انواع جنس مقوا در کاتالوگ

انواع جنس مقوا در کاتالوگ در طراحی و کیفیت چاپ آن تأثیرگذار است. طراح کاتالوگ پس از مراحل طراحی و تنظیم کاتالوگ باید کاغذ چاپ آن را انتخاب کند. جنس کاغذ کاتالوگ باید به شکلی باشد که کیفیت و وضوح عکس‌ها و طراحی را حفظ کند. همچنین باید سطح کاغذ صاف باشد و از قدرت جذب بالایی برخوردار باشد. انتخاب کاغذ درست و مناسب در خروجی کار نقش مهمی دارد.

از انواع جنس‌های کاتالوگ (types-of-material-in-the-catalog) چه می‌دانید؟ جنس کاتالوگ یا همان کاغذی که قرار است کاتالوگ روی آن چاپ شود دارای انواع مختلفی است که شناخت آن به شما کمک خواهد کرد که در مدت زمان کوتاهی بتوانید جنس مناسب برای کاتالوگ خود انتخاب کنید. جنس مقوای کاتالوگ در چاپ کاتالوگ اهمیت زیادی دارد. انواع جنس مقوا در کاتالوگ چیست؟ چه کاغذی برای چاپ کاتالوگ مناسب است؟ برای بررسی و آشنایی با انواع مقوا در چاپ کاتالوگ همراه استودیو طراحی گرافیکی سلام گرافیک باشید.

از مهم‌ترین کاغذهای چاپ برای کاتالوگ می‌توان به کاغذ گلاسه، گلاسه مات، گلاسه براق و همچینن کاغذ پشت سفید نام برد. دلیل استفاده از این نوع از جنس کاغذ را هم می‌توان کیفیت و ماندگاری و همچنین قیمت مناسب این نوع از کاغذها در نظر گرفت.

در اواسط قرن بیستم استفاده از کاتالوگ در صنعت چاپ و تبلیغات مرسوم شد. کاتالوگ ابزاری برای معرفی محصول است. مشتریان با خواندن و مشاهده هم‌زمان عکس‌های محصول به همراه ویژگی‌ها و قیمت آن در کاتالوگ در کمترین زمان با این ابزار آشنا شدند. جامعه صنعتی با ورود کاتالوگ به عرصه تبلیغات، چاپ و طراحی آن را آغاز کرد.

استفاده از کاغذ برای چاپ کاتالوگ در صنعت تبلیغات باعث رونق کارخانه‌های تولید کاغذ و مقوا شد. هرموردی که در حین جلسه طراحی کاتالوگ صحبت می کنید، بهتر است در قرارداد طراحی کاتالوگ ذکرشود.

اهمیت نوع کاغذ چاپ کاتالوگ

اگر درباره کاتالوگ نمی‌دانید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله کاتالوگ چیست را در مجله سلام گرافیک مطالعه کنید.

استفاده از کاتالوگ یک رابط بین فروشنده و خریدار است که تصمیم نهایی خریدار را آسان می‌سازد. حال چاپ و طراحی کاتالوگ حرفه ای وابسته به عوامل زیادی است تا موردتوجه مشتری قرار گیرد. یکی از عوامل مهم در طراحی و استفاده از کاتالوگ نوع کاغذ چاپ آن است.

کاتالوگ به‌عنوان ابزاری تبلیغاتی در دسترس مشتریان برای خرید محصول قرار می‌گیرد. این کاتالوگ باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا مورد قبول مشتری قرار گیرد. یکی از ویژگی‌های مهم کاتالوگ داشتن جنسی ضخیم و مقاوم است تا کیفیت آن را نمایان سازد.

کاغذ یا مقوای استفاده شده در کاتالوگ باید علاوه بر جنس ضخیم و مقاوم، مناسب برای چاپ هم باشد. منظور از مناسب برای چاپ یعنی کاغذ به‌گونه‌ای باشد که جوهر به‌خوبی روی آن پخش شود و رنگ چاپ کدر و بی‌کیفیت نشود.

جنس کاغذ چاپ در تعیین نوع قطع کاتالوگ نیز تاثیرگذار است و قطع کاتالوگ در قیمت طراحی کاتالوگ هم موثر است. درواقع تمامی این عوامل به یکدیگر وابسته هستند.

قبل از اینکه درباره قطع کاتالوگ موردنظر خود تصمیم بگیرید، بهتر است به قالب طراحی کاتالوگ و فرم بندی کاتالوگ خود توجه داشته باشید.

عوامل مؤثر در انتخاب کاغذ چاپ کاتالوگ

انتخاب نوع کاغذ چاپ در طراحی کاتالوگ به عواملی بستگی دارد. عواملی مثل نوع کاتالوگ، یعنی کاتالوگ برای چه محصولی و با چه ویژگی‌هایی می‌خواهد چاپ شود. تعداد تیراژ چاپ کاتالوگ، اهمیت قیمت کاتالوگ و نوع طراحی بکار گرفته شده در کاتالوگ نیز از عوامل دیگر در انتخاب مقوا برای کاتالوگ هستند. جنس کاغذ و سختی آن طبق همین عوامل مشخص می‌شود. کاتالوگ دیجیتال، کاتالوگ صنعتی، کاتالوگ تبلیغاتی و … همگی نوعی از کاتالوگ ها هستند که هرکدام برای

به طور مثال اگر در طراحی کاتالوگ برای مبلمان از پارچه‌های مبل در آن استفاده شود، باید جنس مقوا کاملاً ضخیم بوده تا با طراحی پارچه روی آن دچار خمیدگی نشود. به نظر شما مقوا اشتنباخ برای این طراحی مناسب است؟ هرکدام از مواردی که در اینجا ذکر کرده ایم.

  • نوع کاتالوگ
  • کیفیت کاتالوگ
  • کاربرد کاتالوگ
  • هزینه کاتالوگ

نوع کاتالوگ که قرار است طراحی شود

این که نوع کاتالوگ شما چیست و قرار است در چه قطعی طراحی و چاپ شود. ایده های طراحی کاتالوگ خود را می توانید از نمونه کاتالوگ های کارشناس سلام گرافیک الهام بگیرید.

کیفیت کاری کاتالوگ

کیفیت کاری کاتالوگ برای شما به چه میزان است؟ اگر قرار است کاتالوگ تنها برای چند ساعت در دستان مشتری شما باشد، استفاده از کاغذهای کم هزینه برای ساخت کاتالوگ مناسب‌تر خواهد بود.

کاربرد کاتالوگ

این که کاتالوگ طراحی شده قرار است چه کاربردی داشته باشد، خود یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان انتخاب انواع جنس مقوا در کاتالوگ به آن دقت کافی داشت.

میزان بودجه و هزینه برای کاتالوگ

این که قیمت تمام شده کاتالوگ چقدر باشد در انتخاب جنس کاتالوگ نقش مهمی دارد. کارفرما در زمان حضور برای سفارش کاتالوگ باید میزان بودجه مد نظرش را بیان کند، به این صورت می‌توان جنس کاتالوگ را مشخص کرد.

انواع کاغذ در صنعت چاپ کاتالوگ چیست؟

آشنایی با مقواهای کاتالوگ در خروجی کار نقش مهمی دارد. طراح کاتالوگ باید با داشتن مهارت در طراحی کاغذ مناسب برای چاپ کاتالوگ انتخاب کند. همان‌طور که قبلاً گفتیم کاغذ کاتالوگ باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا چاپ کاتالوگ در آن به‌خوبی صورت گیرد. نرم افزار طراحی کاتالوگ اصولا در چاپ و پیاده سازی کاتالوگ نقشی ندارد. تنها به کاغذ و اصول دیگر چاپ توجه داشته باشید. قبل از چاپ کردن کاتالوگ خود، به فونت موردنظر هم دقت داشته باشید. استفاده از فونت در کاتالوگ و بروشور به نسبت نیاز انتخاب می شود. علاوه بر فونت، تفاوت میان کاتالوگ و بروشور باز هم وجود دارد.

در ادامه می‌خواهیم با انواع کاغذ و مقوای مناسب برای چاپ کاتالوگ آشنا شویم.

استفاده از کاغذهای ضخیم برای چاپ کاتالوگ مناسب هستند. کاغذهایی چون:

  • کاغذ گلاسه
  • کاغذ گلاسه مات
  • کاغذ گلاسه براق
  • مقوای پشت سفید

کاغذ گلاسه برای چاپ کاتالوگ

یکی از انواع جنس مقوا در کاتالوگ مناسب برای چاپ، کاغذ گلاسه است. این کاغذ ضخیم بوده و باتوجه‌به سطح صافی که دارد برای چاپ کاتالوگ مناسب است. جوهر در همه سطح آن به طور یکنواخت پخش می‌شود.

کاغذ گلاسه مات برای چاپ کاتالوگ

کاغذ گلاسه مات یکی از کاغذهای محبوب برای چاپ کاتالوگ است. این کاغذ به‌خاطر لایه پوششی که روی آن قرار دارد خاصیت ماتی دارد. این خاصیت در طراحی کاتالوگ‌های آرایشی باعث جذابیت در طراحی کاتالوگ می‌شوند.

کاغذ گلاسه براق برای چاپ کاتالوگ

از کاغذ گلاسه براق در کاتالوگ‌های دستگاه‌های صنعتی بسیار استفاده می‌شود. جنس براق کاغذ گلاسه باعث نمای بهتر در نمایش عکس دستگاه‌ها می‌شود. این کاغذ نیز جزء دسته کاغذهای مناسب در صنعت چاپ کاتالوگ محسوب می‌شود.

مشخصات کاغذ چاپ کاتالوگ

در آخر می‌رسیم به این نکته که یک کاغذ مناسب برای چاپ کاتالوگ چه مشخصه‌هایی باید داشته باشد.

از مشخصه‌های کاغذ چاپ در کاتالوگ به سایز آن، جنس و نوع آن باید اشاره کرد.

یک کاغذ مناسب برای چاپ کاتالوگ باید دارای انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا باشد تا به‌راحتی مورد صدمه قرار نگیرد. طول عمر کاتالوگ باید زیاد باشد به همین منظور استفاده از کاغذ ضخیم برای چاپ کاتالوگ پیشنهاد می‎شود.

جنس مقوا در کاتالوگ باید به‌گونه‌ای باشد که قابلیت جذب کامل جوهر را داشته باشد. به‌طوری که جوهر در آن پخش نشود و در تمام سطح آن به‌صورت یکنواخت چاپ شود.

انتخاب انواع جنس مقوا در کاتالوگ در کیفیت چاپ آن تأثیر مستقیمی دارد؛ بنابراین باید در انتخاب نوع مقوا برای کاتالوگ دقت کامل را به عمل‌آورید.

مزایای استفاده از هر جنس مقوا در چاپ کاتالوگ

معایب استفاده از هر جنس مقوا در چاپ کاتالوگ

هزینه انواع جنس مقوا در طراحی کاتالوگ

چه کاغذهایی مناسب برای کاتالوگ هستند؟

استفاده از مقوا و کاغذهای ضخیم برای طراحی کاتالوگ پیشنهاد می‌شوند زیرا از مقاومت بیشتری برخوردارند.

نوع کاغذ چه تاثیری در چاپ کاتالوگ دارد؟

سایز و جنس کاغذ علاوه بر کیفیت کاتالوگ بر روی سایز و حجم آن نیز تأثیر دارد.

4/5 - (3 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله