شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

انواع کاتالوگ

کاتالوگ را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی کرد، از جمله انواع دسته بندی کاتالوگ به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  1. دسته بندی کاتالوگ بر اساس نوع صحافی
  2. دسته بندی کاتالوگ بر اساس ابعاد
  3. دسته بندی کاتالوگ بر اساس نوع چاپ
  4. دسته بندی کاتالوگ بر اساس نوع کاربری

دسته بندی کاتالوگ بر اساس نوع صحافی

کاتالوگ‌ها را عموما به 4 شیوه صحافی می‌کنند.

  1. صحافی مفتول تخت کاتالوگ – منگنه ساده
  2. صحافی مفتول لوپ کاتالوگ
  3. صحافی فنری کاتالوگ
  4. صحافی چسب گرم کاتالوگ

صحافی چسب گرم کاتالوگ

این نوع از صحافی کاتالوگ عموما برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کلاس کاری بالایی دارند. به نوعی می‌توان گفت که بهترین و عالی‌ترین نوع صحافی کاتالوگ، صحافی چسب گرم است. در این شیوه صحافی به راحتی می‌توان هر وزن کاغذ با هر تعداد برگ را صحافی کرد. قیمت صحافی چسب گرم نسبت به دیگر روش‌های صحافی کاتالوگ بیشتر است.

صحافی مفتول تخت گاتالوگ

یکی از شیوه‌های رایج و ارزان صفحاتی کاتالوگ است. قیمت کم و همچین آسان بودن این شیوه صحافی کاتالوگ باعث شده است که برای ماهنامه‌ها و هفته نامه‌ها از این روش صحافی استفاده می‌کنند. صحافی به وسیله منگته ساده برای کاتالوگ‌هایی مناسب است که تعداد برگه کم دارند و همچنین وزن برگه‌ها بسیار زیاد نیست.

صحافی مفتول لوپ کاتالوگ

این شیوه از صحافی انعطاف پذیری بالایی را به کاتالوگ در زمان ورق زدن می‌دهد. صحافی مفتول لوپ کاتالوگ بیشتر برای کاتالوگ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تعداد برگه کم و همچنین وزن کمی دارند. استفاده از صحافی مفتول لوپ کاتالوگ دوام کمتری را با خود به همراه دارد.

صحافی فنری کاتالوگ

دوام بالا، امکان استفاده برای تعداد برگه‌های زیاد و همچنین برگه‌هایی با وزن سنگین باعث شده است که صحافی فنری کاتالوگ طرفداران زیادی داشته باشد. عموما از صحافی فنری زمانی استفاده می‌شود که قصد بازاریابی مویرگی با کاتالوگ را داشته باشیم.

دسته بندی بر اساس نوع کاربری کاتالوگ

در حالت کلی کاتالوگ‌ها به دو دسته کاتالوگ‌های صنعتی و کاتالوگ‌های تبلیغاتی تقسیم می‌شوند. منظور از کاتالوگ‌های صنعتی کاتالوگ‌هایی است که برای جذب سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل استفاده کردن از تکنیک اغراق در طراحی کاتالوگ صنعتی جایی ندارد. به نوعی می‌توان گفت که در طراحی کاتالوگ صنعتی تمام توجه به گواهینامه‌ها، توانمندی‌ها و پروژه‌ها است تا بتوان بهترین و مناسب‌ترین سرمایه گذار را جذب کرد.

در مقابل کاتالوگ‌های تبلیغاتی نوعی از کاتالوگ‌ها هستند که با هدف تبلیغاتی طراحی و چاپ می‌شوند. از کاتالوگ‌های تبلیغاتی برای ارائه در نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌ها استفاده زیادی می‌شود. هدف از ساخت یک کاتالوگ تبلیغاتی به نمایش گذاشتن ویژگی‌ها، معرفی و امکانات یک محصول یا خدمت است.

دسته بندی بر اساس ابعاد کاتالوگ

با این که در طراحی کاتالوگ هیچگونه محدودیتی برای ابعاد وجود ندارد اما استفاده از اندازه‌های از پیش تعیین شده جهانی می‌تواند روند طراحی و کارایی آن طراحی کاتالوگ را به میزان قابل توجه‌ای افزایش دهد.

از اندازه‌های معمول و رایج طراحی کاتالوگ می‌توان به اندازه‌های A4 و A5 اشاره کرد. توجه داشته باشید که شما می‌توانید در هر ابعاد و اندازه‌ای کاتالوگ مورد نظر خود را پیاده سازی کنید اما پرتی و هدر رفت کاغذ به میزان زیادی خواهد بود و همین مورد باعث افزایش هزینه خواهد شد.

دسته بندی بر اساس نوع چاپ کاتالوگ

در چاپ کاتالوگ می‌توان از کاغذهای مختلفی استفاده کرد. پر استفاده‌ترین کاغذها برای چاپ کاتالوگ را می‌توان کاغذ گلاسه با گرماژهای مختلف در نظر گرفت. گرماژ همان وزن کاغذ در متر مربع است. مشخص است که هر چه عدد گرماژ بیشتر باشد وزن کاغذ بیشتر خواهد بود.

کیفیت یک کاتالوگ وابستگی بسیار زیادی به نوع جنس کاغذ قابل چاپ دارد. وابسته به نوع طراحی و همچنین شغلی که برای آن کاتالوگ قرار است طراحی و چاپ شود، نوع وگرماژ مناسبی برای کاغذ در نظر گرفته می‌شود. در حالت کلی وزن کاغذ جلد کاتالوگ از کاغذ گلاسه با وزن 2500 تا 300 مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای داخل از کاغذ گلاسه 135 تا 200 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5/5 - (4 امتیاز)
ابوالفضل ملاکی
ابوالفضل ملاکی
ابوالفضل ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله