سلام گرافیک » طراحی کاراکتر » انواع طراحی کاراکتر
انواع طراحی کاراکتر را میشناسید؟ کاراکترهای گرافیکی دارای انواع مختلفی است که از جمله این کاراکترها میتوان به کاراکترهای انیمیشن، کاراکترهای دو بعدی کاراکترهای سه بعدی و… اشاره کرد. قبل از ثبت سفارش طراحی کاراکتر باید به خوبی در رابطه با اهمیت کاراکتر و همچنین این که کاراکتر چیست اطلاعات کاملی داشته باشید. در تیم گرافیکی سلام گرافیک با ما همراه باشید.
انواع طراحی کاراکتر یک روش بسیار موثر در شخصیتسازی به حساب میآید که کسب و کارها بهمنظور برقراری ارتباط با مخاطبان از آن استفاده میکنند. ساخت یک کارکتر بهیادماندنی، جذابیت بیشتری برای افراد دارد و بیش از سایر روشها، در ذهن آنها باقی میماند.
اما طراحی شخصیت باید بهگونهای باشد که بهتنهایی نیز بتواند مستقل و اثرگذار عمل کند و تاثیر زیادی بر مخاطب داشته باشد. با این وجود، خلق شخصیت کار سادهای نیست و پیچیدگیهای مخصوص به خود را دارد و توسط گرافیستهای حرفهای و باتجربه انجام میشود. این موضوع باعث شده تا افراد بهدنبال شرکتهای حرفهای در زمینه طراحی کاراکتر باشند.
کاربرد طراحی کاراکتر
استفاده از کاراکتر در زمینه تبلیغات، برای بسیاری از افرادی که قصد دارند برند خود را به دیگران معرفی کنند، بسیار حائز اهمیت است. نحوه طراحی کاراکترها برای اهداف مختلف مانند تبلیغات، برند، انیمیشن، بازی و… متفاوت است و افراد باید با توجه به نیاز مشتری کاراکتر مورد نظر خود را پیادهسازی کنند. ایدهپردازی برای طراحی کاراکتر، حاصل ذهن خلاق طراح است. اما طراحی کاراکتر نیاز به قدرت ذهنی بالایی نیاز است. از این رو، بسیاری از طراحان، برای ایده گرفتن بهدنبال طراحی کاراکتر هستند. همچنین، برای بسیاری از صاحبان کسب و کار، ملاک انتخاب و سپردن پروژه به یک مجموعه مانند سلام گرافیک، ارائه چندین کاراکتر قوی است.
معرفی انواع طراحی کاراکتر
همانطور که در بخش قبلی بیان کردیم کاراکتر داراری کاربردهای متفاوت است به همین دلیل سبک های طراحی کاراکتر متنوعی نیز وجود دارد. به عبارتی میتوان گفت کاراکترها بر اساس فاکتورهای مختلف دستهبندی میشوند که در ادامه به آنها اشاره شده است:
- کاراکتر کارتونی
- کاراکتر فانتزی
- کاراکتر شخصیت
انواع کاراکتر از نظر بُعد
معمولا کاراکترها از نظر بُعد به دو نوع دوبعدی و سهبعدی دستهبندی میشوند. در بخشهای بعدی این مطلب توضیحاتی درباره طراحب کاراکتر دوبعدی و سهبعدی ارائه شده است.
انواع کاراکتر از نظر سبک طراحی
سبک و مبانی مدلسازی کاراکتر از جمله مواردی است که در تقسیم بندی کاراکترها اهمیت دارد. کاراکترها از نظر سبک طراحی معمولا دارای انواع زیر هستند:
انواع کاراکتر از نظر کاربرد
فاکتور دیگری که در دستهبندی کاراکترها اعمال میشود، کاربرد آنها است. معمولا کاراکترها از نظر کاربردی که دارند به انواع زیر تقسیم میشوند:
- کاراکتر تجاری
- کاراکتر بازی
- کاراکتر تبلیغاتی
- کاراکتر وکتوری
طراحی کاراکتر 2بعدی
طراحی کاراکتر دو بعدی، تقریباً در بیشتر زمینهها انجام میشود. برای معرفی خدمات و محصولات گرفته تا شخصیتسازی در داستان، فیلم، کارتون، کتاب، بازی کامپیوتری، برند و لوگوی سازمانها و… این نوع کاراکتر مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع کاراکترها معمولاً بهصورت برداری و با نرمافزار افترافکت طراحی میشوند. هر چند برای ساخت کاراکتر 2 بعدی از دیگر نرمافزارها مانند فتوشاپ، فلش، موهو و… نیز استفاده میشود. اگر بهدنبال طراحی کاراکتر دو بعدی هستید، میتوانید کاراکتر طراحی شده توسط مجموعه سلام گرافیک را بررسی کنید.
طراحی کاراکتر 3 بعدی
طراحی کاراکتر سه بعدی، حرفهایتر از 2 بعدی آن است و در انیمیشنسازی و بازیهای ویدئویی کاربرد دارد. تفاوت کاراکتر 3 بعدی و دو بعدی را میتوان در تعداد مراحل بیشتر این نوع کاراکتر برای ساخت آن دانست. در کاراکترهای سهبعدی بهدلیل اضافه شدن عمق، تغییرات زیادی در سایر المانها مانند چرخش بهوجود میآید. انواع طراحی 3 بعدی، توسط طراحان سلام گرافیک پیادهسازی شده است.
طراحی کاراکتر کارتونی
طراحی کاراکتر انیمیشن یا کارتونی نیازمند حساسیت و دقت بالایی است. با توجه به اینکه جامعه هدف این نوع کاراکترها بیشتر کودکان و نوجوانان هستند؛ باید شخصیتپردازی و طراحی آن بسیار خلاقانه صورت بگیرد تا جذابیت خصای برای مخاطب داشته باشد. برای طراحی کاراکتر کارتونی، میتوانید از طراحان مجموعه سلام گرافیک استفاده کنید و انواع مختلفی از آن را با هدف الگوبرداری و ایدهپردازی استفاده کنید.
طراحی کاراکتر فانتزی
طراحی کاراکتر فانتزی یک ایدهپردازی است که نیاز به مهارت و خلاقیت زیادی دارد. زیرا یک کاراکتر موفق باید بتواند بهخوبی با مخاطب خود را به چالش بکشد و افراد را بهراحتی جذب کند. اگر به طراحی کاراکتر فانتزی نیاز دارید، میتوانید در سایت سلام گرافیک، نمونه طراحی کاراکتر را مشاهده کنید.
طراحی کاراکتر شخصیت
طراحی کاراکتر شخصیت، یک مهارت بسیار مهم در تصویرسازی، ساخت انیمیشن و بازیسازی است. یک طراح حرفهای باید بتواند کل مفاهیم هنری را در در یک شخصیت، از ابتدا طراحی و خلق کند. این امر نیازمند تجربه و مهارت بالای طراح است. میتوانید طراحی کاراکتر شخصیت را که بهصورت حرفهای توسط طراحان سلام گرافیکپیاده سازی شده است را در سایت این مجموعه مشاهده کنید.
طراحی کاراکتر تجاری
با توجه به رقابت در زمینه برندینگ، طراحی و مدل سازی کارکتر تجاری، تقاضای زیادی پیدا کرده است. در سالهای اخیر، تاثیر یک شخصیت تبلیغاتی در برندینگ موفق، به یک عامل تاثیرگذار تبدیل شده است . از این رو، بسیاری از برندها از یک کاراکتر برای معرفی محصولات خود استفاده میکنند. اگر برای کسب و کار خود بهدنبال طراحی کاراکتر تجاری هستید، میتوانید از طراحیهای مجموعه سلام گرافیک برای این منظور استفاده کنید.
طراحی کاراکتر بازی
طراحی بازیهای ویدئویی به چیزی فراتر از یک داستان خوب نیاز دارد. یکی از اصول مهم بازیسازی است که باید توجه زیادی به آن شود، طراحی کاراکتر بازی است. شخصیتپردازی برای کاراکتر بازی، مولفههای مختلفی را دربر میگیرد که بتواند ماهیت آن را بهخوبی منتقل کند. در سایت سلام گرافیک میتوانید انواع مختلفی از طراحی کاراکتر بازی مشاهده کنید و برای طراحی و سفارش خود از آنها الگوبرداری کنید.
طراحی کاراکتر تبلیغاتی
روند استفاده از کاراکترها بهمنظور تبلیغات، در سالهای اخیر بسیار بوده رواج پیدا کرده است. بیشتر کاراکترهای تبلیغاتی تبدیل به یک الگو و برند در ذهن افراد میشود. به همین دلیل، بسیاری از افراد با طراحی کاراکتر تبلیغاتی، میزان فروش خود را افزایش میدهند. سلام گرافیک، به دلیل خلاقیت و مهارت بالای طراحان خود و داشتن طراحی کاراکتر تبلیغاتی منحصربهفرد، توانسته خود را بهعنوان یکی از استدیوهای طراحی معتبر برای ساخت کاراکتر تبدیل کند.
طراحی کاراکتر برند
برخی برندها، کاراکتر مخصوص خود را برای محصولاتشان دارند و این موضوع باعث شده تا مخاطب همواره محصولات برند خاص را در ذهن داشته باشد. بهمنظور طراحی کاراکتر ایدهآل برای یک برند، باید از طراحان خلاق و باتجربه در این زمینه استفاده کنید. طراحان سلام گرافیک، با داشتن تجربه، مهارت و خلاقیت زیاد زمینه طراحی، انواع مختلفی از طراحی کاراکتر برند را به مشتریان خود ارائه دهد.
طراحی کاراکتر وکتوری
کاراکتر وکتوری، بیشتر برای افرادی که قصد دارند، کاراکتر خود را در ابعاد مختلفی مانند پوستر، بنر، تراکت و… چاپ کنند یا در طراحی بستهبندی خود از آن استفاده کنند. تصاویر وکتور، با توجه به عدم تغییر کیفیت در ابعاد مختلف، میتواند برای این منظور استفاده شود. اگر به طراحی کاراکتر وکتوری نیاز دارید، میتوانید انواع کار طراحی کاراکتر را در سایت سلام گرافیک مشاهده کنید.
سبک های طراحی کاراکتر
قصد شرکت در دوره طراحی کاراکتر دارند یا افرادی به عنوان صاحب یک کسب و کار در فکر سفارش طراحی کاراکتر تبلیغاتی هستند. باید شیوه های رایج طراحی کاراکتر را به خوبی بشناسند. در همین راستا ما در ادامه این مطلب به معرفی انواع سبک های کاراکتر و ویژگیهای آنها بپردازیم.
کاراکتر دو بعدی
رایجترین شیوه و سبک طراحی کاراکتر در فتوشاپ یا طراحی کاراکتر در ایلوستریتور طراحی کاراکتر دو بعدی است زیرا در بیشتر زمینهها میتوان از آن استفاده کرد. معمولا از این سبک برای طراحی لوگو برندها، شخصیتهای داستانی، کاراکترهای یک کتاب، خلق کاراکترهای تبلیغاتی و… استفاده میشود. با مراجعه به وبسایت مجموعه سلام گرافیک میتوانید انواع نمونه طراحی کاراکتر دو بعدی را مشاهده و بررسی نمایید.
کاراکتر سه بعدی
طراحی کاراکتر سه بعدی نیز نوع دیگری از طراحی شخصیت است که معمولا در آن شخصیت واقعیتر به نظر میرسد. چون در این سبک، کاراکتر جزئیات بیشتری نسبت به سبک دو بعدی دارد. به عبارتی میتوان گفت تصاویر و کاراکترهای سه بعدی علاوه بر طول و عرض عمق نیز دارند. بدون شک تاکنون این سوال در ذهن شما نقش بسته که تفاوت کاراکتر 3 بعدی و دو بعدی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کاراکترهای دو بعدی بر اساس دو محور x و y طراحی میشوند اما کاراکترهای سه بعدی علاوه بر محور x و y، دارای محور سوم یعنی z نیز هستند.
کاراکتر انتزاعی
کاراکتر انتزاعی نیز سبک دیگری از کاراکتر سازی است که طراح در طراحی آن از هنر یا سبک انتزاعی استفاده میکند. بدون شک در حال حاضر این سوال برای شما مطرح میشود که هنر انتزاعی چیست؟ منظور از هنر انتزاعی که به آن هنر مجرد یا هنر آبستره نیز گفته میشود. نوعی از هنر است که در آن از اشکال طبیعی که در جهان وجود دارد استفاده نمیشود. بلکه طراح با استفاده از رنگها و خطوط یک کاراکتر خلق میکند تا پیام خود را به مخاطب منتقل کند. به عنوان مثال کاراکترهای شکلات برند m&m را میتوان نوعی طراحی کاراکتر انیمیشن و انتزاعی دانست زیرا این موجودات در دنیای واقعی پیرامون ما وجود خارجی ندارند.
کاراکتر فانتزی
یکی از سبکهایی که در طراحی کاراکتر در ایلوستریتور یا بهتر است بگوییم طراحی کاراکتر دیجیتال، از آن استفاده میشود، سبک فانتزی است. منظور از سبک فانتزی یا خیالپردازی نوعی طراحی است که در آن طراح، از خیالپردازی خود نیز به عنوان چاشنی استفاده میکند. برای مثال در واقعیت شخصی که اندازه چشمانش برابر با نصف اندازه صورتش باشد وجود ندارد. اما گاهی در کاراکتر سازی شخصیتهایی را میبینیم که چشمان بسیار درشتی دارند.
همچنین یک مثال مشهور دیگری برای کاراکتر فانتزی وجود دارد و آن هم پلنگ صورتی است زیرا در واقعیت پلنگی با این رنگ وجود ندارد. به همین دلیل طراحان گرافیک حرفهای معتقدند که تاثیر رنگ در طراحی کاراکتر اهمیت ویژهای دارد زیرا نیمی از محبوبیت این شخصیت به دلیل رنگ جسورانه آن است.
کاراکتر مینیمال
معمولا سوال رایجی که ذهن علاقهمندان به حوزه طراحی گرافیک را به خود مشغول میکند این است که چگونه کاراکتر طراحی کنیم؟ به همین منظور سبک دیگری که به عنوان شیوه های رایج طراحی کاراکتر قصد داریم به شما معرفی کنیم، سبک طراحی مینیمال است. در این سبک طراح کاراکتر با استفاده از سادهترین اشکال هندسی، کاراکتر مورد نظر خود را طراحی میکند. به عبارتی برای طراحی این سبک طراح لازم است به محیط اطراف خود و اشکال طبیعت به خوبی نگاه کند. سپس با کمی خلاقیت میتواند شخصیتی به کمک اشکال هندسی ساده یا خطوط خلق نماید.
کاراکتر اشیا
کاراکتر سازی اشیا یا همان کاراکتر اشیا نیز نوعی جان بخشی به اشیای بیجان است زیرا اکثر اجزای کاراکتر از اشیا تشکیل میشود. چون در این سبک از طراحی شخصیت، به اشیای بیجان ویژگیهایی که جانداران در دنیای واقعی دارند، داده میشود. به عنوان مثال لامپ یک شی کاملا بیجان است و یک کارخانه تولید لامپ و ملزومات روشنایی میتواند با جانبخشی و اضافه کردن چشم، گوش، دست و پا به لامپ یا بهتر است بگوییم طراحی شخصیت با لامپ، با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند. معمولا افراد با جلوههای بصری، راحتتر ارتباط برقرار میکنند. در واقع با این شیوه قطعا نام و یاد برند، بهتر و راحتتر در ذهن مخاطبین حک میشود.
کاراکتر انسانی
یکی از شیوه های رایج طراحی کاراکتر، طراحی کاراکتر انسانی است. در این نوع از مدل سازی کارکتر همانطور که از نام آن مشخص است، کاراکتر سازی مطابق آناتومی ک ویژگیهای ظاهری یک انسان در دنیای واقعی صورت میگیرد. به همین دلیل طراح باید هنگام طراحی کاراکتر انسانی موارد زیر را دقت کند تا کاراکتر از نظر ظاهری مورد قبول مخاطبین قرار بگیرید.
- تناسب داشتن بین بالا تنه و پایین تنه کارکتر
- توجه به پهنای شانههای کاراکتر
- توجه به محل قرارگیری چشم و اندازه پیشانی
- فرم لبخند کاراکتر
- نحوه قرارگیری سر بر روی بدن
کاراکتر حیوانات
کاراکتر سازی حیوانات نیز یکی از شیوه های رایج طراحی کاراکتر محسوب میشود. در این سبک، معمولا مبانی مدلسازی کاراکتر بر اساس ویژگیهای ظاهری و رفتاری یک حیوان الهام گرفته میشود. معمولا طراحان گرافیک از روشهای مختلفی برای طراحی کاراکتر حیوانات استفاده میکنند. مثلا گاهی اوقات با کنار هم قرار دادن چند شکل هندسی یک کاراکتر حیوانی را خلق میکنند. این سبک از طراحی شخصیت در تبلیغات، آموزش، طراحی کاراکتر بازی و… کاربرد دارد.
کاراکتر میمون برند چی توز، کاراکتر خرس شرکت ایران رادیاتور و کاراکتر گاو برند روزانه نیز از جمله مشهورترین کاراکترهای حیوانی، برندهای ایرانی هستند. بدون شک اکثر ما حداقل یک بار این شخصیتها را در تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای سطح شهر مشاهده کردهایم.
کاراکتر مسکات
منظور از مسکات یا کاراکتر تبلیغاتی یکی از انواع طراحی کاراکتر است که طراح گرافیک با بهرهگیری از خلاقیت خود یک شخصیت برای برند مورد نظر خلق میکند. وظیفه اصلی این شخصیت، معرفی برند به مخاطبین و برقراری ارتباط با آنها است. در همین راستا طبق نظر کارشناسان بازاریابی طراحی مسکات یک راه حل عالی برای تعامل با مخاطبین یک برند محسوب میشود. چون طبق بررسیهای انجام شده، دلیل موفقیت برخی از برندهای مطرح جهان، داشتن کاراکتر تبلیغاتی جذاب آنها است.
به طور کلی میتوان گفت مهمترین تاثیرات کاراکتر مسکات در تبلیغات شامل موارد زیر است:
- مسکات نقش یک سخنگو را در تبلیغات و شبکههای اجتماعی برای برند ایفا میکند و خبرهای مهم برند را به گوش مخاطبین میرساند.
- باعث جذب مخاطب در ردههای سنی مختلف میشود.
- مسکات نیز همچون لوگو، منحصرا برای یک برند خاص است و برندهای دیگر نمیتوانند آن را کپی کنند. در واقع طبق قوانین طراحی کاراکتر کپیبرداری از طراحی شخصیت یک برند، نوعی جرم محسوب میشود.
مهمترین نرم افزارهای طراحی کاراکتر
در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی طراحی کاراکتر به وسیله کامپیوتر و در محیطهای نرم افزاری انجام میشود. چون پروسه طراحی با این نرم افزارها سریعتر پیش میرود و خروجی کار نیز بهتر است. دو نرم افزار فتوشاپ و ایلوستریتور دو نرم افزار کاربردی و رایج برای طراحی مسکات و کاراکتر محسوب میشوند.
طراحی کاراکتر در فتوشاپ
فتوشاپ یکی از بهترین و جامعترین ابزارهای طراحی کاراکتر است که در این نرمافزار علاوهبر کاراکتر بازی، انواع کاراکترهای انیمیشن، تیزرهای تبلیغاتی و… نیز به سادگی انجام میشود. به همین دلیل، از پرطرفدارترین نرمافزارهای طراحی کاراکتر است و طراحان زیادی، از فتوشاپ برای این منظور استفاده میکنند. از این رو طراحی کاراکتر در فتوشاپ نیز، یکی از گزینههایی است که توسط گرافیستهای سلام گرافیک انجام میشود.
طراحی کاراکتر در ایلستریتور
یکی از نرمافزارهای مهم و کاربردی طراحی وکتور در صنعت گرافیک، نرمافزار ایلستریتور است که برای طراحی انواع کاراکترها نیز استفاده میشود. رندر کاراکتر، بهراحتی و با ابزارهای متنوع در ایلستریتور قابل پیادهسازی است. خروجی این نرمافزار بهصورت وکتور یا برداری است و به همین جهت، هنگام چاپ دچار افت کیفیت نمیشود که این موضوع یکی از دلایل محبوبیت زیاد ایلستریتور است. طراحان سلام گرافیک نیز از این نرمافزار برای طراحی کاراکتر استفاده میکنند و بهدلیل داشتن طراحی کاراکتر ایلستریتور، به یکی از مجموعههای موفق در این زمینه تبدیل شده است.
تیم طراحی کاراکتر
کاراکتر از جمله جلوههای بصری است که مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار میکند. البته لازم به ذکر است که این اتفاق زمانی میافتد که تمام قوانین طراحی کاراکتر به دقت رعایت شود و خلق کاراکتر توسط یک تیم حرفهای انجام شود. معمولا یک تیم طراحی کاراکتر حرفهای دارای مشخصات زیر است:
- دارای نمونه کارهای قوی و خاص هستند.
- برای طراحی وقت کافی صرف میکنند.
- کلیه اعضای تیم با یکدیگر مشورت و همفکری دارند.
- قبل از انجام طراحی به مشتری مشاوره ارائه میدهند.
با افتخار میتوان گفت تیم طراحی کاراکتر سلام گرافیک تمام ویژگیهایی که یک تیم طراحی باید داشته باشد را دارد. علاوه بر آن این تیم حرفهای دانش و مهارت خود را با علاقهمندان به حوزه طراحی شخصیت و کاراکتر نیز به اشتراک میگذارند. جهت کسب اطلاع دقیق از دوره طراحی کاراکتر همین حالا با شرکت تماس بگیرید.
سفارش طراحی کاراکتر
استودیو خلاق سلام گرافیک در کنار کسب و کار شماست تا بتوانید آن را به بهترین نحو ممکن به مخاطبان خود معرفی کنید. جهت سفارش طراحی انواع کاراکتر میتوانید با شماره تلفنهای درج شده در سایت شرکت تماس بگیرید یا در صورت امکان، به طور حضوری به شرکت مراجعه نمایید.
بهترین شرکت طراحی کاراکتر
بدون شک بخشی از موفقیت یک ابزار تبلیغاتی در تبلیغات و بازاریابی، به تجربه و مهارت شرکت ارائه دهنده خدمات طراحی بستگی دارد. در همین راستا دغدغه بسیاری از کسب و کارها هنگام سفارش ابزارهای تبلیغاتی پیدا کردن یک شرکت طراحی متبحر و ماهر است. شرکت خدمات طراحی سلام گرافیک از جمله شرکتهای مطرح و حرفهای در سطح کشور است. این شرکت طراحی کلیه ابزارهای تبلیغاتی و تصویرسازی را به بهترین نحو ممکن انجام میدهد. چون طراحی ابزارهای تبلیغاتی توسط بهترین طراحان و به وسیله مدرنترین ابزارها صورت میگیرد.
قیمت طراحی کاراکتر
قیمت طراحی کاراکتر دارای یک نرخ مشخص و از پیش تعیین شده نیست زیرا هزینه طراحی به فاکتورهای مختلفی همچون دو بعدی یا یه بعدی بودن کاراکتر، کاربرد آن و ابزار مورد استفاده در طراحی و حقوق طراح کاراکتر بستگی دارد. جهت کسب اطلاع دقیق از هزینه طراحی کاراکتر با کارشناسان استودیو سلام گرافیک تماس بگیرید.
قرارداد طراحی کاراکتر
گاهی اوقات هنگام تحویل پروژههای طراحی کاراکتر، کارفرما و طراح بر سر مسائلی همچون هزینه، تاریخ تحویل، نوع طراحی و…دچار اختلاف میشوند. مجموعه سلام گرافیک به منظور پیشگیری از چنین اتفاقات در آغاز کار با کارفرما قرارداد طراحی کاراکتر تنظیم میکند. در این قرارداد تمام نکات مهم مانند تاریخ تحویل پروژه، نوع طراحی، هزینه و هر آنچه که لازم است به طور شفاف قید میشود و دو طرف آن را امضا میکنند.
پروسه طراحی کاراکتر به چه صورت است؟
طراحی کاراکتر فرآیند پیچیدهای دارد و به همین دلیل، بیشتر افراد توانایی انجام آن را ندارند. از طرف دیگر و با توجه به اهمیت کیفیت طراحی کاراکتر، بهتر است این کار را به افراد باتجربه و ماهر بسپارید.
آیا فایل لایه باز طراحی کاراکتر در اختیار افراد قرار میگیرد؟
فایل لایه باز طراحی کاراکتر، با توجه به سیاست تولیدکننده آن صرفاً برای کار یا استفاده و الگوبرداری، در اختیار افراد قرار داده میشود. لذا، ممکن است برخی مجموعهها تنها خروجی نهایی را جهت مشاهده افراد قرار دهند.