لیبل چیست؟ (what is the lable) لیبل به همان برچسب نازک و ظریفی گفته میشود که روی محصول برای درج اطلاعات زده میشود. لیبل از کاغذهای ظریف و کوچک که اغلب پشت آنها با چسب پوشیده شده است و روی آن اطلاعاتی نظیر قیمت درج میشود، تشکیل میشود لیبلها در جنسهای مختلفی طراحی و ساخته میشوند در رابط با جنس لیبل میتوانید مقاله قبل را بخوانید. لیبلها در انواع و سایزهای مختلفی طراحی و چاپ میشوند.
طراح لیبل وابسته به محصولی که قرار است کار بسته بندی آن را انجام دهد، یک لیبل مناسب طراحی و پیاده سازی میکند. در حالت کلی میتوان گفت زمانی ما به عنوان مثال از یک لیبل عسل استفاده میکنیم که تعرفه طراحی بسته بندی برای محصول اصل زیاد باشد، چون هزینه طراحی لیبل ارزانتر خواهد بود.
یکی از روشهای مؤثر و کمهزینه در عرصه تبلیغات استفاده از لیبل روی محصولات است. لیبلها روی کاغذهای گلاسه و یا کاغذهای پیویسی که ضد آب هستند چاپ میشوند. برخی از لیبلها نیز که به لیبل شیشهای معروف هستند نیز روی کاغذهایی به طور شفاف و همانند شیشه چاپ میشوند.

لیبل یا برچسب بخش مهمی از بستهبندی است که درباره محصول شما به خریدار اطلاعات میدهد. این اطلاعات میتواند اسم و لوگو، آدرس تولیدکننده، اطلاعات محصول و هر چیزی که باعث کمک به مصرفکننده برای انتخاب محصول شود را شامل میشود. باید در نظر گرفت که اولین برخورد مصرفکننده با محصول شما ظاهر آن است و لیبل همانند لباس بر روی تن محصول عمل میکند پس باید اهمیت ویژهای برای طراحی لیبل اختصاصی خود بدهید.
لیبلها نقش زیادی در بسته بندی محصولات دارند، به ویژه برای برندهایی که میخواهند در ابتدای کار هزینه کمتری برای محصول خود انجام دهند. در مقاله نقش لیبل در بسته بندی اطلاعات کاملی در این رابطه بیان کردهایم. پیشنهاد میکنم برای درک بصری بهتر از لیبل، حتما نمونه لیبل محصولات طراحی شده توسط استودیو سلام گرافیک را ببینید.
تعریف لیبل محصول
لیبل محصول به همان برچسبهایی گفته میشود که روی محصولات زده میشود. در لیبلها اطلاعات مختلفی گذاشته میشود که وابسته به هر محصول این اطلاعات میتوند متفاوت باشد، در مقاله اطلاعات روی لیبل به این موارد به صورت دقیق اشاره کردهایم. در تعریف لیبل محصولات یک مورد به ویژه عکسها تاثیر بسیار زیادی دارند. در مقاله نقش عکس در طراحی لیبل به این موضوع اشاره کردهایم. همچنین نقش فونت در طراحی لیبل برای نتیجه رسیدن یک لیبل بدون شک بالا و زیاد است. همچنین برای درک بهتر لیبل و آن که لیبل چیست و چه کارکردی دارد پیشنهاد میکنیم مقاله اهمیت رنگ در طراحی لیبل را مطالعه کنید.
لیبلها در سایزهای مختلفی طراحی و پیاده سازی میشوند که هر کدام وابسته به نوع، میتواند کارکرد و حتی تعریف جداگانهای داشته باشد، در مقاله سایز استاندارد لیبل در رابطه با سایزهای متفاوت لیبل اطلاعات کلی بیان کردهایم.
مسئله مهم بعدی طراحی لیبل است. در هر فروشگاهی اولین چیزی که نگاه مخاطب را به خود جذب میکند طراحی و دیزاین محصول است. لیبل حکم شناسنامه محصول را به عهده دارد؛ بنابراین باید طراحی آن حاکی از کیفیت محصول باشد.
علاوه بر محصول، لیبل آن باید طوری طراحی شود تا اطلاعات کاملی از محصول را به طور واضح و روشن در اختیار مشتری قرار دهد. همچنین سبک آن بهگونهای باشد که مشتری را ترغیب به خرید و استفاده از محصول کند.
لیبلها یکی از المانهای مهم در معرفی نام برند شما و در اصل برندسازی محصول شما به شمار میروند. با طراحی و استفاده از نام برند و لوگو در لیبل، علاوه بر نمایش زیبایی و کیفیت محصول میتوانید به تبلیغات شرکت و برند خود نیز بپردازید.
لیبلها همانطور که پرکاربرد هستند از هزینههای مناسبی نیز برخوردار هستند. قیمت طراحی و چاپ لیبلها کاملاً بهصرفه و مناسب است که این مسئله باعث محبوبیت بیشتر آنها شده است.
مزیتهای داشتن لیبل چیست؟
در دنیای امروز میبینیم که تمام محصولات درون بستهبندی قرار میگیرند. بستهبندی جزئی از وجود یک محصول شده است. در واقع این اصل که هر کالایی اعم از خوراکی، پوشاک و لوازم آرایشی یا صنعتی درون جعبههایی برای محافظت بیشتر قرار میگیرند و ظاهر آنها حفظ میشود. اما باید بستهبندی اطلاعاتی درباره محصول ارائه دهد تا قبل از باز شدن بستهبندی آن مشتری با ویژگیها و کاربرد محصول آشنا شود. توجه داشته باشید که لیبلها در انواع مختلفی طراحی و پیاده سازی میشوند و انواع لیبل محصولات تاثیری در مزیتهای بیان شده نخواهد داشت.

در این امر برچسبها کمک بسیاری به تولیدکنندهها کردهاند. استفاده از لیبلها روی محصولات برای آنها مانند شناسنامه یا کارت هویتی عمل میکند که باعث معرفی کامل محصول در مرحله ابتدایی به مشتری میشود.
از مواردی که میتواند در داشتن یا عدم داشتن مزیت برای لیبل کارساز باشد، طی کردن مراحل طراحی لیبل محصولات است. اگر این مراحل به درستی انجام شود به درستی میتوان گفت که آن لیبل مزیتهای متعددی برای کسب و کار شما خواهد داشت.
توجه داشته باشید که تمام این موارد زمانی به نتیجه خواهد نشست که شما اصول طراحی لیبل را به خوبی رعایت کرده باشید. با رعایت این اصول شما میتوانید لیبلهایی منحصر به فرد و مناسب برای محصولات تهیه کنید.
برای دریافت لیست قیمت طراحی لیبل در تهران و همچنین لیست قیمت طراحی لیبل در مشهد میتوانید با ما تماس بگیردی.
تفاوت لیبل با بسته بندی
تفاوت لیبل با بسته بندی (The difference between the label and the package) در چیست؟ طراحی بسته بندی و لیبل از مهمترین شاخههای حوزه طراحی به شمار میرود. علت اهمیت این مسئله کاربرد مهم آنها در حوزهی بازاریابی و تبلیغات محصول است. در واقع آخرین گام و مهمترین قدم برای رسیدن به فروش بالا در محصولات خود، استفاده از بسته بندی مناسب یا لیبل زیباست. لذا طراحی لیبل حرفه ای یا بسته بندی خود را باید به دست افراد خبره در این حوزه سپرد.
پیش از هر اقدامی باید تصمیم بگیرد محصول خود را به بسته بندی خاصی قرار است عرضه بازار کنید یا به چسباندن لیبلی بر روی آن اکتفا میکنید؟ چرا که بین طراحی لیبل با طراحی بسته بندی تفاوتهای زیادی وجود دارد.
نقش لیبل در بسته بندی محصولات اگر به درستی و بر اساس قوانین طراحی بسته بندی باشد به خوبی میوتواند باعث رشد و افزایش فروش محصولات شود.
تفاوت لیبل با بسته بندی در چیست؟
بسته بندی چیست؟ بسته بندی محصولات که به آن packing نیز میگویند ابزاری است که شرایط نگهداری انواع محصول و البته حمل و نقل آن را بهبود میبخشد. در تعریف بسته بندی گفته میشود هرگونه ظرف و بستهی دارای استحکام نسبی که محصول در آن قرار گرفته و اطلاعات مربوط به نوع کالا بر روی آن مندرج شده و برای فروش روانه بازار میگردد.

مواردی که باعث تفاوت لیبل با بسته بندی میشود
بسته بندی ابزاری است که این اطمینان را به افراد میدهد محصولشان در سلامت کامل به دست تمام مصرف کنندگان میرسد. چندد نکته در طراحی آنها حائز اهمیت است که عبارتند از:
تناسب محصول با نوع بسته بندی
بسته بندی باید به گونهای طراحی شود که افراد در اولین نگاه به آن متوجه شوند چه نوع کالایی در آن قرار گرفته است. طراحی لیبل یا بسته بندی اگر بر اساس تنوع محصول باشد، نیاز است قبل از آن از انواع بسته بندی محصولات و همچنین انواع لیبل محصولات به صورت دقیق با خبر باشید.
درج اطلاعات لازم بر روی بسته بندی
باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای مصرف کنندگان اعم از مواد بکار رفته در محصول، تاریخ تولید و انقضاء، قیمت و مواردی از این قبیل بر روی بسته بندی درج شوند تا نیاز به لیبل برای درج آنها بر روی بسته بندی نباشد؛ زیرا این امر سبب شلوغ به نظر رسیدن بسته بندی و عدم زیبایی آن میشود.
خلاقیت و جنس بسته
به یاد داشته باشید خلاقیت مهمترین ابزار در طراحی بسته بندی هر محصول است. اگر خواهان فروش بالایی در محصول خود هستید باید بسته بندی محصول شما در مقایسه با بسته بندی محصولات مشابه، خاصتر و به نوعی برجستهتر باشد. نکتهی دیگر که قابل توجه است این است که برای مصرف کنندگان این امر هم دارای جذابیت است که بتوانند از بسته بندی شما در کاربردهای گوناگون بهره ببرند که این امر مستقیماً به خلاقیت شما در طراحی بسته بندی وابسته است.
طراحی لیبل کاربردهای گستردهای دارد و در تمام عرصهها قابلیت استفاده دارند. میتوان گفت حوزهی استفاده از لیبلها چندین برابر بسته بندی است. لیبل هم یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی به شمار میرود. لیبل خصوصاً به فروش بالای محصولاتی کمک میکند که دارای تنوع کیفی چندانی نیستند.
جنس بسته بندی و جنس لیبل از دیگر مواردی است که باعث ایجاد تفاوت لیبل با بسته بندی برای محصولات میشود.
تفاوت در بسته بندی و لیبل چیست؟
لیبل برای یک کالا هویت و ماندگاری در اذهان مصرف کنندگان را میسازد؛ از طرف دیگر مهمترین ابزار برای بازاریابی و فروش محصول به شمار میرود. به همین دلایل است که طراحی یک لیبل از اهمیت زیادی برخوردار است و یک طراحی موفق میتواند سبب موفقیت در فروش بالای یک کالا شود. برخی اصول مهم که در طراحی لیبل باید رعایت شوند عبارتند از:
استفاده از تصاویر باکیفیت
در یک برند سازی همواره نیاز به تصویری هست که با دیدن آن افراد به یاد برند شما بیفتند. این تصاویر باید باکیفیت بالا و از تصاویر برند استفاده شود.
انتخاب فونت درست
بر روی هر لیبلی مطالبی درج میشود که نوشتن این مطالب هم قواعد خاص خود را دارد؛ به یاد داشته باشید که فونت درستی را انتخاب کنید. نه آنقدر ریز که تمام افراد نتوانند آن را بخوانند و نه آنقدر درشت که تمام مطالب برو روی لیبل جا نشوند. قانون اصلی در انتخاب فونت این است که به گونهای باشد که تمام افراد بتوانند آن را بخوانند. وجود فونت مناسب برای طراحی لیبل، یکی از مراحل طراحی لیبل است و جزو اصول طراحی لیبل محصولات به حساب میآید.
انتخاب سایز درست برای لیبل
مورد دیگری که در طراحی لیبل اهمیت زیادی دارد انتخاب سایز لیبل درست برای لیبل است. این مورد بستگی به نوع محصول شما دارد و اینکه قصد استفاده از لیبل با چه شکلی را دارید؛ هر شکلی در طراحی لیبل در سایزهای خاصی چاپ میگردد که یک سایز کوچک و یک سایز بزرگتر دارد. رعایت نکردن آنها سبب میشود لیبل بر روی کالای شما به خوبی قرار نگیرد و این یعنی از دست رفتن هزینهای زیاد.
قیمت و تفاوت لیبل با بسته بندی
قیمت طراحی بسته بندی نسبت به قیمت طراحی لیبل متفاوت است، این دو خود از مهمترین تفاوتهایی است که یک لیبل با یک بسته بندی میتواند داشته باشد است.
تفاوت شخص طراح
طراح گرافیک اگر حرفهای باشد میتواند به عنوان طراح لیبل و حتی طراح بسته بندی فعالیت کند، البته وجود سابقه مرتبط در حوزه طراحی از جمله اصلیترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.
اصلیترین تفاوت طراحی لیبل و طراحی بسته بندی
با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد میتوان گفت تفاوت لیبل با بسته بندی در این موارد است:
- اولاً بسته بندی مناسبترین راه برای حفاظت از محصول و اطمینان از این است که محصول به سلامت به دست مصرف کننده میرسد در حالی که لیبل چنین کارایی برای شما ندارد و چنین چیزی در طراحی لیبل از اهمیت برخوردار نیست.
- دومین مسئله در این است که بسته بندی روشی مناسب جهت برند سازی است. در واقع برند سازی توسط بسته بندی هم آسانتر و هم روشی کم هزینهتر است لذا طراحی بسته بندی دارای نکات و ظرائف بیشتری از طراحی لیبل است و اهمیت طراحی جذاب آن بیشتر از لیبل است.
مهمترین نکات در طراحی بسته بندی در چیست؟
تناسب محصول با نوع بسته بندی، درج اطلاعات لازم بر روی بسته بندی و خلاقیت.
مهمترین نکات در طراحی لیبل در چیست؟
استفاده از تصاویر باکیفیت، انتخاب فونت درست و انتخاب سایز درست برای لیبل.
چرا طراحی لیبل و بسته بندی از اهمیت زیادی برخوردار است؟
علت اهمیت این مسئله کاربرد مهم آنها در حوزهی بازاریابی و تبلیغات محصول است. در واقع آخرین گام و مهمترین قدم برای رسیدن به فروش بالا در محصولات خود، استفاده از بسته بندی مناسب یا لیبل زیباست و این مسئله است که سبب اهمیت زیاد آنها شده است.
تفاوت طراحی لیبل با طراحی بسته بندی در چیست؟
بسته بندی مناسبترین راه برای حفاظت از محصول و اطمینان از این است که محصول به سلامت به دست مصرف کننده میرسد در حالی که لیبل چنین کارایی برای شما ندارد و چنین چیزی در طراحی لیبل از اهمیت برخوردار نیست. دومین مسئله در این است که بسته بندی روشی مناسب جهت برند سازی است. در واقع برند سازی توسط بسته بندی هم آسانتر و هم روشی کم هزینهتر است لذا طراحی بسته بندی دارای نکات و ظرائف بیشتری از طراحی لیبل است و اهمیت طراحی جذاب آن بیشتر از لیبل است.
نقش لیبل در بسته بندی محصولات
نقش لیبل در بسته بندی محصولات (Labels on product packaging)، جزو ابزارهایی است که هم جنبه تبلیغاتی دارد و هم جنبه حفاظتی. تولیدکنندگان اغلب با استفاده از این لیبلها اطلاعات لازم برای آگاهی بیشتر را به مخاطبین انتقال میدهند. اگر شما بهعنوان خریدار بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد که لیبل دربسته بندی نقش یک رسانه قوی برای بازاریابی را نیز ایفا میکند.
اما ویژگی دیگر لیبل بستهبندی که آن را از سایر لیبلها متمایز میکند، خصوصیاتی مانند پوششدهی و محافظ بودن آن است. هرچقدر این لیبل از نظر پوششدهی قویتر عمل کند، احتمال آسیب فیزیکی در محصول شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اگر با مفهوم لیبل چیه و همچنین این که طراح لیبل کیست آشنا نیستید پیشنهاد میکنیم مقالات قبل را حتما مطالعه کنید.
سیستم دستهبندی اطلاعات در نقش لیبل در بسته بندی محصولات
باید دقت داشته باشید اطلاعاتی که بر روی لیبل بستهبندی محصول درج میشود، میتواند فکر و عقیدهٔ مشتری و مخاطب شما را تحتتأثیر قرار دهد. شما با طبقهبندی درست اطلاعات و درج مناسب آنها بر روی لیبل بستهبندی میتوانید به بهترین نتیجه در زمان فروش دست پیدا کنید. طراحان حوزه گرافیک زیادی را میتوانید پیدا کنید اما طراحی که به اصول طراحی لیبل آشنا باشد به خوبی میتواند کمک کننده و رشد دهنده میزان فروش شما باشد.

اما موردی که طراحان گرافیک ما در سلام گرافیک به آن توجه ویژهای دارند، بهروز بودن لیبل بستهبندی محصول است. شما نیز بهعنوان طراح باید دقت داشته باشید که لیبلی که طراحی میکنید، تمام بروز رسانیهای موجود در طیف رنگ، تکنولوژی و فرهنگی را شامل شود.
شما میتوانید به لیبل بستهبندی بهعنوان ابزاری برای برقراری ارتباط بین بازار و مشتریان توجه کنید. زیرا این تنها عاملی است که میتواند ویژگیهای اولیه محصولات شما را به مخاطب انتقال دهد.
اهمیت لیبل بستهبندی محصول
اگر بخواهیم بهصورت کلی عملکرد لیبل را در بستهبندی محصول مورد بررسی قرار دهیم، میتوانیم به چهار وظیفه اصلی برای این قابلیت اشاره کنیم:
- ابزاری برای بهکارگیری مهارت و محافظت از کالا
- بهبود عملکرد اقتصادی برای فروش محصول
- ابزاری مناسب برای تبلیغات و معرفی محصول
- معرفی بسته بنید و نحوه فروش آن به مشتری
برای طراحی لیبل بستهبندی محصول باید چه چیزی را در نظر بگیریم؟
اگر شما قصد دارید که لیبل جدیدی برای بسته محصولات خود طراحی کنید، بهعنوان ابتداییترین کار ممکن باید مخاطب و هدف آن را بهخوبی بشناسید. زیرا طراحی درست لیبل نیمی از مسیر فروش محصول را برای شما طی خواهد کرد. بهعنوان طراح باید توجه داشته باشید که لیبل بستهبندی محصول باید بین رقبا از درخشش کافی برخوردار باشد.
از دیدگاه بازاریابان لیبل خوب و مناسب میتواند، بهعنوان فروشنده در بین سایر محصولات عمل کند. به همین دلیل طراحان سلام گرافیک تلاش میکنند که لیبلهای بستهبندی محصولات خود را با بالاترین و بهروزترین نوع طراحی به شما عزیزان عرضه کنند.
چیزی که در تمامی طراحیهای خود باید به آن توجه داشته باشیم نوع بستهبندی محصولات است. زیرا یک لیبل مناسب برای بستهبندی باید طوری باشد که تمام محصولات را پوشش داده و از آن محافظت نماید.
چه اطلاعاتی میتوان روی لیبل بستهبندی محصول چاپ کرد؟
برای پیبردن به این موضوع باید نوع محصول و بازار مورد عرضه را نیز در نظر گرفت. زیرا اطلاعاتی که بر روی لیبل چاپ میشود، توضیحی تکمیلی دربارهٔ محصول خواهد بود. اما بهصورت کلی میتوان از اطلاعاتی مانند رنگ، تاریخ انقضا و تولید محصول، نشانههای استاندارد محصول و سایر اطلاعات مربوط به محصول بر روی لیبل بستهبندی محصول استفاده کرد. در مجموع اطلاعاتی که بر روی لیبل بستهبندی چاپ میشود به سه دسته تقسیم میشود:
- نام تجاری تعیین شده برای محصول
امروزه برندسازی برای محصولات به یکی از قطبهای اصلی برای پیروزی و یا شکست محصولات تبدیل شده است. به همین دلیل نحوه قرارگیری برند بر روی لیبل و شکل ظاهری آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
- ارائه توضیحات تکمیلی درباره محصول
هر محصولی برای معرفی نهایی به توضیحاتی برای ارائه شدن احتیاج دارد. اگر توجه کرده باشید اغلب مشتریان در زمان خرید به دنبال برچسبی از توضیحات بر روی لیبل میگردند.
- ارائه جدول رتبهبندی برای محصول موردنظر
قطعاً تمامی محصولات عرضه شده به بازار، دارای فواید به خصوصی هستند؛ بنابراین بهتر است شما بهعنوان طراح لیبل بستهبندی محصول، این فواید را بهصورت جدولی بر روی لیبل ارائه دهید.
ویژگی لیبل بستهبندی محصول عالی
یکی از مهمترین ویژگیهای لیبل بستهبندی محصول عالی، هماهنگ بودن لیبل باروحیه مشتری است. همچنین طراح باید تمام خلاقیت خود را برای این لیبل به کار گیرد. زیرا چیزی که مخاطب از لیبل مشاهده میکند، فقط طراحی منحصربهفرد آن خواهد بود. باید توجه داشته باشید که نگاه شما به لیبل باید نگاه تبلیغاتی باشد.
پس در قدم اول باید تمام نکات بازاریابی را برای لیبل بستهبندی محصول رعایت نمایید. سپس به سراغ ظاهر و دیدگاه بصری آن بروید. باتوجهبه مطالب گفته شده لیبل بستهبندی دارای سه مزیت کلی برای محصولات شما خواهد بود. از جمله:
- آگاهسازی مشتریان و مخاطبین شما
- مانعی مناسب برای جلوگیری از آسیب به محصول
- بستهبندی درست محصول
اهمیت رنگ در لیبل
اهمیت رنگ در طراحی لیبل (The importance of color in label design) به منظور استفاده درست و اصولی از رنگ در ساخت لیبل است. اکثریت طراحان برای طراحی موارد مختلف از رنگبندی مجزایی استفاده میکنند. زیرا رنگ میتواند شور و نشاط خاصی به طراحی شما ببخشد.
رنگ و طرح بکار رفته در هر چیزی نشاندهنده فرهنگ و نبوغ طراحان آن سرزمین محسوب میشود. حال اگر شما هم به این موضوع علاقهمند هستید، میتوانید در ادامه با ما در مجله آنلاین طراحی گرافیک سلام گرافیک همراه باشید تا شما را با روانشناسی رنگها بیشتر آشنا کنیم!
روانشناسی رنگها و اهمیت رنگ در لیبل پشت چسبدار
هر فردی که اندکی با مقولهی بازاریابی آشنایی داشته باشد، میداند که رنگ تأثیر بسیار فوقالعادهای در میزان خرید مخاطب از اجناس شما خواهد داشت. اکثریت افرادی که در چاپ لوگو و طراحی لیبل پشت چسبدار فعالیت دارند، آشنایی نسبتاً زیادی با روانشناسی رنگها نیز پیدا کردهاند. آنها بهراحتی میتوانند ارتباط عمیقی بین رنگهای مختلف پیدا کرده و نحوه ترکیب آنها را با یکدیگر متوجه شوند.

شما بهعنوان مشتری یک محصول در اولین نگاه جذب رنگ لیبل و بستهبندی محصول موردنظر خواهید شد. بهعنوان در بین رنگها رنگ قرمز و رنگ آبی کاربرد بیشتری دربسته بندی و طراحی لیبل برای محصولات دارند.
عموما شرکتهای تولید کننده برای کاهش هزینه طراحی بسته بندی، از لیبل استفاده میکنند، دلیل این موضوع هم قیمت ارزان طراحی لیبل است. در مقاله نقش لیبل در طراحی بستهبندی به این موارد اشاره کردهایم.
اصول و اهمیت رنگ در لیبل و طراحی و چاپ آن
یکی از مهمترین مقولهها در زمان طراحی لیبل و چاپ آن رعایت اصول روانشناسی رنگها است، . اینکه شما بهعنوان طراح با میزان تأثیر هر رنگ بر روی عواطف و احساسات مخاطب آشنایی کافی داشته باشید، از اهمیت زیادی برخوردار است. جالب است بدانید که محققین معتقدند رنگها قادرند بر روی شخصیت و ناخودآگاه هر فردی تأثیر مستقیم داشته باشند. به همین دلیل شرکتهایی با فروش بالا مایند هزینهی بسیاری را صرف شناخت رنگها برای موارد تبلیغات خود کنند.
ازاینرو طراحان گرافیک ما در سلام گرافیک مایلاند که لیبلهایی با ترکیب رنگهای منعطف و ظاهری منحصربهفرد به شما ارائه نمایند. حال اگر قصد دارید خود شما دستبهکار شده و لیبل شخصی خود را طراحی نمایید، میتوانید از اصول اصلی و پایه روانشناسی رنگها و همچنین اصول طراحی لیبل در جهت اهمیت رنگ در لیبل چسبان استفاده نمایید:
- سفید: باعث ایجاد نور و روشنایی در طراحی شما شده و لیبل را شفافتر خواهد کرد.
- صورتی: باعث ایجاد فضای مملو از آرامش در روح و خاطر شما خواهد شد.
- سبز: نمادی از صلح و نشاط در بین افراد
- آبی بیحال: راحتی و امنیت روح
- آبی پررنگ: ایجاد اعتماد متقابل
- قرمز: نشاندهنده شور و هیجان
- زرد: فضای شاد
- بنفش: برنامهریزی و اعتماد متقابل
- رنگ نارنجی: سرحال بودن
- مشکی: ثابت و استوار
- قهوهای: آرامش روانی
اهمیت رنگ در لیبل تبلیغاتی و انتخاب آن
اینکه شما برای طراحی لیبل روانشناسی رنگها را بشناسید نکتهی خوبی است؛ ولی کافی نخواهد بود. شما باید علاقه شخصی و ارتباط رنگ با محصول و لیبل موردنظر را نیز در نظر بگیرید. بهعنوانمثال شما به گلفروشی توجه کنید. در این اماکن اغلب از رنگهای سبز و زرد استفاده بیشتری میشود. پس هنگام انتخاب رنگ برای لیبل نیز به نوع محصول توجه داشته باشید.
نکته بعدی که در مورد اهمیت رنگ در لیبل در فتوشاپ به آن باید توجه داشته باشید، ترکیب رنگها است. این که رنگهای موردنظر شما پس از ترکیب شده چه جذابیت و تأثیری خواهند داشت نیز بسیار مهم است؛ بنابراین اهمیت رنگ در لیبل تبلیغاتی جزو مواردی است زمان طراحی به آن توجه ویژهای باید داشته باشید.
آشنا بودن طراح گرافیک به مراحل طراحی لیبل و همچنین اصول طراحی لیبل محصولات میتواند کارکردهای مختلفی برای محصول نهایی و همچنین افزایش بازاریابی محصول بدون استفاده از تبلیغات باشد.
اهمیت رنگ در لیبل صنعتی
همانطور که گفتیم هر محصولی چه دارویی چه صنعتی و چه غذایی به تبلیغات احتیاج دارند؛ بنابراین اینکه بر روی محصولات صنعتی شما از چه لیبل با چه رنگی استفاده شود بسیار مهم خواهد بود. همچنینی شما یک طراحی درست و ترکیب رنگ صحیح همچنین بستهبندی مناسب میتوانید فروش محصول خود را نسب به سایر رقبا بهشدت افزایش دهید؛ بنابراین فروش محصول شما ارتباط تنگاتنگی با لیبل و رنگبندی بهکاررفته در آن خواهد داشت.
بهعنوانمثال قوطیهای رنگ در صنعت، جزو مواردی است که اهمیت رنگ در لیبل آن بسیار پررنگتر از سایر محصولات است. اگر شما فروشنده رنگهای صنعتی هستید، میتوانید از طراحان ما در سلام گرافیک درباره اهمیت رنگ در لیبل صنعتی کمک گرفته و لیبل موردعلاقه خود را طراحی نمایید. تأثیر رنگ در طراحی لیبل
همانطور که گفته شد استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی لیبل، شما را بین رقبا ازهرجهت خاص میکند. همینطور شما میتوانید برای طراحی زیباتر از تکنیک برجستهسازی نام محصول و برند تجاری بر روی لیبل نیز استفاده نمایید. اغلب از رنگهای با جنس و کیفیت زیر در طراحی لیبل استفاده میشوند:
- رنگهای متالیک برای براقی بیشتر لیبلهای فلزی استفاده شده و اغلب در محصولات لوکس با تم رنگی نقرهای و طلایی مورداستفاده قرار میگیرند.
- رنگهای نئونی
- رنگهای پاستلی
معنا و مفهوم رنگها در طراحی لیبل
همانطور که میدانید رنگها در تحریک احساسات افراد نقشی پررنگتر از کلمات را ایفا میکنند. این مسئله بدین جهت است که رنگها بیش از جملات حک شده بر روی لیبلها در حافظهی افراد میماند و به تعبیر دیگر ماندگاری آنها در ذهن افراد بیش از سایر قسمتهای تشکیل دهنده یک لیبل است. در نتیجه استفاده از هر رنگی بدون آگاهی از روانشناسی رنگها منجر به شکست در انتخاب عکس لیبل میشود. در ادامه به بررسی رنگهای مختلف در یک لیبل میپردازیم.
·رنگهای گرم
گروه رنگهای زرد، نارنجی، قرمز و هر رنگی که از ترکیب کردن این رنگها بدست آید در ردیف رنگهای گرم قرار دارد. تاثیر اصلی این رنگها بر روی ذهن و روان انسانها به هیجان آوردن یا تحریک کنندگی و نشاط آوری است و بطور کلی تاثیری مثبت در افراد دارد.
·رنگهای سرد
گروه رنگهای سبز، آبی، بنفش و هر رنگ دیگری که از ترکیب کردن این رنگها بدست بیاید در شمار رنگهای سرد محسوب میشوند. بطور کلی این رنگها نشانهی آرامش و حرفهای بودن است.
·رنگهای خنثی
چهار رنگ سیاه، سفید، خاکستری و قهوهای در گروه رنگهای خنثی قرار دارند. این رنگها گرچه تاثیر زیادی در جذب افراد ندارد اما مهمترین اثر آنها ایجاد تعادل بین سایر رنگهاست. لذا نباید اهمیت حضور آنها را در کنار سایر رنگها دست کم گرفت. وجود این رنگها در یک لیبل سبب بهتر دیده شدن عکس، طرحها و رنگهای اطراف آنهاست لذا حضور آنها در یک لیبل ضروری است.
نقش عکسها در زیبایی لیبلهای محصول
نقش عکس در طراحی لیبل (Photo in label design) یکی از اصلیترین نقشها برای فروش یک محصول است. به نوعی میتوان گفت تصاویری که برای ساخت و پیاده سازی لیبل یک محصول مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند فروش و روند بازاریابی محصول را دگرگون کند. لیبل از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی است که نقشی بسزا و مهم در جلب توجه مشتری ایفا میکند. یک لیبل حرفهای باید چندین اصول و قواعد اساسی را دنبال نماید تا خروجی کار در جذب مشتری موثر واقع شود. در ساخت و طراحی برچسب محصول، رعایت کردن اصول طراحی برچسب محصول لازم و ضروری است. توجه داشته باشید که هر نوع لیبل، عکس مناسب و درخور خود را لازم دارد.
یکی از این اصول مهم در طراحی یک لیبل حرفهای، انتخاب عکس مناسب در طراحی لیبل است. عکس یکی از مولفههای اصلی در بازاریابی و فروش محصولات است و هر چه عکسهای یک برند جذابتر و باکیفیت مناسبتری باشد سبب جلب توجه مشتریهای بیشتری خواهد شد. در نتیجه میتوان گفت آنچه یک مزیت رقابتی برای یک برند محسوب میشود، استفاده از عکس مناسب با نوع لیبل است.

عکس مناسب طراحی لیبل
با توجه به اینکه اولین چیزی که در قفسههای یک فروشگاه نظر مصرف کنندگان را به خود جلب میکند، پوشش یا همان لیبل محصول است، در نتیجه طراحی حرفهای لیبل، شما را در فروش بالای محصولات کمک مینماید. ماهیت هر لیبلی را اولاٌ عکس آن محصول شکل میدهد زیرا عکس اولین چیزی است که مصرف کننده را متوجه نوع کالای شما میکند؛ این مورد را میتوان مهمترین نقش عکس در طراحی لیبل دانست. (برای دریافت نمونه کار طراحی لیبل محصولات با ما تماس بگیرید!)
در همین راستا توصیه میشود بهتر است از عکس مناسب با نوع کالایتان استفاده کنید؛ به طور مثال اگر محصول شما در ردیف مواد غذایی قرار دارد میتوانید عکس مناسب از همان ماده غذایی، میوه یا سبزیجات بکار رفته در آن استفاده کنید. آنچه اهمیت دارد این است که عکس انتخابی شما از کیفیتی مناسب برخوردار باشد و تصویری واضح از آن ماده باشد. توجه داشته باشید که لیبلِ با عکس تبلیغاتی مناسب است که در فروش بهتر موثر است و نه صرف داشتن هر عکسی بر روی لیبل.
پیشنهاد میکنیم مقاله نقش لیبل روی بسته بندی محصول را بخوانید. و بدانید چرا بسته بندی محصول با لیبل، هزینه کمتری نیست به هزینه طراحی بسته بندی دارد و چرا قیمت طراحی لیبل نسبت به انواع بسته بندی ارزانتر است.
سازگاری رنگها در عکس انتخاب شده برای لیبل
نکتهی بعدی در انتخاب عکس مناسب برای طراحی لیبل، انتخاب رنگ مناسب است. سازگاری و هارمونی مناسب عکس با رنگهای بکار رفته در آن در جلب توجهی هر چشمی به سوی خود بسیار موثر عمل میکند. انتخاب رنگ نامناسب در عکس یک لیبل منجر به شکست خروجی طراحی یک لیبل میشود. برخی از نتایج استفاده از رنگهای نامناسب در یک عکس عبارتند از:
- گاهی در پس زمینه عکس، رنگی انتخاب میشود که سبب دید نامناسب تصویر بکار رفته در آن لیبل میشود و دفع مشتری را بدنبال دارد.
- در برخی مواقع انتخاب رنگ نامناسب منجر به شلوغ دیده شدن لیبل میگردد و افراد از توجه و بازرسی این نوع لیبلها سر باز میزنند.
در نتیجه میتوان گفت انتخاب رنگهای نامناسب در یک عکس، با عدم فروش بالای محصول روبرو خواهد شد و انتخاب عکس مناسب در طراحی لیبل به فروش چشمگیر محصول شما بسیار کمک خواهد کرد.
نقش فونتها در زیبایی لیبل
بهترین فونت برای لیبل کدام فونت است؟ (The importance of font in label design) در طراحی لیبلها باید اصول و قواعدی خاص رعایت شود تا خروجی کار، با بازخوردی مثبت روبرو شود.
با توجه به این موضوع که میزان مطالب در یک لیبل اندک است، اهمیت فونت در آن دو چندان میشود؛ زیرا اگر فونت خیلی ریز باشد همهی افراد نخواهند توانست مطالب مندرج در آن را بخوانند و اگر خیلی درشت باشد، سبب میشود افراد بدون توجه کافی و به صورت سرسری آن را بخوانند و رد شوند لذا بایستی بین سایز و سبک فونت با محتوای لیبلها هماهنگی ایجاد شود.
اگر از اهمیت لیبل در طراحی بسته بندی آگاه باشید، حتما میتوانید که شرکتهای مختلف برای بسته بندی محصول خود، اگر نخواهند هزینه طراحی بسته بندی افزایشی باشد، عموما از لیبلها به دلیل آن که قیمت طراحی لیبل کمتر از بسته بندی است استفاده میکنند. این موارد، از اصلیترین قوانین طراحی گرافیک است که هر طراح لیبل یا همان طراح گرافیک باید بداند.
نقش و اهمیت فونت در طراحی لیبل
میتوان دو نقش اساسی فونت در لیبل را را دو مورد کلی زیر دانست:
- کمک به راحت به ذهن سپردن برند شما توسط مشتریان و جلب توجه آنها به محصولات شما
- خوانایی مطالب لیبل و جلب توجه مشتریان
شرح این دو مورد بدین ترتیب است:
- ماهیت طراحی یک برچسب یا لیبل را، اجزای ظاهری آن تشکیل میدهد؛ یعنی رنگ، طرح و فونت آن لیبل یا برچسب. این اجزا به یک اندازه در جذب و جلب توجهی مشتری دارای اهمیت هستند. لیبل شما زمانی جذابیت ویژهی خود را پیدا میکند که از فونتهای مناسب با رنگ مناسب با آن، استفاده شود. این امر سبب میشود مصرف کنندگان، برند شما و محصولات شما را بهتر به ذهن بسپارند و این نوع عملکرد و جلب توجه به فروش بهتر محصولات شما هم کمک شایانی مینماید. نقش و اهمیت فونت در طراحی لیبل در عرصهی طراحی به هنر تایپوگرافی مربوط است. دست کم گرفتن این هنر هنگام طراحی لیبل منجر به شکست ایدهها و طراحی شما خواهد شد. نمونههای بسیاری از برندهای معتبر در جهان وجود دارند که به دلیل عدم اهمیت کافی به این هنر، خروجی کار آنها مناسب نبوده و سبب شده این طرحها در بازار عرضه نشوند. همین نمونه برای درک اهمیت فونت در طراحی لیبل کافی است.
- وجه قابل اهمیت و نقش بعدی فونت در لیبل، جلوهی خوانایی مطالب است. به عبارت سادهتر، اگر مصرف کنندگان نتوانند پیام مدنظر شما را و نوشتههای شما را درست بخوانند و متوجه شوند، هر چقدر هم که طراحی شما حرفهای و چشم نواز باشد، محصول شما مورد انتخاب آنها نخواهد بود. جزئیات و اطلاعات محصولات شما باید بهدرستی و خیلی کوتاه در نگاه مشتریان نمایش داده شوند تا سبب توجه آنها شود، ریز یا درشت بودن بیش از اندازه فونت نتیجهی معکوسی از آنچه مدنظر شماست را در پی خواهد داشت.

بسیاری از تولید کنندگان محصولات به چاپ برندهای خود به انگلیسی در انواع لیبلها روی میآورند؛ این افراد تصور میکنند این امر سبب جلب توجهی بیشتری توسط مصرف کنندگان میشود. اما اهمیت فونت در طراحی لیبل انگلیسی چگونه است؟ اهمیت آن بیش از اهمیت فونت در لیبلهای فارسی است یا خیر؟ در ادامه به این موضوع میپردازیم که اهمیت فونت در لیبل انگلیسی به چه ترتیب است؟
اهمیت فونت در طراحی لیبل انگلیسی
پیشتر با نقش فونت در لیبلها آشنا شدیم. آنچه در لیبلهای انگلیسی اهمیت دارد واضح بودن فونت است؛ البته این ملاک در هر نوع فونت و زبانی قابل اهمیت است اما جلوهی اهمیت آن در زبان انگلیسی کمی ویژهتر است . این مسئله به این دلیل است که استفاده از فونتهای فانتزی و به نوعی شکسته در این زبان سبب ناخوانایی شدید برند شما میگردد و ظرفیت این زبان در سردرگمی خوانایی مطالب این زبان توسط افراد بیش از زبان فارسی است.
پس به یاد داشته باشید اگر قصد دارید لیبل با فونت انگلیسی به چاپ برسانید یک نمونه را چاپ کرده و خوانایی آن را بررسی نمایید. مهمترین اصل در طراحی حرفهای لیبل خوانا بودن مطالب توسط تمام افراد است. خوانایی مطالب هم وابسته به نوع فونتی است که استفاده میکنید.
همچنین توصیه میگردد اگر محصولات شما برای داخل کشور تولید میشود از چاپ لیبل و برندتان به زبان انگلیسی پرهیز نمایید زیرا تعدادی از مردم همچنان با این نوع زبان بیگانهاند و این عملکرد شما سبب از دست دادن تعدادی از مصرف کنندگان خواهد شد. اما اگر محصول شما صادراتی است میتوانید به میزان صادرات خود لیبل انگلیسی و بقیه را به زبان فارسی چاپ نمایید.
اهمیت فونت در طراحی لیبل چسبدار
اگر لیبل چسبدار شما قرار است به زبان فارسی چاپ شود همان اصولی که در نقش فونت در لیبل عنوان شد را پیگیری نمایید که مهمترین آن خوانایی مطالب در نوع فونتی است که انتخاب مینمایید و اگر لیبل چسبدار شما به زبان انگلیسی قرار است چاپ شود بر اساس اصلی که در اهمیت فونت در طراحی لیبل انگلیسی بیان شد، که همان چاپ نمونه لیبل اولیه و بررسی خوانایی آن است را رعایت کنید به هدف خود در جذب مشتری خواهید رسید.
4 پاسخ
کارتون مثل همیشه عالیه.
مرسی سینا نظر لطف شماست
ازلیبل تبلیغاتی روی چه محصولاتی میشه استفاده کرد؟
سلام احمدرضای عزیز! از لیبل تبلیغاتی بیشتر برای طراحی بسته بندی قوطی، بطری، ظروف پت، خودکار و… استفاده می شه