کاراکتر چیست؟

کاراکتر چیست (What is a character) و چه کاربردی دارد؟ کاراکتر در واقع یک شخصیت خیالی دو بعدی یا سه بعدی است که توسط طراح کاراکتر خلق می‌شود. معمولا از این شخصیت غیر واقعی برای ساخت انیمیشن، بازی‌های کامپیوتری، تبلیغات و…. استفاده می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت خدمات ساخت کاراکتر یک روش کارآمد برای تاثیرگذاری بر روی ذهن مخاطب است.

به همین منظور اکثر برندهای موفق جهانی برای بازاریابی بهتر یک کاراکتر منحصر‌بفرد برای برند خود طراحی می‌کنند. چون کاراکتر مانند یک سفیر با جامعه هدف برندها ارتباط برقرار می‌کند و پیام برند را به مخاطب ارائه می‌دهد.

در گذشته بیشتر شخصیت‌پردازی‌ها و طراحی کاراکتر انیمیشن به منظور ساخت برنامه کودک صورت می‌گرفت. اما طی چند سال گذشته مسکات یا طراحی کاراکتر تبلیغاتی برای برندسازی بسیار ترند شده است. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که ارتباط بین بازاریابی و کاراکتر چیه؟ با ما در وب سایت استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک همراه باشید.

انواع کاراکتر تبلیغاتی

انواع کرکتر چیست؟ دنیای شخصیت‌پردازی بسیار گسترده است، در همین راستا انواع طراحی کاراکتر برای برقراری ارتباط با مخاطب وجود دارد. طراحی هر یک از انواع کاراکتر نیاز به ایده‌پردازی قوی و داشتن مهارت در زمینه طراحی آن دارد. معمولا کاراکترها به انواع مختلفی همچون نوع انسانی، حیوانی، گیاهی، اشیا، تخیلی و انتزاعی و… دسته‌بندی می‌شوند. سلام گرافیک اقدام به طراحی کاراکتر در استان تهران می‌کند.

کاراکتر انسانی

این نوع از کاراکتر همانطور که نام آن مشخص است، مبانی طراحی کاراکتر بر اساس آناتومی انسان صورت می‌گیرد. البته باید گفت که این نوع از کاراکتر نیز به دو نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • کاراکتر اشخاص واقعی: در این نوع از شخصیت‌پردازی از تصویر یک فرد کاملا واقعی استفاده می‌شود. به عنوان مثال یک ممکن است یک رستوران زنجیره‌ای بزرگ از تصویر صاحب رستوران یا سرآشپز آن به عنوان کاراکتر استفاده کند.
  • کاراکتر اشخاص تخیلی: این مدل از کاراکتر وجود خارجی ندارد و طراح کاراکتر با توجه کاربرد کاراکتر و ایده‌های ذهنی خود یک شخصیت کاملا خیالی را خلق می‌کند.

کاراکتر حیوانی

معمولا صفر تا صد مدل سازی و طراحی کانسپت کارکتر حیوانی بر اساس آناتومی و ویژگی‌های یک حیوان انجام می‌شود. همچنین از آنجایی که هر حیوانی دارای یک خصوصیت منحصر‌بفرد است، این نوع از کاراکتر تاثیر خوبی در برندسازی و بازاریابی دارد. به عنوان مثال همه ما یوزپلنگ را به عنوان یک حیوان پرسرعت می‌شناسیم. به همین جهت بسیاری از برندهای ماشین یا موتور سیکلت برای نشان دادن سرعت بالای محصول خود از کاراکتر پلنگ استفاده می‌کنند.

کاراکتر اشیا

معمولا یکی از سبک های طراحی کاراکتر، ساخت کاراکتر به وسیله اشیا است. به عبارتی برای کاراکتر سازی، از محصول اصلی برند استفاده می‌شود. مثلا یک برند لوازم تحریر، از مداد یا خودکار برای شخصیت سازی می‌تواند استفاده کند.

اصول طراحی کاراکتر

معمولا برخی از افراد تصور می‌کنند که طراحی مسکات یا همان کاراکتر کارتونی تبلیغاتی یک کار کاملا ساده است. به عبارتی اکثر مردم این تفکر را دارند که طراحی کاراکتر دیجیتال هر کسی به راحتی می‌تواند آن را انجام دهد. در صورتی که باید گفت که طراحی اجزای کاراکتر نیز مانند هر کار دیگری اصول و قواعدی دارد که مهم‌ترین قوانین طراحی کاراکتر تبلیغاتی عبارتند از:

  • سادگی و جذابیت اولین اصولی است که هنگام خلق کاراکتر باید به آن توجه کرد.
  • کاراکتر باید کاملا خلاقانه و منحصر‌بفرد باشد یعنی تاکنون توسط برند دیگری استفاده نشده باشد.
  • طراحی کاراکتر در مشهد باید با توجه به نیازها و سلیقه جامعه هدف طراحی شود.
  • استفاده از رنگ‌های جذاب و توجه به مسئله تاثیر رنگ در طراحی کاراکتر یکی از اصول مهم طراحی کاراکتر محسوب می‌شود. چون هر رنگ دارای یک پیام یا مفهوم خاص است.
اصول طراحی کاراکتر

رایج‌ترین نرم افزارهای ساخت کاراکتر

بدون شک یکی از سوالاتی که ذهن مخاطبان را پس از دیدن شخصیت‌های کارتونی به خود مشغول می‌کند این است که ابزارهای طراحی کاراکتر چیست؟ یا اینکه نرم افزارهای اصلی طراحی کرکتر چیست؟ در پاسخ باید گفت ساخت و طراحی کاراکترها و شخصیت‌هایی که هر روز در تبلیغات تلویزیونی یا بیلبورد‌ها می‌بینیم معمولا به کمک نرم افزارهای زیر طراحی می‌شود:

  • نرم افزار مایا: این نرم افزار به دلیل داشتن رابط کاربری ساده و آسان، یکی از پرکاربردترین نرم افزارها برای طراحی کاراکتر دو بعدی شناخته می‌شود.
  • نرم افزار تری دی مکس: ساخت انواع کاراکترهای دو بعدی و طراحی کاراکتر سه بعدی نزدیک به واقعیت مهم‌ترین ویژگی‌‌های این نرم افزار محسوب می‌شود.
  • ●        نرم افزار لومیون: یکی از مدرن‌ترین و راحت‌ترین نرم افزارهای موجود در دنیای کاراکترسازی به حساب می‌آید.
  • ●        نرم افزار راینو: یکی سریع‌ترین و سبک‌ترین نرم افزارهای موجود برای ساخت کاراکتر دو بعدی است.
نرم افزار طراحی کاراکتر

تاثیر کاراکتر در تبلیغات و بازاریابی

معمولا کارشناسان بازاریابی معتقدند بخشی از فروش یک محصول به جلب شدن توجه مخاطب نسبت به یک کالا یا برند بستگی دارد. به عبارتی گاهی ممکن است مخاطب اصلا نیازی به یک محصول نداشته باشد اما پس از دیدن لوگو یا کاراکتر برند، به خرید آن محصول ترغیب شود. به همین منظور پیدا کردن یک شرکت طراحی مسکات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برندها برای دیده شدن بهتر باید انجام دهند. حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که ارتباط بازاریابی و طراحی کاراکتر چیه؟ یا اینکه طراحی کاراکتر چه تاثیری بر بازاریابی دارد؟

  1. مخاطبان به راحتی می‌توانند برند را تشخیص دهند به عبارتی می‌توان گفت کاراکتر یک ابزار برای تمایز برند نسبت به سایر رقبا است.
  2. معمولا افراد با جلوه‌های بصری راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و آن‌ها را سریع‌تر به خاطر می‌سپارند. به همین دلیل اکثر مردم برخی برندهای دارای کاراکتر را پس از گذشت سال‌ها هنوز به خاطر دارند‌.

برای طراحی کاراکتر به کجا باید مراجعه کرد؟

تاکنون دریافتیم که خلق کاراکتر تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. پس برای طراحی و به وجود آمدن آن باید به یک طراح کاراکتر حرفه‌ای و متبحر مراجعه کرد. به عبارتی اگر برای خلق کاراکتر برند خود یا گذراندن دوره طراحی کاراکتر به دنبال یک مجموعه حرفه‌ای هستید. به شما مجموعه سلام گرافیک را پیشنهاد می‌دهیم زیرا دارای ویژگی‌های زیر است:

  • در رزومه کاری خود انواع نمونه طراحی کاراکتر جذاب دارد.
  • از جدیدترین و بروزترین نرم‌افزارهای روز دنیا برای طراحی استفاده می‌کند.
  • طراحان این مجموعه به اصول و مبانی مدلسازی کاراکتر کاملا مسلط هستند.
  • طراحان این تیم توانایی طراحی انواع کاراکتر را دارند.
  • هزینه و قیمت طراحی کاراکتر در این مجموعه کاملا منصفانه است.
  • تمامی شرایط و قوانین طراحی در قرارداد طراحی کاراکتر به صورت شفاف درج می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله