در طراحی بسته بندی توجه به رنگ اهمیت بالایی دارد. رنگ در طراحی بسته بندی به دلیل آن که اولین موردی است که در ظاهر کاربر دیده می‌شود می‌تواند به خوبی باعث شود که یک بسته بندی به عنوان بسته بندی مناسب و حرفه‌ای شناخته شود.

شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک ارائه دهنده انواع طراحی بسته بندی با انواع جنس بسته بندی تا کنون توانسته است خدمات متنوعی به مجموعه‌های گوناگون ارائه دهد.

از رنگ‌های گوناگون می‌توان در طراحی بسته بندی استفاده کرد از قبیل رنگ زرد، رنگ سبز و… هر رنگ معنا و مفهومی را ارائه می‌دهد که پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع دقیق از هر نوع رنگ و کارکرد هر رنگ در این مقاله با ما همراه باشید.

رنگ و فونت مناسب برای چاپ بسته بندی

استفاده از فونت و رنگ مناسب از دیگر نکات مهم در طراحی بسته‌بندی محصولات است که اهمیت زیادی برای جذابیت و فروش بیش‌تر محصول دارد. بسیاری از مجموعه‌ها از رنگ سازمانی خود برای طراحی ظاهری بسته‌بندی محصولات استفاده می‌کنند. نکته دیگر در استفاده از رنگ‌ها حس القا شده از سوی آن‌ها است. رنگ می‌تواند ارتباط حسی قوی میان مشتریان و بسته‌بندی مواد ایجاد کند. به طور کلی استفاده از هر رنگی می‌تواند احساسات گوناگونی را در مخاطبان برانگیزد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در انتخاب رنگ مناسب به روانشناسی رنگ‌ها نیز توجه داشته باشید.

رنگ در طراحی بسته بندی

استفاده از فونت مناسب برای نوشته‌ها به گونه‌ای که مخاطبان بتوانند به راحتی مطالب درج شده را بخوانند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این تفاوت در رنگ پس‌زمینه و رنگ متن نیز می‌تواند به خوانا بودن نوشته‌ها کمک کند. به طور مثال استفاده از رنگ مشکی برای متن‌ها بر روی پس زمینه تیره مانند سرمه‌ای انتخاب مناسبی نخواهد بود.

انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی یک سازمان

یکی از مهم‌ترین نکات اثرگذار در برند سازی و افزایش فروش، رنگ بسته‌بندی است. شاید موارد دیگر مانند کاراکتردر طراحی بسته‌بندی، جنس بسته‌بندی، ابعاد بسته بندی نیز مهم باشد اما رنگ تاثیر به‌شدت بیشتری در انتخاب توسط مشتری دارد.

شما تصور کنید دو بسته بندی زعفران وجود دارد یکی از رنگ قرمز  استفاده کرده و دیگری از رنگ زرد کم رنگ، کدام یک توجه شمارا به سمت خود جلب می‌کند؟ در اکثر اوقات مشتریان پاسخ دادند رنگ قرمز توجه بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند این به این دلیل است که روان‌شناسی رنگ‌ها، رنگ قرمز را تأثیرگذارتر از رنگ زرد برای مخاطب می‌داند. به‌طورکلی در طراحی بسته‌بندی مواد غذایی رنگ تأثیر چشم گیری دارد.

اما برای اینکه بتوانید بهتر یک رنگ را انتخاب کنم پیشنهاد می‌کنم به موارد زیر دقت کنید:

شناخت مشتری

اینکه مخاطب شما چه رنج سنی دارند می‌تواند در انتخاب رنگ بسیار تأثیر گذار باشد. به‌عنوان مثال استفاده از رنگ‌های شاد در بسته بندی اسباب بازی برای کودکان، رنگ‌های صورتی و نود در بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی برای بانوان و استفاده از رنگ‌های قرمز و شاد برای مواد غذایی بسیار کاربرد دارد.

شناخت هدف

هدف شما از بسته‌بندی چیست؟ چه موردی برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است؟ یک سازنده یخچال که از بسته بندی یونولیت استفاده می‌کند، قصد حفاظت از آن را دارد و یا کسب که برای بسته بندی رب، از بسته بندی فلزی استفاده می‌کند  هدفش این است که ارزش غذایی آن حفظ شود پس در بسته بندی به هدف خود توجه لازمه را داشته باشید.

بررسی رقبا

وقتی محصول شما روانه بازار می‌شود در کنار سایر محصولات قرار می‌گیرد و فقط به‌واسطه بسته بندی از دیگر کالاها متمایز می‌شود؛ بنابراین اینکه بدانید رقیب شما چه بسته‌بندی طراحی کرده و چه مزایا معایبی دارد، می‌تواند در طراحی شما اثرگذار باشد. به عنوان مثال اگر رقیب شما از رنگ آبی برای بسته بندی نبات استفاده کرده است و فروش خوبی ندارد، شما از رنگ لوکس مشکی استفاده کنید. چرا که معمولاً از رنگ مشکی جذابیت بیشتری دارد.

نوع محصول

انتخاب رنگ رابطه مستقیمی با رنگ محصول دارد. به عنوان مثال برای بسته بندی ذغال اگر از رنگ‌های نود استفاده کنیم شاید برای مخاطب فهم آن راحت نباشد و اگر از رنگ‌های سیاه و مرتبط با آتش استفاده کنیم به‌مراتب مشتری با یک نگاه متوجه محتویات داخل بسته بندی خواهد شد.

خاصیت رنگ ها

از نظر روانشناسی، تاثیر رنگ‌ها بر مشتری به سه دسته تقسیم می‌شود:

رنگ‌های سرد

رنگ سرد به رنگ‌های گفته می‌شود که تداعی سرماست مانند رنگ آبی و سبز و توصیه می‌شود از این رنگ‌ها برای محصولاتی استفاده شود که حس خنکی به مخاطب القا می‌کند مانند بسته بندی نوشیدنی، بسته بندی سبزی

رنگ‌ها گرم

رنگ گرم به رنگ‌هایی گفته می‌شود که که تداعلی گرما است مانند رنگ زرد، قرمز، نارنجی که برای محصولاتی استفاده می‌شود که انرژی‌زا هستند و تداعی گرماست مثل بسته بندی شکلات، بسته بندی سس تند

 رنگ‌های خنثی

رنگ خنثی هم ترکیب رنگ سرد و گرم هست به عنوان مثال استفاده از رنگ قرمز در کنار رنگ سبز استفاده می‌شود و معمولاً برای محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در رده سنی بزرگسالان است.

انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی یک سازمان

تاثیر رنگ در طراحی بسته بندی

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های بسته‌بندی انتخاب ترکیب رنگی مناسب است. رنگ نه تنها نقش مهمی در افزایش جذابیت محصول و در نتیجه افزایش میزان فروش آن ایفا می‌کند، بلکه می‌تواند پیام تبلیغاتی شما را نیز به مصرف‌کنندگان انتقال دهد. اما چگونه می‌توانیم بهترین رنگ را برای بسته‌بندی محصول خود انتخاب کنیم؟ استفاده از روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند همه چیز را درباره تاثیر هر رنگ بر ذهن، احساسات، و رفتار مشتریان به شما بگوید.

ترکیب رنگی که برای محصولات خود انتخاب می‌کنید باید با لوگوی شما مرتبط باشد. هیچگاه رنگ مورد علاقه خود را بدون بررسی پیام انتقالی آن انتخاب نکنید؛ زیرا ممکن است با وجود زیبا بودن برای اهداف و ارزش‌های کسب و کار شما مناسب نباشد. برای آن که بتوانید بهترین رنگ را برای بسته‌بندی انتخاب کنید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. محصول شما برای چه کسانی مناسب است؟ مشتریان چه انگیزه‌ای برای خرید محصول شما دارند؟ رده سنی مشتریانتان در چه محدوده‌ای است؟ شرایط اقتصادی و میزان تحصیلات مشتریانتان چقدر است؟
  2. با عرضه محصول خود قصد ارسال چه پیامی به مشتریانتان دارید؟ آیا پیام شما حرفه‌ای و مهم است؟ آیا پیام شما به حل مشکلات مشتریان کمک خواهد کرد؟ آیا پیام مورد نظرتان حس خوبی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند؟
  3. سطح فرهنگی بازار هدف شما چگونه است؟ مشتریان شما از نظر فرهنگی به دنبال چه چیزهایی هستند؟

رنگ‌ها هر یک بیان‌کننده یک پیام خاص هستند و جذابیت مخصوص به خود را دارند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن پیام مورد نظر خود رنگ‌های مناسب را با نسبت لازم با یکدیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال چنانچه رنگ لوگو یا سایر اقلام در یک ست اداری با حساسیت انتخاب نشود، برندسازی با شکست روبرو خواهد شد؛ زیرا رنگ‌ها  تاثیر زیادی در حافظه بصری افراد دارند و هر پیامی را از طریق رنگ‌ها دریافت می‌کنند. در مقاله تاثیر رنگ در طراحی ست اداری به طور کامل در این رابطه توضیح دادیم.

هر نوع کالایی نیازمند رنگ مناسب است و طراح می‌تواند با تکیه بر دانش فنی و تجربیات خود بهترین رنگ را انتخاب کند. در ادامه برخی از نکات لازم برای انتخاب رنگ مناسب بسته‌بندی را بررسی خواهیم کرد:

روانشناسی رنگ‌ها در بسته‌بندی

همانطور که گفته شد بهره‌گیری از روانشناسی رنگ‌ها روشی عالی جهت انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای بسته‌بندی است. هر رنگ می‌تواند بیانگر پیامی خاص به مخاطبان خود باشد. در ادامه برخی از پراستفاده‌ترین رنگ‌ها در صنعت طراحی و چاپ بسته‌بندی را معرفی کرده و ویژگی‌های هر یک را بررسی خواهیم کرد:

بسته‌بندی قرمز کالا

رنگ قرمز می‌تواند نشان‌دهنده قدرت و توانایی باشد. با استفاده از این رنگ می‌توانید توجه اطرافیانتان را به محصولاتتان جلب کرده و فروشتان را افزایش دهید. این رنگ می‌تواند احساس حرفه‌ای و لوکس بودن را در مخاطبان ایجاد کند. برخی از معانی رنگ قرمز عبارت است از:

بسته‌بندی آبی محصول

طراحان زمانی که به رنگی خنثی نیاز داشته باشند و یا بخواهند احساس اطمینان و اعتماد را در مخاطبان ایجاد کنند از رنگ آبی استفاده می‌کنند. این رنگ هم مورد علاقه آقایان و هم بانوان است. معمولاً از آبی تیره برای انتقال پیامی جدی استفاده می‌شود. از آبی روشن برای القاء حس خلاقیت و سرزندگی استفاده می‌شود. برخی از معانی رنگ آبی عبارت است از:

بسته‌بندی سبز محصولات

سبز نمادی از سلامت، طراوت، و محیط زیست است و می‌تواند احساس خشنودی را در مشتریان ایجاد کند. معمولاً از این رنگ برای القاء حس طراوت و تازگی استفاده می‌شود. برخی از معانی رنگ سبز عبارت است از:

بسته‌بندی زرد محصولات

رنگ زرد به عنوان رنگی قدرتمند شناخته می‌شود که می‌تواند توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. با این وجود استفاده از این رنگ ریسک بالایی دارد، زیرا می‌تواند به هنگام ترکیب با دیگر رنگ‌ها برای نمایش هویت برند چالش‌زا باشد. استفاده از این رنگ به ویژه در محصولات مخصوص کودکان و نوجوانان عالی خواهد بود. برخی از معانی رنگ زرد عبارت است از:

بسته‌بندی صورتی

رنگ صورتی از دیگر رنگ‌های جذاب برای بسته‌بندی محصولات است که معمولاً برای محصولات مخصوص بانوان از آن استفاده می‌شود. استفاده از این رنگ علاوه بر زیبایی و جذابیت، احساس آرامش و لطافت را نیز به مخاطبان القا خواهد کرد. برخی از معانی رنگ صورتی عبارت است از:

بسته‌بندی بنفش

بنفش را می‌توان رنگ ثبات و حق امتیاز دانست که می‌تواند به محصول شما اعتبار دهد. از این رنگ برای القاء حس ثروت، تجمل، شکوه، و سلطنت نیز استفاده می‌شود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از:

بسته‌بندی طلایی

رنگ طلایی نمایانگر ثروت و شجره است و می‌تواند ارزش و لوکس بودن محصول شما را به خوبی نشان دهد. از این رنگ معمولاً برای محصولات گران‌قیمت استفاده می‌شود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از:

بسته‌بندی مشکی

رنگ مشکی رنگی کاملاً متنوع است که می‌تواند هیجان‌انگیز یا آرامش‌بخش، و مدرن یا سنتی باشد. تاثیر رنگ مشکی در طراحی بسته بندی می‌تواند محصول را گران‌تر و سنگین‌تر جلوه دهد. معمولاً این رنگ با دیگر رنگ‌های مناسب برای القاء پیام مورد نظر ترکیب می‌شود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از:

بسته‌بندی نارنجی

نارنجی رنگی انرژی‌بخش است که می‌تواند احساس اطمینان را به مشتری القاء کند. البته استفاده بیش از حد از این رنگ می‌تواند مخاطبان را دلزده کند. به همین دلیل هم بهتر است نارنجی را با رنگ‌های خنثی از جمله سفید ترکیب کنید. برخی از معانی رنگ نارنجی عبارت است از:

روان‌شناسی رنگ ها در بسته بندی

آیا رنگ در طراحی کاتالوگ در انتقال مفهوم به کاربر تاثیر دارد؟

بله. استفاده از هر رنگ در انواع طراحی‌ها، مفهوم خاص خود را به بیننده منتقل می‌کند. اهمیت رنگ در کاتالوگ از دید کارشناسان طراحی گرافیک به روان‌شناسی رنگ‌ها مرتبط است.

چطور می‌توان یک طراحی تاثیرگذار برای بسته بندی ایجاد کرد؟

برای اثربخشی هر طرح، باید به آن روح داد. روح طراحی‌‌ها وابسته به رنگ‌هایی است که در آن به کار رفته گرفته‌اید. برای استفاده از رنگ‌ها در طراحی بسته بندی باید دانش خود را در این زمینه بالا ببرید.

4.4/5 - (7 امتیاز)