شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

ایده برای طراحی کاتالوگ

ایده برای طراحی کاتالوگ یکی از اصول مهمی است که پیش از طراحی باید به آن توجه کرد. امروزه از کاتالوگ در صنعت تبلیغات استفاده زیادی می‌شود. به عبارتی ساده‌تر باید گفت هر کسب‌وکاری امروزه از کاتالوگ برای معرفی برند و یا محصولات خود استفاده می‌کند. استفاده از کاتالوگ باید اصولی و طبق نکاتی پیش رود تا تأثیر خود را در ذهن مخاطب بگذارد. برای پیروی از این اصول در ابتدا باید ایده‌ای خلاقانه و جذاب برای طراحی کاتالوگ بیابید. بدون وجود ایده طراحی کاتالوگ نمی‌تواند سودی برای شما داشته باشد.

ایده برای طراحی کاتالوگ چیست؟ (What is the idea for catalog design?) طراحی کاتالوگ روشی است برای تبلیغات که در انواع کاتالوگ استفاده می‌شود و نیاز به خلاقیت و ایده دارد. در طراحی و تنظیم یک کاتالوگ نکات و روش‌هایی لازم به رعایت است که نوع کاتالوگ را تعین می‌کند. یک کاتالوگ می‌تواند کاتالوگ صنعتی، کاتالوگ تبلیغاتی و یا کاتالوگ‌های خدماتی باشد.

برای ورود به عرصه تبلیغات و استفاده از کاتالوگ نیاز است ایده‌ها و خلاقیت‌های جدیدی در آن بکار گرفته شود تا نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد. یک کاتالوگ اگر قرار است در بازار فروش حرفی برای گفتن داشته باشد، باید اصول طراحی کاتالوگ و پردازش ایده و پیاده‌سازی آن به‌خوبی رعایت شود.

طراح کاتالوگ کسی است که با علم بر طراحی به تهیه و انجام کاتالوگ می‌پردازد. طراح باید در طراحی خود از خلاقیت استفاده کند. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به او در ایده یابی کمک کند، الهام گرفتن از طبیعت است. یک طراحی مفهومی و خلاقانه علاوه بر بازار فروش در معرفی نام برند شما هم تأثیر بسزایی دارد.

باید توجه داشت هر چیزی که در کاتالوگ استفاده می‌شود مثل عکس، متن و… ارتباط مستقیمی با ذهن مخاطب برقرار می‌کند. ازاین‌رو باید در طراحی و پیاده‌سازی یک کاتالوگ نهایت خلاقیت خود را بکار گیرید.

اصول ایده یابی برای کاتالوگ

اصول ایده یابی برای طراحی کاتالوگ از موارد مهمی است که به خلق ایده کمک می‌کند. طراحی خلاقانه کاتالوگ باعث می‌شود حتی مخاطبی که در مرحله اول شناختی از شما و یا برند شما ندارد، علاقه‌مند به مطالعه آن شود. شما باید برای پیاده‌سازی یک کاتالوگ در ابتدا مخاطب خود را بشناسید. هدف از طراحی کاتالوگتان را مشخص کنید و با الهام از پدیده‌های موجود اقدام به طراحی کاتالوگ کنید.

در ادامه همراه مجله سلام گرافیک باشید تا به بررسی چند اصل مهم در خلق ایده برای طراحی کاتالوگ بپردازیم.

  • اهمیت برندسازی
  • ترغیب‌کننده در خرید
  • جامع و کامل بودن کاتالوگ
  • استفاده از عکس و متن
  • باعث افزایش اطلاعات خواننده شود.

ایده برای برندسازی در کاتالوگ

همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است خیلی‌ها برند و یا خدمات شما را نشناسند. شما باید برای معرفی برند خود و خدماتتان و اینکه چه چیزی شما را از رقیب‌هایتان متمایز می‌کند، ایده‌ای خلاقانه داشت باشید. به زبان ساده‌تر منحصربه‌فرد باشید تا در نگاه اول نام برندتان در ذهن مخاطب حک شود.

کاتالوگ باید احساس خرید در مخاطب ایجاد کند.

یکی دیگر از موارد مهم طراحی خلاقانه کاتالوگ ترغیب خرید در وجود مخاطب است. کاتالوگ باید حس خرید را در مشتری شما ایجاد کند. درواقع طراحی یک کاتالوگ باید حاوی خلاقیتی باشد که ذهن مخاطب را خسته نکند، بالعکس شوق خرید و استفاده از محصول را در آن ایجاد کند.

باید نکات مهمی که در محصولتان کاربردی است در کاتالوگ ذکر کنید. از نقاط قوت و متمایز آن از دیگر رقیبان استفاده کنید. این‌ها نه‌تنها باعث افزایش اعتبار برند شما می‌شود، بلکه شوق خرید را در مخاطب افزایش می‌دهد.

ایده‌ برای طراحی کاتالوگی جامع

یکی از نکاتی که باید در خلق ایده به آن توجه کنید، این است که به طور کامل از تمامی اطلاعات و ویژگی‌های محصولتان صحبت کنید. کاتالوگ شما حکم شناسنامه شرکت شما را دارد. همان‌طور که با دیدن شناسنامه یک فرد تمام هویت آن را شناسایی می‌کنید، کاتالوگ هم باید تمام اطلاعات لازم را درباره شما در اختیار مخاطب بگذارد.

اهمیت ایده عکس و متن در کاتالوگ

نقش عکس در کاتالوگ را نباید فراموش کنید. یکی از روش‌های که بخش عظیمی را در ایده شما ساپورت می‌کند، استفاده از عکس است. عکس‌ها می‌توانند حجم زیادی از هدف شما را به مخاطب منتقل کنند. همچنین باید گفت زمانی که عکس‌ها و متن‌های آن با هم همخوانی دارند، یعنی شما نصف راه را درست رفته‌اید.

ایده کاتالوگی آگاهی‌دهنده

کاتالوگ شما در مرحله اول باید آگاهی‌دهنده باشد. به طور مثال اگر محصول شما در زمینه قطعات مکانیکی خودرو است، حتی اگر به طور مستقیم از یک محصول صحبت نکنید؛ اما نکات مهم و کاربردی در این زمینه ذکر کنید، باعث بالابردن کیفیت و ارزش برندتان می‌شوید. در هر زمینه که نیاز به طراحی کاتالوگ دارید، بهتر است به طور خلاقانه اطلاعات کاملی در آن زمینه به مشتری‌های خود دهید. رعایت این موارد بستگی به روش‌های پیاده‌سازی ایده شما دارد.

روش‌های پیاده‌سازی ایده در طراحی کاتالوگ

همان‌طور که قبلاً با اصول طراحی در کاتالوگ آشنا شده‌اید، باید بدانید ایده یابی و پیاده‌سازی آن هم از اصولی پیروی می‌کنند. روش‌هایی که در پیاده‌سازی کاتالوگ استفاده می‌کنید می‌تواند در دوام و کیفیت کاتالوگ شما اثر بگذارد. طراح گرافیک یا کاتالوگ اگر در این زمینه خبره باشد می‌داند که چگونه باید از ایده‌های خود در طراحی کاتالوگ استفاده کند. اگر نیاز به طراح حرفه‌ای دارید با تیم سلام گرافیک در ارتباط باشید.

برخی روش‌های به‌کارگیری از ایده کاتالوگ عبارت‌اند از:

  1. طراحی خلاقانه جلد کاتالوگ
  2. استفاده از جنس کاغذ کاتالوگ متناسب با نوع آن
  3. قالب کاتالوگ
  4. رنگ‌بندی
  5. استفاده از طلاکوبی یا نقره‌کوبی در کاتالوگ

این‌ها تعداد اندکی از مواردی بود که در طراحی کاتالوگ حرفه‌ای به شما کمک می‌کند. زمانی که شما بتوانید از طرح و ایده‌تان در جلد کاتالوگ، تناسب رنگ‌بندی با نوع محصول، ارتباط معنایی بین عکس‌ها و محتوای کاتالوگ و… به‌درستی استفاده کنید، کاتالوگی باکیفیت و خاص خلق می‌کنید که حرف اول را در بازار فروش می‌زند.

نقش ایده در طراحی کاتالوگ چیست؟

بدون ایده طراحی کاتالوگ میسر نیست. درواقع اگر ایده‌ای برای طراحی نباشد استفاده از کاتالوگ هیچ مزیتی ندارد. باید با مخاطب‌شناسی اقدام به خلق ایده‌ای نو کنید.

خلق ایده برای طراحی کاتالوگ به چه عواملی بستگی دارد؟

قبل از ایده یابی باید مخاطب هدف را بشناسید. سپس هدفتان از طراحی کاتالوگ را مشخص کنید تا بتوانید ایده‌ای مناسب برای طراحی آن پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری هستم، کارشناس تولید محتوا.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله