قوانین طراحی بسته بندی چیست؟ چه قوانینی برای بسته بندی در ایران وجود دارد؟ رعایت کردن کدام قوانین برای بسته بندی می‌تواند باعث افزایش فروش شود؟ شکل ظاهری کالا و طراحی بسته‌بندی آن می‌تواند بر میزان فروش شما تاثیر زیادی داشته باشد. با این وجود قوانین و اصول زیادی وجود دارند که باید برای طراحی بسته‌بندی به آن‌ها توجه داشته باشید. رعایت این قوانین در کنار کیفیت بالای محصول می‌تواند میزان رضایت مشتریان را نسبت به برندتان افزایش دهد. برخی از مهم‌ترین این اصول عبارت است از:

حمل آسان بسته بندی طراحی شده

قانونی طلایی که باید در بسته‌بندی هر کالایی مورد نظر قرار گیرد قابلیت حمل آسان آن است. بهتر است بسته‌بندی محصول خود را به گونه‌ای انتخاب و طراحی کنید که به راحتی حمل شده و کم‌ترین جا را به خود اختصاص دهد. این نکته در عین سادگی اهمیت زیادی دارد. اگر بسته‌بندی محصول شما حجم زیادی را به خود اختصاص دهد و یا به دلیل طراحی نامناسب به هنگام حمل ایجاد مشکل کند، با کاهش شدید فروش مواجه خواهید شد.

قالب مناسب برای محصول 

یکی از مهم‌ترین عامل‌های طراحی بسته‌بندی مناسب تعیین یک قالب دقیق و مناسب برای محصول مورد نظر است. هدف شما باید استفاده از یک قالب مناسب برای حفاظت بیش‌تر از محصول و راحتی حمل آن باشد که در عین حال زیبایی و جذابیت زیادی برای مشتریان نیز داشته باشد. این بدین معنی است که اگر تمام محصولات شما در قالب مورد نظر قرار گیرند، بتوانید آن‌ها را به تعداد بالا به راحتی در انبار قرار داده و حمل کنید. گاه ممکن است از قالبی برای بسته‌بندی استفاده کنید که زیبایی بی‌نظیر و کیفیت عالی داشته باشد، اما امکان نگهداری و حمل ان وجود نداشته باشد. علاوه بر این باید به خاطر داشته باشید که اگر برش‌های قالب دقیق و بی‌نقص نباشند امکان تغییر آن‌ها پس از چاپ وجود نداشته و متحمل هزینه‌های بیش‌تری خواهید شد.

بهترین قالب بسته‌بندی قالبی است که وزن و حجم کمی داشته باشد تا هم در قفسه‌های فروشگاه به خوبی جای گیرد و هم حمل آن برای مشتری راحت باشد. اگر بسته‌بندی‌های شما جای زیادی را اشغال کنند ممکن است با کاهش فروش مواجه شوید. معمولاً بسته‌بندی پس از اتمام استفاده از محصول دور انداخته می‌شود؛ می‌توانید با ایده‌های خلاقانه و جدید از طرحی استفاده کنید که پس از مصرف فشرده و کم‌حجم شود.

جنس مناسب جعبه محصول

جنس بسته‌بندی از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر جنس انتخابی شما قیمت نهایی محصول را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد بهتر است از استفاده از آن صرف‌نظر کنید. علاوه بر این باید از جنس مناسب برای جذب بیش‌تر مخاطبان استفاده کنید؛ به طور مثال معمولاً برای محصولات خوراکی از جنس‌های براق استفاده می‌شود تا جلوه بهتری داشته باشند. انتخاب جنس مناسب بسته‌بندی می‌تواند حفاظت از محصول و حمل آن را نیز راحت‌تر کند.  همچنین باید امکان چاپ طرح نهایی بر روی بسته‌بندی را نیز در نظر داشته باشید.

گسترش‌پذیری بسته بندی

از دیگر قوانین مهم طراحی بسته‌بندی گسترش‌پذیری آن است. طراحی بسته‌بندی باید به گونه‌ای باشد که بتواند برای معرفی یک خط جدید اضافی نیز کاربرد داشته باشد. به طور مثال تصور کنید که می‌خواهید برای کلوچه‌های شکلاتی خود بسته‌بندی مناسبی را طراحی کنید. به احتمال زیاد در این بسته‌بندی از قطعات شکلات و رنگ‌هایی که نماد طعم آن باشند استفاده می‌کنید. با این حال ممکن است در آینده بخواهید کلوچه‌های توت ‌فرنگی نیز تحت نام تجاری خود به بازار ارائه دهید. اگر طرح پیشین شما گسترش‌پذیر نباشد، وابستگی زیادی به المان‌های اولیه که همان شکلات است داشته و دیگر نمی‌تواند برای عرضه کلوچه‌های توت فرنگی مورد استفاده قرار گیرد.

برای آنکه بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید همواره باید محصولات آینده خود را نیز در نظر داشته باشید و با احتمال ایجاد محصولاتی جدید بسته‌بندی مناسبی طراحی کنید. بسته‌بندی شما باید یک طراحی منظم شهودی باشد که بتواند به راحتی متناسب با محصول شما تغییر کند. 

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.