سیستم مناسب طراحی گرافیک

سیستم مناسب طراحی گرافیک باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ اگر قصد دارید به تازگی کامپیوتر یا لپ تاپی برای طراحی گرافیک تهیه کنید و نمی‌دانید برای کار گرافیکی باید از چه قطعات و تجهیزاتی استفاده کنید، در این مقاله قصد داریم لپ تاپ و سیستم‌های کامپیوتری را معرفی کنیم که برای گرافیک کاران می‌تواند به عنوان بهترین سیستم طراحی گرافیک شناخته شود.

سیستم مناسب طراحی گرافیک می‌خواهید؟ منظور از سیستم طراحی گرافیک، کامپیوتر، لپ تاپ یا همان سیستمی است که با استفاده از آن بتوان بدون مشکل کارهای گرافیکی (بدون لگ و هنگ) انجام دهیم. سیستم مناسب طراحی گرافیک (Suitable system for graphic design)، به یکی از دغدغه‌های افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و در رشته طراحی گرافیک تحصیل می‌کنند، تبدیل شده است. سی‌پی‌یو (CPU)، رم (RAM)، کارت گرافیک (GPU) و هارد دیسک (Hard Disk) مهم‌ترین قطعاتی هستند که باید هنگام تهیه کامپیوتر مد‌نظر قرار داد.

قیمت زیاد قطعات کامپیوتری باعث شده تا افراد این تصور را داشته باشند که به‌منظور خرید سیستم مناسب برای کارهای گرافیکی، ناچارند هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند؛ لذا پیش از هر‌گونه اقدامی، مطالعه راهنمای خرید یک سیستم کامپیوتری برای امور گرافیکی، بسیار مفید و کمک‌کننده است.

استودیو گرافیک سلام گرافیک در این راستا مقاله ای گردآوری کرده است که از اهمیت انتخاب سیستم مناسب طراحی گرافیک مطلع شوید.

سیستم مناسب طراحی گرافیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای داشتن یک سیستم خوب می‌توانید از طریق دریافت یک مشاوره طراحی گرافیک معتبر به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید؛ اما عموما سیستم‌هایی که بتوان به وسیله آن کار گرافیکی انجام داد، باید از کارت گرافیک حرفه‌ای برخوردار باشد. موارد و شرایط مختلفی را برای انتخاب یک سیستم مناسب طراحی گرافیک باید در نظر داشت.

به عنوان مثال اگر کار شما طراحی بیلبورد باشد، یک نوع سیستم گرافیکی نیاز خواهید داشت یا اگر کار شما طراحی کاراکتر باشد به یک نوع دیگر از سیستم با کارت‌های گرافیک حرفه‌ای‌تر نیاز خواهید داشت. حتی اگر کار شما اتود گرافیکی باشد، این سیستم متفاوت خواهد بود.

  • ظاهر سیستم گرافیک
  • قطعات داخلی کامپیوتر مناسب برای گرافیک کار
  • سیستم تهیه مناسب سیستم
  • نوع کاربردی که نیاز دارید
  • بودجه نهایی شما
  • میزان گسترش تخصص شما در حوزه گرافیک
  • و…

یک سیستم خوب برای طراحی گرافیک چه قطعاتی لازم دارد؟

کسانی که قصد ورود به دنیای طراحی گرافیک را دارند نیازمند راهنمای خرید سیستم برای کارهای گرافیکی هستند. برای رعایت تمام اصول طراحی گرافیک تجاری و طراحی گرافیک محیطی، بهترین کار تحقیق و بررسی برای خرید یک سیستم مناسب است. شایان ذکر است که بهترین سیستم برای کارهای گرافیکی حرفه ای، لزوما در دسته گرانترین سیستم‌ها قرار نمی‌گیرند. بلکه با سیستم‌هایی که قیمت کمتری دارند نیز می‌توان به‌راحتی طرح‌های گرافیکی با ارزشی را خلق کرد. تنها لازم است سیستمی را خریداری کنید که قطعاتش به درستی در آن تعبیه شده باشند. برای طراحی خلاقانه کاتالوگ هم می توانید از سیستمی با این مشخصات استفاده کنید.

  • پردازنده مرکزی (CPU)

گام اول در خرید سیستم مناسب طراحی گرافیک انتخاب یک پردازنده مناسب است. شرکت‌های Intel و AMD شناخته‌شده‌ترین برند‌های بازار در حوزه تولید پردازنده هستند. با وجود اهمیت بالای این قطعه نیازی به صرف هزینه زیادی نیست. برای مثال برنامه‌هایی مانند فتوشاپ نیاز به پردازنده چند‌هسته‌ای ندارند و انتخاب یک CPU قدرتمند تأثیر زیادی در عملکرد این برنامه ندارد.

پردازنده مناسب سیستم گرافیکی

  • مادربورد (mainbord)

مادربرد یا همان مین اصلی سیستم، یکی از اصلی‌ترین قطعاتی است که باید در زمان بستن سیستم حرفه‌ای گرافیک به آن توجه داشته باشید چراکه هر گونه توسعه یا افزایش رم و… تنها زمانی امکان پذیر است که مادربرد سیستم گرافیک به صورت حرفه‌ای و مناسب انتخاب شود.

مادربرد مناسب سیستم های گرافیکی

  • فضای ذخیره‌سازی (Hard Disk)

یک سیستم مناسب طراحی گرافیک باید از فضای مناسبی برای ذخیره سازی‌ داده برخوردار باشد. در هنگام خرید هارد مناسب برای گرافیک کار حتما توجه داشته باشید که سرعت انتقال داده بالا باشد. اگر به دنبال بهترین سیستم برای طراحی هستید، هنگام خرید کامپیوتر از هارد دیسک غافل نشوید.

چرا که هارد دیسک‌ها در سرعت اجرای برنامه‌های گرافیکی نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ بنابراین استفاده از هارد دیسک‌های SSD به‌جای هارد دیسک‌های HDD می‌تواند به‌مراتب عملکرد سیستم و نرم افزار‌های گرافیکی را بهبود ببخشد. فضای ذخیره سازی در سیستم برای گرافیک حرفه‌ای به مراتب از پردازنده در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.

هارد دیسک سیستم های گرافیکی

  • اس اس دی (SSD)

هارد اس اس دی یکی از اصلی‌ترین قطعاتی است که در خوب بودن سیستم گرافیکی شما تاثیر مستقیمی دارد. هرچه برند و میزان فضای در اختیار شما در اس اس دی بیشتر باشد حتما سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

اس اس دی برای سیستم گرافیک

  • رم (RAM)

رم یکی دیگر از اجزای مهم در سیستم حرفه‌ای برای کارهای گرافیکی است که باید به آن توجه شود. ظرفیت و نوع تکنولوژی به‌کار رفته در آن دلیل اهمیت بالای آن است. این نکته را در هنگام خرید به خاطر بسپارید که حداقل رم مورد نیاز برای کار‌های گرافیکی ۸ گیگابایت است که در صورت نیاز می‌توانید آن را به مقادیر بالاتر ارتقا دهید.

رم سیستم طراحی گرافیک

  • کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک یکی دیگر از قطعاتی است که هنگام انتخاب سیستم مناسب طراحی گرافیک باید به آن توجه کرد، زیرا تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد پردازش‌های گرافیکی دارد. هرکدام از برنامه‌های گرافیکی نیاز متفاوتی به کارت گرافیک دارند، لذا با‌توجه به نیاز و نوع برنامه‌هایی که از آن استفاده می‌‌کنید، سیستم خود را از نظر کارت گرافیک بررسی و سپس آن را انتخاب کنید.

مناسب ترین کارت گرافیک سیستم های گرافیکی

  • مانیتور (monitor)

مانیتوری مناسب طراحی گرافیک است که رنگ تصاویر را کاملاً درخشان و پررنگ نمایش دهد. به بیان ساده‌تر مانیتور باید طرح‌های گرافیکی را به بهترین نوع ممکن نمایش دهد.

مانتیور ویژه سیستم گرافیک

  • فن خنک کننده

فن خنک کننده برای یک سیستم حرفه‌ای که گرافیک کار به آن نیاز دارد از مهم‌ترین موارد است. فن‌ها در دو نوع فن گازی و فن‌های خنک کننده بر پایه آب است. اگر قرار است کار گرافیک مانند بسته بندی برای زعفران انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از فن‌های گازی استفاده کنید.

فن خنک کننده سیستم گرافیکی

  • پاور سیستم

پاور سیستم وظیفه برق رسانی به قسمت‌ها و قطعات سیستم را بر عهده دارد. پس اگر قرار است که یک سیستم حرفه‌ای برای کارهای گرافیکی خود داشته باشید حتما یک پاور مناسب انتخاب کنید. بهترین پاورها عموما پاورها با میزان ولتاژ بالا و پاورهای گرین است.

بهترین منبع تغذیه سیستم گرافیکی

  • موس و کیبورد

موس و کیبورد را از برندهای شناخته شده خریداری کنید. موس باید دی پی ای بالایی داشته باشد تا بتواند پیکسل به پیکسل را کنترل کنید. استفاده از کیبوردهای لپتاپی یا کیبوردهای مکانیکی می‌تواند گزینه خوبی باشد اگر شما یک طراح کاتالوگ هستید.

صفحه کلید سیستم مناسب طراحی گرافیک

  • قاب کیس (Case)

گاهی یک پروژه طراحی ساده ممکن است ساعت‌ها طول بکشد، همین مسئله سبب داغ شدن قطعات سیستم می‌گردد. به همین دلیل کیس مناسب سیستم طراحی، باید دارای شیارهایی در قسمت جلو، کناره‌های بالا و پشت باشد، تا جریان هوا در داخل آن رد و بدل شده و از داغ شدن بیش از حد قطعات پیشگیری شود.

قاب کیس سیستم‌های طراحی گرافیک

برای انجام کار‌های گرافیکی لپ‌تاپ بهتر است یا کامپیوتر (PC

نوع سیستم، سیستم عامل و… از‌جمله سوالاتی هستند که هنگام خرید سیستم مناسب طراحی گرافیک در ذهن خریدار مطرح می‌شود. باید به اطلاعتان برسانیم که به دلیل وجود نرم‌افزار‌های قدرتمند شرکت ادوبی (Adobe)، ویندوز بهترین سیستم عامل برای کارهای گرافیکی شناخته شده است. اما سؤال اصلی بسیاری از افراد برای انجام کارهای گرافیکی حرفه‌ای انتخاب بین لپ‌تاپ یا PC است. زمانی که به دنبال آگهی استخدام طراح گرافیست باشید، اینکه برای کار در شرکت موردنظر با چه سیستمی باید کار کنید بسیار اهمیت دارد.

درست است که PCها نسبت به انواع لپ‌تاپ‌، کارایی و دوام بیشتری دارند، اما عوامل دیگری نظیر قابل‌حمل بودن و قیمت مناسب‌تر لپ‌تاپ‌ها باعث شده تا افراد خرید آن را به کامپیوتر ترجیح دهند. پس بدیهی است که اشخاص به دنبال خرید لپ تاپ مناسب برای گرافیک هستند تا بتوانند نیاز‌های خود را برطرف سازند.

شاید به نظر برسد که استفاده از کامپیوتر برای طراحی گرافیک بهتر از خرید لپ تاپ مناسب برای گرافیک است. اما در نظر داشته باشید که طراحی با لپ تاپ گرافیک کارها، هیچ تغییری در کیفیت امور گرافیکی به وجود نخواهد آورد و همان نتیجه دلخواه را به همراه خواهد داشت. یکی از مواردی که در تعرفه طراحی گرافیک تاثیر دارد، خرید سیستم مناسب طراحی گرافیک است.

معرفی بهترین سیستم ها برای کارهای گرافیکی با قیمت مناسب

با پرداخت هزینه‌های نه‌چندان زیاد نیز می‌توان یک کامپیوتر که خصوصیات سیستم مناسب طراحی گرافیک را دارد و می‌توان به راحتی با آن کار ریدیزاین طراحی گرافیک رایانه‌ای را انجام داد، تهیه کرد. تنها لازم است تا در هنگام خرید سیستم مناسب طراحی گرافیک متناسب با نیاز خود اقدام به خرید و پرداخت هزینه کنید. در ادامه به معرفی بهترین لپ‌تاپ برای کارهای گرافیکی در سه بازه قیمتی متناسب پرداخته شده است.

بهترین لپ‌تاپ تا حدود ۱۰ میلیون تومان برای طراحی گرافیک

بهترین لپ‌تاپ تا قیمت ۱۰ تومان برای گرافیک بیشتر برای افرادی که قصد طراحی‌های گرافیکی ساده و معمولی را دارند کاربرد دارد. مشخصات بهترین سیستم برای طراحی لوگو شرکت در فتوشاپ در بازه قیمتی حدود ده میلیون تومان به شرح زیر است:

  • پردازنده Core i3 چهار هسته‌ای
  • رم ۸ گیگابایتی
  • کارت گرافیک آن بورد (OnBoard) یا ۱ گیگابایت
  • حافظه SSD با ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت

بهترین لپ‌تاپ تا حدود ۱۵ میلیون تومان برای طراحی گرافیک

اگر قصد خرید سیستم موردنیاز برای موشن‌گرافیک و سایر کار‌های متوسط گرافیکی مانند این‌دیزاین (InDesign)، ایلاستریتور (Illustrator) و 3DMAX را دارید، بهتر است هزینه بیشتری در این راستا پرداخت کنید. علاوه برآن این نوع لپتاپ می تواند برای طراحی حرفه ای هویت بصری کارساز باشد. بهترین لپ‌تاپ تا قیمت ۱۵ تومان برای گرافیست‌ها دارای خصوصیات زیر است:

  • پردازنده Core i5 چهار هسته‌ای
  • رم 16 گیگابایتی
  • کارت گرافیک ۲ یا ۴ گیگابایت
  • حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت

بهترین لپ‌تاپ تا حدود ۲۰ میلیون تومان برای طراحی گرافیک

اگر قصد دارید از سیستم برای طراحی تصویرسازی، کار‌های سه‌بعدی، انیمیشن سازی و نرم‌افزار‌هایی مانند زیبراش (ZBrush) استفاده کنید باید سیستمی که خریداری می‌کنید از قدرت بالایی برخوردار باشد. از آنجایی‌که طراحی تبلیغات گرافیکی بسیار مهم است، باید مشخصات لپتاپی که انتخاب می‌کنید خوب و مناسب باشد. بهترین لپ‌تاپ تا قیمت ۲۰ تومان برای گرافیک کارها به‌صورت حرفه‌ای از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • پردازنده Core i7 چهار هسته‌ای
  • رم ۳۲ گیگابایتی
  • کارت گرافیک ۴ گیگابایت
  • حافظه SSD با ظرفیت ۱ گیگابایت

راهنمای خرید بهترین سیستم برای کارهای گرافیکی

خرید سیستم برای گرافیک نیازمند رعایت برخی نکات است که تنها در بین افراد متخصص مرسوم است. بدین منظور لازم است تا برای تهیه یک سیستم مناسب و حرفه‌ای از افرادی که تجربه کافی در این زمینه را دارند، مشورت بگیرید. با این کار می‌توانید به بیشترین درامد طراحی گرافیک دست پیدا کنید.

زیرا گنجاندن برخی نکات در راهنمای خرید سیستم برای کارهای گرافیکی می‌تواند به یک انتخاب بهتر کمک کند. پس توصیه می‌شود تا در هنگام تهیه سیستم مناسب طراحی گرافیک موارد زیر را نیز به‌خاطر بسپارید.

  1. کارایی

بدون شک میزان استفاده از سیستم یکی از ملاک‌های مهم در هنگام خرید است. کسی که می‌داند هدف از گرافیک چیست، می‌تواند ملک‌های خود را برای داشتن یک سیستم مناسب برای خود تعیین کند. سیستم مورد نیاز را باید متناسب با سطح انجام امور گرافیکی انتخاب کنید. پس اینکه در کدام حوزه طراحی مانند تصویرسازی، موشن‌گرافی، طراحی جعبه، طراحی ساده مانند طراح اجزای ست اداری و… فعالیت دارید، در نتیجه خرید اثرگذار است.

  1. بودجه

قطعاً هر چه سیستم از نظر سخت افزاری قوی‌تر باشد، توانایی و دوام بیشتری خواهد داشت. از آنجایی که با افزایش قدرت قطعات سیستم‌های کامپیوتری، قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، بیشتر افراد برای انتخاب سیستم مناسب برای کارهای گرافیکی با محدودیت بودجه مواجه هستند. از طرفی هرچه برای سیستم مناسب طراحی گرافیک هزینه بیشتری کنید، می‌توانید در آینده، روش‌های کسب درامد از طراحی گرافیک را در حوزه کاری خود گسترش دهید. پس سعی کنید بودجه خود را بین تمام قطعات تقسیم کنید و سیستمی مناسب با فعالیت خود تهیه کنید.

  1. تمرکز روی قطعات اصلی

بهتر است هنگام خرید، مشخصات سیستم مناسب طراحی گرافیک را مطابق سلیقه خود انتخاب و بر اساس نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر یک طراح گرافیک متخصص از برنامه‌های استفاده می‌نماید که برای اجرا به پردازنده چند هسته‌ای نیاز دارند؛ سیستم انتخابی وی باید CPU قدرتمندی داشته باشد.

  1. باتل‌نک (Bottleneck)

مسئله دیگری که هنگام خرید باید به آن توجه کرد، تناسب بین قطعات از نظر سرعت و پتانسیل است. باتل‌نک یا گلو‌گاه به معنای عدم تناسب میان قطعات یک سیستم گفته می‌شود. استفاده از یک قطعه قدرتمند در کنار قطعات ضعیف باعث می‌شود تا نتوانید از حداکثر قدرت آن استفاده کنید.

تفاوتی بین سیستم طراح مبتدی گرافیک با طراح حرفه‌ای وجود دارد؟

طراحان حرفه‌ای برای انجام کارهای حرفه‌ای تر و ارائه بهترین خدمات گرافیکی نیاز به سیستم‌های پر سرعت و قوی دارند. در مقابل طراحان مبتدی از یک سیستم معمولی هم برای انجام پروژه‌های گرافیکی می‌توانند استفاده کنند؛ اما همان فرد مبتدی هم برای اینکه بتواند نمونه‌کارهای طراحی گرافیک باکیفیت‌تری را در رزومه خود ثبت کند و انواع مختلف طراحی گرافیک را برای درخواست‌های مختلف کارفرماها انجام دهد، می‌تواند پله پله به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل شود.

یک سیستم برای گرافیست‌ها باید از چه نرم افزارهایی پشتیبانی کند؟

بودجه مود نیاز برای خرید یک سیستم فوق حرفه‌ای برای کار گرافیک

کدام سیستم عامل مناسب برای یک کامپیوتر گرافیست است؟

آنچه در مقاله سیستم مناسب طراحی گرافیک گفتیم!

تمام افرادی که در حوزه گرافیک، بسته بندی یا طراحی برچسب فعالیت دارند، به دنبال خرید بهترین کامپیوتر برای طراحی گرافیک هستند تا بتوانند نیاز خود را در این زمینه برطرف کنند. گاهی بی‌دلیل عدم آشنایی این افراد با قطعات کامپیوتری، ممکن است سیستمی با قیمت بالا تهیه نمایند که کارایی معقولی برای آن‌ها نداشته باشد.

به همین منظور در این مطلب چندین پیشنهاد سیستم برای کارهای گرافیکی بر اساس نیاز افراد پیشنهاد شده است. تا کسانی که به تازگی قصد ورود به دنیای تصویر‌سازی را دارند بتوانند با پرداخت هزینه‌ای معقول، سیستمی مناسب با کارایی مورد نظر خود تهیه کنند. استفاده از اصلی‌ترین ابزارهای طراحی گرافیک در کنار تهیه یک سیستم مناسب طراحی گرافیک، بهترین نتیجه را به گرافیست می‌دهد.

همچنین قیمت سیستم مناسب طراحی گرافیک، به قدرت و پتانسیل و قطعات داخلی آن وابستگی دارند و قیمت مشخصی را برای آن نمی‌توان در نظر گرفت. طراحان گرافیک با در نظر گرفتن تمامی این مسائل، کار خود را شروع کرده و اقدام به گرفتن سفارش و بستن قرارداد طراحی گرافیک می‌کنند.

آیا امکان خرید سیستم برای گرافیک تا ۲۰ میلیون تومان وجود دارد؟

بر‌خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند خرید سیستم برای گرافیک نیاز به پرداخت هزینه بالایی دارد، باید گفت که با هزینه‌های کم نیز می‌توان سیستم مورد نیاز را تهیه کرد. تنها لازم است قطعات سیستمی که قصد خرید آن را دارید متناسب با سطح انجام امور گرافیکی شما باشد.

بهترین سیستم‌ها برای کارهای گرافیکی چه مشخصاتی دارند؟

بهترین لپ تاپ گرافیک کارها، سیستمی است که بتواند علاوه بر برطرف کردن نیاز‌های فرد گرافیست برای طراحی و تصویرسازی، قیمت مناسبی نیز داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از قطعات داخلی سیستم، قیمت و نوع کارایی آن، مطالعه یک راهنمای خرید سیستم برای کارهای گرافیکی دقیق می‌تواند در انتخاب شما بسیار مفید واقع شود.

3.7/5 - (23 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

6 پاسخ

  1. محمدی هستم تازه وارد حوزه طراحی گرافیک شدم استفاده از سیستم برای کارای گرافیک بهتره یا لپ تاپ؟

    1. سلام جناب محمدی عزیز. به جمع طراحان گرافیک خوش اومدید. قطعا استفاده از سیستم بهتر از لپتاپه. سخت افزارهایی مثل پردازنده و کارت گرافیک که بسیار برای طراحی گرافیک مهمه، در یک سیستم با هزینه‌ی کمتری نسبت به لپتاپ پیاده میشه و قدرت بیشتری داره

  2. سلام من خیلی در بحث سخت افزار اشنا نیستم و میخاستم بدونم برای ادیت ویدیو حداقل چقدر هزینه باید بکنم ؟ متشکر

    1. برای یک سیستم که بتونه کار گرافیک مد نظر شما رو هندل کنه، در حال حاضر باید 50 میلیتون تومن رو در نظر بگیرین برای کف داستان

    1. سلام، وابسته به نوع طرح می‌تونه متفاوت باشه، بی زحمت شمارتون رو بذارین تا تماس بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله