هویت بصری بسته بندی

هویت بصری بسته بندی به مجموعه‌ اقداماتی گفته می‌شود که یک بسته بندی با دارا بودن آن می‌تواند از یک شکل و ساختار کلی پیروی کند. دارا بودن بسته بندی از یک هویت بصری مناسب و حرفه‌ای باعث می‌شود که علاوه بر فروش بیشتر محصول، شناسایی محصول برای مخاطب آسان‌تر و راحت‌تر باشد.
هویت بصری بسته بندی محصول

هویت بصری بسته بندی چیست؟ هویت بصری بسته بندی به معنای استفاده از المان‌های گرافیکی برای طراحی بسته بندی بهتر محصولات است. استفاده از هویت بصری در بسته بندی به منظور دیده شدن هرچه بیشتر محصول صورت می‌گیرد. زمانی که برای بسته بندی محصولات خود یک‌سری ویژگی‌های مشخص در نظر می‌گیرید در واقع یک هویت بصری بسته بندی مشخص در اختیار دارید که مخاطب با کمک آن محصول شما را شناخته و به خاطر می‌آورد. با شرکت طراحی گرافیکی سلام گرافیک همراه باشید.

نحوه بسته بندی تاثیر بسزایی در افزایش فروش محصولات دارد. پارامترهای مختلفی کیفیت یک بسته بندی را تعیین می‌کند. برخی از این پارامترها عبارتنداز: جنس بسته بندی، مطابقت بسته بندی با محصول، رعایت اصول طراحی بسته بندی و کاربردی بودن آن، رنگ، استفاده از المان‌های گرافیکی و… . علاوه بر این موارد بسته بندی محصولات باید به گونه‌ای صورت بگیرد که برای مخاطب تداعی کننده برند و نوع فعالیت برند شما باشد؛ این دقیقا معنای هویت بصری بسته بندی است.

اجزای هویت بصری شامل موارد متعددی می‌َشود که تنها یکی از آن موارد طراحی بسته بندی است. بنابراین باید توجه داشته باشید که این اقلام باید متناسب با یکدیگر طراحی شوند. برای مثال رنگ‌های بسته بندی محصولات برند شما بهتر است در تناسب با رنگ‌های سازمانی یا رنگ لوگو باشد. یک طراح هویت بصری حرفه‌ای به خوبی می‌تواند این تناسب و هماهنگی را ایجاد کند.

اگر از تاثیر هویت بصری در بسته بندی درک درستی ندارید، به برند کوکاکولا فکر کنید! چه چیزی باعث شده است که به محض جاری شدن نام کوکاکولا، همین حالا ظاهر طراحی بسته بندی فلزی قوطی‌های آن را به یاد بیاورید؟! رنگ مشخص و فونت متمایزی که در بسته بندی این محصول استفاده شده، هویت مشخصی به آن بخشیده است که شما را محکوم می‌کند آن را به خاطر بسپارید! استفاده از یک فونت یا رنگ مشخص تنها دو مورد از موارد استفاده از هویت بصری در بسته بندی هستند. لوگو، لیبل، درج تگ لاین و… از دیگر موارد به شمار می‌روند.

ارتباط مستقیمی میان هویت سازمانی و بسته بندی با فروش بیشتر محصول وجود دارد. اگر بتوانید در طراحی هویت سازمانی و همچنین هویت بسته بندی محصولات خود نکاتی از قبیل تحلیل رقبا، کمک گرفتن از مشاور هویت بصری و تعادل در طراحی را رعایت کنید، موفق به ساخت یک هویت بصری بسته بندی موفق شده‌اید.

استفاده از هویت بصری در بسته بندی

پیش از آنکه عنوان کنیم چگونه می‌توانیم از هویت بصری در بسته بندی استفاده کنیم، لازم است بدانیم اصلا بسته بندی چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟ بسته بندی یا پکیجینگ (Packaging) در لغت به معنای جمع‌آوری محصولات و خدمات و ارائه آن‌ها در ساختارهایی مشخص شده است. در گذشته چندان به اهداف بسته بندی توجه نمی‌شد به همین خاطر شاهد خلاقیت و نوآوری زیادی در بسته بندی محصولات نبودیم.

اما امروزه با توجه به اینکه کسب‌وکارها با یکدیگر رقابت شدیدی دارند، باید استراتژی کارآمدی برای تبلیغات خود داشته باشید. یکی از راه‌هایی که به سادگی می‌تواند محصول و خدمات شما را تبلیغ کند، استفاده از هویت بصری در بسته بندی است. برای بسته بندی محصولات خود چگونه هویت بصری طراحی کنیم و آن را مورد استفاده قرار دهیم؟

  • طراحی لوگو حرفه‌ای و درج آن بر روی بسته بندی محصول
  • انتخاب رنگ بسته بندی متناسب با رنگ سازمانی
  • استفاده از المان‌های گرافیکی متناسب با ماهیت محصول بر روی بسته بندی
  • انتخاب شکل و فرمی مطابق با شکل محصول بطوری که با دیده شدن این فرم از بسته بندی، محصول شما در ذهن مخاطب تداعی شود.
  • درج تگ لاین بر روی بسته بندی‌ها
  • طراحی و چاپ لیبل برای چسباندن بر روی بسته بندی‌ کالا
  • انتخاب جنس بسته بندی محصولات متناسب با نوع محصول و فرم قرارگیری آن

بررسی تاثیر هویت بصری در بسته بندی

چرا استفاده از هویت بصری در بسته بندی تاثیرگذار است؟ هرچه رقابت میان برندهای تجاری شدیدتر می‌شود، اهمیت هویت بصری در برندینگ نیز افزایش می‌یابد. برای درک بهتر به این سوال پاسخ دهید: در میان این همه برند تجاری، مخاطب چگونه باید شما را به خاطر بسپارد تا به مشتری وفادار برند شما تبدیل شود؟ بسته بندی محصولات شما که در قفسه‌های یک فروشگاه قرار گرفته‌اند در واقع نمایندگان فروش شما هستند.

زمانی که شما حضور ندارید تا برای محصول خود بازاریابی کنید، چگونگی بسته بندی است که تعیین می‌کند مخاطب محصول شما را از میان چندین محصول مشابه انتخاب کند یا خیر. اما تاثیر هویت بصری در بسته بندی این است که مخاطب شما را می‌شناسد. همان‌طور که هویت شخص شما به دیگران کمک می‌کند تا شما را بهتر به خاطر بیاورند، هویت بصری بسته بندی نیز قرار است به عنوان نماینده‌ای از سوی شما با مشتری صحبت کند.

نکات هویت بصری در بسته بندی

بکار گرفتن هویت بصری در بسته بندی محصولات زیادی هم‌اکنون در بازار دیده می‌شود اما این بدین معنی نیست که همه آن‌ها توانسته‌اند موفق عمل کنند. طراحی هویت بصری بسته بندی نکاتی دارد که اگر رعایت نشوند، موفق به ساخت یک هویت مستقل برای برند خود نمی‌شوید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است. چنانچه به مشاوره طراحی هویت بصری نیاز دارید می‌توانید با سلام گرافیک تماس بگیرید.

پیش از طراحی از مشاوره هویت بصری بهره‌مند شوید

ویژگی بسته بندی خوب چیست؟ حین ساخت هویت بصری بسته بندی نکته مهمی که طراح باید به آن توجه داشته باشد، این است که نباید پرداختن زیاد به هویت بصری بسته بندی، موجب غیرکاربردی بودن آن شود. یک بسته بندی خوب در مرحله اول باید بتواند از محصول تا زمان رسیدن آن به دست مشتری به خوبی مراقبت کند.

جذابیت ظاهری و هویت بصری هدفی است که در ادامه دنبال می‌شود. در برخی مواقع دیده شده است که به دلیل پرداختن زیاد به جنبه‌های زیبایی ساختاری، استحکام یا کاربردی بودن بسته بندی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

تحلیل رقبا پیش از ساخت هویت بصری بسته بندی

نکته مهم دیگر تحلیل رقبا و بررسی نحوه بسته بندی آن‌ها پیش از شروع طراحی است. هویت بصری بسته بندی باید به گونه‌ای طراحی شود که میان محصول شما و رقیبتان تمایز ایجاد کند؛ بنابراین یک بسته بندی طراحی شده کاملا مشابه با رقیب علی‌الخصوص رقیب‌های قدیمی‌تر به نفع آن‌ها خواهد بود و می‌تواند شما را از میدان رقابت حذف کند.

بسته بندی محصول نباید با بروشور آن اشتباه گرفته شود

یک طراح بسته بندی باتجربه به خوبی می‌داند که نباید بسته بندی محصول به صورت افراطی و شلوغ طراحی شود. برخی افراد تصور می‌کنند شرح ویژگی‌‌های محصول، نحوه استفاده، طریقه نگهداری و… همگی باید حتما بر روی بسته بندی درج شوند و این را جزئی از هویت بصری بسته بندی محصول خود می‌دانند. درحالی‌که درج اطلاعات اضافه بر روی بسته بندی اجازه نمی‌دهد که اقلام مهم هویت بصری مانند لوگو به خوبی خود را نمایش دهند.

Rate this post
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

4 پاسخ

  1. سلام هویت بصری بسته بندی برای محصولاتمون ذقیقا باید چحوری باشه که تاثیر گذار باشه

    1. سلام وقت بخیر
      به پارامترهای مختلفی بستگی داره که یکی از اصلی ترین پارامتر ها شناخت دقیق مخاطب است.

    1. سلام وقت بخیر . برای شکل گیری یک هویت واحد نیازمند یکسری عوامل همسان هست مثل شباهت رنگی و فرمی، نوع برش و…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله