رنگی که برای محصولات خود انتخاب می‌کنید باید با لوگوی شما مرتبط باشد. هیچگاه رنگ مورد علاقه خود را بدون بررسی پیام انتقالی آن انتخاب نکنید؛ زیرا ممکن است با وجود زیبا بودن برای اهداف و ارزش‌های کسب و کار شما مناسب نباشد. برای آن که بتوانید بهترین رنگ را برای بسته‌بندی انتخاب کنید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. محصول شما برای چه کسانی مناسب است؟ مشتریان چه انگیزه‌ای برای خرید محصول شما دارند؟ رده سنی مشتریانتان در چه محدوده‌ای است؟ شرایط اقتصادی و میزان تحصیلات مشتریانتان چقدر است؟
  2. با عرضه محصول خود قصد ارسال چه پیامی به مشتریانتان دارید؟ آیا پیام شما حرفه‌ای و مهم است؟ آیا پیام شما به حل مشکلات مشتریان کمک خواهد کرد؟ آیا پیام مورد نظرتان حس خوبی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند؟
  3. سطح فرهنگی بازار هدف شما چگونه است؟ مشتریان شما از نظر فرهنگی به دنبال چه چیزهایی هستند؟

رنگ‌ها هر یک بیان‌کننده یک پیام خاص هستند و جذابیت مخصوص به خود را دارند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن پیام مورد نظر خود رنگ‌های مناسب را با نسبت لازم با یکدیگر ترکیب کنید. هر نوع کالایی نیازمند رنگ مناسب است و طراح می‌تواند با تکیه بر دانش فنی و تجربیات خود بهترین رنگ را انتخاب کند. در ادامه برخی از نکات لازم برای انتخاب رنگ مناسب بسته‌بندی را بررسی خواهیم کرد:

  • اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید استفاده به جا از رنگ‌ها است. به طور مثال رنگ سبز می‌تواند هم بیانگر فساد و خرابی، و هم بیانگر طراوت و تازگی باشد.
  • بهتر است در انتخاب رنگ بسته‌بندی مواد غذایی علاوه بر نوع ماده به ویژگی‌های گروه مصرف‌کننده نیز توجه داشته باشید. به طور مثال می‌توان در طراحی بسته‌بندی چای‌های گیاهی از رنگ‌های ملایم و لطیف استفاده کرد تا حس فرآورده‌های گیاهی به مخاطب القا شود. این در حالی است که معمولاً برای چای سیاه از زمینه تیره برای ایجاد احساس مرغوبیت و کیفیت در ذهن مشتری استفاده می‌شود.
  • گرچه استفاده به جا از رنگ‌های مختلف و ترکیب مناسب آن‌ها مهم است؛ اما گاهی یک بسته‌بندی تک‌رنگ می‌تواند انتخابی جسورانه بوده و پیامی محکم را به مخاطبان القا کند.
  • معمولاً برای نشان دادن احساس تازگی و خنکی از رنگ‌های سبز، زرد، و آبی استفاده می‌شود. استفاده از این رنگ‌ها ساده‌ترین و گویاترین روش برای تداعی شادابی و حیات است. همچنین استفاده از رنگ‌هایی مانند صورتی روشن، آبی، و زرد برای بسته‌بندی‌های محصولات لطیف و ملایم بسیار مناسب است.
  • معمولاً برای ایجاد تاثیراتی از احساس فریبندگی و کیفیت عالی از رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، آبی متالیک، فیروزه‌ای، خاکستری، قهوه‌ای، و خرمایی استفاده می‌شود. این ترکیب‌ها را معمولاً می‌توانید در محصولاتی از جمله عطر، شکلات، و محصولات گران‌قیمت مشاهده کنید.

روانشناسی رنگ‌ها در بسته‌بندی

همانطور که گفته شد بهره‌گیری از روانشناسی رنگ‌ها روشی عالی جهت انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای بسته‌بندی است. هر رنگ می‌تواند بیانگر پیامی خاص به مخاطبان خود باشد. در ادامه برخی از پراستفاده‌ترین رنگ‌ها در صنعت طراحی و چاپ بسته‌بندی را معرفی کرده و ویژگی‌های هر یک را بررسی خواهیم کرد:

بسته‌بندی قرمز

رنگ قرمز می‌تواند نشان‌دهنده قدرت و توانایی باشد. با استفاده از این رنگ می‌توانید توجه اطرافیانتان را به محصولاتتان جلب کرده و فروشتان را افزایش دهید. این رنگ می‌تواند احساس حرفه‌ای و لوکس بودن را در مخاطبان ایجاد کند. برخی از معانی رنگ قرمز عبارت است از:

  • شور و عشق
  • هیجان و سرزندگی
  • انرژی
  • عمل
  • توانایی و قدرت

بسته‌بندی آبی

طراحان زمانی که به رنگی خنثی نیاز داشته باشند و یا بخواهند احساس اطمینان و اعتماد را در مخاطبان ایجاد کنند از رنگ آبی استفاده می‌کنند. این رنگ هم مورد علاقه آقایان و هم بانوان است. معمولاً از آبی تیره برای انتقال پیامی جدی استفاده می‌شود. از آبی روشن برای القاء حس خلاقیت و سرزندگی استفاده می‌شود. برخی از معانی رنگ آبی عبارت است از:

  • صداقت و راستی
  • اعتماد و اطمینان
  • توانایی
  • یکپارچگی و وحدت

بسته‌بندی سبز

سبز نمادی از سلامت، طراوت، و محیط زیست است و می‌تواند احساس خشنودی را در مشتریان ایجاد کند. معمولاً از این رنگ برای القاء حس طراوت و تازگی استفاده می‌شود. برخی از معانی رنگ سبز عبارت است از:

  • هماهنگی احساسات و ذهن
  • ثروت
  • رشد
  • امنیت
  • تعادل

بسته‌بندی زرد

رنگ زرد به عنوان رنگی قدرتمند شناخته می‌شود که می‌تواند توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. با این وجود استفاده از این رنگ ریسک بالایی دارد، زیرا می‌تواند به هنگام ترکیب با دیگر رنگ‌ها برای نمایش هویت برند چالش‌زا باشد. استفاده از این رنگ به ویژه در محصولات مخصوص کودکان و نوجوانان عالی خواهد بود. برخی از معانی رنگ زرد عبارت است از:

  • اصالت
  • خلاقیت
  • خوشبینی
  • لذت و شادی

بسته‌بندی صورتی

رنگ صورتی از دیگر رنگ‌های جذاب برای بسته‌بندی محصولات است که معمولاً برای محصولات مخصوص بانوان از آن استفاده می‌شود. استفاده از این رنگ علاوه بر زیبایی و جذابیت، احساس آرامش و لطافت را نیز به مخاطبان القا خواهد کرد. برخی از معانی رنگ صورتی عبارت است از:

  • آسایش و راحتی
  • امیدواری
  • گرمی و حرارت
  • دلسوزی و شفقت

بسته‌بندی بنفش

بنفش را می‌توان رنگ ثبات و حق امتیاز دانست که می‌تواند به محصول شما اعتبار دهد. از این رنگ برای القاء حس ثروت، تجمل، شکوه، و سلطنت نیز استفاده می‌شود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از:

  • خیال‌پردازی
  • ایده‌آل‌گرایی
  • معنویت
  • ثروت و شکوه

بسته‌بندی طلایی

رنگ طلایی نمایانگر ثروت و شجره است و می‌تواند ارزش و لوکس بودن محصول شما را به خوبی نشان دهد. از این رنگ معمولاً برای محصولات گران‌قیمت استفاده می‌شود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از:

  • کیفیت
  • ثروت
  • اعتبار
  • ظرافت

بسته‌بندی مشکی

رنگ مشکی رنگی کاملاً متنوع است که می‌تواند هیجان‌انگیز یا آرامش‌بخش، و مدرن یا سنتی باشد. بسته‌بندی مشکی می‌تواند محصول را گران‌تر و سنگین‌تر جلوه دهد. معمولاً این رنگ با دیگر رنگ‌های مناسب برای القاء پیام مورد نظر ترکیب می‌شود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از:

  • راز و رمز
  • قدرت و نفوذ
  • کنترل
  • کیفیت
  • ظرافت

بسته‌بندی نارنجی

نارنجی رنگی انرژی‌بخش است که می‌تواند احساس اطمینان را به مشتری القاء کند. البته استفاده بیش از حد از این رنگ می‌تواند مخاطبان را دلزده کند. به همین دلیل هم بهتر است نارنجی را با رنگ‌های خنثی از جمله سفید ترکیب کنید. برخی از معانی رنگ نارنجی عبارت است از:

  • اعتماد به نفس
  • خوشبینی
  • ماجراجویی
  • اشتیاق
  • برون‌گرایی
  • سرگرم‌کننده بودن
  • شادی و نشاط
  • توان مالی

قوانین طراحی بسته بندی در ایران

شکل ظاهری کالا و طراحی بسته‌بندی آن می‌تواند بر میزان فروش شما تاثیر زیادی داشته باشد. با این وجود قوانین و اصول زیادی وجود دارند که باید برای طراحی بسته‌بندی به آن‌ها توجه داشته باشید. رعایت این قوانین در کنار کیفیت بالای محصول می‌تواند میزان رضایت مشتریان را نسبت به برندتان افزایش دهد. برخی از مهم‌ترین این اصول عبارت است از:

حمل آسان

قانونی طلایی که باید در بسته‌بندی هر کالایی مورد نظر قرار گیرد قابلیت حمل آسان آن است. بهتر است بسته‌بندی محصول خود را به گونه‌ای انتخاب و طراحی کنید که به راحتی حمل شده و کم‌ترین جا را به خود اختصاص دهد. این نکته در عین سادگی اهمیت زیادی دارد. اگر بسته‌بندی محصول شما حجم زیادی را به خود اختصاص دهد و یا به دلیل طراحی نامناسب به هنگام حمل ایجاد مشکل کند، با کاهش شدید فروش مواجه خواهید شد.

قالب مناسب

یکی از مهم‌ترین عامل‌های طراحی بسته‌بندی مناسب تعیین یک قالب دقیق و مناسب برای محصول مورد نظر است. هدف شما باید استفاده از یک قالب مناسب برای حفاظت بیش‌تر از محصول و راحتی حمل آن باشد که در عین حال زیبایی و جذابیت زیادی برای مشتریان نیز داشته باشد. این بدین معنی است که اگر تمام محصولات شما در قالب مورد نظر قرار گیرند، بتوانید آن‌ها را به تعداد بالا به راحتی در انبار قرار داده و حمل کنید. گاه ممکن است از قالبی برای بسته‌بندی استفاده کنید که زیبایی بی‌نظیر و کیفیت عالی داشته باشد، اما امکان نگهداری و حمل ان وجود نداشته باشد. علاوه بر این باید به خاطر داشته باشید که اگر برش‌های قالب دقیق و بی‌نقص نباشند امکان تغییر آن‌ها پس از چاپ وجود نداشته و متحمل هزینه‌های بیش‌تری خواهید شد.

بهترین قالب بسته‌بندی قالبی است که وزن و حجم کمی داشته باشد تا هم در قفسه‌های فروشگاه به خوبی جای گیرد و هم حمل آن برای مشتری راحت باشد. اگر بسته‌بندی‌های شما جای زیادی را اشغال کنند ممکن است با کاهش فروش مواجه شوید. معمولاً بسته‌بندی پس از اتمام استفاده از محصول دور انداخته می‌شود؛ می‌توانید با ایده‌های خلاقانه و جدید از طرحی استفاده کنید که پس از مصرف فشرده و کم‌حجم شود.

جنس مناسب

جنس بسته‌بندی از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر جنس انتخابی شما قیمت نهایی محصول را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد بهتر است از استفاده از آن صرف‌نظر کنید. علاوه بر این باید از جنس مناسب برای جذب بیش‌تر مخاطبان استفاده کنید؛ به طور مثال معمولاً برای محصولات خوراکی از جنس‌های براق استفاده می‌شود تا جلوه بهتری داشته باشند. انتخاب جنس مناسب بسته‌بندی می‌تواند حفاظت از محصول و حمل آن را نیز راحت‌تر کند.  همچنین باید امکان چاپ طرح نهایی بر روی بسته‌بندی را نیز در نظر داشته باشید.

گسترش‌پذیری

از دیگر قوانین مهم طراحی بسته‌بندی گسترش‌پذیری آن است. طراحی بسته‌بندی باید به گونه‌ای باشد که بتواند برای معرفی یک خط جدید اضافی نیز کاربرد داشته باشد. به طور مثال تصور کنید که می‌خواهید برای کلوچه‌های شکلاتی خود بسته‌بندی مناسبی را طراحی کنید. به احتمال زیاد در این بسته‌بندی از قطعات شکلات و رنگ‌هایی که نماد طعم آن باشند استفاده می‌کنید. با این حال ممکن است در آینده بخواهید کلوچه‌های توت ‌فرنگی نیز تحت نام تجاری خود به بازار ارائه دهید. اگر طرح پیشین شما گسترش‌پذیر نباشد، وابستگی زیادی به المان‌های اولیه که همان شکلات است داشته و دیگر نمی‌تواند برای عرضه کلوچه‌های توت فرنگی مورد استفاده قرار گیرد.

برای آنکه بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید همواره باید محصولات آینده خود را نیز در نظر داشته باشید و با احتمال ایجاد محصولاتی جدید بسته‌بندی مناسبی طراحی کنید. بسته‌بندی شما باید یک طراحی منظم شهودی باشد که بتواند به راحتی متناسب با محصول شما تغییر کند. 

طراحی بسته بندی برای محصولات اینترنتی و فروش حضوری متفاوت است؟

یکی از موارد که اصولا از جانب طراحان گرافیک توجه خاصی به آن نمی‌شود را می‌توان تفاوت قائل شدن بین نحوه طراحی بسته بندی محصولات فروش اینترنتی و محصولات فروش حضوری است. در بسته بندی محصولات فروش حضوری جلوه زیبا اهمیت بیشتری دارد چرا که بخش بزرگی از حلم و نقل محصول بر عهده مصرف کننده است و پس از خرید مصرف کننده محصول را اصولا به سلامت به مقصد دلخواه خود می‌برد.

در طراحی بسته بندی محصولات فروش اینترنتی باید توجه داشت که به دلیل نیاز به حمل و نقل محصول توسط شرکت‌های ارسال محصول مثل پست، تیپاکس و… نیاز است که استحکام و قوی بودن بسته بندی در اولویت اولیه قرار بگیرید.

همچنین از خاطر نبرید که اگر تمام محصول شما قرار است به یکی از این دو روش به فروش برسد توجه کردن به این نکته می‌تواند از مشکلات بسیاری جلوگیری کند. این که محصول شما در یک فروشگاه خاص به فورش می‌رسد یا در فروشگاه‌های مختلف می‌تواند حتی در نوع بسته بندی و همچنین ظاهر بسته بندی تغییراتی ایجاد کند.

توجه به قوانین بسته بندی در کشور مقصد محصول از دیگر مواردی است عدم توجه به آن می‌تواند ضررهای بسیاری را برای شما و همچنین مجموعه صادر کننده محصول به بار آورد.