تراکت چیست؟

تراکت چیست؟ تراکت چه کاربردی در کسب و کار ها دارد؟ تراکت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی برای معرفی محصول و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. تراکت ها به صورت برگه ای در موسسه های مختلف چاپ می شود.

آیا تراکت های تبلیغاتی را دیده اید؟ با مفهوم تراکت آشنا هستید؟آیا می دانید تراکت چیست (what-is-a-flyer) و چه کاربردی دارد؟ صاحبان کسب و کارهای امروزی برای معرفی محصولات و خدمات خود و فروش بیشتر، از راه‌های تبلیغاتی متعددی استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین روش‌های تبلیغات که در کنار بازخورد بالایی که دارد، کم هزینه و پرکاربرد نیز هست، استفاده از تراکت تبلیغاتی است.

تراکت‌های تبلیغاتی برگه‌ای هستند که بر روی آن یک محصول و یا خدمات یک موسسه چاپ می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. البته کاربرد تراکت‌های تبلیغاتی تنها به این مورد ختم نشده و در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو می‌توان گفت تراکت‌های تبلیغاتی تنها برای تبلیغ یک محصول و یا خدمات به کار نمی‌روند، بلکه از تراکت‌های تبلیغاتی برای معرفی تخفیفات فصلی فروشگاه‌ها، برای تبلیغ یک رویداد مانند کنسرت موسیقی، جشنواره، گردهمایی‌ها و … و برای ارائه دستورالعمل استفاده از یک کالای خاص نیز استفاده می‌شود.

به دلیل پرکاربرد بودن این محصولات هم کسب و کارهای بزرگ و هم کسب و کارهای کوچک از آن استفاده می‌کنند تا پیام تبلیغاتی خود را به دست مخاطبان خود برسانند. تراکت‌های تبلیغاتی باید به سادگی هر چه تمام‌تر پیام تبلیغاتی مذکور را به مخاطبان منتقل کنند، به همین دلیل در طراحی تراکت تبلیغاتی سادگی اهمیت بسیار بالایی دارد. گفتنی است تراکت‌ها می‌توانند با هر رنگی چاپ شوند ولی بهتر است در طراحی تراکت از صفحات تمام رنگی استفاده شود تا تراکت تبلیغاتی به خوبی بتواند توجه مردم را جلب کند

تراکت‌های تبلیغاتی می‌توانند در ابعاد مختلفی چاپ شوند به همین دلیل در صورتی که به دنبال چاپ تراکت تبلیغاتی برای کسب و کار خود هستید می‌توانید برای کم شدن هزینه‌ها ابعاد کوچکی از تراکت‌ها را سفارش دهید. گفتنی است در اکثر مواقع از یک طرف برگه‌های تراکت‌های تبلیغاتی برای چاپ استفاده می‌شود، به همین دلیل در صورتی که شما نیز می‌خواهید تراکت تبلیغاتی کسب و کار خود را یک طرفه چاپ کنید، به ابعاد مناسب برای آن توجه کافی داشته باشید تا فضای کافی برای چاپ محتوای مورد نظر خود داشته باشید.

اندازه‌های استاندارد تراکت‌های تبلیغاتی به شرح زیر هستند:

  • اندازه A4 با ابعاد 297 mm × 210 mm
  • اندازه A5 با ایعاد 148 mm × 210 mm
  • اندازه A6 با ابعاد 105 mm × 148 mm
  • اندازه A7 با ابعاد 74 mm × 105 mm
  • اندازه DL با ابعاد 99 mm × 210 mm
  • اندازه مربعی با ابعاد 140 mm × 140 mm، 148 mm × 148 mm و 210 mm × 210 mm

خوب است بدانید که در بین این ابعاد، ابعاد A7 کوچک‌ترین است. همچنین ابعاد A7 در بین ابعاد دیگر رایج‌ترین سایز مناسب برای تراکت بوده و اندازه آن را در اندازه کارت پستال‌ها می‌توان دید. از دیگر اندازه‌های رایج برای چاپ تراکت اندازه DL است که یک سوم اندازه A4 است.

برای داشتن یک تراکت تبلیغاتی با طراحی خوب نیاز به رعایت برخی اصول است تا تراکت به اندازه کافی چشمگیر و جلب توجه کننده باشد و بتواند پیام خود را به مخاطب منتقل کند. شرکت گرافیکی سلام گرافیک توجه کافی به این موارد داشته و از این رو سعی در ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین طراحی تراکت است تا مشتریان از نتیجه کار خود راضی باشند.

در ادامه با برخی از نکات کلیدی برای طراحی اصولی تراکت بیشتر آشنا خواهید شد:

  • استفاده از تیتر مناسب: تیتر مناسب در ساخت تراکت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. یک تیتر ضعیف و متوسط موفقیت تراکت را تا حد بالایی کاهش می‌دهد از این رو در انتخاب تیتر دقت کافی داشته باشید و زمان زیادی را برای انتخاب یک تیتر مناسب بگذارید.
  • برجسته نشان دادن مزیت‌های مرتبط به کسب و کار: در صورتی که کسب و کار شما دارای مزیت خاصی است به طوری که افراد با آن مزیت می‌توانند به محصولات و یا خدمات شما جلب شوند، باید آن مزیت مذکور را به صورت کاملا برجسته در تراکت‌های تبلیغاتی خود طراحی کنید. به طور مثال در صورتی که دارای فروشگاه کتابی هستید و به صورت همیشگی کتاب‌های فروشگاه خود را با یک تخفیف مشخص به فروش می‌رسانید بهتر است این تخفیف را به صورت کاملا برجسته در طراحی تراکت خود لحاظ کنید تا افراد با این مزیت فروشگاه شما به خوبی و به آسانی آشنا شوند و به خرید از فروشگاه شما جلب شوند.
  • شناسایی جامعه هدف: در هنگام طراحی تراکت تبلیغاتی باید جامعه هدف خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید طراحی مناسب با آن جامعه داشته باشید. شناسایی جامعه هدف نیازمند صرف وقت زیادی است ولی در نهایت منجر به موفقیت چشم‌گیر تراکت تبلیغاتی شما خواهد شد. در صورتی که بی توجه به جامعه هدف کسب و کار خود تراکتی را طراحی کنید، هزینه خرج شده برای طراحی و چاپ تراکت از بین می‌رود و به هدف خود که تبلیغات بوده نیز نخواهید رسید. به طور مثال یک آموزشگاه کنکور باید تراکت‌های تبلیغاتی خود را به صورتی طراحی کند که برای دانش‌آموزان جذاب باشد و آن‌ها را به سمت کلاس‌های خود جذب کند. همچنین در هنگام توزیع این تراکت‌ها نیز نیاز است که توزیع‌کننده به درب مدرسه‌های دبیرستانی مراجعه کرده و تراکت‌ها را در آن مکان پخش کند تا جامعه هدف هم در حین طراحی و هم در حین توزیع به خوبی مورد هدف تبلیغات قرار بگیرد.
  • استفاده از تصاویر مناسب: استفاده از تصاویر تاثیر به‌سزایی بر روی جلب توجه مشتری خواهد گذاشت و اثربخشی بسیاری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. از این رو در حین طراحی تراکت استفاده از تصاویر با کیفیت و مناسب با هدف مورد نظر تراکت را از دست ندهید.
  • استفاده از فونت خوانا: امروزه فونت‌های بسیاری به وجود آمده‌اند که حالتی خاص و فانتزی داشته و زیبایی خاصی به طراحی‌ها می‌بخشند. ولی توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از این فونت‌ها به راحتی خوانا نیستند و به همین دلیل برای طراحی بر روی تراکت‌های تبلیغاتی مناسب تلقی نمی‌شوند. خوب است بدانید که در رابطه با انتخاب فونت برای طراحی تراکت بهتر است تنها از یک فونت استفاده کنید و از انتخاب 2 و یا چند فونت در یک تراکت پرهیز کنید.
  • ارائه محتوا به صورت مختصر: تراکت‌های تبلیغاتی فضای کمی دارند و به همین دلیل نیاز است محتوای مورد نظر برای تبلیغات به صورت درستی ارائه شود تا مشتری پیام را به خوبی دریافت کند.
4.2/5 - (5 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

8 پاسخ

    1. سلام مهرشاد عزیز لطفا با ایمیل خودتون کامنت بزارین. خوشحالیم که از محتوا خوشتون اومده

    1. سلام روزتون بخیر هزینه چاپ به موارد زیادی بستگی داره از جمله جنس کاغذ یا مقوا نوع روکش سلفونی تعداد رنگ چاپی و خدمات بعد از چاپ

    1. سلام وقت بخیر قطعا تغییر در قیمت خواهد داشت تقریبا حدود 10 درصد کاهش قیمت داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله