رشته طراحی بسته بندی (Packaging design field) یکی از رشته‌های پرطرفدار و البته پردرآمد است که این روزها به دلیل صادراتی شدن محصولات ایرانی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. همین بسته بندی زعفران صادارتی ایران یکی از نمونه‌های عالی این حوزه است. در رشته طراحی بسته بندی، چگونگی طراحی خلاقانه یک بسته برای محصولات مختلف و پیاده‌سازی ایده‌های نو مطرح می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با سلام گرافیک همراه باشید.

رشته طراحی بسته بندی

پایه تحصیلی رشته بسته بندی گرافیک

رشته طراحی بسته بندی در پایه دوم هنرستان قابل ارائه است و دانش آموزان پس از گذراندن دوره اول متوسطه می‌توانند اقدام به انتخاب رشته بسته بندی کنند.

رشته طراحی بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های رشته طراحی گرافیک است. در رشته هنرستان بسته بندی دانش آموزان یاد می‌گیرند چطور ترکیب رنگی مناسب پیاده سازی کنند، با روانشناسی رنگ‌ها آشنا می‌شوند، نحوه طراحی انواع بسته بندی از قبیل بسته بندی‌های زیر را یاد می‌گیرند.

رشته طراحی بسته بندی، ترکیبی از هنر و صنعت است که برای افزایش کیفیت فروش محصول و حمل و نقل انجام می‌شود. در مقاله بسته بندی چیست به طور کامل درمورد بسته بندی توضیح داده شده است اما به طور خلاصه بسته بندی به هرگونه ظرف و یا پوششی گفته می‌شود که برای عرضه محصول به بازار با اهداف مختلف استفاده می‌شود.

در صفحه اهداف بسته بندی بیان شد که طراحی بسته بندی باهدف افزایش فروش انجام می‌شود که به پیشرفت کسب‌وکار بسیار کمک می‌کند. برای داشتن یک بسته بندی موفق نیازمند این هستید که مطالب زیادی در مورد بسته بندی بدانید و فقط محدود به آموزش کار با نرم‌افزارطراحی بسته بندی نمی‌شود. در این مقاله به مواردی که در رشته طراحی بسته بندی آموزش داده می‌شود اشاره می‌شود.

آینده شغلی

با توجه به گسترش کسب و کارها نیاز آنها به بسته بندی آینده شغلی زیادی دارد. چرا که کسب‌وکارها بسته به اجناسی که تولید می‌کنند و مواردی که کم یا زیاد می‌شود تغییراتی که در بسته بندی ایجاد می‌کنند نیاز این دارد که یک فرد با دانش علم بسته بندی این کار را انجام دهد.

افرادی که در رشته بسته بندی تحصیل‌کرده‌اند می‌توانند به‌صورت فردی یا گروهی در مشاغل زیر مشغول به کار شوند:

مهارت‌هایی که یک طراح بسته بندی باید بداند

بسته بندی جذاب زمانی اتفاق می‌افتند که یک طراح به اصول طراحی بسته بندی و همچنین عواملی که در چاپ بسته بندی اثرگذار است تسلط داشته باشد از طرفی یک طراح باید از اصول زیر مطلع باشد:

آشنایی با قالب استاندارد و استراکچر

اینکه برای بسته بندی زیتون از بسته بندی شیشه‌ای استفاده شود یا بسته بندی پلاستیکی، بستگی به این دارد که طراح تا چه میزان از قالب‌های مناسب برای بسته بندی زیتون مطلع است. آشنایی با قالب‌های بسته بندی مناسب محصول اینکه در چه ابعادی باشد، چگونه جلوی آسیب فیزیکی را بگیرد، چقدر فضا اشغال کند و چگونه خلاقانه باشد مواردی است که طراح باید بداند.

آشنایی با جنس بسته بندی

هر نوع کالایی بسته به نوع و خاصیت خود جنس خاصی را نیاز دارد. قابل به ذکر است که ممکن است تشخیص جنس بسته بندی مناسب به تجربه هم مربوط شود اما با تحصیل در رشته بسته بندی می‌توان تا حدی این تجربه را بدست آورد. به طراحی بسته بندی نان نگاه کنید؛ اصولا از بسته بندی‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند و یا نان را در برخی اوقات در پاکت‌های کاغذی می‌گذارند. به همین ترتیب در این رشته می‌توانید با نحوه‌ی انتخاب جنس بسته‌بندی برای محصولات اطلاعات تخصصی کسب کنید.

آشنایی با فونت بسته بندی

فونت بسته بندی عاملی است که در نمای ظاهر بسته بندی بسیار تاثیر گذار است. اگر طراحی لوگو و یا تصویری که در بسته بندی استفاده می‌شود را به یک چهره شباهت بدهیم، فونت بسته بندی، لحن است که پیام را به مخاطب منتقل می‌کند. اگر این لحن یا فونت خوانا و واضح نباشد، پیام به‌خوبی منتقل نمی‌شود. مثلا در طراحی بسته بندی کلوچه اگر فونت‌های روی بسته بندی ناخوانا باشد، مشتری نمی‌تواند به خوبی با محصول ارتباط برقرار کند.

آشنایی با رنگ مناسب در طراحی بسته بندی

رنگ در طراحی بسته بندی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای طراحی بسته است. آشنایی با رنگ مناسب در طراحی بسته‌بندی می‌تواند در طراحی بهتر یک جعبه کمک ویژه‌ای کند. اگر بخواهید بسته‌بندی تأثیرگذاری به کارفرما ارائه دهید، شناخت روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند در این امر شما را یاری کند.

رنگ‌ها غالباً روح یک طراحی هستند. ازاین‌رو آشنایی کامل با تاثیر هر رنگ در روان افراد باعث جذابیت بهتر طراحی اثربخشی بهتر یک بسته بندی در جذب نگاه بیننده دارد. در رشته طراحی بسته‌بندی، هدف اصلی، طراحی بسته‌ای است که بتواند اعتماد کاربر را به خود جلب کند. این اعتماد با به‌کاربردن رنگ مناسب در طراحی جعبه ایجاد می‌شود.

آشنایی با نرم افزارهای ایلاستریتور و فوتوشاپ

یک طراح گرافیک باید با تمام جوانب طراحی آشنا باشد. شناخت نرم‌افزارهای گرافیکی تأثیر به سزایی در خلق طرح‌های منحصربه‌فرد دارد. دو نمونه از این نرم‌افزارها ایلاستریتور (illustrator) و فتوشاپ (photoshop) است. اما آیا می‌دانید نرم‌افزار ایلاستریتور چیست؟ یا چطور می‌توان با نرم‌افزار فتوشاپ کار کرد؟ ایلاستریتور با داشتن ابزارهای پیشرفته قابلیت طراحی هر نوع بسته‌بندی را به شما می‌دهد. اما در مقابل نرم‌افزار فتوشاپ در این زمینه قدرتمندتر عمل می‌کند.

آشنایی با نرم افزارهای ایلاستریتور و فوتوشاپ

برای پیشرفت در کار بهتر است هرچه سریع‌تر آموزش فتوشاپ را فرا بگیرید. طراحی بسته‌بندی با فتوشاپ به دلیل امکانات و ابزارهای پیشرفته و حرفه‌ای به‌مراتب کاربرد بیشتری دارد. مثلاً برای طراحی بسته‌بندی پاستا، اشکال و هویت بصری در فتوشاپ راحت‌تر و زیباتر خلق می‌شوند.

ترکیب بندی المان‌ها

به طراحی یک بسته بندی دقت کنید. المان‌های موجود در طراحی، ظاهر آن را تعیین می‌کند. هرچه این المان‌ها از ظرافت بیشتری برخوردار باشند، اثربخشی بیشتری در انتخاب مخاطب دارد. در طراحی بسته بندی کالای خواب ترکیب‌بندی المان‌ها بر اساس اصول و قواعد خاص گرافیک تعیین‌کننده‌ی میزان هنر و خلاقیت یک گرافیست است.

تحصیلات در رشته بسته بندی

ما بازار هدف و مخاطبان را مثل کف دستمان می‌شناسیم! عدم شناخت بازار و مخاطب باعث کاهش فروش، عدم برقراری ارتباط با مشتری و شکست کسب و کار و صادرات محصول می‌شود. تیم ما در رشته طراحی بسته بندی تحصیل کرده‌اند.

آیا با فراگیری رشته طراحی بسته بندی می‌توان در این حوزه فعالیت کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید دید هنرجو چه میزان علاقه و اشتیاق در یادگیری علم طراحی بسته بندی داشته است. در کنار علاقه، میزان خلاقیت، تمرین و تکرار، خلاقیت و… در فعالیت تخصصی فرد تاثیر می‌گذارد.

یک طراح بسته بندی بهتر است چه مهارت‌هایی را یاد بگیرد؟

یک طراح گرافیک و بسته‌بندی باید قدرت تصویرسازی‌اش را تقویت کند. کار با نرم‌افزارهای گرافیکی را به خوبی بلد باشد و از تاثیر رنگ‌ها در روان افراد اطلاعات لازم را کسب کند.

3.7/5 - (7 امتیاز)