اتود زدن در طراحی گرافیک

آیا می‌دانید اتود زدن در طراحی گرافیک (Sketch in graphic design) یعنی چه و چه کاربردهایی دارد؟ اتود در طراحی گرافیک یا همان طراحی دستی کار گرافیکی که به آن اسکیس دستی نیز گفته می‌شود، یکی از شیوه‌های رایج برای طراحی کارهای گرافیکی است. در این شیوه طراحی، کارشناس طراح گرافیک، بدون صرف وقت زیادی طرح نهایی یا همان ایده طراحی گرافیکی را پیاده سازی می‌کند.

معمولا طراحان گرافیک، 3 اتود دستی برای هر کار طراحی انجام می‌دهند و کارفرما از این میان یک طرح را انتخاب می‌کند. اتود زدن در طراحی گرافیک یکی از مواردی است که تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1402 را مشخص می‌کند.

هدف از طراحی گرافیک، تاثیرگذاری روی مخاطبین هدف بر اساس اهداف سازمان یا تیم مورد نظر است و در این زمینه طراحی اتود دستی در زمان طراحی کار گرافیکی یکی از روش‌هایی است که باعث می‌شود بدون هزینه و در مدت زمان کوتاهی بتوانید، طرح نهایی را به دید مخاطب نهایی برسانید.

معنی اتود در طراحی گرافیک

معنی اتود در طراحی گرافیک آن است که یک طراح گرافیک قبل از شروع طراحی اصلی، طرح نهایی را روی کاغذ ایجاد و پیاده سازی کند تا به کارفرما بتواند بگوید که این طرح از چه قسمت‌هایی و چه بخش‌هایی تشکیل شده است و طرح نهایی چه است. مفهوم اتود دستی در طراحی گرافیک تجاری و طراحی گرافیک محیطی به وضوح مشخص می‌شود.

 کاربرد اتود دستی در گرافیک

در دروس رشته طراحی گرافیک از کاربردهای اتود دستی مفصل صحبت شده است. دلایل و موارد مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود یک طراح گرافیک، از اتود دستی برای بیان طرح نهایی استفاده کند، دلیل این موضوع را هم می‌توان کاهش هزینه نهایی زمانی در طرح می‌توان بیان کرد.

از دیگر کاربردهای اتود زدن در طراحی گرافیک می‌توان به این موضوع اشاره کرد که روند طراحی و مشکل یابی طرح با سرعت فوق العاده بالایی انجام می‌شود. اتود زدن می‌تواند در میزان حقوق طراح گرافیک تاثرگذار باشد.

 اتود در طراحی گرافیک همین چند کاربرد را با خود به همراه دارد که اصلی‌ترین دلیل اتود زدن در کارهای گرافیکی را می‌توان همان افزایش سرعت کار در نظر گرفت. از آنجایی‌که انواع مختلف طراحی گرافیک وجود دارد، برای آن‌که طراحی‌های ما تمیز و مرتب و به هدف نهایی بسیار نزدیک باشند، بهتر است از روش اسکیس یا اتود زدن استفاده کرد.

فرض کنید یک طراح لوگو قصد دارد روند ساخت آرم شما را پیگیری کند، اگر از روش اتود زدن در طراحی گرافیک استفاده نکند بی شک کار طراحی لوگو شما با مشکل رو به رو خواهد شد و نخواهید توانست با سرعت مناسب لوگوی خود را در اختیار داشته باشید.

سفارش لوگو به سلام گرافیک، همراه با قابلیت ویرایش و اتود های مناسب ارائه می‌شود.

 اتود گرافیکی به چه معناست

اتود زدن در گرافیک به معنای طراحی اولیه یا همان طراحی سریع و بدون جزییات است که یک طراح با استفاده از دانش خود و اطلاعاتی که کارفرما به آن داده است، اقدام به پیاده سازی آن می‌کند. یکی از انواع خدمات دیزاین گرافیکی که شرکت‌ها و کارشناسان گرافیک مختلف ارائه می‌دهند، اتود زدن به صورت دستی و با سیستم است.

کسانی که با مفهوم اتود زدن به‌درستی آشنا نیستند، با یک مشاور طراحی گرافیک خوب تماس می‌گیرند و بعد از دریافت اطلاعات کافی و در صورت نیاز، طرح خود را سفارش می‌دهند. اتود یا اسکیس یکی از راه‌های کسب درامد از طراحی گرافیک است.

چرا اتود زدن در طراحی گرافیک اهمیت دارد؟

در تعریف گرافیک آمده است که طراح با استفاده از اشکال گرافیکی، سعی در به تصویر کشیدن معنا و مفهوم موضوعات مختلف دارد. اگر پیش از شروع هر طراحی، مرحله اتود زدن در نظر گرفته شود، می‌توان نمونه‌کارهای طراحی گرافیک فوق العاده‌ای را به ثبت رساند.

دلیل اهمیت بسیار بالای اتود زدن در طراحی گرافیک به این خاطر است که گرافیست با داشتن یک طرح کامل و حرفه‌ای می‌تواند به بهترین شکل دیزاین تصاویر مختلف را انجام دهد. معمولا کارفرما در هنگام بستن قرارداد طراحی گرافیک خواسته‌های خود را مطرح می‌کند و در صورت نیاز، یک اتود دستی اولیه هم از طراح درخواست می‌کند. اگر طراح یک سیستم خوب برای طراحی گرافیک تهیه کند، می‌تواند طرح‌های بهتری برای جلب رضایت کارفرما ایجاد کند.

میزان اهمیت اتود زدن در کارهای گرافیکی آنقدر بالاست که بعضی از تیم‌ها در شرایط استخدام کارشناس گرافیست مهارت اتود زدن را مطرح می‌کنند. در دنیای امروز که اکثر یا می‌توان گفت همه کارهای تبلیغاتی به گرافیک وابسته است و طراحی گرافیکی تبلیغات بسیار کار حساسی است، آشنایی دیزاینرها با بخش‌های مختلف گرافیک مانند اتود زدن، ریدیزاین طراحی و… بسیار موثر خواهد بود.

انواع اتود دستی در طراحی

بهترین ابزارهای اتود طراحی گرافیک

در علم طراحی و دیزاین گرافیک ابزارهای مختلفی وجود دارد. هر یک از ابزارهای طراحی گرافیک کار خاصی را انجام می‌دهند.

مراحل اتود زدن در طراحی گرافیک

تفاوت بین اتود و اسکچ

اگر تا به اینجای مقاله هنوز نمی‌دانید معنی گرافیک چیست کافی است همین حالا کلیک کنید!

آیا بدون اتود زدن می‌توان کار طراحی را انجام داد؟

هر طراحی گرافیک مراحل خاص خودش را دارد. اولین قدم برای شروع یک طراحی اتود زدن به صورت دستی است؛ اما به طور کلی اگر یک طراح حرفه‌ای باشد می‌تواند بدون اتود زدن طراحی کند ولی معمولا استفاده از اتود بهتر است.

اتود زدن در طراحی گرافیک چه کاربردی دارد؟

اتود زدن به شما کمک می کند تا قبل از پیاده سازی طرح اصلی، نمونه ای از کار خود داشته باشید.

4.5/5 - (6 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

4 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید به مجموعه خوبتون
    در پروژه های خودتون این عمل اتود زدن انجام میشه تا طرح رو قبل از نهایی شدن ببینیم ؟
    برای جلوگیری از اینکه اگر طرح مورد پسند نباشه

    1. سلام حامد عزیز روت بخیر بله ما ابتدا پیش طرح رو انجام میدیم و به صورت پرزنتی اماده میشه به همراه توضیحات و در صورت رد شدن میتونیم بریم سراغ اتود بعدی

  2. اتود زدن فقط دستی انجام میشه ؟ یعنی با ابزار هایی مثل فتوشاپ یا این قبیل نرم افزار ها نمیشه یک پیش
    نمایش درست کرد برای قبل از اینکه طرح نهایی بشه ؟

    1. سلام روزتون بخیر خسته نباشید بله میشه انجام داد هر طراحی به یه روشی کار میکنه مهم نتیجه و خروجی کار هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله