قطع کاتالوگ

در مراحل طراحی و تولید یک کاتالوگ نیاز به انتخاب قطع کاتالوگ دارید. قطع کاتالوگ باتوجه‌به محتوا و مدل تصویرسازی و کاربرد کاتالوگ باید انتخاب شود. قطع‌های مختلفی برای چاپ کاتالوگ وجود دارد که هرکدام برای مدل خاصی از کاتالوگ مناسب است. قطع در واقع همان ابعاد کاغذ برای چاپ است. ابعاد و اندازه کاغذ کاتالوگ هم در طراحی و هم در هزینه چاپ کاتالوگ تأثیرگذار است. سلام گرافیک انواع قطع‌های مناسب طراحی را برای شما معرفی کرده است.

قطع کاتالوگ چیست؟ (catalog-size) قطع در چه مواردی استفاده می‌شود؟ چه کسی نوع قطع را برای کاتالوگ انتخاب می‌کند؟ تمام این‌ها سؤالاتی است که در ادامه این مقاله استودیو طراحی، سلام گرافیک خدمت شما ارائه می‌دهد. قطع کاتالوگ موضوع مهمی است و باید طراحان از این موضوع اطلاع داشته باشند. تنها در پیاده سازی و طراحی کاتالوگ دیجیتال، نیازی به قطع نخواهید داشت.

برای معرفی و تبلیغ یک برند، کسب‌وکار و یا محصول استفاده از بروشور، تراکت و کاتالوگ گزینه‌های مناسبی است. همان‌طور که در مقالات قبلی توضیح داده‌ایم، طراحی کاتالوگ شرکت دارای قواعد و اصولی است که طراح کاتالوگ باید آن‌ها را رعایت کند تا خروجی دلخواه و با کیفیت به کارفرما ارائه شود. همچنین انتخاب قطع کاتالوگ در کیفیت آن تاثیر دارد. اصول طراحی کاتالوگ یکی از مواردی است که باید یک طراح کاتالوگ بداند.

اگر انتخاب شما برای معرفی محصولتان کاتالوگ است، نیاز به انتخاب قطع کاتالوگ دارید. انتخاب قطع کاتالوگ یک موضوع اختیاری است و بستگی به نظر کارفرما دارد. انتخاب سایز کاغذ چاپ برای کاتالوگ بستگی به نوع استفاده از کاتالوگ دارد.

علاوه بر قطع کاتالوگ که موضوع مهمی است موار دیگر همانند عکس، فونت یا رنگ استفاده شده در کاتالوگ هم موضوع قابل اهمیتی است.

اگر انتخاب قطع درست متناسب با کاربرد کاتالوگ باشد تأثیر کاتالوگ روی مخاطب چندبرابر افزایش پیدا می‌کند. همچنین اگر هزینه طراحی کاتالوگ برای شما مهم باشد نوع قطع در کاهش هزینه مؤثر است. می‌توانید با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه کاتالوگی جذاب طراحی کنید.

نرم افزار های طراحی کاتالوگ، می تواند برای هرکدام از انواع قطع ها متفاوت باشد. ایده برای طراحی کاتالوگ با استفاده از نرم افزار های طراحی کاتالوگ امکان پذیر است.

آشنایی با قطع کاتالوگ

در سفارش طراحی کاتالوگ اولین موردی که باید به آن توجه کرد انتخاب قطع کاتالوگ است. قطع کاتالوگ عبارت است از اندازه طول و عرض هر صفحه از کاتالوگ که به طور کلی در ابعاد آن تاثیرگذار است. اندازه صفحه در نوع طراحی به‌کاررفته در آن تأثیر دارد. قطع کاتالوگ می‌تواند بسته به نیاز و سلیقه فرد به دو صورت عمودی یا افقی باشد.

معمولاً از کاتالوگ‌های قطع افقی برای معرفی مبلمان، لوازم منزل و یا دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند که این هم بخاطر داشتن عکس‌هایی در ابعاد بزرگتر و افقی است. از قطع عمودی بیشتر برای پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و گالری‌های هنری بکار می‌گیرند.

کارفرما می‌تواند به طور سلیقه‌ای نوع قطع کاتالوگش را انتخاب کند؛ اما یک انتخاب درست و اصولی در میزان کاربرد و استقبال از کاتالوگ تأثیرگذار است. قالب طراحی کاتالوگ یا فرم بندی کاتالوگ می تواند در پیاده سازی آن تاثیراتی داتشه باشد.

انواع قطع کاتالوگ

در ادامه به معرفی انواع قطع‌های قابل‌استفاده در طراحی کاتالوگ می‌پردازیم. هر کدام از این قطع ها، برای انواع جنس های مختلف کاتالوگ است. نکته ای که قبل از مطالعه انواع مختلف قطع های کاتالوگ باید بدانید، این است که در قرارداد طراحی کاتالوگ که بین کارفرما و مشتری بسته می شود؛ بهتر است نوع قطع مربوطه در آن ذکر شود.

قطع رقعی

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین قطع‌های مناسب برای چاپ مجله و کاتالوگ قطع رقعی است. این قطع در ابعادی به طول 22 سانتی‌متر در 17 سانتی‌متر است. همچنین در چاپ سررسید و مجله هم از این قطع معروف استفاده می‌کنند. این قطع به‌عنوان قطع استاندارد در چاپ کاتالوگ شناخته شده است.

در چاپ کاتالوگ اگر بخواهید از کاتالوگ عمودی استفاده کنید می‌توانید کمی طول قطع را بیشتر کنید. همچنین اگر از کاتالوگ افقی استفاده کنید عرض آن می‌تواند کمی بیشتر شود. بازهم انتخاب قطع بستگی به کاربرد کاتالوگ دارد.

قطع وزیری

قطع وزیری نوع دیگر از انواع قطع‌های مناسب برای چاپ است. این قطع همانند قطع رقعی است با این تفاوت که کمی از آن بزرگ‌تر است. دارای اندازه 24 در 17 سانتی‌متر است. این قطع جزء قطع‌های گران در زمینه چاپ محسوب می‌شود، چون اندازه آن بزرگ است. استفاده از کاتالوگ با قطع وزیری نسبت به قطع رقعی از هزینه بیشتری برخوردار است.

قطع رحلی

قطع رحلی بزرگ‌ترین اندازه در صنعت چاپ دارد. اندازه این قطع 34 در 24 سانتی‌متر است. البته شایان به ذکر است قطع رحلی در سایزهای دیگری هم تولید می‌شود. یکی از پرکاربردترین سایزهای قطع رحلی سایز 30 در 21 یا همان سایز A4 است. قطع رحلی سایز بزرگی دارد و اغلب در خدمات طراحی پوستر از آن استفاده می‌کنند.

سایز A4 قطع رحلی در استفاده برای کاتالوگ مناسب است و اغلب برای کاتالوگ‌های خاص و پرهزینه از این قطع استفاده می‌شود.

قطع خشتی

اگر کاغذی به ابعاد 60 در 45 را 6 مرتبه تا بزنید به قطع خشتی می‌رسد. این قطع به قطع مربعی معروف است که در تهیه بروشور و کاتالوگ برای کارهای تبلیغاتی مناسب است. کاتالوگ و بروشور در برخی از موارد ویژگی هایی شبیه به هم دارند. اما در عین حال تفاوت های بین کاتالوگ و بروشور قابل رویت است.

قطع جیبی

قطع جیبی ابعاد کوچک‌تری دارد و برای چاپ کاتالوگ مناسب نیست. این قطع در چاپ کتاب‌های جیبی و یا دفترچه استفاده می‌شود که دو نوع جیبی کوچک و جیبی بزرگ دارد.

قطع جیبی کوچک 14 در 10 سانتی‌متر است.

قطع جیبی بزرگ 17 در 12 سانتی‌متر است.

قطع پالتویی

از نام این قطع مشخص است که برای استفاده در جیب پالتو مناسب است. این قطع ابعاد مناسبی دارد و حتی می‌توان تا طول 35 سانتی‌متر نیز آن را چاپ کرد. این قطع برای کاتالوگ‌های تصویری و با حجم کم مناسب هستند.

قطع سلطانی

قطع سلطانی در ابعاد 49 در 34 تهیه و تولید می‌شود. درگذشته از این قطع بیشتر استفاده می‌کردند. امروزه اغلب برای چاپ کتاب‌های نفیس از قطع سلطانی استفاده می‌کنند.

برخی دیگر از قطع‌های چاپ عبارت‌اند از:

  • قطع بغدادی کاتالوگ
  • قطع بازو بندی کاتالوگ
  • قطع بیاضی کاتالوگ
  • قطع جانماز کاتالوگ
  • قطع نیم ربعی کاتالوگ
  • قطع حمایلی کاتالوگ

در آخر پس از انتخاب قطع کاتالوگ که باید باتوجه‌به محتوا و تصاویر و طراحی کاتالوگ باشد، نیاز به صحافی کاتالوگ است. صحافی کاتالوگ همان پوشش جلد کاتالوگ و چسباندن ورق‌های کاتالوگ به ترتیب کنار یکدیگر است. این مرحله آخرین مرحله از طراحی کاتالوگ است و بعد از آن کاتالوگ شما قابل‌استفاده است.

هرکدام از انواع رقع ها بنا به محصول و موارد دیگری که طراح کاتالوگ ذکر می کند، کاربردی متفاوت خواهد داشت. برخی از کاتالوگ ها ممکن است کاتالوگ های تبلیغاتی و برخی دیگر کاتالوگ های صنعتی باشد. بنا به تعداد معرفی محصولات در کاتالوگ، رقع مورد نظر را انتخاب کنید.

قطع هرکدام از کاتالوگ ها بنا به مدل آن متفاوت خواهد بود. در صورتی که علاقه به مشاهده نمونه کاتالوگ‌ها دارید، کلیک کنید.

چه قطعی مناسب برای کاتالوگ است؟

انتخاب قطع بسته به کاربرد کاتالوگ دارد، اما قطع پالتویی و وزیری در زمینه کاتالوگ پرکاربردتر هستند.

قطع پالتویی برای کاتالوگ بهتر است یا قطع جیبی؟

اندازه قطع جیبی نسبت به پالتویی کوچک‌تر است و کاربرد قطع پالتویی برای کاتالوگ بهتر و مناسب‌تر است.

4.2/5 - (8 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

4 پاسخ

    1. سلام علی عزیز! این موضوع بستگی به نوع کاتالوگ شما داره. می تونی برای پاسخگویی سریع با ما تماس بگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله