طراحی کاریکاتور به هنری گفته می‌شود که از یک شخص، موجود زنده یا شی خاصی را طوری طراحی کند که برخی از مشخصه‌های سوژه مثل اعضا بدن به طرز اغراق آمیزی برای خلق طنز طراحی شده باشد. برای مشاهده نمونه طراحی کاریکاتور به وبسایت سلام گرافیک مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید از قیمت طراحی کاریکاتور مطلع شوید.

کاریکاتور (caricature) که از واژه ایتالیایی کاریکاره یا کاریکاتورا (caricatura) گرفته شده است،  نوعی نقاشی طنزگونه است که در آن کاریکاتوریست، سوژه را غیرواقعی، مضحک و اغراق آمیز ترسیم می‌کند. اغراق و مبالغه در طراحی کاریکاتور اصلی‌ترین عنصر مورد نیاز است. چیزی که طراحی کاریکاتور را از دیگر انواع نقاشی‌ها متمایز می‌کند، شیوه مبالغه آمیز و مسخره آمیز رسم شخصیت‌ها یا اشیاء است. استفاده از کاریکاتور در مسائل سیاسی و ترسیم چهره‌های سیاست‌مداران با کمک این هنر، یکی از پرطرفدارترین کاربردهای آن به شمار می‌رود.

واژه کاریکاتور برای اولین بار در سال 1646 توسط فردی به نام موسینی به‌کار گرفته شده است. در میان چهره‌‍‌های ادبی معروف، چارلز دیکنز نویسنده بزرگ انگلیسی نیز از رسم کاریکاتورهای ادبی در آثار خود استفاده زیادی کرده است. به احتمال زیاد کاریکاتورها را در روزنامه‌ها، مجلات و نشریه‌های خبری و ادبی به وفور دیده‌اید. اما آیا می‌توان از تاثیر این هنر زیبا در برندینگ نیز استفاده کرد؟ در مارکتینگ طراحی و رسم کاریکاتور چه جایگاهی دارد؟ با خلق و دیزاین کاریکاتور می‌توانید کسب‌وکار خود را در حافظه مخاطب ثبت کنید. اما چگونه؟

سفارش طراحی کاریکاتور؛ راهی برای دیده شدن بیشتر کسب‌وکارها

در تمامی کسب‌وکارها برای اینکه بتوانید فروش بیشتری داشته باشید باید دو اصل مهم را در نظر بگیرید:

  1. سعی کنید با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید.
  2. توجه آن‌ها را معطوف خود کنید.

کشیدن کاریکاتور و خلق شخصیت‌های جذاب و به یادماندنی با هنر کاریکاتور، راهی ساده و کم هزینه برای رسیدن به دو هدف فوق است. نقاش کاریکاتور که به آن کاریکاتوریست نیز گفته می‌شود، ممکن است از کشیدن یک کاریکاتور اهداف متفاوتی داشته باشد اما بطور کلی هدف اصلی از خدمات طراحی کاریکاتور، جلب توجه و معطوف کردن توجه و حواس مخاطب به یک موضوع خاص است. به عبارتی هدف از طراحی کاریکاتور را می‌توان برجسته سازی و جلب توجه در نظر گرفت.

اگر بیزینسی دارید که لازمه موفقیت آن، ارتباط بیشتر با مخاطبانتان است با انتخاب یک سوژه و ترسیم کاریکاتور آن می‌توانید به راحتی نظر و توجه مخاطب را به سوی کسب‌‌وکار خود جلب کنید. کاریکاتور هنری است که به شما کمک می‌کند با زبانی ساده، شیوا و صریح با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

عناصر اصلی طراحی کاریکاتور چیست؟

پنج عنصر کلیدی طراحی کاریکاتور عبارت است از: کنایه، اغراق، نمادگرایی قیاسی و برچسب زنی.

کنایه یکی از اصلی‌ترین ارکان طراحی یک کاریکاتور به شمار می‌رود. برای مثال هنرمندان همواره سعی می‌کنند با طراحی کاریکاتورهای کنایه آمیز به وضعیت اقتصادی اشاره کنند. هنر کاریکاتوریست در این است که بتواند مفاهیم را به صورت هنرمندانه‌ای به صورت کنایه آمیز به تصویر بکشد؛ به‌گونه‌ای که اثر بتواند مفهوم خود را به راحتی منتقل کند. از دیگر عناصر اصلی در ترسیم کاریکاتور اغراق است که می‌توان آن را مهم‌ترین رکن طراحی کاریکاتور دانست.

اجزای یک کاریکاتور همواره اغراق آمیز ترسیم شده و از واقعیت به دور است. برای مثال شخصیت‌های انسانی با سرهای کوچک یا دست و پاهای بزرگ ترسیم می‌شوند. اغراق در طراحی کاریکاتور باید در چارچوب قوانین طراحی صورت بگیرد. اغراق بیش از حد می‌تواند از جذابیت اثر کم کند. برای اینکه بدانید تا چه اندازه می‌توان در ساخت کاریکاتور از عنصر اغراق استفاده کرد، نگاهی به آثار کاریکاتوریست‌های معروف ایرانی و خارجی که نام آن‌ها در لیست زیر آورده شده است بیندازید:

  • کامبیز درم‌بخش
  • احمد عربانی
  • امین الله رضایی
  • ابوالفضل محترمی
  • ایراندخت محصص
  • جیسون سیلر  jason seiler
  • موریس سین
 

قانون اصلی طراحی کاریکاتور چیست؟

پرداختن به ویژگی‌های ظاهری صورت اصلی‌ترین قانون در طراحی و ساخت کاریکاتور محسوب می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)