ابزارهای طراحی گرافیک کاربردی و اصلی

چه ابزارهایی برای طراحی گرافیک نیاز است؟ در این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تنها استفاده از کاغذ و قلم برای طراحی کافی نیست. بلکه دانستن تمام ابزارهای طراحی گرافیک است که به شما در رسیدن به نتایجی فوق حرفه‌ای کمک می‌کند. ابزارهایی مثل دوربین عکاسی پیشرفته، نرم افزارهای طراحی و مدیریتی، مک‌بوک، سرفیس‌ها و... کارشناسان سلام گرافیک در این مقاله شما را راهنمایی می‌کنند.

آیا از ابزارهای طراحی گرافیک (Graphic design tools) باخبرید؟ بهترین و مهم‌ترین ابزارها برای طراحی کدام‌اند؟ دنیای گرافیک بسیار گسترده و بزرگ است. قبل از ورود به جهان طراحان گرافیک، بهتر است علاوه بر آشنایی با مفهوم طراحی گرافیک، با ابزارهای طراحی گرافیک مورداستفاده در این حوزه هم آشنا شویم. استفاده از وسایل طراحی گرافیک به ما در کسب نتایج بهتر و طراحی‌های باکیفیت‌تر کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با استودیو سلام گرافیک همراه باشید.

مهم‌ترین ابزارهای طراحی گرافیک

قبل از شروع یک طراحی، طراح گرافیک با استفاده از ابزارهای مناسب ایده‌پردازی و با نگاه به جهان پیرامون خود، به دنبال ایده برای طراحی‌های خود است. بعد از آن نیاز دارد که ایده‌های خود را یادداشت کرده و طرح اولیه را از ذهن خود، روی کاغذ پیاده کند. پس از اینکه مراحل مقدماتی را پشت سر گذاشت، نوبت به طراحی حرفه‌ای تصویرسازی دیجیتال طرح خود دارد.

کارفرما برای سپردن سفارش و بستن قرارداد طراحی گرافیک ابتدا به مهارت‌های طراح و میزان تخصص او در کار با ابزارهای طراحی گرافیک نگاه می‌کند. طراح برای رسیدن به طرح و نتیجه موردنظر، نیاز به ابزارهای طراحی گرافیک گوناگون دارد که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

1. دوربین عکاسی

دوربین عکاسی

همان‌طور که گفته شد، اولین قدم در طراحی، ایده‌پردازی است. برای ثبت ایده‌های تصویری خود می‌توانید از یک دوربین عکاسی حرفه‌ای استفاده کنید. انتخاب یک دوربین پیشرفته یکی از ابزارهای مهم طراحان گرافیک است. به کمک دوربین عکاسی علاوه بر ثبت لحظات، می‌توانید برای مستندسازی تصاویر و ایده‌ها از آن استفاده کنید.

انتخاب یک دوربین حرفه‌ای کار ساده‌ای نیست؛ اما با کمی تحقیق و بررسی می‌توان فهمید که دوربین‌های عکاسی برند Canon می‌توانند نیازهای شما را در زمینه عکاسی گرافیکی رفع کنند. کار با دوربین، مهارت شما را در گرافیک نشان داده و قیمت صنف طراحان گرافیک را تعیین می‌کند.

2. ست طراحی و رنگ آمیزی

ست طراحی و رنگ آمیزی

ازآنجایی‌که دوربین عکاسی تنها لحظات و مکان‌های قابل دید را ثبت می‌کند، یک طراح گرافیک برای به‌تصویرکشیدن طرح و ایده خود نیاز به ست طراحی و رنگ آمیزی دارد تا به امکاناتی مانند: انواع مداد های معمولی یا هنری، مداد های رنگی، دفترچه نقاشی، خط کش و شابلون دسترسی داشته باشد. طراح با دانستن کاربرد اتود در طراحی گرافیک می‌تواند ایده‌ی موجود در ذهنش را در هر زمان و مکانی که قرار دارد درج کند و نمونه کارهای گرافیکی متعددی را به تصویر بکشد. ابزار گرافیکی ست طراحی باوجود نرم افزار ها همچنان کاربرد اصلی را دارد.

3. میز مخصوص طراحی گرافیک

میز طراحی گرافیکی

میز های مخصوص طراحی قابلیت های خوبی ارائه می‌دهند و دارای ارگونومی خاصی برای راحتی فرد هستند. قابل تنظیم بودن زاویه میز و داشتن قسمت های مختلفی که به طراح امکان دسترسی آسان به تمام وسایل مختلف گرافیکی را بدهند، از ویژگی های یک میز طراحی خوب هستند.

4. مک‌بوک یا imac

مک بوک

برای شروع طراحی گرافیک و طراحی هویت بصری ایده‌ها، مک بوک می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. هرچقدر سیستمی که با آن کار طراحی را شروع می‌کنید قوی‌تر باشد، سریع‌تر به نتیجه دست پیدا می‌کنید. حتی به‌جای مک‌بوک می‌توانید از pc و سیستم‌های معمولی هم استفاده کنید؛ اما MacBook با قدرتی که دارد می‌تواند به شما در طراحی و دیزاین کمک کند.

5. صندلی مناسب

صندلی طراحی گرافیک

طراحی گرافیک از جمله رشته‌هایی است که طراح مدت‌زمان زیادی را صرف نشستن روی صندلی می‌کند. به همین علت می‌توان گفت مهم‌ترین ابزار گرافیک برای شروع کار، صندلی است. صندلی نامناسب باعث ایجاد دردهای جسمانی و بدفرم شدن بدن شده و هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برجای می‌گذارد؛ بنابراین انتخاب یک صندلی مناسب بسیار اهمیت دارد. بهتر است برای ارتقای سطح خود در استفاده از ابزارهای طراحی گرافیک، با مشاوران طراحی گرافیک مشورت کنید.

نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی

کار با نرم‌افزارهای خوب گرافیکی، منجر به ایجاد بهترین طرح‌ها می‌شود. در ادامه لیست مهمترین نرم افزار های طراحی گرافیک آمده است که از بهترین ابزار های گرافیکی هستند:

6. تصویر سازی با فتوشاپ (Photoshop)

یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای گرافیکی، ادوبی فتوشاپ است که توسط شرکت ادوبی طراحی شده و در زمینه‌های مختلف گرافیکی و طراحی به طراحان کمک می‌کند. هر دیزاینر اگر بخواهد به‌صورت تخصصی با یک نرم‌افزار کار کند، یادگیری فتوشاپ جزو پایه‌ای‌ترین آن‌ها است. ابزارهای کاربردی آن این امکان را فراهم کرده است تا طراح هرگونه طرح دلخواه خود را مانند طراحی بنر، طراحی تراکت حرفه ای و… را پیاده‌سازی کند.

7. نرم افزار این‌دیزاین (InDesign)

یکی دیگر از محصولات قدرتمند شرکت ادوبی در زمینه گرافیک، نرم‌افزار ادوبی این‌دیزاین است که برای طراحی مجله، بروشور، نشریات، کتاب الکترونیکی و… استفاده می‌شود. یادگیری Indesign وقت کمتری را صرف می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند با تمرین، کار با این نرم افزار گرافیکی را یاد بگیرند.

8. تصویرسازی با کورل دراو (Corel Draw)

یک نرم‌افزار قدرتمند در زمینه ادیت عکس، وضوح تصاویر، کار با فریم‌ها و… است که ویرایش انواع تصویر را برای گرافیست‌ها آسان کرده است. یادگیری و کار با نرم‌افزار کورل دراو نسبت به سایر نرم افزارهای ادوبی آسان نیست هزینه نسبتاً بالاتری دارد.

9. نرم افزار ایلاستریتور (Illustrator)

اگر بخواهیم یک نرم افزار همه فن حریف در حوزه‌های مخحتلف گرافیک نام ببریم، نرم افزار ایلاستریتور بهترین گزینه است. طراحی تصویرسازی، طراحی تبلیغات، طراحی اینفوگرافیک و.. از جمله کارهایی است که می‌توان با این نرم افزار انجام داد. ابزارهای آن تا حد زیادی مشابه فتوشاپ است و به همین علت کار با آن برای گرافیست‌ها راحت است.

10. نرم افزار تری دی مکس (3dMax)

اگر به دنبال نرم افزاری هستید که بتوان مدل‌های سه بعدی طراحی کرد، نرم افزار اتودسک تری دی مکس بهترین گزینه ممکن است. قابلیت‌ها و ابزارهای کاربردی این نرم افزار باعث شده تا بتوان برای ساخت و طراحی اشیا و اجزای یک پویانمایی، بازی، تصاویر سه‌بعدی و… از آن استفاده کرد.

11. نرم افزار طراحی سه بعدی مایا (Maya)

دومین نرم فزار سه‌بعدی سازی بعد از تری دی مکس، مایا است. به کمک این نرم افزار می‌توان به طراحی مدل‌های سه بعدی، متحرک‌سازی، ساخت پویانمایی و انیمیشن پرداخت. کسی که بداند گرافیک چیست، نام این نرم افزار را هم حداقل یکبار شنیده است.

ابزارهای مدیریتی پروژه

12. Proofhub

از کاربردی ترین های مدیریت پروژه است که امکان نوشتن حاشیه و نشانه گذاری های مختلف را فراهم کرده است. proofhub آپشن هایی نظیر تابلو گفتگو، جدول زمان بندی و آپدیت پروژه را دارد.

13. dropbox

ابزار دراپ باکس در زمینه مدیریت کردن پروژه های گرافیکی امکانات خوبی در اختیار قرار می‌دهد. مانند: نمودار گانت، اختصاص منابع به وظایف خاص، مشاهده جدول زمانی پروژه، ایجاد وابستگی های مختلف بین مراحل کار، تحلیل مسیر های بحرانی و تابلوهای kanban که امکان جابه جا کردن مراحل را به صورت تجسمی فراهم کرده است تا مدیریت کردن اولویت مراحل را آسان تر کند.

ابزارهای انتخاب رنگ

14. Pantone

pantone ابزار گرافیکی قدرتمندی است که برای ساده کردن انتخاب و کار با رنگ ها استفاده می‌شود. پنتون دارای کتابخانه بزرگ نمونه های رنگی و سیستم انطباق دقیق رنگ است و با این امکانات، پیدا کردن رنگ مناسب برای گرافیست ها بسیار راحت می‌شود. این ابزار، امکان بررسی سایه ها (shades)، تونالیتی ها (tones) و گرادینت ها (gradients) را برای طراحان گرافیک، فراهم می‌کند.

15. huesnap

16. adobe color cc

وب‌سایت‌ها (sessionLab)

انتخاب ابزار گرافیکی مناسب، کیفیت دیزاین را بسیار بالا خواهد برد. اگر وقت کافی برای انجام کار های گرافیکی را ندارید، شرکت سلام گرافیک آماده است تا سفارش طراحی لوگو یا دیگر موارد را به خوبی اجرا کند.

برای طراحی و ثبت ایده با دوربین عکاسی، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

ویژگی‌های دوربین عکاسی شما مانند کنترل نور یا همان دیافراگم، سرعت شاتر بالا در هنگام عکسبرداری و مقدار حساسیتی که دوربین به نور دارد (iso) در کیفیت تصویربرداری بسیار موثر است و باید دقت لازم اعمال شود.

استفاده از کدام نرم افزار طراحی گرافیک مناسب تر و بهتر است؟

طراح بنا بر نیاز خود از هر یک از نرم افزارهای نام برده شده در مقاله استفاده می‌کند؛ اما پرکاربردترین نرم افزارها، فتوشاپ و کورل دراو هستند که به شما در رسیدن به نتایج مطلوب کمک می‌کنند.

4.1/5 - (9 امتیاز)
سمیرا خادم
سمیرا خادم
سمیرا خادم هستم طراح گرافیک و کارشناس طراحی گرافیک از دانشگاه بجنورد، مدت 2 سال است که فعالیت خودم را توی استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک شروع کرده‌ام. در حال حاضر به عنوان تصویر سازی و طراحی تصویرسازی بسته بندی در شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک مشغول به فعالیت هستم.
مقالات مرتبط بخوانید!

8 پاسخ

  1. روز شما بخیر
    ایا ابزار های طراحی مثل تبلت های قلم دار مناسب برای شروع در حوضه گرافیک هست ؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      برای شروع یادگیری طراحی گرافیک بهتره اول پایه خودتون رو قوی کنین و بعد به سراغ ابزارهای طراحی برین. بهترین روش برای شروع به کار، یادگیری طراحی به صورت دستیه که بر اساس حوزه‌ی گرافیکی که میخواین توش فعالیت کنین میتونه متفاوت باشه. بعد از اون کار طراحی با ابزارهایی مثل قلم نوری و… رو میتونین شروع کنین

  2. با عرض ادب خدمت شما
    کم هزینه ترین روش شروع حوضه گرافیک از کجاست و چه ابزاری هایی است؟ متشکر

    1. سلام دوست عزیز
      برای شروع طراحی گرافیک بهتره اول از طراحی دستی مبتدی و حرفه‌ای شروع به کار کنید و بعد برید سراغ کار با نرم افزارهای گرافیکی روی سیستم. بهترین ابزارهای طراحی هم نرم افزار فتوشاپ، ایلاستریتور و کورل دراو هستند.

  3. سلام
    من حدودا دو سه سال بصورت مبتدی فتوشاپ یادگرفتم حالا یا با فیلمای یوتیوب یا کنجکاوی شخصی یا مطالب سطح وب و… کاملا خودآموز بوده و سعی کردم مابین این اوضاع یکمم روی تئوری ها کار کنم و اطلاعاتمو بالاتر ببرم ، و صرفا یادگیری بوده اکثرا هم نرم افزار.فتوشاپ ، و ایلستریتور چون سیستم قوی نداشتم نمیتونستم کامل استفاده کنم و یادگیریش عصبی کننده بود . صرفا دوستدارم روی کار های تبلیغاتی نه تصویر سازی دیجیتال یا طراحی و نقاشی دیجیتال کار کنم ، بنظرتون ابزارایی مث قلم نوری یا ایپد ها اونقدر به درد مصارف تبلیغاتی (برندینگ ، لوگو و…) میخوره یا خرج اضافه س ، یا اینکه pc بهترین گذینه س؟

    1. سلام، بینید ابزارها قرار است کار رو راحت تر کنن، مثلا شما بدون قلم نوری می‌تونید تصویر سازی کنید ولی کمی با مشقت و تلاش بیشتر، پس برای شروع نیازی به ابزارهای خاصی ندارید، صرفا یک قلم و یک کاغذ می‌تونه شروع کننده کار شما باشه.

  4. سلام و ادب
    بنده کلاس گرافیک رفتم ولی بدلیل فقدان سیستم شخصی نتوانستم بصورت قابل توجهی در این زمینه رشد کنم آیا میتوانید در این زمینه بنده رو راهنمایی کنید>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله