طراحی لوگو مونوگرام

طراحی لوگو مونوگرام (Monogram logo design) به ساخت لوگو با دو یا چند حرف از حروف الفبا گفته می‌شود. ساخت لوگو های مونوگرام در واقع نوعی طراحی است که یک یا چند حرف از ابتدای نام یک برند یا نام یک شخص را به‌عنوان نماد و لوگو انتخاب می‌‌کنند. در این روش طراح لوگو حروف برند را با تصاویر ادغام می‌کند تا مفهوم آن به بهترین شکل به مخاطب انتقال یابد. به همین دلیل این مدل آرم‌های تجاری راهکاری عالی برای معرفی نام تجاری به شمار می‌روند. بیشترین مزیت ساخت لوگو به روش مونوگرام برای برندهایی است که نامی طولانی یا دشوار دارند. برای مثال لوگوی کمپانی معروف hp برگرفته از موسس این کمپانی با نام Hewlett-Packard است. ساخت لوگویی با این اسم می‌تواند طراحی را بسیار پیچیده کند درحالی‌که با شیوه مونوگرام لوگوی این کمپانی به شکل hp طراحی شده است. نمونه‌های لوگو مونوگرام فارسی را نیز مشاهده کنید تا بتوانید راجع‌به انتخاب این سبک از طراحی نشان تجاری راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

نمونه لوگو مونوگرام 

در گالری زیر نمونه‌ لوگو مونوگرام را مشاهده می‌کنید. این نشان واره‌ها را با نمونه‌های دیگر لوگو مانند طراحی لوگو مینیمال، لوگو سه بعدی، لوگوتایپ و… مقایسه کنید تا متوجه شوید کدام سبک از طراحی لوگو بیشتر مورد علاقه‌تان است.

آیا لوگو مونوگرام همان لوگوتایپ است؟

اگرچه طراحی آرم مونوگرام نیز متشکل از یک یا چند حرف است اما لوگوتایپ و مونوگرام انواع متفاوتی از نشان تجاری هستند. طراحی لوگوتایپ شامل نوشتار و حروف می‌شود درحالی‌که یک لوگوی مونوگرام بیشتر جنبه تصویری دارد و برای برندهایی که نامی طولانی دارند گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

تاثیر رنگ در طراحی آرم مونوگرام

مشکی بیشترین کاربرد را در طراحی لوگو مونوگرام دارد. تعداد رنگ‌ها در طراحی نشان مونوگرام نباید از دو رنگ بیشتر شود چراکه میزان تاثیرگذاری لوگو را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. ترکیب دو رنگ سفید و مشکی یا مشکی و طلایی بهترین ترکیب رنگی برای ساخت یک لوگوی مونوگرام است.

مزایا و معایب استفاده از لوگو مونوگرام

با طراحی لوگو مونوگرام برای کسب و کار خود به خوبی در اذهان مردم می‌مانید. از طرف دیگر دست گرافیست برای ایده‌پردازی بسیار باز است، پس نمادی در اختیار شما قرار می‌گیرد که کاملاً یونیک و متمایز از رقبا باشد. استفاده از لوگوی مونوگرام معایبی را نیز برای برند به دنبال دارد.

مثلا اگر دیزاین پیچیده باشد مخاطب نمی‌تواند هویت برند را به راحتی به خاطر بسپارد. علاوه‌برآن اگر اسم برند در قسمت پایین نماد نوشته نشود، ممکن است که مشتری را سردرگم کند. این مسئله به خصوص برای کسب و کارهای نوپا اهمیت بیشتری دارد. سلام گرافیک به عنوان برترین سایت طراحی لوگو در خدمت شماست.

پیش از سفارش لوگو مونوگرام نیاز به مشاوره دارید؟

برای ثبت سفارش لوگو یا دریافت راهنمایی رایگان با شماره 09150554525 تماس بگیرید.

ویدیو مقابل را مشاهده کنید تا با صفرتاصد روند طراحی لوگو مونوگرام آشنا شوید.

هرآنچه که باید راجع‌به طراحی آرم مونوگرام بدانید، در پادکست آمده است.

طراحی لوگو مونوگراف در ایدئال‌ترین حالت ممکن دو حرفی صورت می‌گیرد. موفق شدن لوگوهای مونوگراف تک حرفی کمی چالش برانگیز است چراکه ممکن است برای مخاطب چندان ملموس نباشد.

سفارش طراحی تصویرسازی

طراحی لوگو مونوگرام برای چه مشاغلی مناسب است؟

اینکه هر سبکی از logo برای چه کسب‌وکاری مناسب‌تر است، یکی از مواردی‎‎‌‌ست که در جلسات مشاوره ساخت لوگو مطرح می‌شود. به طور کلی همه کسب و کارها نیاز به درست کردن لوگو دارند، اما دیزاین لوگو مونوگرام برای بیزینس‌هایی که در ادامه بیان می‌شود، مناسب‌تر است.

    • اگر برندی با نام طولانی دارید:

 چنانچه نام تجاری شما چند کلمه‌ای و طولانی است، به گونه‌ای که مشتریان به سختی آن را به خاطر می‌سپارند، می‌توانید از طریق طراحی لوگو مونوگرام نماد خود را در یادها ماندگار کنید.

    • دارای بیزینسی جهانی هستید:

برای کسانی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، طراحی لوگو مونوگرام و تبدیل کردن لوگو به یک نماد اختصاری باعث می‌شود که برند به راحتی در حافظه‌ها حک شود. آرم‌‌ های مونوگرام به آسانی تلفظ می‌شوند، بنابراین مشاغلی که بازار هدف آن‌ها جهانی است، می‌توانند از این تاکتیک برای تشخیص راحت لوگوی خود بهره ببرند.

    • برندی با اسم خانوادگی دارید:

سبک طراحی مونوگرام برای آن دسته از برندهایی که با نام خانوادگی خود فعالیت تجاری را آغاز کرده‌اند، بسیار مناسب است.

نکات مهم در طراحی لوگو مونوگرام

نکات طراحی لوگو مونوگرام را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

 

    1. به کار بردن یک فونت منحصربه‌فرد

با توجه به اینکه لوگوی مونوگرام از یک یا چند حرف تشکیل شده است، طراحان سلام گرافیک فونتی را در دیزاین به کار می‌برند که نشان دهنده شخصیت برند باشد. مثلا برای کسب و کارهای کلاسیک معمولاً فونت serif انتخاب مناسبی به شمار می‌رود؛ در صورتی‌که برای علاقه‌مندان به دیزاین‌های مجلل فونت script پیشنهاد می‌شود.

 

    • انتخاب رنگ مناسب برای حروف

یکی از ایده های طراحی لوگو مونوگرام این است که دیزاین با توجه به زمینه فعالیت برند و نهایتاً با دو رنگ اجرا شود. مثلا برای بیزینس‌هایی که در زمینه مد و زیبایی فعالیت دارند، انتخاب رنگ سفید یا مشکی می‌تواند  هویت برند را به بهترین شکل به مخاطبان معرفی کند. در دیزاین نمادهای مونوگرام گاهی رنگ دوم صرفا برای برجسته کردن حروف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

    • برگزیدن بهترین چیدمان برای حروف لوگو

از آنجا که لوگو مونوگرام از یک یا چند حرف تشکیل شده، نحوه چیدمان آن‌ها کنار هم اهمیت بسیار زیادی دارد. بعضی از گرافیست‌ها چیدمان حروف را به صورت افقی انجام می‌دهند که نهایتا در نتیجه همپوشانی یک مستطیل ایجاد می‌شود. در حالی‌که برخی دیگر تمایل دارند به چیدمان عمودی بپردازند تا لوگو جلوه خاصی پیدا کند. چیدمان به هم پیوسته نیز در سال‌های اخیر باب شده که این نوع دیزاین حداقل با استفاده از دو حرف برند انجام می‌گیرد.

 

    • ساده و قابل فهم بودن لوگومونوگرام

چنانچه آرم تجاری پیچیده و نامفهوم باشد، به نحوی‌که مشتری در همان برخورد اول نتواند آن را کشف کند، هیچ تاثیری در در رشد کسب و کار نخواهد داشت. از این‌رو ساده و قابل فهم بودن طراحی لوگو مونوگرام حائز اهمیت بسیار زیادی است.

شرکت سلام گرافیک سبک های تهیه آرم را در نوع های کاملی مسلط است و طراحی لوگو مینیمال را با کیفیت بسیار بالایی به اجرا می‌گذارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

5 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      لوگوهارو با ایلوستریتور و کورل دراو طراحی میکنیم. بستگی به نوع و سبک لوگو داره.

    2. سلام دوست عزیز
      طراحی لوگو توسط سلام گرافیک با نرم افزارهای ایلوستریتور و کورل دراو طراحی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *