تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست (difference-between-catalog-brochure)؟ موفقیت در بازار تبلیغات و رشد برندها و محصولات از اهداف مهمی است که هر کسبوکاری برای رسیدن به آن تلاش میکند. جلب اعتماد و رضایت مشتری از مهمترین مسئلهها برای رشد کسبوکار است. صاحبان کسبوکارها و برندها برای این موضوع تمام تلاش خود را میکنند تا مشتری ترغیب به خرید شود. حتی جالب است که بدانید پوشش جلد کاتالوگ ممکن است با بروشور متفاوت باشد.
طراحی از بهترین روشهای است که امروزه پا به دنیای تبلیغات گذاشته و مخاطبان را به راحتی راهنمایی میکند. طراحی علاوه بر زیبایی، بر احساسات شخص نیز اثر میگذارد. طراح کاتالوگ و طراح گرافیک دو شخص مهم در این زمینه محسوب میشوند که هر کسبوکاری به آنها احتیاج دارد.
استفاده از کاتالوگ معرفی محصول و بروشور دو ابزار مهم در صنعت طراحی و تبلیغات بهحساب میآید. طراحی کاتالوگ آنلاین و بروشور به پیشرفت روند فروش و برندسازی محصولات کمک بزرگی میکند. کاتالوگ و بروشور هردو در یک سبک هستند، اما از لحاظ محتوا و استراتژی طراحی کمی با یکدیگر تفاوت دارند.
اغلب صاحبان کسبوکارها نمیدانند که استفاده از کدامیک از اینها برای محصول یا برندشان مناسبتر است. سلام گرافیک سعی کرده در این مقاله به زبان ساده تفاوت عمده بین کاتالوگ و بروشور را برای شما بیان کند.
اصلیترین تفاوت کاتالوگ و بروشور
هر دوی اینها اطلاعاتی در رابطهبا یک شرکت و خدمات یا محصولات آن ارائه میدهند، اما بین کاتالوگ و بروشور تفاوتهای قابلتوجهی نیز وجود دارد. کاتالوگ کتابچه راهنمایی است که در آن به طور کامل درباره تمامی خدمات شرکت، محصولات و ویژگیهای آنها توضیح داده میشود. تفاوت هایی در قرارداد طراحی کاتالوگ و بروشور هم وجود دادرد.
بروشور هم بدین صورت است با این تفاوت که کتابچه کوچکی است که در آن از تصاویر و مطالب مرتبط با محصول صحبت میشود، اما تمامی خدمات و محصولات یک برند یا شرکت در آن گنجانده نمیشود. درواقع گلچینی از خدمات ارائه شده توسط کسبوکار در بروشور ذکر میشود.
یکی دیگر از تفاوت های میان کاتالوگ و برشور، نرم افزار طراحی کاتالوگ است. علاوه بر این مورد، اینکه از چه نوع جنس مقوا برای کاتالوگ یا بروشور استفاده شود، متفاوت بوده و نیاز به بررسی پارامتر های مختلفی دارد.
تفاوت کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی
اصول طراحی کاتالوگ با بروشور های تبلیغاتی متفاوت است. کاتالوگها و بروشورهایی که برای تبلیغات استفاده میشود، حائز اهمیت زیادی هستند، زیرا از اصلیترین مسیرهای رسیدن به هدف در یک کسبوکار محسوب میشوند. طراحی کاتالوگ تبلیغاتی یکی از کاتالوگ های رایج است. ایده های مختلف برای طراحی کاتالوگ وجود دارد که می توانید از بین نمونههای کاتالوگ مشاهده کنید.
در کاتالوگهای تبلیغاتی محصولات بهصورت منسجم و مرتب در آن لیست میشوند. از عکس تمامی محصولات و خدمات ارائه شده به همراه محتوای متنی برای توضیح آنها استفاده میشود. همچنین عکسهای استفاده شده در کاتالوگها باکیفیت و رنگی هستند.
بروشورها مانند جزوهای از محصولات هستند. ممکن است محتوا و مطالب بکار گرفته شده در بروشور از نظم خاصی پیروی نکنند. حجم کمی از خدمات و مطالب مربوط به محصولات در بروشور استفاده میشود. عکسهای معمولی و سادهای در آنها استفاده میشود که گاهی اوقات ظاهرکامل و واضح محصول را نشان نمیدهد.
قالب طراحی کاتالوگ و فرم بندی در کاتالوگ هم با قالب بروشور متفاوت است.
نکات اصلی در فرق بین کاتالوگ و بروشور
برخی نکاتی که در کاتالوگ رعایت میشود در بروشور به آن اهمیتی داده نمیشود و یا زیاد موردتوجه قرار نمیگیرد. در ادامه به برخی از این نکات میپردازیم.
- شناسایی هدف
- شناسایی شخصیت مشتری
- اهمیت برندسازی
- سبک محتوا
- استفاده از محتوای دیجیتال
- طراحی
- هزینه بهصرفه
یک طراح باید در ابتدا هدف کارفرما از طراحی بروشور و کاتالوگ را شناسایی کند. زمانی که هدف کارفرما مشخص شود میتوان مخاطب هدف را شناسایی کرد. آنوقت طراحی باید طبق سلیقه و نیاز مشتری صورت گیرد.
اهمیت شناسایی برند
در استفاده از کاتالوگ کارفرما روی مسئله شناسایی برند خود تمرکز دارد. او میخواهد علاوه بر تبلیغات و طراحی یک کاتالوگ تبلیغاتی، برند خود را در بازار معرفی کند. در طراحی بروشور این امر زیاد موردتوجه نیست. صرفاً هدف کارفرما از طراحی بروشور تبلیغات محصول و فروش آن است.
تفاوت تولید محتوا در کاتالوگ و بروشور
محتوایی که در یک کاتالوگ بکار گرفته میشود جامع و کامل است. استفاده از عکسهای باکیفیت و توضیحات دقیق و کامل دررابطهبا هر محصول بهصورت جداگانه و با نظم مشخص در کاتالوگ انجام میشود.
محتوای بروشور کاملاً تبلیغاتی است و خلاصهای از خدمات به همراه عکسها در صفحات کوچک قرار میگیرد.
محتوای دیجیتال
افرادی که از کاتالوگ برای محصولات خود استفاده میکنند حتماً به سراغ محتواهای دیجیتال هم میروند. این روش به برندسازی و فروش محصول بیشتر کمک میکند. محتواهای دیجیتال تنها برای کاتالوگ دیجیتال نیست و می تواند برای کاتالوگ صنعتی هم مناسب باشد.
تفاوت هزینه در کاتالوگ و بروشور
قیمت طراحی کاتالوگ با قیمت طراحی بروشور متفاوت است. در کاتالوگ از کاغذهای باکیفیت نظیر کاغذ گلاسه استفاده میشود. انواع قطع کاتالوگ هم از نکات مهم طراحی و تعیین هزینه آن است. مسائل دیگری نظیر میزان طراحی و تعداد صفحات و… هم در هزینه کاتالوگ موثر هستند. در نتیجه هزینه طراحی کاتالوگ نسبتا بالا است.
در بروشور از صفحات کمتری با سایزهای کوچک استفاده میشود. سبک طراحی بروشور سادهتر است که در هزینه آن تأثیرگذار است. هزینه بروشور نسبت به کاتالوگ خیلی کمتر است.
تفاوت کاتالوگ و بروشور در سبک طراحی و هزینه آن است. انتخاب ابزار طراحی برای تبلیغات کاملاً برعهده کارفرما است. برخی از افراد نمیدانند چه تفاوت اصلی در بروشور و کاتالوگ است، به همین دلیل در انتخاب روش تبلیغاتی خود دچار مشکل میشوند.
لازم به ذکر است در اغلب روشهای تبلیغاتی استفاده از کاتالوگ موفقتر بوده است. همچنین باید گفت بازدهی کاتالوگ خیلی بیشتر از بروشور است، زیرا اطلاعات دقیق و کامل در اختیار مخاطب قرار میگیرد و پس از بررسی کاتالوگ جای هیچ ابهامی برای مشتری باقی نمیماند.
در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه اینکه کاتالوگ چیه دارید، می توانید مقاله را مطالعه کنید.
تفاوت چاپ بروشور و کاتالوگ در چیه؟
از چاپ دیجیتال و افست برای کاتالوگ و بروشور استفاده میشود. هزینه چاپ کاتالوگ بستگی به تیراژ دارد که در چاپ بروشور این هزینه بهصرفهتر است.
تفاوت سبک طراحی در بروشور و کاتالوگ چیست؟
طراحی کاتالوگ جامع و دقیق، طبق نظم خاصی انجام میشود. در بروشور مطالب کمی به همراه عکسهای آماده و یا مرتبط استفاده میشود.