تراکت چیست (what-is-a-flyer) و چه کاربردی دارد؟ صاحبان کسب و کارهای امروزی برای معرفی محصولات و خدمات خود و فروش بیشتر، از راههای تبلیغاتی متعددی استفاده میکنند. یکی از معروفترین روشهای تبلیغات که در کنار بازخورد بالایی که دارد، کم هزینه و پرکاربرد نیز هست، استفاده از تراکت تبلیغاتی است.
تراکتهای تبلیغاتی برگهای هستند که بر روی آن یک محصول و یا خدمات یک موسسه چاپ میشود و در اختیار مردم قرار میگیرد. البته کاربرد تراکتهای تبلیغاتی تنها به این مورد ختم نشده و در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو میتوان گفت تراکتهای تبلیغاتی تنها برای تبلیغ یک محصول و یا خدمات به کار نمیروند، بلکه از تراکتهای تبلیغاتی برای معرفی تخفیفات فصلی فروشگاهها، برای تبلیغ یک رویداد مانند کنسرت موسیقی، جشنواره، گردهماییها و … و برای ارائه دستورالعمل استفاده از یک کالای خاص نیز استفاده میشود.
کاربرد تراکت تبلیغاتی
به دلیل پرکاربرد بودن این محصولات هم کسب و کارهای بزرگ و هم کسب و کارهای کوچک از آن استفاده میکنند تا پیام تبلیغاتی خود را به دست مخاطبان خود برسانند. تراکتهای تبلیغاتی باید به سادگی هر چه تمامتر پیام تبلیغاتی مذکور را به مخاطبان منتقل کنند، به همین دلیل در طراحی تراکت تبلیغاتی سادگی، اهمیت بسیار بالایی دارد. گفتنی است تراکتها میتوانند با هر رنگی چاپ شوند ولی بهتر است در طراحی تراکت از صفحات تمام رنگی استفاده شود تا تراکت تبلیغاتی به خوبی بتواند توجه مردم را جلب کند.
چاپ تراکت برای اشخاص، ادارات، شرکت های دولتی و خصوصی، نمایشگاه ها و همچنین اجرای نمایش یا جشنواره ها کاربرد دارد. اما هدف های چاپ تراکت معمولا به چند دسته زیر تقسیم می شوند:
- تبلیغ یک رویداد اجتماعی یا سیاسی وی ا جشنواره و کنسرت
- تبلیغات یک عملکرد تجاری که در آن کالایی به فروش خواهد رسید همانند فروشگاه های بزرگ یا رستوران
- تراکت می تواند یک پیام سیاسی، اجتماعی و یا مذهبی را به مخاطب منتقل نماید.
- تراکت جهت فراخوان استخدام در یک شرکت و یا اداره دولتی و غیر دولتی نیز کاربرد زیادی دارد.
ابعاد تراکت تبلیغاتی
تراکتهای تبلیغاتی میتوانند در ابعاد مختلفی چاپ شوند به همین دلیل در صورتی که به دنبال چاپ تراکت تبلیغاتی برای کسب و کار خود هستید میتوانید برای کم شدن هزینهها ابعاد کوچکی از تراکتها را سفارش دهید. گفتنی است در اکثر مواقع از یک طرف برگههای تراکتهای تبلیغاتی برای چاپ استفاده میشود، به همین دلیل در صورتی که شما نیز میخواهید تراکت تبلیغاتی کسب و کار خود را یک طرفه چاپ کنید، به ابعاد مناسب برای آن توجه کافی داشته باشید تا فضای کافی برای چاپ محتوای مورد نظر خود داشته باشید.
اندازههای استاندارد تراکتهای تبلیغاتی به شرح زیر هستند:
- اندازه A4 با ابعاد 297 mm × 210 mm
- اندازه A5 با ایعاد 148 mm × 210 mm
- اندازه A6 با ابعاد 105 mm × 148 mm
- اندازه A7 با ابعاد 74 mm × 105 mm
- اندازه DL با ابعاد 99 mm × 210 mm
- اندازه مربعی با ابعاد 140 mm × 140 mm، 148 mm × 148 mm و 210 mm × 210 mm
بزرگترین و کوچکترین ابعاد تراکت
خوب است بدانید که در بین این ابعاد، ابعاد A7 کوچکترین است. همچنین ابعاد A7 در بین ابعاد دیگر رایجترین سایز مناسب برای تراکت بوده و اندازه آن را در اندازه کارت پستالها میتوان دید. از دیگر اندازههای رایج برای چاپ تراکت اندازه DL است که یک سوم اندازه A4 است.
نکات کلیدی برای طراحی تراکت تبلیغاتی
برای داشتن یک تراکت تبلیغاتی با طراحی خوب نیاز به رعایت برخی اصول است تا تراکت به اندازه کافی چشمگیر و جلب توجه کننده باشد و بتواند پیام خود را به مخاطب منتقل کند. شرکت گرافیکی سلام گرافیک توجه کافی به این موارد داشته و از این رو سعی در ارائه بهترین و با کیفیتترین طراحی تراکت است تا مشتریان از نتیجه کار خود راضی باشند.
در ادامه با برخی از نکات کلیدی برای طراحی اصولی تراکت بیشتر آشنا خواهید شد:
- استفاده از تیتر مناسب: تیتر مناسب در ساخت تراکت یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. یک تیتر ضعیف و متوسط موفقیت تراکت را تا حد بالایی کاهش میدهد از این رو در انتخاب تیتر دقت کافی داشته باشید و زمان زیادی را برای انتخاب یک تیتر مناسب بگذارید.
- برجسته نشان دادن مزیتهای مرتبط به کسب و کار: در صورتی که کسب و کار شما دارای مزیت خاصی است به طوری که افراد با آن مزیت میتوانند به محصولات و یا خدمات شما جلب شوند، باید آن مزیت مذکور را به صورت کاملا برجسته در تراکتهای تبلیغاتی خود طراحی کنید. به طور مثال در صورتی که دارای فروشگاه کتابی هستید و به صورت همیشگی کتابهای فروشگاه خود را با یک تخفیف مشخص به فروش میرسانید بهتر است این تخفیف را به صورت کاملا برجسته در طراحی تراکت خود لحاظ کنید تا افراد با این مزیت فروشگاه شما به خوبی و به آسانی آشنا شوند و به خرید از فروشگاه شما جلب شوند.
- شناسایی جامعه هدف: در هنگام طراحی تراکت تبلیغاتی باید جامعه هدف خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید طراحی مناسب با آن جامعه داشته باشید. شناسایی جامعه هدف نیازمند صرف وقت زیادی است ولی در نهایت منجر به موفقیت چشمگیر تراکت تبلیغاتی شما خواهد شد. در صورتی که بی توجه به جامعه هدف کسب و کار خود تراکتی را طراحی کنید، هزینه خرج شده برای طراحی و چاپ تراکت از بین میرود و به هدف خود که تبلیغات بوده نیز نخواهید رسید. به طور مثال یک آموزشگاه کنکور باید تراکتهای تبلیغاتی خود را به صورتی طراحی کند که برای دانشآموزان جذاب باشد و آنها را به سمت کلاسهای خود جذب کند. همچنین در هنگام توزیع این تراکتها نیز نیاز است که توزیعکننده به درب مدرسههای دبیرستانی مراجعه کرده و تراکتها را در آن مکان پخش کند تا جامعه هدف هم در حین طراحی و هم در حین توزیع به خوبی مورد هدف تبلیغات قرار بگیرد.
- استفاده از تصاویر مناسب: استفاده از تصاویر تاثیر بهسزایی بر روی جلب توجه مشتری خواهد گذاشت و اثربخشی بسیاری در ذهن مخاطب ایجاد میکند. از این رو در حین طراحی تراکت استفاده از تصاویر با کیفیت و مناسب با هدف مورد نظر تراکت را از دست ندهید.
- استفاده از فونت خوانا: امروزه فونتهای بسیاری به وجود آمدهاند که حالتی خاص و فانتزی داشته و زیبایی خاصی به طراحیها میبخشند. ولی توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از این فونتها به راحتی خوانا نیستند و به همین دلیل برای طراحی بر روی تراکتهای تبلیغاتی مناسب تلقی نمیشوند. خوب است بدانید که در رابطه با انتخاب فونت برای طراحی تراکت بهتر است تنها از یک فونت استفاده کنید و از انتخاب 2 و یا چند فونت در یک تراکت پرهیز کنید.
- ارائه محتوا به صورت مختصر: تراکتهای تبلیغاتی فضای کمی دارند و به همین دلیل نیاز است محتوای مورد نظر برای تبلیغات به صورت درستی ارائه شود تا مشتری پیام را به خوبی دریافت کند.
انواع تراکت ها از نظر کاربرد
تراکت ها از لحاظ کاربرد نیز تقسیم بندی خواهند شد و از آن ها می توان به صورت ای زیر استفاده نمود:
- پخش کردن در خیابان ها و دادن به دست مردم.
- تراکت هایی که زیر برف پاک کن ماشین ها قرار داده میشوند.
- تراکت هایی که در نمایشگاه ها میان افراد توزیع میشود.
- تراکت هایی که در پاساژ ها و مراکز پر رفت و آمد توزیع میشود.
- تراکت هایی که لای درب منازل قرار داده میشود.
- تراکت هایی که روی دیوار ها یا روی تابلوی اعلانات نصب میشود.
همین حالا سفارش طراحی تراکت انتخاباتی را در سلام گرافیک ثبت کنید.
خسته نباشید ایا تعدا تراکت بالا تر باشه هزینه چاپش کمتر میشه ؟
سلام وقت بخیر قطعا تغییر در قیمت خواهد داشت تقریبا حدود 10 درصد کاهش قیمت داره
هزینه چاپ تراکت رو از کجا باید بپرسیم ؟
سلام روزتون بخیر هزینه چاپ به موارد زیادی بستگی داره از جمله جنس کاغذ یا مقوا نوع روکش سلفونی تعداد رنگ چاپی و خدمات بعد از چاپ
طراحی تراکت هم انجام میدین؟
سلام جناب دانا ! بله، با کارشناس های طراحی تراکت سلام گرافیک در تماس باشید.
ممنون از توضیحات کاملتون واقعا تاثیر گذار بود
سلام مهرشاد عزیز لطفا با ایمیل خودتون کامنت بزارین. خوشحالیم که از محتوا خوشتون اومده