طراحی لوگو مونوگرام (Monogram logo design) نوعی دیزاین است که یک یا چند حرف از نام برند بهعنوان نماد برگزیده میشود. در این روش طراح لوگو حروف برند را با تصاویر ادغام میکند تا مفهوم آن به بهترین شکل به مشتری انتقال یابد. به همین دلیل این مدل آرمهای تجاری راهکاری عالی برای معرفی نام تجاری به شمار میروند.
طراحی لوگو مونوگرام برای چه مشاغلی مناسب است؟
به طور کلی همه کسب و کارها نیاز به طراحی لوگو دارند، اما دیزاین لوگو مونوگرام برای بیزینسهایی که در ادامه بیان میشود، مناسب است:
- برندی با نام طولانی دارید
چنانچه نام تجاری شما چند کلمهای و طولانی است، به گونهای که مشتریان به سختی آن را به خاطر میسپارند، میتوانید از طریق طراحی لوگو مونوگرام نماد خود را در یادها ماندگار کنید.
- دارای بیزینسی جهانی هستید
برای کسانی که در سطح بینالمللی فعالیت میکنند، طراحی لوگو مونوگرام و تبدیل کردن نماد به اختصار باعث میشود که برند به راحتی در اذهان حک شود. آرم مونوگرام به آسانی تلفظ میشوند، بنابراین مشاغلی که بازار هدف آنها جهانی است، میتوانند از این تاکتیک برای تشخیص راحت لوگوی خود بهره ببرند.
- برندی با اسم خانوادگی دارید
سبک طراحی مونوگرام برای آن دسته از برندهایی که با نام خانوادگی خود فعالیت تجاری را آغاز کردهاند، بسیار مناسب است.
نکات مهم در طراحی لوگو مونوگرام
نکات طراحی لوگو مونوگرام را میتوانید در ادامه مشاهده کنید:
- به کار بردن یک فونت منحصربهفرد
با توجه به اینکه لوگوی مونوگرام از یک یا چند حرف تشکیل شده است، طراحان سلام گرافیک فونتی را در دیزاین به کار میبرند که نشان دهنده شخصیت برند باشد. مثلا برای کسب و کارهای کلاسیک معمولاً فونت serif انتخاب مناسبی به شمار میرود؛ در صورتیکه برای علاقهمندان به دیزاینهای مجلل فونت script پیشنهاد میشود.
- انتخاب رنگ مناسب برای حروف
یکی از اصول طراحی لوگو مونوگرام این است که دیزاین با توجه به زمینه فعالیت برند و نهایتاً با دو رنگ اجرا شود. مثلا برای بیزینسهایی که در زمینه مد و زیبایی فعالیت دارند، انتخاب رنگ سفید یا مشکی میتواند هویت برند را به بهترین شکل به مخاطبان معرفی کند. در دیزاین نمادهای مونوگرام گاهی رنگ دوم صرفا برای برجسته کردن حروف مورد استفاده قرار میگیرد.
- برگزیدن بهترین چیدمان برای حروف لوگو
از آنجا که لوگو مونوگرام از یک یا چند حرف تشکیل شده، نحوه چیدمان آنها کنار هم اهمیت بسیار زیادی دارد. بعضی از گرافیستها چیدمان حروف را به صورت افقی انجام میدهند که نهایتا در نتیجه همپوشانی یک مستطیل ایجاد میشود. در حالیکه برخی دیگر تمایل دارند به چیدمان عمودی بپردازند تا لوگو جلوه خاصی پیدا کند. چیدمان به هم پیوسته نیز در سالهای اخیر باب شده که این نوع دیزاین حداقل با استفاده از دو حرف برند انجام میگیرد.
- ساده و قابل فهم بودن لوگومونوگرام
چنانچه آرم تجاری پیچیده و نامفهوم باشد، به نحویکه مشتری در همان برخورد اول نتواند آن را کشف کند، هیچ تاثیری در در رشد کسب و کار نخواهد داشت. از اینرو ساده و قابل فهم بودن طراحی لوگو مونوگرام حائز اهمیت بسیار زیادی است.
مزایا و معایب استفاده از لوگو مونوگرام
با طراحی لوگو مونوگرام برای کسب و کار خود به خوبی در اذهان مردم میمانید. از طرف دیگر دست گرافیست برای ایدهپردازی بسیار باز است، پس نمادی در اختیار شما قرار میگیرد که کاملاً یونیک و متمایز از رقبا باشد.
استفاده از لوگوی مونوگرام معایبی را نیز برای برند به دنبال دارد؛ مثلا اگر دیزاین پیچیده باشد مخاطب نمیتواند هویت برند را به راحتی به خاطر بسپارد. علاوهبرآن اگر اسم برند در قسمت پایین نماد نوشته نشود، ممکن است که مشتری را سردرگم کند. این مسئله به خصوص برای کسب و کارهای نوپا اهمیت بیشتری دارد.