شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

هویت بصری چیست؟

هویت بصری چیست؟ کاربرد هویت بصری در چیه؟ آیا می‌دانید هویت بصری چیه و چه تاثیری در برندینگ و رشد کسب و کارها دارد؟ در دنیای پررقابت کسب و کارهای امروزی اگر نتوانید اقدام مثبتی برای تقویت هویت بصری برند خود انجام دهید، شانستان برای رسیدن به موفقیت خیلی کمتر می‌شود. هر کسب و کاری باید به نحوی برند خود را در حافظه مخاطب ثبت کند در غیر این صورت به زودی از صحنه رقابت حذف می‌شود. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای برندسازی، هویت بصری برند است. اما هویت بصری چیست و چگونه می‌توانیم برای کسب و کارمان یک هویت بصری خلق کنیم؟

هویت بصری یا Corporate Indentity به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خصوصیات گفته می‌شود که یک کسب و کار را از دیگر بیزینس‌ها متمایز می‌کند. برای درک ساده‌تر مفهوم هویت بصری به هویت شخصیتی خود فکر کنید؛ دیگران شما را چگونه به خاطر می‌آورند؟ چه ویژگی‌های شخصیتی از خود در ذهن دیگران به جا گذاشته‌اید که شما را با آن ویژگی‌ به خاطر بیاورند؟ برای اینکه بدانید هویت بصری چیست همان مفهوم هویت شخصیتی خود را به کسب و کارتان بکشانید و به این موضوع فکر کنید که مردم کسب و کار شما را چگونه به خاطر می‌سپارند و با چه ویژگی‌هایی از آن یاد می‌کنند؟

بطور خلاصه می‌توان گفت ساخت هویت بصری یعنی بهانه و نقطه تمایزی به مردم بدهید تا با آن ویژگی کسب و کارتان را در حافظه خود نگه دارند. همه کسب و کارها درست مانند افراد نیازمند شخصیت هستند؛ شخصیتی خاص و متمایز از دیگر کسب و کارها. شخصیتی که برای بیزینس خود می‌سازید در واقع طراحی هویت بصری است. چگونه هویت بصری بسازیم؟ چند دقیقه به اسنپ یا تپسی فکر کنید؛ دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که این دو سامانه تاکسی آنلاین را نشناسد. تپسی یا اسنپ چگونه موفق شدند تا این اندازه در ذهن مخاطب جا خوش کنند؟ این دو بیزینس قبل از هر چیزی در ساخت هویت بصری خود موفق عمل کرده‌اند.

طراحی هویت بصری چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ 

هویت هر شرکتی تاثیر بسیار بر روی برند آن شرکت می‌گذارد. از این رو برندسازی برای هر کسب و کاری دارای اهمیت بسیاری است تا در این دنیای پر سرعت امروز از صحنه رقابت حذف نشده و همچنان بتواند پا به پای رقیبان خود پیش بیاید. هویت بصری را می‌توان مانند هویت شخصی خودمان دانست. افراد دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که هر کدام از این ویژگی‌ها در متمایز کردنشان از دیگران تاثیر می‌گذارند. کسب و کارها نیز از این قائده مستثنی نیستند و هر کدام دارای ویژگی‌هایی هستند که به کمک آن ویژگی‌ها از رقیبان خود متمایز می‌شوند و به نوعی برند خود را به وجود می‌آورند. از این رو می‌توان متوجه شد که با استفاده از طراحی هویت بصری می‌توان پیش زمینه‌ای بزرگ در برندسازی را در پیش گرفت.

هویت بصری در متمایز کردن یک برند از رقبا تاثیر بسیاری می‌گذارد و موجب می‌شود برند مذکور در بین مخاطبان شناخته شود. اگر به کسب و کارهای مختلف در اطراف خود نگاهی بیندازید، مشاهده خواهید کرد هیچ کسب و کار بدون اسمی وجود ندارد و تمامی حرفه‌ها چه به صورت اینترنتی و چه به صورت غیر اینترنتی از نام و نشانی خاص برای خود استفاده می‌کنند. استفاده از یک نام منحصر به فرد اولین قدم در طراحی هویت یک برند است. از مزایای هویت بصری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هویت بصری موجب انتقال صحیح پیام شرکت به کاربران خود می‌شود.
  • هویت بصری موجب افزایش اعتبار یک کسب و کار می‌شود به طوری که آن کسب و کار در بین مخاطبان بسیاری شناخته می‌شود.
  • هویت بصری تجربه کاربری یک برند را بهبود می‌بخشد.
  • هویت بصری اعتماد کاربران خود را به خوبی دریافت می‌کنند. به طور مثال خریداران یک برند معروف پوشاک همیشه می‌دانند محصولات خریداری شده از برند مذکور همیشه دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و با اطمینان هر چه می‌خواهند را از آن برند خریداری می‌نمایند.
  • هویت بصری موجب به وجود آمدن مشتری‌های وفادار برای برند مذکور می‌شود.

طراحی هویت بصری نیازمند توجه به نکات خاصی است تا در امر برندسازی موفق شود. شرکت گرافیکی سلام گرافیک در این زمینه با توجه به نوع کسب و کار مذکور بهترین طراحی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در ادامه با نکات مرتبط برای به دست آوردن طراحی هویت بصری خوب آشنا خواهید شد.

  • استفاده از فونت‌های خاص: طراحی لوگو یکی از راه‌هایی است که در زمینه طراحی هویت بصری انجام می‌شود. در پروسه طراحی لوگو تایپوگرافی از اهمیت بالایی برخوردار است و در نتیجه باید از فونت‌های خاصی برای تایپوگرافی یک لوگو استفاده شود تا لوگی طراحی شده برای برند از دیگر برندها متمایز باشد. فونت‌ها یکی از بهترین مواردی هستند که می‌توانند در انتقال لحن تاثیر بسیار مثبتی بگذراند. از این رو در هنگام طراحی لوگو برای طراحی هویت بصری به انتخاب فونت توجه بسیاری داشته باشید.
  • استفاده از رنگ مناسب: در هنگام طراحی لوگو و یا نام تجاری یک برند، توجه به رنگ‌ها بسیار اهمیت دارد. طراح هویت بصری باید با توجه به علم روانشناسی رنگ از رنگی مناسب برای طراحی لوگو و یا نام تجاری بهره بگیرد. به طور مثال رنگ سبز نماد سازگاری با محیط زیست است و اغلب برندهایی که محصولات ارگانیک تولید می‌کنند، از این اسم در طراحی لوگو و نام تجاری خود بهره می‌برند. و یا رنگ قرمز که نشان از شور و حرارت دارد و هیجان را به مخاطبان منتقل می‌کند. مثلا می‌توانید برندهای تولیدکننده نوشابه‌های انرژی‌زا را مشاهده کنید که از رنگ‌های قرمز برای طراحی نام تجاری و لوگوی خود استفاده می‌کنند.
  • گنجاندن اطلاعات لازم در لوگو: لوگو باید حاوی مفهوم مشخصی باشد تا به خوبی بتواند نمایانگر کسب و کار مذکور باشد. ممکن است لوگویی بسیار بزرگ باشد ولی هیچ معنای خاصی را به دنبال نداشته باشد ولی یک لوگوی کوچک تنها با رنگ خود مفهوم مورد نظر را به مخاطبان ارائه دهد. از این رو اندازه لوگو نیست که اهمیت دارد بلکه اطلاعاتی که در آن جا می‌گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال اسکایپ با استفاده از لوگوی جدید خود ارتباطی که با شرکت مایکروسافت دارد را به خوبی به نمایش می‌‌گذارد. به طور کل اسکایپ یکی از بهترین نمونه‌‌ها در زمینه طراحی هویت بصری است به طوری که برندینگ و هویت بصری آن به خوبی دست به دست هم داده‌‌اند تا در نهایت بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورند.
  • استفاده از نظرات مخاطبان: با برگزاری یک نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی خود به راحتی می‌توانید با نظر مخاطبان آشنا شوید و از نظر آن‌ها در طراحی هویت بصری خود استفاده کنید.
  • اتحاد بین تیم طراحی هویت بصری: از آن جایی که هویت بصری بخش‌‌های مختلفی را شامل می‌‌شود و تنها به طراحی لوگو محدود نمی‌‌شود، باید بین تیم‌‌های مختلف طراحی هویت بصری هماهنگی و اتحاد وجود داشته باشد تا بهترین نتیجه در آخر کار به دست مشتری داده شود.
4.5/5 - (2 امتیاز)
ابوالفضل ملاکی
ابوالفضل ملاکی
ابوالفضل ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله