ایده برای طراحی کاتالوگ

ایده برای طراحی کاتالوگ یکی از اصول مهمی است که پیش از طراحی باید به آن توجه کرد. امروزه از کاتالوگ در صنعت تبلیغات استفاده زیادی می‌شود. به عبارتی ساده‌تر باید گفت هر کسب‌وکاری امروزه از کاتالوگ برای معرفی برند و یا محصولات خود استفاده می‌کند. استفاده از کاتالوگ باید اصولی و طبق نکاتی پیش رود تا تأثیر خود را در ذهن مخاطب بگذارد. برای پیروی از این اصول در ابتدا باید ایده‌ای خلاقانه و جذاب برای طراحی کاتالوگ بیابید. بدون وجود ایده طراحی کاتالوگ نمی‌تواند سودی برای شما داشته باشد.

ایده برای طراحی کاتالوگ چیست؟ (What is the idea for catalog design?) طراحی و دیزاین کاتالوگ روشی است برای تبلیغات که در انواع کاتالوگ استفاده می‌شود و نیاز به خلاقیت و ایده دارد. در طراحی و تنظیم یک کاتالوگ نکات و روش‌هایی لازم به رعایت است که نوع کاتالوگ را تعین می‌کند. یک کاتالوگ می‌تواند کاتالوگ صنعتی، کاتالوگ تبلیغاتی و یا کاتالوگ‌های دیجیتال باشد.

برای ورود به عرصه تبلیغات و استفاده از کاتالوگ نیاز است ایده‌ها و خلاقیت‌های جدیدی در آن بکار گرفته شود تا نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد. یک کاتالوگ اگر قرار است در بازار فروش حرفی برای گفتن داشته باشد. هرکدام از این ایده ها، هزینه طراحی کاتالوگ را متفاوت می کند. بهتر است قبل از پیاده سازی ایده های مختلف، نمونه‌های طراحی کاتالوگ را مشاهده کنید. بهتر است در قرارداد طراحی کاتالوگ به بررسی تمام پارامتر های مختلف کاتالوگ و تعرفه طراحی بپردازید.

طراح کاتالوگ کسی است که با علم بر طراحی به تهیه و انجام کاتالوگ می‌پردازد. طراح باید در طراحی خود از خلاقیت استفاده کند. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به او در ایده یابی کمک کند، الهام گرفتن از طبیعت است. یک طراحی مفهومی و خلاقانه علاوه بر بازار فروش در معرفی نام برند شما هم تأثیر بسزایی دارد.

باید توجه داشت هر چیزی که در کاتالوگ استفاده می‌شود مثل عکس، متن و… ارتباط مستقیمی با ذهن مخاطب برقرار می‌کند. ازاین‌رو باید در طراحی و پیاده‌سازی یک کاتالوگ نهایت خلاقیت خود را بکار گیرید.

اصول ایده یابی برای کاتالوگ

اصول ایده یابی برای طراحی کاتالوگ از موارد مهمی است که به خلق ایده کمک می‌کند. طراحی خلاقانه کاتالوگ معرفی محصول باعث می‌شود حتی مخاطبی که در مرحله اول شناختی از شما و یا برند شما ندارد، علاقه‌مند به مطالعه آن شود. شما باید برای پیاده‌سازی یک کاتالوگ در ابتدا مخاطب خود را بشناسید. هدف از طراحی کاتالوگ تان را مشخص کنید و با الهام از پدیده‌های موجود اقدام به طراحی کاتالوگ کنید. توجه داشته باشید که برای ایده یابی کاتالوگ های تبلیغاتی، نمونه های مختلفی را بررسی کرده باشید.

در ادامه همراه مجله سلام گرافیک باشید تا به بررسی چند اصل مهم در خلق ایده برای طراحی کاتالوگ بپردازیم.

  • اهمیت برندسازی
  • ترغیب‌کننده در خرید
  • جامع و کامل بودن کاتالوگ
  • استفاده از عکس و متن
  • باعث افزایش اطلاعات خواننده شود.

ایده برای برندسازی در کاتالوگ

همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است خیلی‌ها برند و یا خدمات شما را نشناسند. شما باید برای معرفی برند خود و خدماتتان و اینکه چه چیزی شما را از رقیب‌هایتان متمایز می‌کند، ایده‌ای خلاقانه داشت باشید. به زبان ساده‌تر منحصربه‌فرد باشید تا در نگاه اول نام برندتان در ذهن مخاطب حک شود.

کاتالوگ باید احساس خرید در مخاطب ایجاد کند.

یکی دیگر از موارد مهم طراحی خلاقانه کاتالوگ ترغیب خرید در وجود مخاطب است. کاتالوگ باید حس خرید را در مشتری شما ایجاد کند. درواقع طراحی یک کاتالوگ باید حاوی خلاقیتی باشد که ذهن مخاطب را خسته نکند، بالعکس شوق خرید و استفاده از محصول را در آن ایجاد کند.

باید نکات مهمی که در محصولتان کاربردی است در کاتالوگ ذکر کنید. از نقاط قوت و متمایز آن از دیگر رقیبان استفاده کنید. این‌ها نه‌تنها باعث افزایش اعتبار برند شما می‌شود، بلکه شوق خرید را در مخاطب افزایش می‌دهد.

ایده‌ برای طراحی کاتالوگی جامع

یکی از نکاتی که باید در خلق ایده به آن توجه کنید، این است که به طور کامل از تمامی اطلاعات و ویژگی‌های محصولتان صحبت کنید. کاتالوگ شما حکم شناسنامه شرکت شما را دارد. همان‌طور که با دیدن شناسنامه یک فرد تمام هویت آن را شناسایی می‌کنید، کاتالوگ هم باید تمام اطلاعات لازم را درباره شما در اختیار مخاطب بگذارد. برخی از افراد تفاوت کاتالوگ و بروشور را نمی دانند. توجه داشته باشید که در بروشور اطلاعات کمتر و متفاوت تری در اختیار کاربران و مشتریان قرار می گیرد.

اهمیت ایده عکس و متن در کاتالوگ

یکی از روش‌های که بخش عظیمی را در ایده شما ساپورت می‌کند، استفاده از عکس است. عکس‌ها می‌توانند حجم زیادی از هدف شما را به مخاطب منتقل کنند. همچنین باید گفت زمانی که عکس‌ها و متن‌های آن با هم همخوانی دارند، یعنی شما نصف راه را درست رفته‌اید.

ایده برای طراحی کاتالوگ آگاهی‌دهنده

کاتالوگ شما در مرحله اول باید آگاهی‌دهنده باشد. به طور مثال اگر محصول شما در زمینه قطعات مکانیکی خودرو است، حتی اگر به طور مستقیم از یک محصول صحبت نکنید؛ اما نکات مهم و کاربردی در این زمینه ذکر کنید، باعث بالابردن کیفیت و ارزش برندتان می‌شوید. در هر زمینه که نیاز به طراحی کاتالوگ دارید، بهتر است به طور خلاقانه اطلاعات کاملی در آن زمینه به مشتری‌های خود دهید. رعایت این موارد بستگی به روش‌های پیاده‌سازی ایده شما دارد.

روش‌های پیاده‌سازی ایده برای طراحی کاتالوگ

همان‌طور که قبلاً با اصول طراحی در کاتالوگ آشنا شده‌اید، باید بدانید ایده یابی و پیاده‌سازی آن هم از اصولی پیروی می‌کنند. روش‌هایی که در پیاده‌سازی کاتالوگ استفاده می‌کنید می‌تواند در دوام و کیفیت کاتالوگ شما اثر بگذارد. طراح گرافیک یا کاتالوگ اگر در این زمینه خبره باشد می‌داند که چگونه باید از ایده‌های خود در طراحی کاتالوگ استفاده کند. اگر نیاز به طراح حرفه‌ای دارید با تیم سلام گرافیک در ارتباط باشید. طراح های کاتالوگ سلام گرافیک با استفاده از نرم افزار های طراحی کاتالوگ حرفه ای، به پیاده سازی ایده های کاتالوگ می پردازند.

برخی روش‌های به‌کارگیری از ایده کاتالوگ عبارت‌اند از:

  1. طراحی خلاقانه پوشش جلد کاتالوگ
  2. استفاده از جنس مناسب کاتالوگ
  3. قالب کاتالوگ
  4. رنگ بندی
  5. استفاده از طلاکوبی یا نقره‌کوبی در کاتالوگ
  6. چیدمان و فرم بندی در طراحی کاتالوگ

در بین ایده های کاتالوگ، باید به مرحله چاپ کاتالوگ و قطع کاتالوگ توجه داشته باشید. این‌ها تعداد اندکی از مواردی بود که در طراحی کاتالوگ حرفه‌ای به شما کمک می‌کند. زمانی که شما بتوانید از طرح و ایده‌تان در جلد کاتالوگ.

می توانید برای اطلاع بیشتر از اینکه کاتالوگ چیست و چه کاربردی داره؟مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

نقش ایده برای طراحی کاتالوگ چیست؟

بدون ایده طراحی کاتالوگ میسر نیست. درواقع اگر ایده‌ای برای طراحی نباشد استفاده از کاتالوگ هیچ مزیتی ندارد. باید با مخاطب‌شناسی اقدام به خلق ایده‌ای نو کنید.

خلق ایده برای طراحی کاتالوگ به چه عواملی بستگی دارد؟

قبل از ایده یابی باید مخاطب هدف را بشناسید. سپس هدفتان از طراحی کاتالوگ را مشخص کنید تا بتوانید ایده‌ای مناسب برای طراحی آن پیدا کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله