طراحی بسته بندی فست فود
طراحی بسته بندی فست فود مک دونالد باعث فروش حیرت آور آن شده است؟ آیا میتوان اغذاهای فوری که در زبان انگلیسی Fast Food گفته شده و در تمام دنیا به همین نام شناخته میشود، شامل انواع سوخاری، ساندویچها، همبرگر، سیب زمینی، پیتزا، هات داگ، فیله سرخ شده مرغ، ماهی و … میشود. این غذاها محبوبیت خاصی در بین جوامع دارد، معمولا به صورت سفارش از راه دور خریداری شده و درون بسته بندیهای مخصوص دریافت میگردد. لذا طراحی بسته بندی برای این طیف از غذاها اهمیت بالایی در جلب رضایت مشتری خواهد داشت.

0

0

0
مختصری از تاریخچه فست فود
فست فود به سبک امروزی اولین بار اوایل قرن بیستم میلادی در آمریکا رواج یافت. اولین رستوران عرضه فست فود “اتومات” نام داشت که با افتتاح شعبههای متعدد برای سالها بدون رقیب به فروش غذاهای حاضری میپرداخت. بعد از مدتی رستوران “وایت کسل” پا به عرصه گذاشت و با فروش همبرگرهای ارزان به زودی محبوب شد. سپس برند معروف فست فود، یعنی “مک دونالد” در سال 1940 متولد شد که امروزه به عرضه فست فودهای بسته بندی شده شامل همبرگر و سیب زمینی شده شهرت جهانی دارد.
اکنون بعد گذشت سالها شاهد هستیم که افراد زیادی وارد حوزه فست فود شدهاند و در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ دنیا شعباتی از رستورانهای فست فود با قدرت به فعالیت مشغولند. باید خاطر نشان کرد بسیاری از این فروشندگان موفقیت خود را مدیون گسترش ارتباطات و تبلیغات در فضای مجازی هستند تا جایی که این روزها سهم قابل توجهی از سفارشات آنها از طریق اینترنت انجام میشود. نکته جالب و قابل تامل اینکه از ابتدای تولد اولین فست فودها تا امروز، همواره استفاده از بسته بندی مطلوب و کارآمد یک ضرورت بوده است.

مشخصات مهم بسته بندی فست فود
با نگاهی به انواع بسته بندی فست فود از گذشته های دور تاکنون، میبینیم که تحول زیادی در طرحهای استفاده شده ایجاد شده است. این تغییرات نمایانگر آن است که بسته بندی از نظر مصرف کننده مهم است و صاحبان رستورانها برای بدست آوردن رضایت مردم دست به کار شده و از خصوصیات الگوهای موفق برای طراحی بسته بندی فست فود استفاده کرده اند و به این ترتیب اعتبار خود را نزد مشتریان افزایش دادهاند. در ادامه گلچین خصوصیات مهم و مورد انتظار مشتری از بسته بندی را مرور میکنیم:
- قابلیت حمل آسان داشته باشد.
- غذا را گرم نگه دارد.
- ظاهر جذاب و خلاقانه داشته و رنگ بندی آن اشتها آور باشد.
- شکل و طرح منحصر به فرد داشته باشد.
- اطلاعات تماس رستوران روی آن درج شود.

طراحی خلاقانه بسته بندی فست فود
انواع بسته بندی در بازار رقابتی فست فود، تولید و عرضه شده است از جمله؛ جعبه پیتزا، جعبههای سوخاری، پاکتهای بیرون بر، جعبههای مخصوص سیب زمینی و همینطور جعبههای مختلف برای ارسال ساندویچ… همه این بسته بندی ها در دو بخش اصلی جای میگیرند:
- ظروف مخصوص برای خرودن غذا داخل سالن
- جعبهها و پاکتهای بیرون بر
در هر دو گروه استفاده از انواع مواد کاغذی و مقوا رایج است. برای مثال غالبا برای سرو سیب زمینی سرخ شده در داخل سالن بجای ظروف معمول در دیگر رستورانها از جعبههای روباز مقوایی استفاده میشود. در مورد بستههای بیرون بر نیز استفاده از انواع جعبه و پاکت مقوایی آنقدر ملموس است که جای بحث نمیماند.
تاکنون طرح ها و شکلهای هندسی مختلفی برای تولید بسته بندیهای جذاب استفاده شده است. از مکعبهای منظم گرفته تا جعبههای هرم مانند و پاکتهای کلاسیک بیرونبر. در کل باید گفت همزمان هم تنوع طرحهای بسته بندی فست فود زیاد است و هم یکنواخت و تکراری است! به عبارتی آنقدر جعبهها و رنگهای مختلف در رسانهها تبلیغ میشود که به سختی میتوان یکی از آنها را به خاطر سپرد. چه بسا گاهی یک طرح ساده و خاص، بهتر در ذهن بیننده جا خوش کند. اما آنچه مسلم است برندها برای محکم کردن جای پای خود در بین مردم، نیاز به طراحی بسته بندی فست فود به صورت کاملا اختصاصی و منحصر به فرد دارند. طرحی که با مطالعه و بررسی جوامع مختلف و طبق خواسته و سلیقه آنها ایجاد گردد.
کمک گرفتن از هنر طراحی بسته بندی برای دیده شدن در عصر حاضر یکی از ضروریات رستورانهاست. وقتی تیم حرفهای استودیو خلاق طراحی گرافیک سلام گرافیک اقدام به طراحی بسته بندی فست فود میکند، از اصول علمی و زیبایی شناسی بهره میبرد. آنها ارتباط بین شرایط، الزامات بسته بندی و نیاز مشتریان را میسنجند، سپس یافتههای خود را با هنر گرافیک در هم آمیخته تا بهترین طراحی بسته بندی را ارائه کنند. طرحی نوین و خاص که هم انتظار افراد مختلف را برآورده کند و هم در بین دیگر انواع بسته بندی بدرخشد، با ما در ارتباط باشید.
بسته بندی فست فود و هزینههای آن
هزینه طراحی بسته بندی فست فود به عوامل مختلفی وابسته است. از جمله عوامل میتوان به جنس، نوع طراحی و… اشاره کرد.
- 0935-505-45-80
- ایران، مشهد، امامت 74
چرا فست فودها نیاز به بسته بندی دارند؟
رستورانهای فست فود معمولا فقط در زمینه تهیه و فروش غذا فعالیت دارند و اکثرا فضای کافی برای نشستن و خوردن غذا در آنها تعبیه نشده است بنابراین استفاده از بسته بندی برای تحویل فست فود به مشتری ضروری است. از طرفی بسیاری از فست فودها همچون پیتزا از طریق سفارش تلفنی یا اینترنتی خریداری شده و توسط پیک به دست مشتری میرسد بنابراین باید به شکلی بسته بندی شود تا در طول مسیر، تکانههای ناشی از حمل و نقل باعث تغییر شکل غذا نشود. همچنین یک بسته بندی اصولی به عنوان سدی در برابر آلودگیهای محیطی، بهداشت غذا را تضمین میکند.
همچنین بسته بندی فست فود نقش برجستهای در تبلیغات رسانهای این محصولات دارد. در بسیاری از عکسها و ویدئوهای تبلیغاتی، تصویر بسته بندی فست فود نمایش داده میشود، و هم چنین از باز کردن بسته بندی با آب و تاب فراوان برای ایجاد کنجکاوی در مخاطب استفاده میگردد. فردی که این تبلیغات را مشاهده میکند و به دنبال آن غذا سفارش میدهد، انتظار دارد دقیقا همان کیفیت و جذابیت را در دنیای واقعی تجربه کند. حال اگر این بسته بندی به اندازه کافی خارق العاده باشد، قطعا تاثیری شگرف بر احساسات سفارش دهنده میگذارد. کسی که گرسنه است و بعد از دریافت فست فود اولین چیزی که مشاهده میکند بسته بندی آن است. طراحی حساب شده بسته بندی که بتواند به افزایش اشتهای انسان کمک کند و با استفاده از جاذبههای دیداری، کیفیت و طعم غذا را تقویت کند، سفارشهای بعدی را تضمین میکند.
کدام شرکت را به جهت طراحی بسته بندی فست فود انتخاب کنیم؟
شرکت طراحی بسته بندی سلام گرافیک با داشتن تجربه در زمینه طراحی و همچنین ساخت بسته بندی فست فود مانند برگر، پیتزا، ساندویچ و… سفارشات شما را به جهت بسته بندیهای خاص با پاکتهای مختلف کاغذی کرافت، تحریر، گلاسه و… میپذیرد.
مواد مورد استفاده در طراحی بسته بندی فست فود به جهت ملاحضات بهداشتی و محیط زیستی چیست؟
استفاده از موادی مانند الیاف سلولزی مانند کاغذ و مقوا در بسته بندی محصولات رستورانی و فست فود میتواند علاوه بر استحکام لازم در بسته بندی و حفظ کیفیت محتویات بسته موثر باشد.

0
0
0