طراحی هویت سازمانی

طراحی هویت بصری سازمانی چیه و چه کاربردی برای سازمان دارد؟ هویت بصری سازمانی باید به چه صورتی پیاده سازی و طراحی شود تا به بهترین و مناسب‌ترین شیوه کارکرد خود را برای سازمان به نمایش بگذارد. هر آنچه که نیاز است برای هویت بصری سازمانی بدانید را در این مقاله بخوانید.

طراحی هویت سازمانی چیست؟ هویت سازمانی یا Corporoate Identity تصویر بیرونی یک سازمان است؛ تصویر و شخصیتی که از یک سازمان به سمع و بصر مخاطب می‌رسد. موارد متعددی این تصویر یا به عبارتی این هویت را می‌سازند. انواع طراحی گرافیک (طراحی لوگو، طراحی بسته بندی، طراحی برچسب، طراحی کارت ویزیت و…)، سفارش طراحی تبلیغات به روش‌های متفاوت (تبلیغات محیطی چون ساخت بیلبورد یا طراحی کاتالوگ یا تبلیغات در بسترهای مجازی و آنلاین)، طراحی رابط کاربری، طراحی ست اداری، طراحی لباس فرم سازمانی و غیره همگی از اقلامی هستند که هویت سازمانی را شکل می‌دهند.

استفاده از خدمات طراحی هویت بصری سازمانی حرفه ای در موفقیت بیزینس‌های بزرگ نقش بسیار مهمی دارد. به عنوان یک سازمان دولتی یا خصوصی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در حافظه مخاطب باقی بمانید درحالی‌که یک هویت منسجم و مستقل برای سازمان خود ترسیم نکرده‌اید. آیا هیچ المانی وجود دارد تا هر کجا که شما حضور ندارید، مخاطب با دیدن آن سازمانتان را به خاطر بیاورد؟

طراحی هویت بصری سازمانی تاثیرات بسیار زیادی دارد. به عنوان نمونه اعتماد سازی، کوتاه‌تر کردن مسیر رسیدن به فروش بیشتر، خلق یک شخصیت باثبات در نگاه مخاطب و ایجاد تمایز همگی از تاثیرات ساخت هویت بصری و سازمانی هستند. البته که تمامی این موارد تنها زمانی نهایت تاثیر خود را می‌گذارند که اصول طراحی هویت سازمانی را رعایت کرده باشید. اگر نیاز به چاپ هویت بصری دارید و می‌خواهید در روند چاپ هویت بصری سازمانی قرار بگیرید به این صفحه سر بزنید.

چنانچه برای هر یک از اقلام هویت سازمانی مانند طراحی ست اداری، طراحی سربرگ، طراحی امضا، طراحی فاکتور، طراحی مجله ساده و.. به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، با متخصص طراحی هویت سازمانی شرکت طراحی سلام گرافیک تماس بگیرید.

تاثیر طراحی هویت سازمانی گرافیکی چیست؟

طراحی هویت بصری سازمانی از چه ابعادی دارای تاثیر و اهمیت است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال به یک نمونه هویت بصری برند بزرگ فکر کنید؛ به نظر شما چه چیزی باعث شده است که امروز شما از این سازمان به عنوان یک برند موفق یاد کنید؟ بی‌شک ساخت هویت سازمانی بزرگ‌ترین مهره موفقیت این بیزینس‌های بزرگ بوده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین تاثیرهای طراحی هویت سازمانی برند اشاره کرده‌ایم.

افزایش فروش و رقابت موفق

یکی از مهم‌ترین تاثیرات طراحی هویت سازمانی، افزایش فروش به واسطه شناخته شدن بیشتر توسط مخاطب است. اگر بتوانید هویت سازمانی برندتان را منطبق بر ارزش‌های سازمان خود خلق کرده، به راحتی می‌توانید سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنید.

ایجاد حس اعتماد در مخاطب

اگر مخاطب دائما نشانه‌ای از شما مشاهده کند، ساده‌تر به بیزینس و سازمان شما اعتماد می‌کند. سازمانی را تصور کنید که هیچ تبلیغاتی تاکنون نداشته است، در فضای مجازی اعم از وبسایت یا اینستاگرام حضور ندارد و شکلی از یک لوگوی مشخص به مخاطب نمایش نداده است؛ چگونه باید به چنین سازمانی اعتماد کرد؟ اینجاست که انواع خدمات طراحی گرافیک، برای خلق یک هویت سازمانی موفق به کمک شما خواهند آمد. اگر نیاز به هویت بصری اینستاگرام دارید با ما تماس بگیرید.

ایجا تمایز در نگاه مخاطب

از دیگر دلایل ضرورت طراحی هویت سازمانی می‌توان به ایجاد تمایز اشاره کرد. حتی اگر سازمانی داشته باشید که به اندازه کافی شناخته شده است، باز هم باید به راه‌هایی برای ایجاد تمایز از دیگر رقبا فکر کنید چراکه ممکن است با پیشی گرفتن یک رقیب از سازمان شما، خیلی زود سهمتان از بازار را از دست بدهید. حالا اگر می‌خواهید بپرسید تاثیر طراحی هویت بصری چیست، به تاثیر آن در ایجاد همین تمایز فکر کنید.

 به ثبات رسیدن هویت سازمان در نظر مخاطب

سازمانی که هر روز ابعاد بصری، حسی، جنبه‌های تبلیغاتی و گرافیکی آن تغییر می‌کند، نباید انتظار داشته باشد مخاطب با یک هویت مشخص این سازمان را به خاطر بسپارد چراکه هر روزه این هویت در نگاه مخاطب در حال تغییر است. در صورت استفاده از مشاوره طراحی هویت بصری و ساخت یک هویت حرفه‌ای برای سازمان، تا پایان کارتان این هویت در نگاه مخاطب تثبیت خواهد شد.

رسیدن به استراتژی مشخص برای تبلیغات و بازاریابی

تفاوتی نمی‌کند که سازمان شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارد. در هر صورت برای حضور مستمر در بازار باید برنامه‌های استراتژیکی برای تبلیغات و بازاریابی خود داشته باشد. حال اگر اصول طراحی هویت سازمانی را رعایت کرده و سازمانتان یک هویت مشخص داشته باشد، می‌توانید تمام برنامه‌های تبلیغات و مارکتینگ خود را بر مبنای این هویت بصری برنامه ریزی کنید که تاثیر آن را چندین برابر خواهد کرد.

چگونه اقدام به طراحی هویت بصری سازمانی کنیم؟

همان‌طور که کمی پیش اشاره شد اجزای هویت بصری برند و سازمان‌ها بسیار متفاوت هستند که در مقاله‌ای با همین عنوان به صورت مفصل به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم. با این حال در این مقاله برخی از این موارد که طراحی آن‌ها به صورت انحصاری برای سازمان‌ها ضروری است را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اگر سازمان شما از تمامی موارد فوق برخوردار باشد می‌‌توان گفت دارای یک هویت مستقل و حرفه‌ای است. طراحی موارد فوق برای سازمان‌های دولتی و خصوصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

با توجه به اینکه عموما این‌چنین سازمان‌ها باید چهره‌ای رسمی و شناخته شده‌ای از خود به جای بگذارند، بسیار مهم است که شرکت طراحی هویت سازمانی از تجربه و تخصص بالایی در این زمینه برخوردار باشد.

اصول طراحی هویت سازمانی

یک طراحی هویت سازمانی حرفه ای به طراحی گفته می‌شود که ضمن رعایت اصول زیر صورت گرفته باشد:

  1. حتما مشاوره طراحی گرافیک دریافت کنید.

با توجه به متنوع بودن انواع اقلام طراحی هویت سازمانی برند، پیش از شروع کار حتما باید با یک مشاور طراحی هویت سازمانی مشورت کنید. نتیجه کار زمانی مطلوب خواهد شد که در ابتدا بدانید دقیقا چه انتظارات و خواسته‌هایی دارید و این خدمتی است که مشاوره به سازمان‌ها می‌کند.

  • طراحی باید منحصربه‌فرد باشد

دومین و مهم‌ترین اصل طراحی هویت سازمانی در طراحی صنعتی، استفاده از ایده‌های جدید و طراحی منحصربه‌فرد است. فراموش نکنید که هویت سازمانی قرار است چهره سازمان شما باشد بنابراین با کپی کردن ایده‌های دیگر سازمان‌ها، هویت برندتان به هیچ عنوان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

  • طراحی هویت سازمانی باید در جهت ارتباط موثر با مخاطب باشد.

در طول طراحی هویت سازمانی برند به خاطر داشته باشید که همه این تلاش‌ها برای ارتباط بهینه‌تر با مشتری است. بنابراین طراحی‌ها باید همسو با این هدف باشند. برای مثال یک لوگو به هر اندازه که حرفه‌ای طراحی شده باشد، اگر نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، هیچ تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت.

  • هویت سازمانی باید قابل ثبت باشد.

برای جلوگیری از سوءاستفاده دیگران از برند و هویت تجاریتان، باید آن را در دفترخانه‌های رسمی کشور به ثبت برسانید. رایج شده است که به ثبت نشان یا همان لوگوی تجاری ثبت هویت سازمانی گفته می‌شود. لوگو خود به تنهایی به معنای هویت سازمانی نیست چراکه در اصل یکی از اقلام هویت بصری به شمار می‌رود و شاید همین درک تفاوت لوگو و هویت بصری سازمانی را مشکل کرده است. اما باید توجه داشته باشید که هویت سازمانی و لوگو یکی نیستند.

هزینه هویت بصری سازمانی

قیمت هویت بصری در سال 1402 از نوع سازمانی به موارد مختلفی وابسته است، از نوع کارکرد، شرکت تولید کننده گرافیک و… .

4/5 - (5 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

6 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید. ممنون از مقاله جامع و کامل شما. در رابطه با ثبت هویت سازمانی میشه بیشتر توضیح بدید و اینکه آیا به روش اینترنتی هم میشه برندمون رو ثبت کنیم؟

    1. سلام، درخواست ثبت از طریق اینرنت هست و نیازی به حضور نیست و مجموعه های مختلفی می‌تونن کار ثبت هویت بصری سازمان شما رو انجام بدن، البته در مقابل دریافت مبلغی هزینه

    1. سلام و عرض ادب، در خدمتیم، برای مشاوره رایگان میتونید با شماره 09355054580 تماس بگیرید

    1. سلام، بله، یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث بازگشت مشتری می‌شه و باعث به خاطر آوردن اسم برندتون می‌شه همین هویت سازمانی برندتون خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله