انواع لیبل

از انواع طراحی لیبل چه می دانید؟ طراحی لیبل شامل انواع مختلفی است که هرکدام کاربردی متفاوت دارند. البته برای انتخاب نوع طراحی لیبل خود، نگران نباشید. در صورتی که طراحی لیبل خود را به کارشناس های سلام گرافیک بسپارید؛ نوع طراحی لیبل را به نسبت محصول شما پیشنهاد می دهند.

انواع لیبل (Types of labels) معرفی انواع لیبل محصولات. لیبل‌ها را می‌توان بر اساس موارد مختلفی دسته بندی کرد. در حالت کلی لیبل‌ها را می‌توان بر اساس جنس لیبل، برای اساس ایده طراحی لیبل، بر اساس قیمت طراحی لیبل و مواردی از این دست تقسیم بندی کرد.

در صنعت بازاریابی، نقش بسیار مهمی را در قسمت فروش و عرضه محصولات ایفا می‌کنند. اغلب افراد لیبل را به‌عنوان برچسبی برای معرفی محصولات نیز می‌شناسند. زیرا لیبل‌ها قادرند اطلاعات بسیار مهمی درباره محصول و برند تولیدکننده به مخاطبین انتقال دهند. اما انواع لیبل بر اساس نوع کیفیت و متریال به‌کاررفته برای ساخت آن دارای کاربردهای متفاوتی نیز هستند. اما شما به‌عنوان فروشنده و یا طراح لیبل اصلی باید با تمام مدل‌های لیبل آشنا باشید.

از این‌ رو همکاران ما در سلام گرافیک انواع لیبل را به شما معرفی خواهند کرد. لیبل به چند طراحی و مدل مختلف تقسیم بندی می شود. توصیف انواع طراحی لیبل توسط کارشناس‌های طراح گرافیک سلام گرافیک برای شما ذکر شده است. لیبل‌ها نیز مانند بسیاری از کالاها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوعشان، کاربردهای متفاوتی را می‌توانند ارائه دهند. در ادامه با انواع مختلف لیبل‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

لیبل‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. هرکدام از انواع لیبل‌ها باتوجه‌به کاربرد و نوع خواسته کارفرما تهیه و تولید می‌شوند. مشاهده نمونه طراحی لیبل از مواردی است که شما را در انتخاب لیبل کمک می‌کند. در ابتدا باید هدف از طراحی لیبل مشخص شود و همچنین باید دید که از لیبل برای چه محصولی می‌خواهید استفاده کنید. پس از بررسی این موارد می‌توانید نوع لیبلتان را انتخاب کنید و طرحتان را به طراح لیبل ارائه دهید و باتوجه‌به آن اقدام به طراحی لیبل کنید.

انواع طراحی لیبل

انواع لیبل شامل چه مواردی است؟

آشنایی با هر یک از انواع دیزاین لیبل به شما کم می‌کند برای محصولات خود انتخاب‌های عاقلانه‌ای داشته باشید. در ادامه با انواع لیبل‌ها آشنا می‌شویم.

لیبل بارکدی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، صنعت لیبل نیز پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. لیبل بارکدی جزو انواع لیبل پیشرفته محسوب می‌شود. این نوع لیبل با استفاده از نوعی دستگاه به‌صورت رمزگذاری شده طراحی می‌شود. شما می‌توانید تمامی اطلاعات لازم برای مخاطبین را با استفاده از سیستم بر روی این بارکد ثبت کرده و در اختیار مخاطبین قرار دهید. یکی از مزایای طراحی این لیبل‌ها، امکان چاپ لیبل بارکدی آن در انواع سایز است.

توجه داشته باشید اگر بخواهیم از همین لیبل بارکدی برای بسته بندی دارو استفاده کنیم، چون لیبل با بسته بندی تفاوت دارد، درک این تفاوت به انتخاب نوع مناسب لیبل منتهی خواهد شد.

انواع لیبل کاغذی

اما لیبل‌های کاغذی، جزو دسته لیبل‌های سنتی هستند که عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به سایر انواع لیبل دارند. این نوع لیبل به دلیل تنوع بسیار بالایی که نسبت به سایر مدل‌ها دارد، از محبوبیت بیشتری برخوردار است. برای معرفی انواع لیبل کاغذی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیبل آرت که شامل لیبل نیمه گلاسه و نیمه براق می‌شود
  • گلاسه
  • مات

شما به‌عنوان مخاطب انواع لیبل کاغذی را در صنعت‌هایی مانند نساجی، داروسازی، بسته‌بندی محصولات، پوشاک، دارو و مواد غذایی نیز مشاهده نمایید. یکی از دلایل کاربرد فراوان این نوع لیبل، قیمت مناسب نسبت به سایر مدل‌های لیبل است. اما باید بدانید که لیبل‌های کاغذی نسبت به سایر انواع لیبل از عمر کوتاه‌تری برخوردار بوده و احتمال آسیب‌پذیری بیشتری را شامل می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود این نوع لیبل‌ها را در کنار مواد مرطوب‌کننده و مواد شیمیایی قرار ندهند.

انواع لیبل متالایز

اغلب از ورق‌های آلومینیوم برای ساخت انواع لیبل متال از استفاده می‌کنند. این لیبل‌ها معمولاً به رنگ نقره‌ای ساخته می‌شوند. شما ورق‌های متال از را به دو صورت کاغذی و فیلم در بازار خواهید دید. اما لیبل متالایز کاغذی با فیلم تفاوت‌هایی نیز دارد. مدل کاغذی این لیبل از مقاومت بیشتری نسبت مدل فیلمی آن برخوردار است. شما به‌راحتی نمی‌توانید لیبل کاغذی را دچار پارگی و یا آسیب‌دیدگی کنید.

اما چیزی که این نوع لیبل را نسبت به انواع لیبل متمایز می‌کند نوع کاربرد آن است. زیرا لیبل متال از جزو انواع لیبل برای ظروف فلزی محسوب می‌شود. شما این نوع لیبل را صنعت مواد غذایی مانند قوطی‌های کنسرو، دلسترها و یا بطری‌های نوشابه مشاهده خواهید کرد. همچنین این نوع لیبل از محبوبیت زیادی در صنعت دارو و خودروسازی نیز برخوردار است. 

لیبل‌های پشت چسب‌دار

این نوع لیبل، جزو پرکاربردترین نوع لیبل در بازار محسوب می‌شود. این نوع لیبل می‌تواند اطلاعات نسبتاً کاملی را به مشتریان انتقال دهد. به همین دلیل بازار بهتری نسبت به انواع لیبل دارد. شما می‌توانید اطلاعاتی مانند تاریخ‌های مهم، ویژگی‌ها، معرفی برند و ثبت محصول بر روی این نوع لیبل چاپ نمایید. اما برای آشنایی بیشتر با این لیبل، ما در سلام گرافیک شما را با اجزای مختلف این لیبل آشنا خواهیم کرد:

  • لایه رویه لیبل
  • لایه زیره لیبل

لیبل اسکراچ

این نوع لیبل اغلب برای حفاظت از محصول و برقراری امنیت بکار گرفته می‌شود. معمولاً این نوع لیبل بر روی کارت‌های تلفن، کدهای چاپ شده قرعه‌کشی و یا محصولات این‌چنین دیگر قابل‌مشاهده خواهد بود. این نوع لیبل به دلیل فرایندهای پیچیده که در زمان تولید تجربه می‌کند، از مقاومت بسیار بالایی نسبت به سایر مدل‌های لیبل برخوردار است.

لیبل‌های دور پیچ یا حرارتی

این نوع لیبل از موادی با لایه‌های فیلمی که به‌صورت تکی و یا دولایه به هم متصل شده‌اند طراحی می‌شود. برای چسباندن این لیبل باید از نوعی چسب گرم که قابل ذوب شدن است، استفاده شود. اغلب از این لیبل به‌منظور جلوگیری تماس با سطح اصلی استفاده می‌شود. این کار تا حدودی اصول بهداشتی را نیز در بر می‌گیرد. و این مورد یکی از اصول طراحی لیبل است.

اگر قصد دارید از این نوع لیبل برای محصولات خود استفاده نمایید، باید بدانید که امنیت این مدل نسبت به انواع لیبل نسبتاً خیلی پایین است؛ بنابراین باید بتوانید با راهکارهای زیاد این امنیت را افزایش دهید:

  1. استفاده از نوعی طراحی به‌صورت گرافیکی
  2. تهیه و چاپ کردن کدهایی که به‌صورت دوبعدی متغیر هستند.
  3. مرکب‌های خاص

لیبل‌های ژله‌ای با پایه پلاستیک

این نوع لیبل نسبت به سایر انواع لیبل با پایه پلاستیک، از محبوبیت بیشتری بین مشتریان برخوردار هستند. این سبک از طراحی لیبل محصولات در سلام گرافیک نیز بین طراحان محبوب است. شما در این لیبل شفافیت بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد.

البته تنها مزیت لیبل‌های ژله‌ای شفافیت آن‌ها نیست، بلکه باتوجه‌به متریال بکار رفته در ساخت آن قطعاً دارای ویژگی ضدآب بودن نیز هستند. همچنین این نوع لیبل به مدت پنج در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم خواهد بود. همچنین در زمان استفاده از این لیبل دیگر نگران مواد شیمیایی نیز نخواهید بود. زیرا لیبل ژله‌ای نسبت به سایر مدل‌ها از حلال پذیری بسیار پایینی برخوردار است.

لیبل کاغذی

لیبل کاغذی از دسته لیبل‌هایی است که بر روی محیط‌های خشک چسبیده می‌شود ولی عمر بالایی ندارد. این دسته از لیبل‌ها به صورت مات، گلاسه و نیمه گلاسه و در رنگ‌های متنوع با توجه به نظر مشتری تولید می‌شوند. رنگ لیبل یکی از موارد مهم در انتخاب و فروش بیشتر محصولات است.

لیبل‌های شفاف

لیبل‌های شفاف دارای عمر کوتاهی هستند و نوشته‌های بر روی آن‌ها پس از چند روز از بین می‌روند. به دلیل این ویژگی از لیبل‌های شفاف در آزمایشگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود. انتخاب نوع فونت روی لیبل‌های شفاف از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

لیبل متال

لیبل متال از ریبون رزین ساخته شده و به دلیل چسبندگی بالا، ضد خش بودن، مقاومت در برابر انواع پاک‌کننده‌ها و همچنین مقاومت در برابر دما بین ‌40 درجه تا 220 درجه، بیشتر برای چسبانده شدن بر روی خودروها و لوازم برقی استفاده می‌شود.

لیبل پشت متال

لیبل پشت متال دارای چسبندگی بسیار بالایی است به طوری که این لیبل‌ها را نمی‌توان از روی سطوح جدا کرد، به همین دلیل از این دسته از لیبل‌ها د صنعت تولید تایرهای خودرو و پارچه فروشی‌ها استفاده می‌شود.

لیبل وید

لیبل وید از دسته لیبل‌هایی بوده که بیشتر برای معرفی گارانتی محصولات از آن استفاده می‌شود. لیبل‌های وید در مقابل کشیده شدن و گرمای 80 درجه مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند. خوب است بدانید که این دسته از لیبل‌ها دارای دو نوع مختلف شطرنجی و نقره‌ای هستند.

لیبل اموال

لیبل اموال دارای جنس ضخیمی بوده و بر روی وسیله‌های قابل انتقال نصب می‌شود. عمر لیبل‌های اموال طولانی است به طوری که در هنگام جداسازی نیز به صورت یک تکه جدا نمی‌شود و در هنگام جدا کردن تکه تکه می‌شود. خوب است بدانید که از لیبل‌های اموال برای چسباندن بر روی سطح چرب و روغنی نمی‌توان استفاده کرد.

لیبل سکوریتی

از دیگر لیبل‌هایی که برای گارانتی استفاده می‌شود، لیبل سکوریتی است. این دسته از لیبل‌ها در زمان کنده شده ریز ریز و خورد می‌شوند. توجه داشته باشید که انتخاب نوع لیبل یکی از مراحل اصلی طراحی لیبل است.

لیبل پی وی سی

لیبل پی وی سی از پلاستیک ساخته شده و در برابر تابش آفتاب، رطوبت، باد و … مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

لیبل تایوک

لیبل تایوک از رشته‌های منسجم پارچه‌ای تشکیل شده است و به دلیل این ویژگی بیشتر در تولید پوشاک از آن استفاده می‌شود.

لیبل رول پارچه‌ای

لیبل رول پارچه‌ای از دیگر لیبل‌های مورد استفاده در صنعت نساجی است. این دسته از لیبل‌ها بدون نیاز به چسب هستند.

لیبل‌های امنیتی

لیبل‌های امنیتی به عنوان یک دزدگیر برای کالا عمل می‌کنند. هر کالایی که بر روی آن لیبلی امنیتی چسبیده شده باشد، بدون اطلاع قادر به خارج شدن از محل نخواهد بود.

انواع لیبل محصول

انواع طراحی لیبل بر اساس مدل

قبل از ثبت سفارش طراحی لیبل باید نوع لیبلی که برای کسب‌وکار شما مناسب است را شناسایی کنید. هر نوع لیبل کارایی منحصربه‌فرد خود را دارند و برای کسب‌وکارهای متفاوت نیاز به لیبل‌های متفاوتی است. به‌عنوان‌مثال لیبل صنایع غذایی طراحی می‌شود بسیار متفاوت است با لیبل طراحی شده برای محصولات دیجیتال. حتی در صنعتی مانند صنایع غذایی؛ لیبل‌های بسیار متفاوت از هم برای محصولات یکسان طراحی می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت طراحی لیبل است.

لیبل‌های آدرس

لیبل‌های آدرس (Address Labels) بسیار برای کسب‌وکارهایی که بر پایه پست کردن محصول خود به مشتری‌های خود هستند گزینه مناسبی است. لیبل‌های آدرس باعث جلوگیری از اتلاف وقت، زیباتر کردن بسته‌بندی و راحت‌تر کردن مکاتبات با مشتری می‌شود. اضافه‌کردن لوگو برند به لیبل آدرس باعث برندسازی سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر دیده‌شدن محصول و برندهای نوپا می‌شود.

لیبل‌های شعاری

لیبل‌های شعاری (Call To Action Labels) مناسب برای محصولاتی که در فروشگاه به فروش می‌رسند. نوشته روی این لیبل‌ها باعث دیده‌شدن بیشتر و چشمگیرتر شدن محصول از بقیه محصولات مشابه است که در نتیجه باعث بیشترشدن محصول می‌شود. مهم‌ترین نکته درباره لیبل‌های شعاری انتخاب نوشته بر روی آن‌ها است که اگر به درسته انتخاب نشود می‌تواند به اعتبار محصول ضربه وارد کند.

برای انتخاب نوشته‌ها باید به فرهنگ غالب و عرف اکثریت جامعه خریدار توجه شود. نکته مهم دیگری که حتماً موردتوجه قرار گیرد نوع محصول است، به‌طوری‌که لیبل‌های شعاری مناسب هر محصولی نیستند. بهترین نوشته بر روی این لیبل‌ها شعار خود محصول یا برند است.

لیبل‌های محصولات

لیبل‌های محصولات (Product Labels) بیشترین استفاده و معروف‌ترین نوع لیبل است که با آنها آشنایی دارید. این لیبل‌ها روی بیشتر محصولات هستند و برای توضیح دادن درباره محصول،مواد سازنده، ارزش غذایی و هر چیزی که لازم است که مصرف‌کننده درباره محصول بداند بر روی آن نوشته می‌شود. طراحی لیبل برای فروش و برندسازی محصولات بسیار مهم است و باید به نکات طراحی لیبل حتماً توجه شود.

استیکر‌های درون بسته‌بندی (لیبل‌های پشت چسب‌دار)

استیکر‌های درون بسته‌بندی (Packaging Stickers) باعث تجربه خرید بسیار لذت‌بخش‌تر برای مشتری می‌شود. معمولاً لیبل‌های پشت چسب‌دار طرحی با لوگو خود کمپانی برای شخصی‌سازی و احساس رضایت بیشتر مشتری استفاده می‌شود. کمپانی‌های بزرگ مانند اینتل، انویدا و ایسوس در کنار محصولات خود استیکر لوگو شرکت خود را در بسته‌بندی قرار می‌دهد. نمونه طراحی لیبل پشت چسب‌دار یا به اصلاح برچسب را می‌توان به روی در‌های خانه‌ها مشاهده کرد که مقاصد استفاده آن لیبل پشت چسب‌دار تبلیغات است.

لیبل‌های PVC

لیبل‌های PVC از متریال پلاستیکی ساخته می‌شوند و کاملاً جنسی ضد آب دارند. این لیبل‌ها اغلب برای محصولاتی چون بطری‌های آب‌معدنی، لوازم آرایشی بهداشتی و محصولات دارویی استفاده می‌شوند. سایز لیبل‌ها باتوجه‌به نیاز کارفرما انتخاب شده و چاپ می‌شود. این برچسب‌ها در برابر حرارت کاملاً مقاوم بوده و از پارگی و خراشیدگی کاغذ جلوگیری می‌کند. همچنین این نوع برچسب در دو مدل براق و مات قابل طراحی و چاپ نیز است.

لیبل کاغذی

لیبل‌های کاغذی رو کاغذهای طبیعی چاپ می‌شوند. به دلیل نرمی کاغذ چاپ روی آن‌ها کاملاً واضح بوده و به طور شفافی در رنگ‌های مختلفی چاپ می‌شوند. این برچسب‌ها می‌توانند روی کاغذهای نازک و یا ضخیم و مقوایی برای روی محصولات مختلف چاپ شوند. حتی می‌توان از آن‌ها به‌صورت آویز روی محصولات استفاده کرد.

لیبل شیشه‌ای

یکی دیگر از انواع برچسب‌ها، برچسب‌های شیشه‌ای هستند که بسیار جذاب و پر کاربردند. ایم برچسب‌ها کاملاً شفاف و شیشه‌ای بوده و برای درج روی محصولاتی که بسته‌بندی شفاف و تک رنگی دارند کاملاً مناسب هستند. استفاده از این لیبل‌ها علاوه بر شفاف‌سازی محصول، لوگو و اطلاعات روی برچسب را به‌خوبی نمایان می‌کند.

لیبل حرارتی

لیبل‌های حرارتی به دو روش چاپ مستقیم حرارتی و چاپ انتقال حرارتی تولید می‌شوند. در روش اول از حرارت مستقیم برای جوهر موجود روی کاغذ استفاده می‌شود. از روش دوم برای انتقال جوهر به روی کاغذ استفاده می‌شود. اغلب از این نوع برچسب برای پوشاک استفاده می‌کنند.

لیبل متال

یکی از مقاوم‌ترین برچسب‌ها در صنعت چاپ برچسب‌های متال هستند. این برچسب‌ها از آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند و در برابر حرارت و گرما مقاومت بالایی دارند به‌طوری‌که چسبندگی خود= را از دست نمی‌دهند. این نوع برچسب کمی گران‌تر از دیگر برچسب‌ها است؛ زیرا علاوه بر جنس و مقاومت آن، خاصیت ضدآب و ضدخش نیز دارد. تمام این نمونه‌ها نشان از مزیت‌های استفاده از لیبل است.

آنچه در مقاله انواع مدل لیبل بیان شد

نقش لیبل در بسته بندی محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به ویژه اگر قرار باشد هزینه طراحی بسته بندی کاهش پیدا کند، به دلیل پایین بودن تعرفه طراحی لیبل محصول، استفاده از لیبل منطقی و مهم خواهد بود.

در صورتی که نیاز به طراحی لیبل در تهران یا طراحی لیبل در مشهد دارید همین حالا با ما تماس بگیرید.

کدام نوع لیبل با کیفیت تر و بهتر است؟

نوع لیبل بر اساس نیاز کارفرما تعیین می شود و بستگی به محل نصب آن دارد. به عنوان مثال در یک لیبل استفاده از عکس برای لیبل می‌تواند جذابیت بیشتری ایجاد کند.

کدام یک از انواع لیبل ها، چسبندگی بیشتری دارند؟

لیبل پشت متال از انواع لیبل ها با چسبندگی بالا است.

آیا می‌توان از لیبل ژله‌ای برای ظروف پلاستیکی استفاده کرد؟

بله شما با کمک‌گرفتن از مشاوران ما در این سایت می‌توانید تمامی این لیبل‌ها را بر اساس کاربرد موردنظر خود طراحی کرده و برای معرفی محصول از آن استفاده نمایید.

4.4/5 - (9 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

5 پاسخ

    1. سوال، سلام
      ببخشید میخواستم ببینم برای لیبل روی مخازن که مواد اسید و بازی در آن است و میخاهم عمری باشد، چه لیبلی استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله