طراحی لوگو

طراحی لوگو (Logo design) – ساخت نشان واره یا آرم یکی از مهم‌ترین اقدامات برای داشتن یک برند حرفه‌ای است. ساخت لوگو اگر توسط شرکت طراحی لوگو متخصصی انجام شود، می‌تواند کمک بزرگی به برند سازی شما کند. نشان تجاری حرفه‌ای یکی از اصلی‌ترین دلایل ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب است. 

شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک؛ متخصص طراحی انواع لوگو، ساخت و طراحی آرم  در خدمت شماست. برای سفارش طراحی نشان تجاری کافی است فرم ثبت سفارش طراحی لوگو را پر کنید یا با شماره 09355054580 تماس حاصل کنید. برای دریافت مشاوره رایگان طراحی انواع لوگو و نشان تجاری حرفه‌ای با ما تماس بگیرید.

نمونه طراحی لوگو

چند نمونه از طراحی لوگو‌های استودیو خلاق سلام گرافیک را مشاهده کنید.  

چرا باید لوگو طراحی کنیم؟

داشتن لوگو در حال حاضر برای تمامی کسب و کارها (کوچک، متوسط و بزرگ) یکی از ضروریات است. مخاطبان بدون لوگو شما را به خاطر نخواهند آورد. داشتن لوگو به شما کمک می‌کند تا مخاطبان در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصولات و تولیدات برند شما را به یاد آورند. با رشد کسب و کار آنچه که بیشتر از همه چیز باعث پیشرفت و به یادآوری برند شما می‌شود داشتن یک لوگو حرفه‌ای و خاص است. لوگو تکمیل کننده طراحی بسته بندی شما خواهد بود.

یک طراحی لوگو حرفه‌ای مزیت‌های زیر را برای شما به همراه خواهد داشت.

Types of logos and logo design methods
Types of logos

انواع لوگو و شیوه‌های طراحی لوگو

طراحی لوگو تایپ

نیاز به طراحی لوگو تایپ دارید؟ از خدمات طراحی لوگو تایپ شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک با خبر هستید؟ از نمونه طراحی‌های ما دیدن کنید.

طراحی لوگو تصویری

بهترین لوگوهای تصویری را با بهترین کارشناسان طراحی لوگو شرکت سلام گرافیک تجربه کنید. از نمونه طراحی لوگو‌های تصویری دیدن کنید.

طراحی لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی مناسب کسب و کار خود را با قیمت مناسب و طراحی حرفه‌ای از ما بخواهید. از نمونه‌های طراحی شده حتما دیدن کنید.

چرا طراحی لوگو شرکت سلام گرافیک؟

شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک با سال‌ها تجربه در زمینه گرافیک در حال حاضر به عنوان یکی از برندهای به نام و شناخته شده طراحی گرافیک در مشهد و دیگر شهرهای ایران شناخته می‌شود. در زیر تنها چند دلیل انتخاب گروه طراحی لوگو سلام گرافیک را ببینید. 

پخش ویدیو

مراحل طراحی لوگو

ثبت سفارش طراحی لوگو

در اولین قدم نیاز است که سفارش طراحی لوگو را ثبت کنید، این کار به دو صورت برقراری تماس تلفنی و ثبت سفارش طراحی لوگو به صورت آنلاین امکان پذیر است. برای سفارش طراحی لوگو از طریق تماس می‌توانید با شماره 09355054580 تماس حاصل کنید. 

همکاران ما در واحد پشتیبانی و فروش استودیو خلاقیت سلام گرافیک آماده ارائه تمامی توضیحات در رابطه با لوگو و نحوه طراحی آن هستند. 

مرحله اول طراحی
مرحله دوم طراحی

بررسی کسب و کار و جمع آوری اطلاعات

پس از ثبت سفارش لوگو به صورت آنلاین یا برقراری تماس تلفنی نوبت به آن می‌رسد که تیم طراحی با بررسی دقیق کسب و کار اطلاعات لازم در رابطه با کسب و کار و همچنین دیگر موارد را به دست آورند. 

هر چه در این مرحله اطلاعات بیشتری به دست آورده شود طراحی نهایی که پیاده سازی می‌شود از کیفیت و ساختار مناسب‌تری برخوردار خواهد بود. به همین منظور تیم خلاقیت سلام گرافیک در این مرحله تمام موارد را در رابطه با کسب و کار مورد برررسی قرار می‌دهد. 

اتودهای طراحی لوگو

پس از جمع آوری اطلاعات و کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با طراحی لوگو، تیم خلاقیت سلام گرافیک اقدام به پیاده سازی اتودهای اولیه طراحی لوگو می‌کند. در این مرحله 3 اتود برای طراحی لوگو پیاده سازی می‌شود. 

وابسته به پکیج انتخابی شما، تعداد اتودهای می‌تواند متفاوت باشد. نکته‌ای که در رابطه با طراحی لوگو در مجموعه خلاقیت سلام گرافیک مورد توجه است آن که بی نهایت ادیت برای لوگوها و اتودهای دستی آن زده می‌شود و نیازی به نگرانی از بابت اتودها و طرح اولیه لوگو وجود ندارد. 

مرحله سوم طراحی
مرحله نهایی

تحویل پروژه طراحی لوگو به پیمانکار

پس از تحویل اتودهای اولیه به مشتری و انتخاب یک اتود توسط مشتری و انجام ادیت‌های نهایی در پروژه نوبت به آن می‌رسد که طرح نهایی لوگو پیاده سازی شود، پس از پیاده سازی طرح نهایی و ادیت‌های مورد نظر مشتری کار با استفاده از موکاپ‌های مختلف پرزنت می‌شود و به فایل نهایی لوگو به مشتری تحویل داده می‌شود. 

بله، لوگو همان هویت بصری شرکت و کسب و کار شماست، بدون لوگو نمی‌توان در ذهن مخاطب ماندگار ماند.

شرکت سلام گرافیک خدمات طراحی لوگو را در سه بخش طراحی لوگو تایپ، طراحی لوگو تصویری و طراحی لوگو ترکیبی را ارائه می‌دهد. برای سفارش ساخت لوگو همین حالا اقدام کنید. 

نظرات مشتریان طراحی لوگو سلام گرافیک

از زبان سفارش دهندگان طراحی لوگو بخوانید

امین دلخوش

تجربه خوبی از همکاری با مجموعه سلام گرافیک دارم، یک تیم حرفه‌ای در کنار ارائه کار عالی از جمله ویژگی‌های تیم سلام گرافیک.

ناصر جاوید

همکاری چندین ساله با تیم قوی و کاربلد سلام گرافیک تجربه‌های خوبی رو برای استارتاپ‌هایی که راه اندازی کردم عالی بود.

گوش به زنگتونیم!

ما آماده پاسخگویی به هر گونه سوال در رابطه با ساخت لوگو هستیم

0935-505-4580

لوگو چیست؟

لوگو (logo)، نشان‌واره، نشان تجاری، آرم تجاری یا همان آرم، عنصری گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار، و یا ترکیبی از این موارد ساخته شود. لوگو را می‌توان به عنوان اولین و موثرترین گام برای معرفی یک برند و مجموعه دانست. شرکت‌های تولیدی، تجاری، صنعتی و همچنین انواع کسب و کارهای بزرگ و کوچک از لوگو برای معرفی اهداف، خدمات، هویت، و ارزش کسب و کار و برند خود به مخاطبان استفاده می‌کنند. اگر طراحی لوگو به دست یک طراح حرفه‌ای و خلاق انجام شود، می‌تواند به واسطه جذابیت ظاهری خود به راحتی در ذهن مخاطبان ماندگار شده و اعتماد و اطمینان آنان را جلب کند. لوگو طرحی متمایز است که می‌تواند در کنار نمایاندن مجموعه، خدمات، و کالاها، به برخی مفاهیم مورد نظر و ویژگی‌های سازمان نیز اشاره داشته باشد.

لوگوها باید به گونه‌ای طراحی شوند که علاوه بر زیبایی و جذابیت، بتوانند در زمانی کوتاه مفاهیم مورد نظر را به ذهن مخاطبان انتقال دهند. طبق آمار اعلام شده، مخاطبان و مشتریان به شرکت‌هایی که یک لوگو حرفه‌ای و مناسب داشته باشند اعتماد بیش‌تری می‌کنند. علاوه بر این با داشتن لوگو می‌توان روابط تجاری بهتری میان رقبا و شرکا داشت. با توجه به این مسائل باید توجه داشته باشید که طراحی لوگو به منزله یک هنر شناخته نمی‌شود؛ بلکه ابزاری استراتژیک برای شناساندن مجموعه‌ها و کسب و کارها در بازار به مخاطبان است.

یک لوگو موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

متاسفانه کسب و کارهای زیادی وجود دارند که با وجود صرف هزینه بالا لوگو مناسبی نداشته و به خاطر آن به خوبی میان دیگر رقبا به چشم نمی‌آیند. تنها داشتن یک لوگو برای موفقیت کسب و کار کافی نیست. لوگوی شما باید به صورت کاملاً حرفه‌ای و مطابق با اصول طراحی شود. طراحان باتجربه کمی خلاقیت را نیز چاشنی کار خود می‌کنند تا بتوانند لوگویی کاملا یونیک و منحصر به فرد را طراحی کنند. برخی از ویژگی‌های یک لوگو موفق عبارت است از:

  • یک لوگو مناسب باید با خصوصیات و مفهوم یک برند هماهنگی داشته باشد و بتواند معنا و مفهوم مورد نظر را به سرعت به مخاطبان انتقال دهد.
  • نباید هیچ مشکلی برای استفاده از لوگو در انواع پلتفرم‌های اینترنتی و کارهای چاپی وجود داشته باشد.
  • لوگو خوب باید کاملاً منحصر به فرد باشد تا بتوان آن را از نظر قانونی برای مالک ثبت کرد.
  • یک لوگو مناسب باید به گونه‌ای طراحی شود که برای استفاده از آن به صورت رنگی یا سیاه و سفید و در سایزهای مختلف هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.
  • لوگو موفق باید مطابق با اصول روانشناسی طراحی شود تا بتواند بر روی ذهن مخاطبان تاثیر گذاشته و ماندگار باشد.

 

 

 

تفاوت لوگو تایپ و لوگوی تصویری

لوگوتایپ نوعی لوگو است که با استفاده از نوشتار طراحی می‌شود. به عبارتی لوگوتایپ مجموعه‌ای از حروف است که به شیوه‌ای خاص طراحی شده و به نام یک بیزینس یا مجموعه اشاره می‌کند؛ حروفی که به صورت انحصاری برای معرفی یک بیزینس طراحی می‌شوند. به عنوان مثال تا به امروز بارها با باز کردن صفحه جستجوی گوگل، لوگوتایپ این شرکت را دیده‌اید. هیچ کس نمی‌تواند با دیدن این لوگوتایپ ادعا کند که این لوگو متعلق به بیزینسی دیگر است چراکه همه آن را با نام شرکت گوگل می‌شناسند. لوگوتایپ‌ها می‌توانند بسیار ساده یا پیچیده طراحی شوند. نام برند، سازمان و یا حتی شخص در این روش طراحی لوگو با استفاده از تایپوگرافی طراحی می‌شود.

اما تفاوت لوگوتایپ و لوگوی تصویری چیست؟ لوگوی تصویری برخلاف لوگوتایپ نمادی است که به صورت مستقیم به نوع تجارت یا نام شخص اشاره نمی‌کند اما با کسب و کار مورد نظر ارتباط معنایی خاصی دارد. به عنوان مثال لوگوی تصویری شرکت اپل را به یاد بیاورید. یک سیب گاز زده هیچ ارتباطی با اپل و محصولاتی که به بازار عرضه می‌کند ندارد اما این کمپانی این آرم تصویری را به عنوان نماد خود برگزیده و در ذهن مخاطب حک کرده است. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت لوگوتایپ و لوگوی تصویری را می‌توان در اشاره مستقیم و غیرمستقیم آن‌ها به اسم برند دانست.

 برای طراحی یک لوگوتایپ مناسب می‌توان از فونت‌های دلخواه استفاده کرد. برخی از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند که برای افزودن خلاقیت بیشتر به لوگوتایپ خود از آرم‌های هندسی با فرم‌های انتزاعی استفاده کنند. توجه داشته باشید که برای طراحی لوگوتایپ‌ها نیازی به طراحی آیکون یا نماد خاصی نیست. برای طراحی لوگوتایپ تنها از یک قالب مخصوص و کلمات استفاده می‌شود که مکمل هویت برند و سازمان است. تفاوت دیگر لوگو تایپ و لوگو تصویری در تاثیر آن‌ها در ذهن مخاطب است. لوگوتایپ‌ها ممکن است ساده‌تر از ذهن مخاطب پاک شوند؛ به عبارتی ماندگاری نحوه خاص طراحی یک‌سری حروف در ذهن مخاطب در مقایسه با لوگوهای تصویری کمتر است. به عنوان مثال ممکن است همین الان رنگ‌هایی که در طراحی لوگوتایپ گوگل به کار گرفته شده است را به خاطر نیاورید اما برای تداعی لوگوی تصویری اپل اصلا نیاز به فکر کردن نخواهید داشت. به همین خاطر می‌توان گفت تفاوت لوگو تایپ و لوگو تصویری در این است که لوگو تصویری نقش موثرتری در افزایش هویت یک برند خواهد داشت. به عنوان ویژگی‌های متمایز کننده یک لوگوی تصویری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. لوگوی تصویری منحصر به فرد است.
  2. لوگوهای تصویری قادر هستند که داستان یک برند یا بیزینس را روایت کنند.
  3. لوگوهای تصویری به یاد ماندنی هستند.
  4. طراحی این دسته از لوگوها انعطاف پذیری بیشتری داشته و می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد که حتی سال‌ها بعد تداعی کننده آن برند باشند.

 

نکات مهم در طراحی لوگو حرفه‌ای

با توجه به اینکه لوگو نماینده یک برند و کسب و کار خاص میان مخاطبان است، برای طراحی آن باید به نکات زیادی توجه داشت. متاسفانه برخی از شرکت‌ها از برنامه‌های آماده برای طراحی لوگو خود استفاده می‌کنند؛ اما نتیجه حاصل به طور قطع با نتیجه طراحی یک گرافیست حرفه‌ای برابری نخواهد کرد. برای توسعه کسب و کار خود و ماندگاری برند در ذهن مخاطبان باید طراحی لوگو را به صورت کاملاً حرفه‌ای و یونیک انجام دهید. برخی از نکات بسیار مهم در طراحی لوگو حرفه‌ای عبارت است از:

در نظر گرفتن مخاطبان هدف و هویت کمپانی

بسیاری از شرکت‌های بزرگ به دلیل آنکه احساس می‌کنند تاثیرگذاری لوگوی فعلی بر روی مخاطبان کم شده است اقدام به تعویض لوگو می‌کنند. این شرایط ممکن است به دلایل گوناگونی از جمله تغییر شرکا، تغییر ارزش‌ها، و یا حتی تغییر در ترندها و سبک‌های طراحی و تبلیغاتی به وجود آید. در هر صورت اصل اول و بسیار مهمی که باید در طراحی لوگو به آن توجه داشت مخاطب هدف است. در طراحی لوگو باید مخاطبان هدف و سلایق آن‌ها در نظر گرفته شود تا بتوان قابلیت‌ها و ویژگی‌های کمپانی را به خوبی نشان داد. علاوه بر این هر شرکت و کسب و کاری ارزش‌های اصولی و بنیادی خاصی دارد که باید در برجسته نگه داشتن آن‌ها کوشش بورزد. طراح باید بتواند ارزش‌های کمپانی را به خوبی با آیتم‌های دیگر ترکیب کرده و آن‌ها در لوگو نشان دهد.

توجه به نسبت طول و عرض

جذابیت بصری از جمله اصول مهمی است که می‌تواند تاثیرگذاری و محبوبیت لوگو را افزایش دهد. معمولاً آرم‌هایی که به صورت باریک بلند و یا کوتاه و پهن طراحی می‌شوند از نسبت مناسب میان طول و عرض برخوردار نبوده و نمای جالبی ندارند. این لوگوها از نظر بصری برای مخاطبان گیج‌کننده خواهند بود. به همین دلیل رعایت تناسب و تعادل میان طول و عرض را می‌توان یکی از نکات مهم برای طراحی لوگو حرفه‌ای و دلپسند دانست. البته این بدین معنا نیست که در طراحی باید قرینه‌سازی به صورت دقیق انجام شود. طراح ممکن است کار را با یک شکل هندسی ساده مانند مربع یا دایره آغاز کند. تمام آیتم‌های مورد استفاده در لوگو به نوع فعالیت برند و ارزش‌های آن بستگی خواهد داشت.

طراحی ساده و چشمگیر

سادگی یکی از نکات بسیار مهم برای طراحی لوگو حرفه‌ای است. با نگاهی به لوگوهای شرکت‌ها و برندهای معروف در سرتاسر جهان می‌توانید رعایت سادگی را به خوبی مشاهده کنید. لوگو باید به گونه‌ای طراحی شود که در ذهن مخاطبان ماندگار باشد. لوگوهای ساده بیش‌ترین تاثیرگذاری و ماندگاری را خواهند داشت. به خاطر داشته باشید که به کار بردن جزئیات بیش‌ از حد در لوگو به هیچ وجه مناسب نیست. آرم طراحی شده معمولاً در ابعاد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛  بسیاری از جزئیات در ابعاد کوچک از دست خواهند رفت. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که جزئیات و پیام‌های اضافی از لوگو حذف شده و طراحی تا حد ممکن ساده انجام شود. از جمله لوگوهای بسیار ساده و محبوب می‌توان به لوگوی گوگل، نایکی، اپل، آدیداس، و پپسی اشاره داشت.

انتخاب رنگ

رنگ لوگو از دیگر نکات بسیار مهمی است که باید در هنگام طراحی مورد توجه قرار گیرد. البته بهتر است فرم و طراحی لوگو را مقدم‌تر از انتخاب رنگ بدانید؛ زیرا گاهی ممکن است لوگو به صورت سیاه و سفید مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که طراحان رنگ‌بندی خاصی برای لوگو در ذهن ندارند، آرم طراحی شده‌ را با رنگ‌بندی‌های مختلف به مشتری ارائه می‌دهند. رنگ‌های استفاده شده در لوگو باید با هویت برند هماهنگی داشته باشند. بهتر است از رنگ‌هایی با شدت بالا که موجب زننده شدن طرح آرم می‌شوند استفاده نشود. علاوه بر این بهتر است از رنگ‌های چاپی استفاده شود تا ظاهر لوگو پس از چاپ تغییر نکند.

همه کسب و کارها نیاز به طراحی لوگو دارند؟

لوگو نشان‌دهنده هویت یک برند و ارزش‌های آن است. برای کسب و کارهای کوچک، داشتن یک نام تجاری قدرتمند فرصتی طلایی است که متاسفانه در اغلب اوقات به راحتی از دست می‌رود. به همین دلیل هم هر کسب و کار بزرگ و کوچکی به یک لوگو حرفه‌ای برای معرفی بهتر خود و تبلیغات اثربخش‌تر نیاز دارد. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها طراحی لوگو را یکی از اولویت‌های خود قرار نمی‌دهند و تصور می‌کنند که هنوز به لوگو نیازی ندارند. این تصور کاملاً اشتباه بوده و می‌تواند ضربه‌ای مهلک به موفقیت کسب و کار شما وارد کند. ممکن است تصور کنید که می‌توانید به جای سرمایه‌گذاری روی لوگویی حرفه‌ای، هزینه آن را صرف مسائل و مشکلات دیگری کنید. اما باید به خاطر داشته باشید که تنها در صورت داشتن یک لوگو حرفه‌ای و جدی گرفتن اهمیت آن است که می‌توانید یک کسب و کار حرفه‌ای و قدرتمند را راه‌اندازی کنید.

با نگاهی ساده به آمار حاصل از تحقیقات انجام شده در این زمینه می‌توان به اهمیت بالای لوگو برای تمام مشاغل و شرکت‌ها پی برد:

  • حدود 93 درصد از مشتریان با مشاهده لوگو یک برند و تحریک چشمی به خرید محصولات آن ترغیب می‌شوند.
  • حدود 80 درصد مشتریان با دیدن رنگ لوگو مورد علاقه خود تمایل بیش‌تری نسبت به خرید پیدا می‌کنند.
  • حدود 7 درصد از مشتریان با به خاطر آوردن رنگ لوگو یک برند تصمیمی به خرید گرفته‌اند.

برخی از دلایل مهمی که می‌تواند اهمیت طراحی لوگو حرفه‌ای برای هر کسب و کاری را به خوبی نشان دهد عبارت است از:

اولین برداشت موثر و سازنده

همانطور که گفته شد لوگو شما نماینده کسب و کار و به منزله چهره شماست. هر کسب و کاری تنها و تنها یک بار فرصت ایجاد احساس خوب در مخاطبان را دارد. در واقع لوگو روشی عالی برای تاثیرگذاری بیش‌تر بر مشتریان بالقوه است. داشتن یک آرم حرفه‌ای و مناسب می‌تواند چیزهای زیادی درباره شما به مخاطبان گفته و بر روی اولین برداشت آن‌ها از کسب و کار شما تاثیرگذار باشد.

تقویت وفاداری و اعتماد مشتریان

عاملی مهم که موجب موفقیت هر کسب و کاری می‌شود وفاداری مشتریان است. جلب اعتماد و وفاداری مشتریان کار ساده‌ای نیست. داشتن لوگویی حرفه‌ای می‌تواند کمکی بزرگ در این زمینه باشد. یک آرم حرفه‌ای و اصولی می‌تواند مخاطبان را از نظر فکری درگیر کسب و کار شما کند. زمانی که محصولات و هدایای گوناگونی را با لوگو خود به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنید، در واقع قدردانی خود را نشان دادن و وفاداری و اعتماد آنان را تقویت می‌کنید.

حفظ نام برند

لوگو ابزاری مهم برای حفظ نام برند است. اگر می‌خواهید مشتریان و مخاطبانتان هیچگاه شما را فراموش نکنند باید طراحی آرم حرفه‌ای را یکی از اولویت‌های خود قرار دهید. اگر مشتریان تجربه خوبی از استفاده از محصولات و خدمات شما داشته باشند، با مشاهده لوگو این تجربیات را با دیگر افراد و نسل‌های بعدی نیز به اشتراک می‌گذارند. به همین دلیل هم هر کسب و کاری نیاز به لوگویی مناسب دارد تا بتواند احساسات مثبت در مشتریان را تقویت کرده و آن را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کند. با داشتن یک لوگوی حرفه‌ای در کنار خدمات و محصولات مطلوب می‌توانید وفاداری و اطمینان مشتریان را در آینده نیز تضمین کنید.

نشانه‌ای برای حرفه‌ای بودن

اگر نگاهی به کسب و کارها و مشاغل بزرگ اندازید متوجه می‌شوید که هیچ بیزینس بزرگی بدون لوگو وجود ندارد. لوگوها در عین سادگی بخش بسیار مهمی از کسب و کار شما را در بر می‌گیرند. آرم در واقع نماینده شما در جامعه و در میان مصرف‌کنندگان است. هیچ کسب و کاری نمی‌تواند بدون داشتن لوگویی مناسب، ادعا بر حرفه‌ای بودن خود داشته باشد. در واقع لوگو جزئی مهم از اعتبار و حرفه‌ای بودن شما است و می‌تواند بر احساس مشتریان نسبت به کسب و کارتان تاثیرگذار باشد.

طراح لوگو کیست و چه وظایفی دارد؟

طراحان لوگو در واقع طراحان گرافیستی حرفه‌ای هستند که به ساخت و طراحی لوگوهای منحصر به فرد و هویت برند برای کسب و کارهای گوناگون می‌پردازند. طراحان لوگو می‌توانند به صورت فریلسنری و مستقل کار کنند و یا در یک آژانس یا مجموعه طراحی گرافیکی فعالیت داشته باشند. بسیاری از طراحان حرفه‌ای مدرک تحصیلی در زمینه گرافیک داشته و ممکن است تجربه کار در زمینه تبلیغات و مارکتینگ نیز داشته باشند. اگر به دنبال یک طراح گرافیک عالی برای طراحی لوگو شرکت خود هستید باید به خاطر داشته باشید که همه طراحان توانایی و مهارت کافی برای خلق لوگویی منحصر به فرد را ندارند. طراحان لوگو حرفه‌ای باید مهارت‌های گوناگونی داشته باشند تا بتوانند از پس دیزاین یک آرم یونیک و کاربردی برآیند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های یک طراح ماهر و باتجربه و وظایف وی اشاره خواهیم کرد:

طراح لوگو با نکات موثر در طراحی لوگو آشناست

طراحی لوگو اگر بدون توجه به اصول و نکات طراحی و روانشناسی انجام نشود هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. رعایت اصول و نکات مربوطه می‌تواند تاثیرگذاری لوگو را افزایش داده و به ماندگاری آن کمک کند. یک دیزاینر حرفه‌ای می‌داند که لوگو باید در عین سادگی گیرایی و جذابیت بالایی داشته باشد و به گونه‌ای طراحی شود که بتوان از آن در تمام رسانه‌ها استفاده کرد. همچنین انتخاب رنگ‌ها و اشکال مورد استفاده در آرم نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به دانش عمیق در این زمینه احتیاج دارد.

طراح لوگو آرم‌های موفق و شکست‌خورده را می‌شناسد

دیزاینرهای حرفه‌ای می‌توانند با تکیه بر مهارت‌ها و دانش خود به راحتی علل موفقیت یا شکست دیگر آرم‌ها را تشخیص دهند. علاوه بر این مطالعه درباره علل شکست و موفقیت لوگوهای دیگر می‌تواند موجب افزایش دانش و تقویت مهارت طراح در این زمینه شود. طراحان باتجربه از اشتباهات درس می‌‌گیرند و تلاش می‌کنند تا جای ممکن نقص‌های پروژه را از بین ببرند.

طراح لوگو برای پروژه‌های خود فرایند مشخصی را طی می‌کند

طراحی لوگو نیز مانند هر فرایند دیگری به طی کردن مراحل مخصوص نیاز دارد. طراحان باتجربه با این مراحل آشنایی کافی دارند و می‌توانند با طی کردن آن‌ها بهترین نتیجه را داشته باشند. البته مراحل لازم برای طراحی لوگو می‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد، اما به طور کلی می‌توان مراحل طراحی لوگو را متشکل از موارد زیر دانست:

  • مشاوره با مشتری و دریافت تمام تعاریف اولیه و انتظارات
  • جمع‌اوری اطلاعات لازم و تحقیق
  • بررسی رقبا
  • ایده‌پردازی و طراحی‌ اولیه
  • انتخاب طراحی‌ها و اتودهای منتخب و طراحی آن‌ها با جزئیات
  • طراحی دیجیتالی طرح‌های منتخب
  • ارائه طرح‌های نهایی به مشتری
  • ویرایش در صورت لزوم و خواست مشتری

طراح لوگو با ابزارهای لازم آشنایی کافی دارد

از دیگر ویژگی‌های یک طراح خوب آشنایی با ابزارهای گرافیکی لازم است. طراح لوگو در مراحل نهایی پروژه وظیفه دارد اتودهای نهایی را در نرم‌افزار مناسب طراحی کرده و فایل آن را به کارفرما ارائه دهد. به همین دلیل هم طراحان گرافیستی باید آشنایی کافی با نرم‌افزارهای طراحی داشته و در استفاده از حداقل یکی از این ابزارها از تسلط کافی برخوردار باشند.

سفارش طراحی لوگو

در بسیاری از مواقع یافتن تیمی متبحر و باتجربه برای طراحی لوگو و به تصویر کشیدن هویت برند که تعرفه آن‌ها در محدوده بودجه تعریف شده شما قرار گیرد چالشی بزرگ است. برا سفارش لوگو باید مجموعه یا شرکتی را یافت کنید که بتواند خدمات برندینگ را به صورت تخصصی به شما ارائه داده و بیزینس شما را به برندی ماندگار تبدیل کند. سفارش طراحی لوگو نیازمند رعایت نکات و فاکتورهایی است که عبارت است از:

  • درک کنید که چرا به یک لوگو نیاز دارید
  • هویت برند را برای خود تعریف کنید
  • عوامل انگیزشی و الهام‌بخش را برای طراحی لوگو پیدا کنید
  • وضعیت رقیبان را به دقت بررسی کنید
  • استایل طراحی مورد نظر خود را انتخاب کنید
  • بهترین نوع لوگو برای کسب و کار خود را انتخاب کنید
  • به ترکیب رنگی لوگو و تطابق آن با فعالیت کسب و کار خود توجه داشته باشید
  • تایپوگرافی مناسبی برای سفارش طراحی لوگو خود انتخاب کنید
  • با طراحان گفت و گویی اختصاصی داشته باشید
  • خواسته‌های خود را به دقت برای طراح مشخص کنید
  • کسب و کارتان را با تمام جزئیات برای طراح توصیف کنید
  • ابزارهای قابل استفاده در سفارش لوگو را ارزیابی کنید

متاسفانه بسیاری از کسب و کارها بدون توجه به این نکات سفارش طراحی لوگو خود را ثبت می‌کنند و با وجود صرف هزینه زیاد پس از تحویل پروژه از نتیجه حاصل دلسرد می‌شوند. نکاتی هستند که طراح لوگو باید از آن‌ها آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند پروژه را مطابق با خواسته‌های کارفرما به پایان رساند. اما به عنوان صاحب برند، شما نیز باید از این نکات آگاهی داشته باشید. در ادامه به بررسی چند مورد از این نکات می‌پردازیم:

به رقیبانتان توجه کنید

به خاطر داشته باشید که در هر زمینه‌ای همواره کسب و کارهای دیگری وجود دارند که سعی دارند سهم بیش‌تری از بازار را به محصولات و خدمات خود اختصاص دهند. شما نیز باید به عنوان مدیر کسب و کارتان هوشیار باشد و شرایط موجود در بازار را به خوبی بسنجید. علاوه بر این تحلیل رقیبان و لوگو آنان می‌تواند درک بهتری از طراحی هویت برند به شما دهد.

نوع لوگو مناسب انتخاب کنید

انتخاب نوع لوگوی مناسب می‌تواند پایه طراحی لوگو شما باشد. لوگوها به سه دسته لوگوتایپ، لوگونماد، و ترکیبی تقسیم می‌شوند. بهتر است با گفت و گویی تخصصی با طراح خود و تحقیق بیش‌تر درباره اصول طراحی و روانشناختی، بهترین نوع لوگو را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

از محیط پیرامون الهام بگیرید

خلاقیت و توجه به جزئیات یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند موجب طراحی یک لوگوی جذاب و کاربردی شود. برای طراحی یک لوگو منحصر به فرد باید یک ایده جذاب داشته باشید. سعی کنید اطلاعات خود را افزایش داده و فکرتان را آزاد کنید تا بتوانید از همه امکانات و ابزارهای موجود استفاده کرده و راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید. سعی کنید با مشاهده دقیق‌تر محیط پیرامون خود از همه چیز الهام بگیرید. ارتباط میان مفاهیم و کلمات گوناگون را کشف کرده و سعی کنید ارتباط آن‌ها را با کسب و کار خود مشخص کنید. بدین ترتیب می‌توانید ایده‌های جذابی برای سفارش طراحی لوگو داشته باشید.

قرارداد طراحی لوگو

به طور قطع در هر کسب و کار و برای انجام هر پروژه‌ای میان کارفرما و کارمند قراردادی وجود دارد که با توافق و نظارت طرفین وضع می‌شود. طراحی لوگو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به قراردادی مناسب با ذکر تمام شرایط نیاز خواهد داشت. با وضع قرارداد مناسب، هر دو طرف به تعهدات و مسئولیت‌های خود پایبند خواهند بود که این امر می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند. هر یک از طرفین در صورت تخطی و عدم رعایت قوانین موظف است که طبق جریمه‌های مشخص شده در قرارداد عمل کند.

متاسفانه در بسیاری از مواقع طراح گرافیست و یا کارفرما به دلیل کم‌کاری و عدم توجه کافی در وضع قرارداد با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. درخواست‌های مختلفی درباره نحوه عملکرد طرفین در قرارداد طراحی لوگو وجود دارد و با تغییر این خواسته‌ها، ماهیت قرارداد نیز با تغییر همراه خواهد بود. حال قرارداد طراحی لوگو باید چگونه نوشته شود که بتواند نفع هر دو طرف را به خوبی تامین کند؟ در ادامه موارد و نکاتی را ذکر خواهیم کرد که در قرارداد طراحی لوگو باید به آن‌ها توجه شود:

مبلغ و مدت قرارداد

برای انجام هر پروژه‌ای کارفرما موظف است در قبال دریافت نتیجه نهایی، مبلغی را به مجری کار پرداخت کند. این مبلغ باید به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود. معمولاً بخش پرداختی در قراردادهای طراحی لوگو به دو بخش پیش‌پرداخت و پرداخت نهایی تقسیم می‌شود. گاه ممکن است با پرداخت مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت توسط کارفرما، ضمانت‌نامه‌ای معتبر معادل آن نیز از مجری کار دریافت شود. البته این اقدام معمولاً در پروژه‌های بزرگ صورت می‌پذیرد. علاوه بر این انجام هر پروژه‌ای به مدت زمانی مشخص و معقول نیاز دارد که باید به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود.

تعهدات طراح و کارفرما

همانطور که پیش‌تر اشاره شد طراح و کارفرما تعهداتی دارند که باید آن‌ها را با جزئیات کامل در قرارداد ذکر کنند. به طور مثال طراح موظف است که پروژه را به بهترین شکل ممکن و در بازه زمانی تعیین شده به پایان‌ رساند. علاوه بر این وی باید متعهد شود که پروژه مورد نظر به خواست کارفرما و با هزینه وی انجام شده است؛ بدین ترتیب مالکیت طرح نهایی از آن کارفرما است. طراح وظیفه دارد اطلاعاتی که برای رسیدن به هویت سازمان به دست آورده است را به خوبی حفظ کرده و آن‌ها را در اختیار شخص دیگری قرار ندهد. علاوه بر این وی نباید از طرح نهایی و یا طرح‌های مشابه آن برای شرکت‌های رقیب استفاده کند.

کارفرما نیز باید متعهد شود که اطلاعاتی را در اختیار طراحی قرار می‌دهد که نقض‌کننده حقوق اشخاص ثالث نباشند. علاوه بر این پرداخت کامل و به موقع وجه قرار داد تماماً بر عهده کارفرما خواهد بود. در انتها تمام حقوق مادی و معنوی اثر به کارفرما و مجموعه وی تعلق خواهد داشت.

نقض تعهدات

همانطور که پیش‌تر اشاره شد طرفین قرارداد موظف هستند که به تمام تعهدات خود عمل کنند؛ در صورت تخطی هر یک از طرفین از تعهدات ذکر شده، ضرر فرد مقابل باید جبران شود. به طور معمول برای جبران خسارت، وجه التزام در نظر گرفته می‌شود. برای دریافت نمونه قرارداد طراحی لوگو می‌توانید از طریق لینک نمونه قرارداد ساخت لوگو اقدام کنید.

چرا طراحی لوگو اختصاصی؟

زمانی که در حال اولویت‌بندی کارهای لازم برای راه‌اندازی کسب و کار خود هستید، ساخت لوگو اختصاصی ممکن است به عنوان یک اولویت بالا به نظر نرسد. همواره زمزمه‌ای آرام به شما می‌گوید که شاید هیچگاه به یک لوگو نیاز پیدا نکنید. اما بهتر است هیچگاه به آن صدا توجه نکنید! طراحی یک لوگو اختصاصی و حرفه‌ای سهم بسیار مهمی در ساخت یک برند موفق خواهد داشت. حال چرا ایجاد لوگو اختصاصی مهم است؟  لوگو می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند، تاثیر اولیه عمیقی بر مشتریان گذارد، به تشکیل هویت برند شما کمک کند، به ماندگار شدن کسب و کارتان کمک کند، شما را از دیگر رقیبان مجزا کند، و همچنین اعتماد و وفاداری مشتریان را نیز نسبت به کسب و کارتان افزایش دهد. بهتر است نگاهی عمیق‌تر به اهمیت طراحی لوگو اختصاصی داشته باشیم:

لوگو اختصاصی هویت شما را نشان می‌دهد

لوگو می‌تواند قدرت و مالکیت شما را به خوبی نشان دهد. آرم کسب و کار شما باید بر روی تمام محصولات، بیزینس کارت‌ها، نامه‌ها، و همچنین وبسایت‌ و شبکه‌های اجتماعی‌تان درج شود. لوگو می‌تواند به تمام مخاطبان در سرتاسر جهان بگوید که شما که هستید و محصولات و خدماتتان چه مزایایی برای مشتریان و مصرف‌کنندگان خواهند داشت. لوگو اختصاصی شما باید با توجه به ارزش‌ها، اهداف، و نوع خدماتتان طراحی شود. مشتریان باید بتوانند تنها با نگاهی مختصر به لوگو به هویت و شخصیت برند شما پی ببرند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که این کار را به مجموعه‌ای باتجربه و ماهر بسپارید.

لوگو اختصاصی شما را از رقیبان مجزا می‌کند

یک لوگو نه تنها هویت شما را نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند کسب و کارتان را از دیگر رقبا مجزا کند. یک لوگوی حرفه‌ای باید در عین ارسال پیام مورد نظر به مخاطبان، کاملا متفاوت باشد. لوگوی اختصاصی شما به مخاطبان می‌گوید که چرا کسب و کارتان یونیک و منحصر به فرد است. ممکن است ده‌ها کسب و کار دیگر خدمات و محصولات مشابه شما را ارائه دهند، اما این شما هستید که ارزش‌های بیش‌تری را به مخاطبان ارائه داده و آن را به خوبی در لوگوی خود منعکس کرده‌اید. در یک کلام، لوگوی شما می‌تواند هم ارزش‌هایتان را منعکس کند، و هم دلیل متفاوت و بهتر بودن شما نسبت به رقبایتان را به خوبی نشان دهد.

مخاطبان شما انتظار یک لوگوی اختصاصی دارند

به خاطر داشته باشید که لوگوی شما اولین چیزی است که مخاطبان به هنگام هرگونه ارتباط با کسب و کارتان به آن توجه می‌کنند. لوگو باید در مرکز تمام ابزارهای مارکتینگ و المان‌های تبلیغاتی باشد. اگر یک لوگوی اختصاصی نداشته باشید، فرصت ماندگار کردن برند و کسب و کارتان را از دست خواهید داد.

طراحی لوگو آنلاین

یکی از شیوه‌های مناسب و حرفه‌ای طراحی لوگو، استفاده از ابزارهای طراحی لوگو خارجی است، این ابزارها به شما کمک می‌کند که در مدت زمان کوتاهی یک لوگو ساده و مناسب در اختیار داشته باشید. توجه داشته باشید که این لوگو‌ها کارکرد زیادی برای شما به همراه نخواهد داشت و اگر دوست دارید صرفا برای تست می‌توانید ابزارهای  طراحی لوگو آنلاین را تست کنید.