تاریخ بروزرسانی: اکتبر 2, 2021

طراحی پیکتوگرام

طراحی پیکتوگرام با بالاترین با کیفیت، سفارش طراحی پیکتوگرام با سلام گرافیک. امروزه دنیای طراحی به دنیایی بسیار گسترده و متنوع تبدیل شده است که شاخه‌های بسیار گوناگونی دارد که هر یک کاربرد مخصوص به خود را داشته و در جای خود بسیار جذاب و تاثیرگذار هستند. یکی از شیوه‌های ترسیم نماد که در شرایط گوناگونی کاربرد دارد طراحی پیکتوگرام است. از پیکتوگرام‌ها برای انتقال مفاهیم و پیام‌های مورد نظر در محیط‌های مختلف به شکلی ساده و بسیار سریع استفاده می‌شود. به طور قطع اگر حرفی ساده با یک طراحی مناسب بیان شود می‌تواند تاثیر بیش‌تری برای مخاطبان داشته باشد. طراحی گرافیک را حرفه‌ای با سلام گرافیک انجام دهید.

پیکتوگرام‌ها نیز یکی از بسترهای ارائه مفاهیم به زبان تصویر هستند. امروزه به صورت وسیع از پیکتوگرام‌ها در محیط‌های گوناگون استفاده می‌شود. به طور مثال پیکتوگرام‌ها را می‌توانید در محیط‌هایی مانند هتل‌ها یا فرودگاه‌ها مشاهده کنید. در طراحی پیکتوگرام از تصاویر ساده استفاده می‌شود تا هر فردی با هر زبان، فرهنگ، و ملیتی بتواند پیام مورد نظر را به آسانی دریافت کند. توجه داشته باشید که پیکتوگرام تفاوت‌های اساسی با لوگو دارد و به هیچ وجه نباید این دو را یکسان بدانید. در این مقاله قصد داریم به بررسی بیش‌تر پیکتوگرام‌ها بپردازیم. با سلام گرافیک همراه شوید.

طراحی پیکتوگرام چیست؟

پیکتوگرام‌ها به زبان ساده نمادهایی هستند که ممکن است روزانه با تعداد زیادی از آن‌ها مواجه شده و مفاهیم گوناگونی را از آن‌ها درک کنید. در واقع پیکتوگرام‌ها را می‌توان نوعی نشانه دانست که می‌تواند ارتباط روان و تصویری با مخاطبان ایجاد کرده و از طریق تصویر و شکل مفاهیم مورد نظر را به آن‌ها منتقل کند. این مفاهیم ممکن است یک هشدار و یا یک راهنمایی باشند. پیکتوگرام را می‌توان نوعی نماد نیز دانست که قادر است مفاهیم مورد نظر را با ایجاد طرحی مشابه با یک جسم فیزیکی و واقعی به مخاطب منتقل کند یا وی را از وجود آن آگاه سازد. از جمله قابلیت‌های برجسته و مهم پیکتوگرام می‌توان به این مورد اشاره داشت که به هیچ فرهنگ یا زبانی محدود نیست. با طراحی درست و استاندارد پیکتوگرام می‌توان بدون هیچگونه محدودیتی مفاهیم مورد نظر را به افراد مختلف با سطح سوادهای گوناگون و ملیت و زبان‌های متفاوت نیز منتقل کرد.

عدم محدودیت پیکتوگرام‌ها به شما کمک خواهد کرد که در فضای بین‌المللی و یا مراکزی که افراد با ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در آن حضور دارند بتوانید به خوبی هشدارها و پیام‌های مورد نظر خود را به افراد منتقل کنید. یکی از اصول مهم در طراحی پیکتوگرام‌ها این است که المان‌های موجود در آن ساده‌سازی می‌شوند و بخش‌های مرتبط با جزئیات غیرضروری آن‌ها حذف می‌شوند. البته حذف جزئیات باید به گونه‌ای انجام شود که به انتقال پیام و گویا بودن تصویر نیز صدمه‌ای وارد نشود. یکی از نکات بسیار مهم دیگر در طراحی انواع پیکتوگرام سرعت انتقال مفهوم است. در واقع ببینده باید قادر باشد به محض مشاهده پیکتوگرام به سرعت به مفهوم آن پی برده و پیام مورد نظر را درک کند.

پیکتوگرام‌ها چه کاربردهایی دارند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم پیکتوگرام‌ها را می‌توانید هر روزه در جای جای شهر مشاهده کنید. طبیعتاً از این المان‌های گرافیکی بیش‌تر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که حجم ترافیک افراد زیاد بوده و قشرهای مختلفی از جامعه از بخش‌های گوناگون در آن رفت و آمد می‌کنند. بسترهای حمل و نقل عمومی را می‌توان یکی از مهم‌ترین این مکان‌ها دانست. امروزه از پیکتوگرام‌ها برای راهنمایی افراد به ویژه در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز استفاده می‌شود. از آنجایی که افرادی با فرهنگ‌ها، ملیت‌ها، و زبان‌های گوناگون وارد این محیط‌ها می‌شوند، پیکتوگرام‌ها باید به سادگی طراحی شده و قادر باشند پیام مورد نظر را به سرعت به مخاطبان منتقل کنند. پیکتوگرام‌ها را می‌توان زبانی جهانی دانست که دارای علامت‌هایی گویا و روشن برای بزرگسالان، کودکان، سالمندان، معلولان و… هستند و می‌توانند مخاطبان را به مقصد سوق دهند.

امروزه در اکثر جوامع مدرن از پیکتوگرام‌ها به عنوان دستورالعمل یا نشانه استفاده می‌شود. به دلیل برخورداری از ماهیت گرافیکی واقع‌گرایانه و قابل درک بودن کاربردهای فراوانی برای پیکتوگرام‌ها وجود دارد. از دیگر کاربردهای این المان‌های گرافیکی می‌توان به هشدار در رابطه با موارد گوناگون مانند رادیواکتیو بودن مواد و یا سمی بودن آن‌ها و یا آیتم‌های مربوط به اشتعال و آتش اشاره داشت. علاوه بر این در فرودگاه‌ها و مبادی بین‌المللی که رفت و آمدهای بین‌المللی در آن‌ها انجام می‌شوند نیز از پیکتوگرام‌ها برای ارائه مفاهیم مختلف و ایجاد نظم و هماهنگی استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای پیکتوگرام‌ها در انواع وبسایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی است که برای سهولت دسترسی مخاطبان به امکانات مختلف است.

تفاوت طراحی پیکتوگرام و لوگو چیست؟

یکی از ابهاماتی که درباره طراحی پیکتوگرام وجود دارد تفاوت آن با لوگو است. برخی از افراد لوگو و پیکتوگرام را یکسان می‌دانند در حالی که این دو المان تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. زمانی که از لوگو صحبت می‌کنیم در واقع به تصویری از برند مورد نظر اشاره داریم که می‌تواند ترکیبی از اسم و المان‌های تصویری پیچیده باشد. لوگو به عنوان امضای هر برند و کسب و کار شناخته می‌شود و می‌تواند تنوع بسیار زیادی داشته باشد پیکتوگرام در نقطه مقابل لوگو است که وظیفه آن انتقال پیامی مشخص با طرحی ساده و ابتدایی به افراد مورد نظر است. لوگو و آرم بیش‌تر نوشتارمحور هستند و معمولاً در آن‌ها از ترکیب‌های پیچیده اسم و نوشتار استفاده می‌شود؛ اما پیکتوگرام‌ها تصاویر ساده‌ای هستند که معمولاً در آن‌ها نوشته‌ای وجود ندارد. پیچیدگی لوگو و ترکیب رنگی آن به سلیقه و خلاقیت شما بستگی دارد، اما پیکتوگرام‌ها ترکیباتی بسیار ساده و مفهوم از المان‌های اولیه هستند.

گاه ممکن است زمانی که یک لوگو یا آرم را مشاهده می‌کنید برای ساعت‌ها به مفهومی که می‌خواهد به شما برساند فکر کنید. اما با مشاهده یک پیکتوگرام با طراحی حرفه‌ای می‌توانید در عرض چند ثانیه متوجه مفهوم مورد نظر شوید. از این رو لوگو و پیکتوگرام تفاوت بسیار مهمی با یکدیگر دارند. تفاوت دیگری که میان این دو المان گرافیکی وجود دارد این است که لوگو برای یک برند یا حتی یک شخص طراحی می‌شود؛ اما پیکتوگرام مفهومی مستقل مانند راهنمایی و یا هشدار را به مخاطب می‌رساند و به هیچ برند یا شخصی متعلق نیست. لوگو نشان‌دهنده کاراکتر و شخصیت برند مورد نظر است؛ اما پیکتوگرام همانند یک زبان بین‌المللی سعی دارد مفاهیم مورد نظر را در کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن به افراد گوناگون منتقل کند.

4.4/5 - (12 امتیاز)