انواع طراحی گرافیک (Types of graphic design) از نظر نوع کار و رشته به وجود آمده است. در یک دسته بندی کلی میتوان گفت که نوعهای طراحی گرافیک شامل موارد زیر است:
- طراحی هویت بصری
- تصویر سازی
- طراحی کارت ویزیت
- طراحی پوستر
- طراحی ست اداری
- طراحی تراکت
- طراحی لیاوت اینستاگرام
- طراحی بیلبورد تبلیغاتی
- طراحی بسته بندی
- طراحی کاتالوگ
- طراحی گرافیک تبلیغات
حوزه طراحی گرافیک که خود زیر مجموعه گرافیک است و هرکدام درامد طراح گرافیست را تعیین میکند، به بخش و قسمت های مختلفی تقسیم بندی شده است که شرکتهای گرافیکی به صورت تخصصی اکثر این خدمات را ارائه می دهند. اگر میخواهید در مورد گرافیک بیشتر بدانید، پیشنهاد میکنیم مقاله گرافیک چیست را مطالعه کنید. البته این بدین معنی نیست که یک شرکت گرافیکی باید تمام حوزه های مورد نظر را پوشش دهد.
معرفی انواع طراحی گرافیک
با ۱۱ نوع از انواع طراحی گرافیک آشنا شوید
طراحی گرافیک، زبانی است که از طریق تصاویر، تایپوگرافی و رنگها با مخاطبان ارتباط برقرار میکند. این طراحی، یک حوزه گسترده و متنوع است که در زندگی روزمره ما نقش بسیار مهمی ایفا میکند. از طراحی هویت بصری برند ها گرفته تا طراحی پوسترهای تبلیغاتی، همه و همه به نوعی با طراحی گرافیک در ارتباط هستند. این حوزه گسترده و متنوع، شاخههای مختلفی دارد که هر کدام به نیازهای خاص مخاطبان پاسخ میدهند. درک انواع مختلف طراحی گرافیک و اهمیت هر یک از آنها، به ما کمک میکند تا ارتباط موثرتر و جذابتری با مخاطبان برقرار کنیم. در این مقاله، قصد داریم شما را با ۱۱ نوع از انواع طراحی گرافیک آشنا کنیم. هر کدام از این انواع، دنیایی از خلاقیت و نوآوری را در خود جای دادهاند.
طراحی هویت بصری
اولین و شاید مهمترین نوع طراحی گرافیک، طراحی هویت بصری است. هویت بصری، چهرهی یک برند یا سازمان است و شامل عناصر بصری مانند لوگو، پالت رنگی، تصویرسازی، راهنمای سبک و سایر المانهای بصری میشود. این عناصر باعث میشوند یک برند از سایر رقبا متمایز شود. در ضمن این نوع طراحی گرافیک در زمینههایی از جمله کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه، طراحی فاکتور و بسته بندی کاربرد دارد. به عبارتی میتوان گفت طراحان هویت بصری، با ایجاد یک سیستم بصری منسجم، به برندها کمک میکنند تا یک هویت قوی و یکپارچه در ذهن مخاطبان ایجاد کنند.
تصویر سازی
یکی دیگر از انواع طراحی گرافیک، تصویر سازی نام دارد. طراحی گرافیک تصویرسازی، به خلق تصاویر و نقاشیهای دستی یا دیجیتال برای اهداف مختلف مانند کتابهای کودکان و نوجوانان، مجلات، تبلیغات و بازیها میپردازد. این نوع طراحی، از طریق ایجاد تصاویر جذاب و خلاقانه، به انتقال مفاهیم و داستانها کمک میکند. طراحان تصویرسازی، باید به اصول طراحی شخصیت، رنگآمیزی و ترکیببندی مسلط باشند تا بتوانند تصاویر جذابی خلق کنند.
طراحی کارت ویزیت
کارت ویزیت، اولین و مهمترین ابزار معرفی کسب و کار شما به دیگران است. یک طراحی کارت ویزیت حرفهای، میتواند تاثیر زیادی بر ایجاد یک برداشت مثبت در ذهن مخاطب داشته باشد. استفاده از المانهای بصری جذاب مانند تصاویر، آیکونها و رنگهای مناسب میتوانند کارت ویزیت را جذابتر کنند.
طراحی پوستر
پوستر، یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند است که برای انتقال پیامهای کوتاه و تاثیرگذار در فضاهای عمومی استفاده میشود. طراحان پوستر، با استفاده از ترکیب متن و تصویر، پوسترهایی را خلق میکنند که پیام مورد نظر را به صورت واضح و جذاب به مخاطب منتقل کنند. اغلب طراحان پوستر عنوان پوستر را کوتاه، واضح و جذاب انتخاب میکنند تا مخاطب را به خواندن متن تشویق نمایند. همچنین تصویر اصلی پوستر باید با عنوان و پیام پوستر همخوانی داشته باشد و توجه مخاطب را به خود جلب کند. به علاوه استفاده از رنگهای متضاد و جذاب برای ایجاد کنتراست باعث میشود پوستر از دور قابل مشاهده باشد.
طراحی ست اداری
طراحی ست ادارای یکی دیگر از انواع طراحی گرافیک محسوب میشود. ست اداری، مجموعهای از عناصر گرافیکی است که هویت بصری یک سازمان را تشکیل میدهد. این عناصر شامل لوگو، کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه، پوشه و سایر اقلام اداری میشود. در واقع ست اداری، اولین تصویری است که مشتریان از یک شرکت دریافت میکنند. در کل یک طراحی حرفهای و جذاب، میتواند به سرعت اعتماد مشتری را جلب کرده و برند شما را در ذهن آنها ماندگار کند. همچنین با استفاده از یک ست اداری منسجم، تمام ارتباطات شما با مشتریان یک ظاهر حرفهای و یکپارچه خواهد
داشت.
طراحی تراکت
تراکت، یک ابزار تبلیغاتی چاپی پرکاربرد و کم هزینه است که برای اطلاعرسانی سریع و گسترده استفاده میشود. طراحی تراکت، باید جذاب، مختصر و گویا باشد تا بتواند توجه مخاطب را جلب کند. این نوع طراحی گرافیک بیشتر در معرفی محصولات و خدمات جدید، اطلاعرسانی درباره رویدادها، جشنوارهها و تخفیفات، تبلیغات فصلی و کوتاهمدت استفاده میشود. به علاوه شماره تلفن، آدرس وبسایت و آدرس فیزیکی باید به صورت واضح در تراکت درج شود.
طراحی لیاوت اینستاگرام
طراحی لی اوت اینستاگرام، به چیدمان و سازماندهی پستها در پروفایل اینستاگرام گفته میشود. یک لی اوت زیبا و منظم، باعث میشود پروفایل شما حرفهایتر و جذابتر به نظر برسد و فالورهای بیشتری جذب کند.
طراحی بیلبورد تبلیغاتی
طراحی بیلبورد تبلیغاتی نیز از انواع طراحی گرافیک به شمار میرود. بیلبورد تبلیغاتی، یکی از موثرترین ابزارهای تبلیغاتی برای رساندن پیام به مخاطبان گسترده است. طراحی یک بیلبورد جذاب و چشمنواز، میتواند توجه رانندگان و عابران پیاده را جلب کرده و برند شما را در ذهن آنها ماندگار کند. از آنجایی که بیلبورد از فاصله دور دیده میشود، اندازه فونت باید به اندازهای بزرگ باشد که به راحتی قابل خواندن باشد. استفاده از تصاویر باکیفیت و با رزولوشن بالا نیز باعث جذابیت بیشتر بیلبورد خواهد شد. همچنین استفاده از رنگهای متضاد، باعث خوانایی بهتر متن و جلب توجه بیشتر میشود.
طراحی بسته بندی
طراحی بستهبندی از دیگر انواع طراحی گرافیک تلقی میشود. این نوع طراحی فرآیند ایجاد طرحهای جذاب و کاربردی برای محصولات است. یک بستهبندی خوب، نه تنها محصول را محافظت میکند، بلکه به آن هویت میبخشد و باعث میشود تا در قفسههای فروشگاهها بیشتر دیده شود. طراحان بستهبندی، با استفاده از رنگها، اشکال و مواد مختلف، بستهبندیهایی را خلق میکنند که توجه مشتریان را جلب کند. این نوع طراحی، باید علاوه بر جذابیت بصری، اطلاعات مهمی مانند نام محصول، مواد تشکیلدهنده و نحوه استفاده را به صورت واضح به مخاطب منتقل کند. طراحان بستهبندی، باید به اصول طراحی سه بعدی مسلط باشند تا بتوانند بستهبندیهای کاربردی و جذاب طراحی کنند.
طراحی کاتالوگ
کاتالوگ، یک ابزار بازاریابی است که برای معرفی محصولات و خدمات یک شرکت استفاده میشود. طراحی کاتالوگ، شامل انتخاب تصاویر با کیفیت بالا، طراحی گرافیکی جذاب و چیدمان مناسب محتوا است. یک کاتالوگ خوب، باید بتواند اطلاعات لازم را به صورت جذاب و قابل فهم به مخاطب منتقل کند.
طراحی گرافیک تبلیغات
از دیگر انواع طراحی گرافیک، طراحی گرافیک تبلیغات نام دارد. طراحی گرافیک تبلیغات، شامل ایجاد طرحهای بصری برای تبلیغات در رسانههای مختلف است. این نوع طراحی از طریق ایجاد پوستر، بنر، مجلات، روزنامهها، بیلبوردها، آگهیهای تلویزیونی و آنلاین، پیامهای تبلیغاتی را به مخاطب منتقل میکند. هدف اصلی طراحی گرافیک تبلیغاتی، جلب توجه مخاطب و ترغیب او به انجام یک اقدام خاص (مانند خرید یک محصول یا استفاده از یک سرویس) است. در ضمن طراحان تبلیغاتی، باید در اصول روانشناسی رنگها، تایپوگرافی و ترکیب بندی مهارت داشته باشند تا بتوانند تبلیغات موثری طراحی کنند.
از سری انواع طراحی در گرافیک محیطی می توان به چند حوزه مختلف اشاره کرد. هرکدام از این حوزه های طراحی گرافیک، به صورت تخصصی در حوزه کاری کارشناس و طراح گرافیک قرار میگیرد. هر شرکت در هنگام استخدام طراح گرافیک به رشتهای که در آن میتواند بهخوبی فعالیت کند توجه میکند. در ادامه توضیح مختصری از هرکدام توسط کارشناس های طراحی گرافیک مجموعه سلام گرافیک ذکر شده است.
طراحی لوگو : طراحی لوگو یکی از زیرمجموعه های رایج طراحی گرافیک است که نیاز اصلی یک برند است. طراحی و ساخت لوگو توسط مجموعه سلام گرافیک انجام می شود. کارشناس های مجموعه سلام گرافیک سابقه طولانی در پیاده سازی لوگوهای حرفه ای دارند. اگر نیاز به مشاوره طراحی لوگو دارید، می توانید با کارشناس های سلام گرافیک در تماس باشید.
طراحی هویت بصری : خدمات طراحی هویت بصری یکی از حوزه هایی است که برای بیزینس ها مورد نیاز است و میتوان گفت یکی از راههای کسب درامد از طراحی گرافیک محسوب میشود. هویت بصری کمک می کند تا برند یک مجموعه شکیل تر ساخته شود. گرافیست با استفاده از اصلیترین ابزارهای طراحی گرافیک، دیزاین انواع هویت بصری را انجام میدهد.
طراحی تصویرسازی : طراحی تصویرسازی از سری انواع حوزه گرافیک است که امروزه برای کتاب های کودک و نوجوان بسیار باب شده است. جالب است بدانید که طراحی تصویر سازی شامل بخش های مختلف دیگری می شود. طراحی تصویرسازی بسته بندی، تصویرسازی کتاب کودک، تصویر سازی کتاب نوجوان، تصویر سازی مجله و … است.
کاربرد انواع طراحی گرافیک
کاربردهای مختلفی را میتوان برای کارهای گرافیکی در نظر گرفت، توجه داشته باشید که شما با نگاه کردن به نمونه کار طراحی گرافیک میتوانید از کاربرد و محلی که از این کار گرافیکی بتوانید استفاده کنید آگاه خواهید شد. برای اثربخشی بهتر کارایی انواع حوزههای گرافیک، طراحان میدانند که روش اسکیس یا اتود زدن در طراحی گرافیک و همچنین ریدیزاین طراحی گرافیکی میتواند راه مناسبی باشد.
کدام یک از حوزه های طراحی گرافیک برای شروع نیاز به یادگیری دارد؟
حوزه های طراحی لوگو، طراحی بسته بندی یا تصویرسازی می تواند برای شروع حوزه طراحی گرافیک خوب باشد.
شرکت سلام گرافیک در کدام یک از زیرمجموعه های طراحی گرافیک فعالیت می کند؟
سلام گرافیک در تمام حوزه های نام برده شده، کارشناس طراحی دارد.
سلام خسته نباشید
گرافیک های دیگه ندارید که به سن ۱۴ سال باشه؟
خیلی ممنون مطالب بسیار مفیدی برای اشنایی باطراحی گرافیک بود .
سلام دوست عزیز
خوشحالم که این مقاله براتون مفید بوده
سلام بر شما
طراحی لباس و ابزار های اداری یک مجموعه مثل یک هایپر مارکت هم انجام میدید ؟
سلام خانوم محمدی نیا این مورد شامل هویت بصری برند میشه و در حوزه طراحی گرافیک هست که ما پوشش میدیم این بخش رو هم
با عرض سلام خدمت شما طراحی بیلبورد که توی مقاله نوشته اید شامل طراحی بیلبورد های سطح شهر هم هست ؟
سلام وحد رضای عزیز بله دقیقا شامل تمام مواردی که در حوزه گرافیک محیطی میشه خواهد بود
درود
طراحی بنر سایت هم انجام میدید ؟
سلام روزتون بخیر طراحی بنر سایت هم جزیی از طراحی گرافیک محسوب میشه و مجموعه سلام گرافیک این خدمت رو هم ارایه میده
توی بخش موشن گرافیک طراحی تیز معرفی هم انجام میدید ؟
سلام علی عزیز بله انواع سبک های موشن گرافی انجام میدیم