تاریخ بروزرسانی: سپتامبر 28, 2021

طراحی کاتالوگ

کاتالوگ، کارنما، کالانما (Catalog) یکی از راه‌های مناسب برای نمایش محصولات و خدمات در قالب جذاب بصری است. در فرآیند طراحی کاتالوگ محصولات یا خدمات به صورت کامل تشریح می‌شوند به نحوی که کاتالوگ خود بازاریاب محصولات و خدمات ارائه شده ماست. کاتالوگ‌های در دو شیوه کاتالوگ صنعتی و کاتالوگ تبلیغاتی ارائه می‌شوند. کاتالوگ می‌تواند به راحتی ارتباط مستقیمی بین مشتریان و تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات برقرار کند. نیاز به طراحی حرفه‌ای کاتالوگ دارید؟ استودیو خلاق سلام گرافیک ارائه‌ دهنده انواع خدمات طراحی کاتالوگ مشاوره رایگان برای شما در نظر گرفته است، همین حالا تماس بگیرید.

سفارش طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ یکی از کارهای مهمی است که باید برای هویت بصری برند خود و تبلیغات موثر به آن بپردازید. کاتالوگ‌ها را می‌توانید به هنگام ارائه و فروش محصولات و یا رویدادهای معرفی و تبلیغاتی به مخاطبان خود ارائه دهید. اگر طراحی کاتالوگ جذاب و چشم‌نواز باشد کاربران به طور قطع زمانی را صرف مشاهده و مطالعه مطالب آن خواهند کرد. بدین ترتیب می‌توانید به روشی موثر خدمات و محصولات خود را معرفی کرده و نظر مخاطبان را به فعالیت‌های خود جلب کنید.

a

نمونه طراحی کاتالوگ

نمونه کار و مشتریان استودیو سلام گرافیک بهترین تبلیغات کنندگان ما هستند.

البته بهتر است به خاطر داشته باشید که طراحی کاتالوگ نیازمند دانش، تجربه، و تخصص در زمینه طراحی گرافیکی و تبلیغات است. به طور قطع کسانی که تنها تجربه کار با نرم‌افزارهای گرافیکی را دارند نمی‌توانند کاتالوگی تاثیرگذار و مناسب طراحی کنند. از این رو برای سفارش طراحی کاتالوگ بهتر است به شرکت‌های طراحی معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید. در شرکت‌ها و آژانس‌های طراحی سفارش شما زیر نظر تعداد بیش‌تری از طراحان آماده می‌شود و به همین دلیل از کیفیت بالاتری هم برخوردار خواهد بود. برای سفارش طراحی کاتالوگ حرفه‌ای می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در سلام گرافیک تماس حاصل کنید.

چرا طراحی کاتالوگ با سلام گرافیک؟

استودیو خلاق سلام گرافیک بیش از 10 سال است که خدمات طراحی گرافیک ارائه می‌دهد. مهم‌ترین دلایل انتخاب ما برای طراحی کاتالوگ می‌توانند موارد زیر باشند.

  • بیش از 10 سال سابقه طراحی کاتالوگ
  • ارائه قیمت مناسب و اقتصادی
  • نمونه کارهای متعدد و حرفه‌ای
  • امکان ویرایش به تعداد بار دلخواه مشتری
  • عکاسی محصول و تهیه محتوا توسط استودیو خلاق سلام گرافیک
  • و…
  • هنوز هم به دنبال چرایی انتخاب ما هستید؟

طراحی گرافیکی کاتالوگ

به دلیل آن که کاتالوگ بیشتر با هدف بازاریابی طراحی و پیاده سازی می‌شود استفاده کردن از عناصر بصری و گرافیکی می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که طراح کاتالوگ باید به آن توجه کافی داشته باشد. استفاده از عناصر بصری به خوبی می‌تواند کارکرد تبلیغاتی کاتالوگ را به میزان قابل توجه‌ای افزایش دهد. توجه داشتن به مواردی که در ادامه بیان می‌شود می‌تواند دیزاین کاتالوگ را به مراتبط حرفه‌ای‌تر و خاص کند.

شرکت چاپ و طراحی کاتالوگ

استودیو خلاق سلام گرافیک قوی‌ترین استودیو در زمینه چاپ و طراحی کاتالوگ در ایران است. استودیو خلاق سلام گرافیک با بیش از 20 نفر نیروی متخصص طراحی گرافیک در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین استودیو طراحی گرافیک در ایران شناخته می‌شود. ارائه کاتالوگ با بالاترین کیفیت  و مناسب‌ترین قیمت یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب استودیو خلاق سلام گرافیک است. استودیو خلاق سلام گرافیک خدمات طراحی کاتالوگ خود را برای مجموعه‌ها و سازمان‌های خیریه به صورت رایگان انجام می‌دهد.

پلن اول
تماس بگیرید
  • متن
  • متن
  • متن
  • متن
پلن اول
تماس بگیرید
  • متن
  • متن
  • متن
  • متن
پلن اول
تماس بگیرید
  • متن
  • متن
  • متن
  • متن

مراحل سفارش طراحی کاتالوگ

به طور کلی ثبت سفارش برای طراحی کاتالوگ کار پیچیده‌ای نخواهد بود. تنها کافیست مراحل زیر را طی کنید. البته بهتر است اشاره داشته باشیم که مراحل ثبت سفارش ممکن است بر اساس سیاست‌های شرکت مربوطه متفاوت باشد. اما به طور کلی مراحل زیر برای سفارش کاتالوگ توسط مشتریان طی می‌شوند:

تماس با کارشناسان

در اولین مرحله باید با کارشناسان شرکت طراحی تماس حاصل کنید. راه‌های ارتباطی برای ارتباط با کارشناسان ما در سلام گرافیک از طریق وبسایت در اختیار شما قرار می‌گیرند. می‌توانید با راهنمایی کارشناسان ما اطلاعات و مشخصات ابتدایی را ارائه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

پرداخت هزینه

بسیاری از شرکت‌های طراحی تمام یا بخشی از هزینه را در ابتدای کار و به هنگام ثبت سفارش دریافت می‌کنند. در این مرحله بر اساس اطلاعات اولیه که در مرحله پیش در اختیار کارشناس قرار دادید پیش فاکتور تنظیم شده و برای شما ارسال می‌شود. پس از تایید می‌توانید مبلغ مشخص شده به عنوان بیعانه را پرداخت کنید.

ارسال اطلاعات برای طراح

در قدم سوم باید اطلاعات و جزئیات لازم را برای واحد طراحی ارسال کنید. از جمله این اطلاعات می‌توان به نام کسب و کار، زمینه فعالیت، رنگ‌های سازمانی، لوگو، نوع فونت‌های مورد نظر، تصاویر مورد نظر، و هرگونه خواسته دیگری که در ذهن دارید اشاره داشت.

ارسال اتود طراحی

طراح بر اساس اطلاعات ارسالی از سوی شما طی زمان تعیین شده چند اتود اولیه را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید تعداد اتودهای اولیه را در مرحله ثبت سفارش تعیین کنید. در این مرحله اگر اتودها مورد تایید شما باشند فایل‌های نهایی بر اساس آن‌ها طراحی شده و با خروجی‌های استاندارد برای شما ارسال می‌شوند.

ویرایش و ارسال مجدد

در صورتی که از طرح فایل‌های نهایی رضایت نداشته باشید می‌توانید درخواست ویرایش دهید. پس از انجام هماهنگی‌های لازم میان شما و طراح  تغییرات مورد نظرتان در طرح‌ها اعمال شده و سپس فایل‌های نهایی مجددا در اختیارتان قرار خواهند گرفت.

کاتالوگ

می‌خواهید طراحی کاتالوگ خود را به بهترین شرکت طراحی کاتالوگ بسپارید؟ از اهمیت ساخت کاتالوگ خبر ندارید؟ نمی‌دانید چه نوع کاتالوگی برای کسب و کار شما مناسب است؟ مجتبی ملاکی مدیر استودیو خلاق سلام گرافیک از تاثیر کاتالوگ و اهمیت آن می‌گوید. ویدیو تاثیر کاتالوگ در فروش خدمات و محصولات را چندین بار ببینید.

در فرآیند تبلیغات ارائه کاتالوگ یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند به خوبی مشتریان و مخاطبان شما را از محصولات و همچنین قیمت آن‌ها با خبر کند. در زمان طراحی کاتالوگ تبلیغاتی عموما طراحی لیستی از محصولات، قیمت و ویژگی‌های آن‌ها را قرار می‌دهد. وابسته به آن که کسب و کار شما بیزینس در بیزینس است یا بیزینس در مشتری، نوع نوشتار و همچنین عکس‌هایی که در کاتالوگ به کار می‌رود متفاوت است.

با این که این دو راه تبلیغاتی همپوشانی دارند و در بسیاری از جهات شبیه به یکدگیر هستند اما دارای تفاوت‌های بنیادی با هم هستند. در زمان طراحی بروشور آنچه که بیش از همه دارای اهمیت است اطلاعات فنی محصول است، به نوعی می‌توان گفت که بروشور کارکرد تبلیغاتی کمتری دارد و وظیفه آموزش و ارائه اطلاعات فنی را دارد.

این در حالی است که کاتالوگ یکی از شیوه‌های عالی بای بازاریابی محصولات و جزو روش‌های تبلیغات مستقیم شناخته می‌شود.

طراحی بروشور نسبت به طراحی کاتالوگ هزینه کمتری خواهد داشت.

کاتالوگ را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی کرد، از جمله انواع دسته بندی کاتالوگ به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  1. دسته بندی کاتالوگ بر اساس نوع صحافی
  2. دسته بندی کاتالوگ بر اساس ابعاد
  3. دسته بندی کاتالوگ بر اساس نوع چاپ
  4. دسته بندی کاتالوگ بر اساس نوع کاربری

دسته بندی کاتالوگ بر اساس نوع صحافی

کاتالوگ‌ها را عموما به 4 شیوه صحافی می‌کنند.

  1. صحافی مفتول تخت کاتالوگ – منگنه ساده
  2. صحافی مفتول لوپ کاتالوگ
  3. صحافی فنری کاتالوگ
  4. صحافی چسب گرم کاتالوگ

صحافی چسب گرم کاتالوگ

این نوع از صحافی کاتالوگ عموما برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کلاس کاری بالایی دارند. به نوعی می‌توان گفت که بهترین و عالی‌ترین نوع صحافی کاتالوگ، صحافی چسب گرم است. در این شیوه صحافی به راحتی می‌توان هر وزن کاغذ با هر تعداد برگ را صحافی کرد. قیمت صحافی چسب گرم نسبت به دیگر روش‌های صحافی کاتالوگ بیشتر است.

صحافی مفتول تخت گاتالوگ

یکی از شیوه‌های رایج و ارزان صفحاتی کاتالوگ است. قیمت کم و همچین آسان بودن این شیوه صحافی کاتالوگ باعث شده است که برای ماهنامه‌ها و هفته نامه‌ها از این روش صحافی استفاده می‌کنند. صحافی به وسیله منگته ساده برای کاتالوگ‌هایی مناسب است که تعداد برگه کم دارند و همچنین وزن برگه‌ها بسیار زیاد نیست.

صحافی مفتول لوپ کاتالوگ

این شیوه از صحافی انعطاف پذیری بالایی را به کاتالوگ در زمان ورق زدن می‌دهد. صحافی مفتول لوپ کاتالوگ بیشتر برای کاتالوگ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تعداد برگه کم و همچنین وزن کمی دارند. استفاده از صحافی مفتول لوپ کاتالوگ دوام کمتری را با خود به همراه دارد.

صحافی فنری کاتالوگ

دوام بالا، امکان استفاده برای تعداد برگه‌های زیاد و همچنین برگه‌هایی با وزن سنگین باعث شده است که صحافی فنری کاتالوگ طرفداران زیادی داشته باشد. عموما از صحافی فنری زمانی استفاده می‌شود که قصد بازاریابی مویرگی با کاتالوگ را داشته باشیم.

دسته بندی بر اساس نوع کاربری کاتالوگ

در حالت کلی کاتالوگ‌ها به دو دسته کاتالوگ‌های صنعتی و کاتالوگ‌های تبلیغاتی تقسیم می‌شوند. منظور از کاتالوگ‌های صنعتی کاتالوگ‌هایی است که برای جذب سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل استفاده کردن از تکنیک اغراق در طراحی کاتالوگ صنعتی جایی ندارد. به نوعی می‌توان گفت که در طراحی کاتالوگ صنعتی تمام توجه به گواهینامه‌ها، توانمندی‌ها و پروژه‌ها است تا بتوان بهترین و مناسب‌ترین سرمایه گذار را جذب کرد.

در مقابل کاتالوگ‌های تبلیغاتی نوعی از کاتالوگ‌ها هستند که با هدف تبلیغاتی طراحی و چاپ می‌شوند. از کاتالوگ‌های تبلیغاتی برای ارائه در نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌ها استفاده زیادی می‌شود. هدف از ساخت یک کاتالوگ تبلیغاتی به نمایش گذاشتن ویژگی‌ها، معرفی و امکانات یک محصول یا خدمت است.

دسته بندی بر اساس ابعاد کاتالوگ

با این که در طراحی کاتالوگ هیچگونه محدودیتی برای ابعاد وجود ندارد اما استفاده از اندازه‌های از پیش تعیین شده جهانی می‌تواند روند طراحی و کارایی آن طراحی کاتالوگ را به میزان قابل توجه‌ای افزایش دهد.

از اندازه‌های معمول و رایج طراحی کاتالوگ می‌توان به اندازه‌های A4 و A5 اشاره کرد. توجه داشته باشید که شما می‌توانید در هر ابعاد و اندازه‌ای کاتالوگ مورد نظر خود را پیاده سازی کنید اما پرتی و هدر رفت کاغذ به میزان زیادی خواهد بود و همین مورد باعث افزایش هزینه خواهد شد.

دسته بندی بر اساس نوع چاپ کاتالوگ

در چاپ کاتالوگ می‌توان از کاغذهای مختلفی استفاده کرد. پر استفاده‌ترین کاغذها برای چاپ کاتالوگ را می‌توان کاغذ گلاسه با گرماژهای مختلف در نظر گرفت. گرماژ همان وزن کاغذ در متر مربع است. مشخص است که هر چه عدد گرماژ بیشتر باشد وزن کاغذ بیشتر خواهد بود.

کیفیت یک کاتالوگ وابستگی بسیار زیادی به نوع جنس کاغذ قابل چاپ دارد. وابسته به نوع طراحی و همچنین شغلی که برای آن کاتالوگ قرار است طراحی و چاپ شود، نوع وگرماژ مناسبی برای کاغذ در نظر گرفته می‌شود. در حالت کلی وزن کاغذ جلد کاتالوگ از کاغذ گلاسه با وزن 2500 تا 300 مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای داخل از کاغذ گلاسه 135 تا 200 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ‌ها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عناصر بصری در زمان دیزاین کاتالوگ است. استفاده از یک رنگ نامناسب در زمانی طراحی کاتالوگ می‌تواند هزینه‌های شما را به باد بدهد، همچنین استفاده از یک رنگ مناسب بر اساس اصول روانشناسی می‌تواند به خوبی کاتالوگ شما را با دیگر کاتالوگ‌ها متمایز کند. استفاده از رنگ‌های گرم برای کاتالوگ‌هایی که مواد غذایی را تبلیغ می‌کنند می‌تواند خاص و جذاب باشد. استفاده از رنگ‌های سفید، آبی ملایم و همچنین سبز ملایم عموما برای تبلیغ محصولات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فونت خوانا و مناسب می‌تواند درصد خوانده شدن کاتالوگ را به میزان قابل توجه‌ای افزایش دهد. وجود رابطه بین فونت و نوع طراحی می‌تواند هارمونی جذابی را در کاتالوگ ایجاد کند و همین موضوع باعث افزایش مخاطبان و مشتریان می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند در کیفیت یک کاتالوگ تاثیرگذار باشد، عکس‌های کاتالوگ است. استفاده از عکس‌هایی که ادیت مناسبی داشته باشند، نورپردازی حرفه‌ای شده باشند و مواردی از این دست به خوبی می‌تواند کیفیت کاتالوگ شما را به میزان قابل توجه‌ای افزایش دهد. استفاده از عکس‌های تکی به جای عکس‌های گروهی یکی از تکنیک‌هایی است که در طراحان حرفه‌ای کاتالوگ به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در زمان طراحی و حتی در زمان چاپ به آن توجه داشته باشید، وجود تفاوت در رنگ مانیتور با رنگ هنگام چاپ است. طراح حرفه‌ای کاتالوگ به خوبی می‌داند که رنگ در مانیتور با رنگ در چاپ متفاوت است به همین دلیل کدهای رنگ را در هنگام چاپ به چاپ خانه ارائه می‌دهد.

عدم توجه به همین مورد کوچک می‌تواند کاتالوگ شما را نامناسب جلوه دهد. استودیو خلاق سلام گرافیک متخصص طراحی و چاپ انواع کاتالوگ در خدمت شماست.

از جمله قطع‌هایی که می‌توانید برای چاپ کاتالوگ خود استفاده کنید می‌تواند به قطع‌های زیر اشاره کرد.

  • قطع رقعی کاتالوگ
  • قطع جیبی کاتالوگ
  • قطع بغدادی کاتالوگ
  • قطع رحلی کاتالوگ
  • قطع بازو بندی کاتالوگ
  • قطع بیاضی کاتالوگ
  • قطع سلطانی کاتالوگ
  • قطع خشتی کاتالوگ
  • قطع جانماز کاتالوگ
  • قطع نیم ربعی کاتالوگ
  • قعط حمایلی کاتالوگ

یک کاتالوگ مناسب و حرفه‌ای باید ویژگی‌های زیر را در خود بتواند به بهترین شرکت جای دهد.

  • معرفی شرکت یا مجموعه
  • معرفی کامل محصولات به همراه عکس و متن
  • خلاصه‌ای از آنچه شرکتت تولید می‌کند
  • خلاصه‌ای از تاریخچه شرکت
  • معرفی بهترین دستاوردهای شرکت
  • استفاده از کال تو اکشن در محل مناسب
  • راهنمای کاربر در رابطه با محصولات شرکت
  • معرفی جدیدترین و بهترین محصولات شرکت
  • معرفی گواهی‌نامه‌های شرکت
  • و…

هزینه طراحی کاتالوگ به موارد گوناگونی وابسته است، اما در حالت کلی نرخ طراحی لوگو از 400.000 تومان شروع می‌شود و تا بیش از 10.000.000 تومان ادامه میابد. عواملی که در قیمت طراحی لوگو تاثیرگذارند موارد نام برده شده در ادامه هستند.

  • شرکت طراحی کننده کاتالوگ
  • نوع طراحی کاتالوگ
  • جنس برگه کاتالوگ
  • کیفیت چاپ کاتالوگ
  • مدت زمان مورد نیاز برای طراحی و چاپ کاتالوگ
  • تعداد صفحات کاتالوگ
  • و…

کاتالوگ به کتابچه و یا دفترچه‌ای گفته می‌شود که اکثر سازمان‌ها و یا کارخانه‌ها برای معرفی محصولات و یا خدمات خود آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. کاتالوگ‌ها برای اولین بار در قرن بیستم و در ونیز طراحی و چاپ شدند. در آن دوره کاتالوگ‌ها برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی و به صورت دست نویس آماده شده بودند و به این طریق برای اولین بار کاتالوگ‌ها پا به صنعت چاپ گذاشتند. درون کاتالوگ‌ها تمامی اطلاعات یک کالا و یا خدمات قرار داده می‌شود تا مشتریان به راحتی به مقایسه بین محصولات و یا خدمات مختلف پرداخته و دچار مشکل نشوند. به بیان دیگر کاتالوگ‌ها هر چه طراحی بهتر و منحصر به فردتری داشته باشند، دست مشتریان را در انتخاب کالا و یا خدمات خود بیشتر باز می‌گذراند تا مشتریان بتوانند به راحتی از بین موارد مختلف آن چه به دنبالش هستند را پیدا کنند. در نتیجه می‌توان فهمید طراحی کاتالوگ چه تاثیر مهمی بر روی میزان علاقمندی مشتری به خرید خواهد داشت. به طور مثال شاید مشاهده کرده باشید که در نمایشگاه‌های کتاب ناشران کاتالوگ‌هایی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تا به دور از هیاهوی کنار غرفه‌ها مخاطبان هر نشر بتوانند با آسایش به دنبال کتاب مورد نظر خود بگردند و پس از پیدا کردن آن، آن را خریداری نمایند. با استفاده از کاتالوگ‌ها مشتریان می‌توانند متوجه شوند که کتاب مورد نظر در این نمایشگاه به فروش می‌رسد و یا خیر و یا نویسنده مورد علاقه خود دارای کتابی چاپ شده در این نمایشگاه است و یا خیر و در نتیجه دیگر نیاز به پرسیدن از غرفه‌دار نمایشگاه نخواهند داشت.

کاتالوگ‌ها را می‌توان یک راهنمای کالا نیز به حساب آورد به طوری که خود فروشندگان واسطه بین کارخانه و مشتریان نیز در بسیاری از مواقع از کاتالوگ‌ها برای معرفی محصولات به مشتریان خود استفاده می‌کنند. کاتالوگ‌ها از برخی لحاظ شباهت زیادی به بروشورها دارند که از این موارد می‌توان به طراحی و شاخصه‌های ظاهری اشاره کرد ولی در مواردی چون صحافی و هزینه‌های مربوط به چاپ با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

کاتالوگ‌ها دارای انواع مختلف و دسته‌بندی‌های متفاوتی هستند که از مهم‌ترین این دسته‌بندی‌ها می‌توان به کاتالوگ‌های علمی، کاتالوگ‌های هنری و کاتالوگ‌های مناسب برای فروش اشاره کرد. کاتالوگ‌های علمی برای معرفی محصولات علمی به کار می‌روند. به طور مثال یک دستگاه ساخته شده برای پیشبرد علمی خاص با استفاده از یک کاتالوگ جزییات کار با آن را به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند. کاتالوگ‌های هنری برای معرفی آثار نمایشگاه‌های هنری استفاده می‌شوند. کاتالوگ‌های فروش نیز همان‌طور که از نامشان پیداست، همان کاتالوگ‌های معرفی محصولات و یا خدمات یک شرکت به مشتریان هستند. در بین انواع مختلف کاتالوگ‌ها، کاتالوگ‌های فروش سهم بیشتری را در صنعت چاپ دارند زیرا شرکت‌های بسیاری از این محصول برای معرفی تولیدات خود استفاده می‌کنند.

گفتنی است در رابطه با چاپ کاتالوگ نیز امروزه از دو روش استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها چاپ آفست بوده که برای تیراژهای بالا مناسب است و دیگری چاپ دیجیتال بوده که برای تیراژ بالا مناسب است. اکثر کسب و کارهای کوچک از چاپ دیجیتال برای چاپ کاتالوگ‌های خود استفاده می‌کنند زیرا هزینه کمتری را برایشان در پی خواهد داشت و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغات خواهد شد. ولی کارخانه‌های بزرگ که نیازمند کاتالوگ‌های بسیار هستند از چاپ آفست استفاده می‌کنند تا حجم بزرگی از کاتالوگ را با یک بار سفارش به دست آورند.

طراحی کاتالوگ نیز مانند هر امر دیگری نیازمند خلاقیت و رعایت برخی نکات و استانداردهاست تا بتواند در نوع خود به خوبی تاثیرگذار باشد و محصولات و یا خدمات یک شرکت را به صورت هر چه بهتر به مشتریان معرفی کند. طراحان کاتالوگ در سلام گرافیک با رعایت تمامی استانداردها و اصول طراحی کاتالوگ، کاتالوگی درخور و با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در ادامه با اصول طراحی کاتالوگ آشنا خواهید شد.

  • استفاده از رنگ مناسب: در طراحی کاتالوگ رنگ‌ها اهمیت بسیاری دارند. با توجه به علم روانشناسی رنگ است که می‌توان موضوع مورد نظر را به خوانندگان کاتالوگ‌ها معرفی کرد. از این رو طراحان کاتالوگ باید به علم روانشناسی رنگ تسلط کافی داشته باشند تا بهترین تاثیرگذاری را برای کاتالوگ به ارمغان بیاورند و خوانندگان کاتالوگ را به خوبی با محصولات و یا خدمات یک شرکت آشنا سازند. گفتنی است در صورتی که برند مورد نظر دارای رنگ خاصی است، نیاز است از آن رنگ در طراحی کاتالوگ حتما استفاده شود.
  • استفاده از فونت مناسب: امروزه فونت‌های بسیاری پدید آمده‌اند که حالتی فانتزی داشته و طراحی‌ها را زیبا می‌کنند. ولی بسیاری از این فونت‌ها مناسب برای استفاده در کاتالوگ‌ها نیستند زیرا مشتریان با خواندن کاتالوگ‌ها به دنبال پیدا کردن اطلاعات مناسب در رابطه با محصولات و یا خدمات یک شرکت هستند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن موردی که به دنبالش هستند را پیدا کنند. از این رو در طراحی کاتالوگ نیاز است از فونت‌های ساده و خوانا استفاده شود. همچنین اندازه فونت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اندازه فونت باید به حدی باشد که مخاطب با یک نگاه به راحتی بتواند آن را بخواند. بهتر است در طراحی کاتالوگ‌ها از دو یا سه اندازه متفاوت برای سایز فونت‌ها استفاده کنید تا هارمونی مناسبی را در طراحی کاتالوگ به وجود بیاورید و تاثیرگذاری را بر روی مخاطبان افزایش دهید.
  • استفاده از عکس مناسب: عکس‌ها همیشه در انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذاری بالایی دارند. از این رو در هنگام طراحی کاتالوگ استفاده از عکس‌های با کیفیت از محصولات را از دست ندهید. در بسیاری از موارد مخاطب تنها با نگاه کردن به عکس‌ها می‌تواند محصول مورد نظر خود را بیابد. به طور مثال یک کاتالوگ لباس مجلسی نیاز مبرم به عکس‌هایی با کیفیت بر تن مانکن‌ها دارد تا مخاطبان با یک نگاه بتوانند در بین مدل‌های مختلف، مدل مورد نظر خود را پیدا کنند، از این رو در رابطه با این دست از کاتالوگ‌ها، عکس‌ها اهمیت بیشتری نسبت به اطلاعات دارند. ولی کاتالوگ گوشی‌های موبایل یک برند در کنار عکس‌های با کیفیت نیاز به اطلاعات مختلفی نیز دارد از این رو برای طراحی چنین کاتالوگ‌هایی نیاز است در کنار عکس‌های مناسب، اطلاعات به صورت خوانا واضح معرفی شود.
4.1/5 - (10 امتیاز)