تصویر سازی چیست؟

تصویرسازی یکی از هنرهای طراحی گرافیک است که صنعت های مختلف وزیادی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی تصویرسازی ارتباطی جذاب بین تصاویر و مفهوم ایجاد می کند که با استفاده از پیاده سازی این تصاویر، مفهوم به شما القا می شود.

تصویر سازی چیست؟ (What is visualization) تصویرسازی یکی از زمینه‌های کاری طراحان گرافیک محسوب می‌شود. تصویرسازی توضیح بصری یک مفهوم است تا به کمک آن مخاطبان به راحتی با مفهوم مد نظر آشنا شوند. هنرمند تصویرگر برای رساندن پیام خود دست به خلق تصویری می‌زند تا بین تصویر و متن مذکور، ارتباطی عمیق به وجود بیاورد. به طور مثال از خدمات سفارش تصویر سازی در کتاب‌ها، مجلات، پوسترها، آگهی‌ها و … استفاده می‌شود تا مفاهیم موجود در این موارد به کمک تصاویر به بیننده منتقل شود. با ما در استودیو سلام گرافیک همراه باشید.

تصویر سازی چیست

همچنین از تصویرسازی در ساخت انیمیشن‌ها، بازی‌های ویدیویی و فیلم‌ها نیز استفاده می‌شود. در رابطه با کلمه تصویرسازی خوب است بدانید که کلمه تصویرسازی در زبان انگلیسی illustration بوده که از کلمه (illustration‌(n که ریشه فرانسوی لاتین دارد، مشتق شده و به معنای روشنگری معنوی، روشنگری فکری و روشنایی است. گفتنی است هنر تصویرسازی دارای اصول و معیار خاصی است و به همین دلیل در دسته هنرهای کاربردی جا می‌گیرد.

از نظر تاریخی تصویرسازی را می‌توان با پیدایش خطوط ابتدایی یکی دانست به طوری که بسیاری از انسان‌ها در دوره باستان برای معرفی داستان‌های اساطیری خود از تصویرسازی کمک می‌گرفتند.

طراحی تصویر سازی چیست و چه کاربردی دارد؟

نکته: آموزش طراحی تصویر سازی رایگان را بخوانید.

در دوره‌ای که مذاهب مختلف ظهور پیدا کردند و کتاب‌های آسمانی نزول یافتند، تصویرسازی برای کتاب‌های آسمانی در بین تصویرگران رواج یافت به طوری که در دوره قرون وسطی می‌توان تصاویر مختلفی از انجیل‌ها را مشاهده کرد. همچنین تصاویر بسیاری از قصه‌های مذهبی مسلمانان وجود دارد که به خوبی تصویرسازی در گذشته را نشان می‌دهند. اولین باری که در عصر جدید از تصویرسازی برای تبلیغات استفاده شده به سال 1870 برمی‌گردد که ژولس شروه از تایپ و طراحی برای تصویرسازی‌های تبلیغاتی خود استفاده کرد، در صورتی که تا قبل از آن تصویرسازی‌ها محدود به روزنامه‌ها می‌شد. رفته رفته تصویرگری مسیر تکامل خود را پیمود تا زمانی که به شکل امروزی درآمد. در ایران باستان نیز تصویرگری جای بسیار محکمی در بین مردم و به خصوص پادشاهان داشت.

می‌دانیم که تصویر سازی دارای انواع مختلفی است که از جمله این موارد می‌توان به تصویر سازی دیجیتال، تصویر سازی دستی، تصویر سازی بسته بندی، تصویر سازی کتاب، تصویر سازی کتاب کودک، تصویر سازی کتاب نوجوان، تصویر سازی کتاب بزرگسال، تصویر سازی کاراکتر، تصویر سازی سه بعدی، طراحی تصویر سازی دو بعدی، تصویر سازی مجله و… اشاره کرد. می‌توانید به صورت کامل در مقاله انواع تصویر سازی به این موارد توجه کنید.

کاربرد طراحی تصویر سازی
کاربرد طراحی تصویر سازی

در مقاله تفاوت تصویر سازی با نقاشی به تفاوت این دو هنر پرداخته‌ایم.

این هنر به ویژه در دوره اسلامی در ایران رواج بسیاری پیدا کرده بود به طوری که بسیاری از حاکمان در مراکز حکومت خود کارگاهی جداگانه مختص به تصویرگری به وجود آورده بودند و نسخه‌های مصور بسیاری از داستان‌ها در آن دوره را به وجود می‌آوردند. از آن دوره امروزه شاهکارهایی چون شاهنامه طهماسبی، شاهنامه دموت و … باقی مانده است که با مشاهده آن‌ها می‌توان به اهمیت تصویرسازی در آن بخش از تاریخ ایران رسید.

در دوره معاصر نیز در ایران تصویرسازی‌های بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که بیشتر آن‌ها در مکتب‌های قهوه خانه‌ای و سقاخانه‌ها دیده می‌شود. به طور مثال در دوره معاصر نقال‌های بسیاری در قهوه‌خانه‌ها به نقل داستان‌های دنباله‌داری مانند شاهنامه می‌پرداختند. آن‌ها از تصاویری که بر روی پرده‌های بزرگ به دست تصویرگرها کشیده شده بود، استفاده می‌کردند تا در حین روایت داستان با استفاده از این تصاویر مفهوم داستان را بهتر به مخاطبان حاضر برسانند. به کمک این تصاویر که در حین بازگو کردن داستان توسط نقال به نمایش درمی‌آمد، احساسات مخاطبان برانگیخته می‌شد به طوری که پیوند محکمی با داستان برقرار می‌کردند و از شنیدن آن لذت می‌بردند.

امروزه از تصویرسازی در شاخه‌های مختلف بسیاری استفاده می‌شود به طوری که از حوزه‌های آن می‌توان به تصویرسازی مد، تصویرسازی فنی، تصویرسازی پزشکی، تصویرسازی روایت، تصویرسازی باستان‌شناسی، تصویرسازی گیاه‌شناسی، تصویرسازی علمی، هنر مفهومی، طراحی مفهومی و … اشاره کرد. به طور مثال در نشریات مختلف از تصویرسازی‌ها در روزنامه‌ها استفاده می‌کنند،

به طوری که به کمک کاریکاتورها و یا تصاویر طنز مطالب سیاسی و اجتماعی را به گونه‌ای مخاطب‌پسند به مخاطبان روزنامه منتقل می‌کنند. همچنین از تصویرسازی در بخش تبلیغات بسیار استفاده می‌شود. تبلیغ‌کننده‌ها از تصاویر مرتبط با هر چیزی که به دنبال تبلیغ آن هستند استفاده می‌کنند و آن را در پوسترها و بنرها جا می‌دهند. تصویرسازی به خصوص در تبلیغات بسیار موثر است زیرا مخاطبان با کمک تصاویر سریع‌تر می‌توانند با مطلب آشنا شوند.

از تصویرسازی در ادارات مختلف نیز استفاده می‌شود تا پیام‌های مورد نظر رییس سازمان به کمک این تصویرسازی‌ها به کارمندان و یا ارباب رجوع‌ها منتقل شود. به طور مثال از چنین تصویرسازی‌هایی در بیمارستان‌ها بسیار دیده می‌شود. یکی دیگر از موارد پراستفاده در زمینه تصویرسازی، تصویرسازی برای کتاب‌هاست. کتاب‌های کودک و بزرگسال بسیاری وجود دارد که در آن‌ها از تصویرهایی برای روشن کردن بخشی از داستان برای خواننده‌ها استفاده می‌شود. این عمل به خصوص در اکثر کتاب‌های کودک دیده می‌شود زیرا کودکان یا سواد خواندن ندارند و یا به تازگی با خواندن و نوشتن آشنا شده‌اند و به همین دلیل با استفاده از تصاویر به راحتی می‌توانند کتاب‌های قصه خود را بخوانند و با داستان‌های آن‌ها آشنا شوند.

خوب است بدانید که ایده تصویرسازی برای کتاب‌های کودکان اولین بار توسط راندولف کالد کات در کشور انگلستان مطرح شد. وی اولین نفری بود که از تصاویر رنگی در کتاب‌های کودکان استفاده کرد و این کار به قدری از طرف مخاطبان مورد استقبال قرار گرفت که امروزه بسیاری از کارشناسان، کتاب‌های کودک بدون تصاویر را حاوی ارزش خاصی نمی‌دانند.

برای آشنایی با تکنیک‌های تصویر سازی مقاله لینک شده را بخوانید.

در مقاله تصویر سازی چیست قرار است به چه بپردازیم؟ تصویرسازی نیز مانند بسیاری از موارد نیازمند رعایت برخی نکات است تا آن تصویرسازی به یک تصویرسازی خوب تبدیل شود. یک تصویرگر وظیفه خلق تصویری را دارد تا به کمک آن مفهوم و احساسی که به دنبال آن است به خوبی معرفی شود. تصویرگران سلام گرافیک با رعایت تمامی نکات و اصول و همچنین استفاده از خلاقیت خود در زمینه تصویرسازی بهترین و با کیفیت‌ترین تصویرسازی‌های موجود را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند و چاپ تصویرسازی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند.

اگر نیاز دارید که در رابطه قیمت طراحی تصویر سازی بیشتر بدانید همراه ما باشید.

در ادامه با ویژگی‌های یک تصویرسازی خوب و جذاب آشنا خواهید شد.

  • طرح‌های رنگی خلق شده توسط تصویرگر در بسیاری از مواقع به خوبی می‌تواند جزئیات مربوطه را به نمایش بگذارد و از یک عکس در زمینه انتقال مفهوم به مخاطب قوی‌تر عمل کند. گفتنی است نه فقط تصویرسازی‌های رنگی بلکه تصویرسازی‌های سیاه و سفید نیز اگر به درستی طراحی شوند می‌توانند تاثیر بسیاری مثبتی را بر روی مخاطب بگذارند.
  • تصویرگر در حین خلق یک تصویر باید نهایت دقت را به خرج دهد تا بهترین تاثیر را در انتقال مفهوم به مخاطب برساند. برای این که بالاترین دقت در زمینه تصویرسازی رعایت شود، طرح‌های خلق شده باید به زندگی واقعی نزدیک باشد. استفاده از تصاویر فانتزی در برخی از مواقع خوب عمل کرده ولی در بسیاری از مواقع نمی‌تواند به خوبی ذهن مخاطب را با مفهوم مورد نظر آشنا کند.
  • تصویرهای خلق شده توسط یک تصویرگر باید احساسات مخاطب را به جریان بیندازد و در ذهن وی ثبت شود به طوری که تا مدت‌ها با به یاد آوردن مفهومی که تصویرسازی به دنبال آن بوده است، به یاد تصویر مد نظر بیفتد.

تاریخچه تصویرسازی

گسترش تصویرسازی

تصویرسازی معاصر

مصور سازی چیست؟

ویژگی‌های یک تصویر سازی خوب

تفاوت بین تصویر سازی و هنر چیست

معنی کلمه تصویر سازی

معرفی رشته تصویر سازی

انواع تصویر سازی

آنچه در مقاله تعریف تصویر سازی بیان کردیم

در این مقاله سعی کردیم در رابطه سوال تصویر سازی چیست پاسخ مناسبی ارائه بدهیم. از این که در این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم.

3.6/5 - (17 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

8 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر بله یکی از رشته های دانشگاهی هست که بسیاری از علاقمندان این رشته خانوم ها هستند

    1. سلام.به طور کلی تعرفه مشخصی برای انجام تصویرسازی وجود ندارد. فاکتورهای مختلفی میتونن بر تعیین هزینه نهایی تاثیرگذار باشن مثل تجربه و مهارت تصویرگر، اعتبار شرکت یا مجموعه طراحی، پیچیدگی و مشکل بودن تصویرسازی، سبک و تکنیک تصویرسازی، و همچنین زمان مورد نظر برای تحویل پروژه اشاره داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله