طراحی بسته بندی زعفران

طلای سرخ کالایی با ارزش که بزرگترین تولیدکننده آن ایران است و به سراسر جهان صادر می‌شود. طراحی بسته بندی زعفران برای عرضه در کشور ایران و بازارهای خارجی یکی از دغدغه‌های اصلی عرضه کنندگان آن است. چرا که بسته بندی استاندارد، تاثیر زیادی در افزایش بازدهی تجارت این کالا دارد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان به یک بسته بندی برجسته برای زعفران دست یافت، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تاریخچه تجارت زعفران

زعفران گیاهی با قدمت بیش از سه هزاره می‌باشد که خاستگاه  اولیه آن آسیای میانه بوده است. ایرانیان باستان به مناطق زیادی مسافرت می‌کرند و احتمالا اولین بار توسط یکی از بازرگانان ایرانی، زعفران وارد کشور شد. در قرون سوم و چهارم هجری کشت زعفران به دیگر جوامع خاورمیانه توسط ایرانیان آموزش داده می‌شد و باعث گسترش آن در منطقه گشت. همچنین باید گفت ایران معرف زعفران به دیگر کشورها بود و تا به امرزو  یکی از بزرگترین تامین کنندگان زعفران در دنیاست.

امروزه بیشترین کشت زعفران در مناطق شرقی ایران به ویژه شهرهای قائنات و تربت حیدریه انجام می‌شود. حوزه صادرات این کالای با ارزش از کشورهای همسایه همچون ترکیه و عراق گرفته تا چین در آسیای دور و کشورهای اروپایی گسترده است. در واقع زعفران بسته بندی شده یکی از کالاهای پرطرفدار در دنیای امروز است.

جایگاه زعفران در بازار داخلی  و خارجی

زعفران یکی از چاشنی‌های محبوب در فرهنگ ایرانی است. انواع غذاهای سنتی و مدرن به کمک طعم و رنگ زعفران تهیه می‌شود. همچنین در طب سنتی ایران به عنوان یکی از پرکاربردترین داروها شناخته می‌شود و خواص زیادی برای آن شمرده‌اند. از این رو زعفران و فرآورده‌های آن جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی و درمانهای سنتی داخل کشور دارد. در خارج از ایران شرایط کمی متفاوت است در برخی فرهنگ‌ها همچون کشورهای آسیایی به غذاهای پر ادویه علاقه فراوانی وجود دارد و در برخی جوامع نیز صرفا بخاطر خواص زعفران، آن را تهیه می‌کنند. بنابراین یکی از بخش‌های اصلی طراحی بسته بندی زعفران در نظر گرفتن محلی مناسب و کافی برای نوشتن خواص و کاربردهای آن است.

اهمیت بسته بندی در تجارت بین المللی زعفران

زعفران به عنوان یک ماده خوراکی در هنگام عبور از گمرک کشورها حساسیت بالایی دارد. انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی خاصی برای تایید سلامت بر روی آن انجام می‌شود که مشخص گردد با استانداردهای بهداشتی کشور مقصد مطابقت دارد. همچنین از نظر ظاهری می‌بایست خصوصیات قابل قبولی داشته باشد. برای مثال جنس بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که هیچگونه تاثیری بر زعفران نداشته باشد و بتواند از نفوذ هوا، آب و آلودگی‌ها به محتوای درون بسته ممانعت کند. بنابراین استفاده از بسته بندی استاندارد و مورد تایید، از نظر جلب اعتماد و کسب اعتبار، اثرات مثبت بر جوامع مقصد دارد. همچنین طراحی بسته بندی زعفران به صورت خاص و چشم‌گیر در امر بازاریابی و فروش غیرقابل انکار است و می‌توان از این پتانسیل برای جذب تعداد بیشتر مشتری استفاده کرد.

طراحی بسته بندی زعفران ویژه صادرات

برای دانستن اینکه چه نوع بسته بندی در کشورهای مختلف مورد توجه است و موجب فزایش خرید زعفران می‌شود نیاز به مطالعه و بررسی دارد. اما آنچه همواره نظر کلیه افراد را جلب می‌کند، ترکیب زیبایی، کیفیت و اصالت است. بنابراین طراحی بسته بندی زعفران باید با هوشمندی و دانش کافی انجام گردد تا همه این فاکتورها یکجا جمع گردد. برخی از طرح‌های موفق به شرح زیر است:

  • ظروف کریستال در شکل‌های استوانه، مکعب، نیم‌کره و … که زیبایی زعفران قابل دیدن می‌باشد
  • ظروف فلزی در شکل‌های استوانه و مکعب با ارتفاع کم و طرح‌های اسلیمی و سنتی
  • جعبه‌های چوبی روکش دار و کار شده در شکلهای بیضی، دایره و مربعی
  • پاکتهای کاغذی با چاپ گرافیکی قوی
  • نایلونهای پلاستیکی که درون جعبه‌های مقوایی قرار می‌گیرد
  • ظروف پلیمری با قابلیت رنگ بندی متنوع و در شکلهای مختلف
  • مجموعه‌ای از چند فرآورده زعفران که در یک پکیج عرضه می‌شود

هزینه طراحی بسته بندی زعفران

زعفران در واقع گران ترین ادویه جهان است از این رو از روش‌های مختلفی برای فروش موفق‌تر آن کمک گرفته می‌شود از جمله تبلیغات سنگین در رسانه‌ها، بیلبوردها، فضای مجازی و غیره که تمامی آنها قیمت تمام شده زعفران را به شدت افزایش می‌دهد. در این بین استفاده از بسته بندی موثر برای عرضه از ضروری‌ترین و پربازده‌ترین روش است زیرا با قدری خلاقیت و کمترین هزینه می‌توان به طور همزمان هم به یک بسته بندی شیک و مشتری پسند دست یافت و هم تبلیغات مستقیم و موثر توسط مصرف کننده حاصل خواهد شد. به اصطلاح یک مشتری راضی همواره با مشتریان بیشتری باز می‌گردد.

طراحی بسته بندی زعفران برای انواع فرآورده‌های آن به صورت‌های مختلف انجام می‌گردد. به این ترتیب هزینه‌های متفاوتی برای بسته بندی زعفران، پودر زعفران و یا عصاره آن پیش بینی می‌شود. از این رو جهت کسب اطلاعات دقیق و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با سلام گرافیک تماس بگیرید.

هدف اصلی از طراحی بسته بندی رسیدن به اهداف بازاریابی از طریق ارتباطی مشخص با مشتری یا مصرف کننده و ایجاد فروش است.

زمانی که زعفران بسته بندی می‌شود باید کاملا خشک و بدون رطوبت باشد. بهتر است زعفران در بسته‌های پلاستیکی بسته بندی شود که امکان نفوذ هوا و رطوبت در آن وجود نداشته باشد.