لیبل چیست؟

لیبل چیست و چه کابردی برای محصول دارد؟ لیبل‌ها دقیقا همان برچسب‌هایی است که در طراحی و ساخت برخی از محصولات به جای بسته بندی کردن محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیبل یکی از مواردی است که برای برخی از محصولات بسیار مورد نیاز است. بر روی لیبل اطلاعاتی دقیق از محصول قرار می گیرد تا مشتریان ابهامی در رابطه با آن محصول نداشته باشند.

لیبل چیست؟ (what is the lable) لیبل به همان برچسب نازک و ظریفی گفته می‌شود که روی محصول برای درج اطلاعات زده می‌شود. لیبل از کاغذهای ظریف و کوچک که اغلب پشت آن‌ها با چسب پوشیده شده است و روی آن اطلاعاتی نظیر قیمت درج می‌شود، تشکیل می‌شود لیبل‌ها در جنس‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند در رابط با جنس لیبل می‌توانید مقاله قبل را بخوانید. لیبل‌ها در انواع و سایزهای مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند.

طراح لیبل وابسته به محصولی که قرار است کار بسته بندی آن را انجام دهد، یک لیبل مناسب طراحی و پیاده سازی می‌کند. در حالت کلی می‌توان گفت زمانی ما به عنوان مثال از یک لیبل عسل استفاده می‌کنیم که تعرفه طراحی بسته بندی برای محصول اصل زیاد باشد، چون هزینه طراحی لیبل ارزان‌تر خواهد بود.

یکی از روش‌های مؤثر و کم‌هزینه در عرصه تبلیغات استفاده از لیبل روی محصولات است. لیبل‌ها روی کاغذهای گلاسه و یا کاغذهای پی‌وی‌سی که ضد آب هستند چاپ می‌شوند. برخی از لیبل‌ها نیز که به لیبل شیشه‌ای معروف هستند نیز روی کاغذهایی به طور شفاف و همانند شیشه چاپ می‌شوند.

لیبل یا برچسب بخش مهمی از بسته‌بندی است که درباره محصول شما به خریدار اطلاعات می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند اسم و لوگو، آدرس تولیدکننده، اطلاعات محصول و هر چیزی که باعث کمک به مصرف‌کننده برای انتخاب محصول شود را شامل می‌شود. باید در نظر گرفت که اولین برخورد مصرف‌کننده با محصول شما ظاهر آن است و لیبل همانند لباس بر روی تن محصول عمل می‌کند پس باید اهمیت ویژه‌ای برای طراحی لیبل اختصاصی خود بدهید.

لیبل‌ها نقش زیادی در بسته بندی محصولات دارند، به ویژه برای برندهایی که می‌خواهند در ابتدای کار هزینه کمتری برای محصول خود انجام دهند. در مقاله نقش لیبل در بسته بندی اطلاعات کاملی در این رابطه بیان کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم برای درک بصری بهتر از لیبل، حتما نمونه لیبل محصولات طراحی شده توسط استودیو سلام گرافیک را ببینید.

تعریف لیبل محصول

لیبل محصول به همان برچسب‌هایی گفته می‌شود که روی محصولات زده می‌شود. در لیبل‌ها اطلاعات مختلفی گذاشته می‌شود که وابسته به هر محصول این اطلاعات می‌توند متفاوت باشد، در مقاله اطلاعات روی لیبل به این موارد به صورت دقیق اشاره کرده‌ایم. در تعریف لیبل محصولات یک مورد به ویژه عکس‌ها تاثیر بسیار زیادی دارند. در مقاله نقش عکس در طراحی لیبل به این موضوع اشاره کرده‌ایم. همچنین نقش فونت در طراحی لیبل برای نتیجه رسیدن یک لیبل بدون شک بالا و زیاد است. همچنین برای درک بهتر لیبل و آن که لیبل چیست و چه کارکردی دارد پیشنهاد می‌کنیم مقاله اهمیت رنگ در طراحی لیبل را مطالعه کنید.

لیبل‌ها در سایزهای مختلفی طراحی و پیاده سازی می‌شوند که هر کدام وابسته به نوع، می‌تواند کارکرد و حتی تعریف جداگانه‌ای داشته باشد، در مقاله سایز استاندارد لیبل در رابطه با سایزهای متفاوت لیبل اطلاعات کلی بیان کرده‌ایم.

مسئله مهم بعدی طراحی لیبل‌ است. در هر فروشگاهی اولین چیزی که نگاه مخاطب را به خود جذب میکند طراحی و دیزاین محصول است. لیبل حکم شناسنامه محصول را به عهده دارد؛ بنابراین باید طراحی آن حاکی از کیفیت محصول باشد.

علاوه بر محصول، لیبل آن باید طوری طراحی شود تا اطلاعات کاملی از محصول را به طور واضح و روشن در اختیار مشتری قرار دهد. همچنین سبک آن به‌گونه‌ای باشد که مشتری را ترغیب به خرید و استفاده از محصول کند.

لیبل‌ها یکی از المان‌های مهم در معرفی نام برند شما و در اصل برندسازی محصول شما به شمار می‌روند. با طراحی و استفاده از نام برند و لوگو در لیبل، علاوه بر نمایش زیبایی و کیفیت محصول می‌توانید به تبلیغات شرکت و برند خود نیز بپردازید.

لیبل‌ها همان‌طور که پرکاربرد هستند از هزینه‌های مناسبی نیز برخوردار هستند. قیمت طراحی و چاپ لیبل‌ها کاملاً به‌صرفه و مناسب است که این مسئله باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها شده است. برای آشنایی بیشتر با کاربرد و مزایای لیبل‌ها و انواع آن‌ها همراه مجله سلام گرافیک باشید.

مزیت‌های داشتن لیبل چیست؟

در دنیای امروز می‌بینیم که تمام محصولات درون بسته‌بندی قرار می‌گیرند. بسته‌بندی جزئی از وجود یک محصول شده است. در واقع این اصل که هر کالایی اعم از خوراکی، پوشاک و لوازم آرایشی یا صنعتی درون جعبه‌هایی برای محافظت بیشتر قرار می‌گیرند و ظاهر آن‌ها حفظ می‌شود. اما باید بسته‌بندی اطلاعاتی درباره محصول ارائه دهد تا قبل از باز شدن بسته‌بندی آن مشتری با ویژگی‌ها و کاربرد محصول آشنا شود. توجه داشته باشید که لیبل‌ها در انواع مختلفی طراحی و پیاده سازی می‌شوند و انواع لیبل محصولات تاثیری در مزیت‌های بیان شده نخواهد داشت.

در این امر برچسب‌ها کمک بسیاری به تولیدکننده‌ها کرده‌اند. استفاده از لیبل‌ها روی محصولات برای آن‌ها مانند شناسنامه یا کارت هویتی عمل می‌کند که باعث معرفی کامل محصول در مرحله ابتدایی به مشتری می‌شود.

از مواردی که می‌تواند در داشتن یا عدم داشتن مزیت برای لیبل کارساز باشد، طی کردن مراحل طراحی لیبل محصولات است. اگر این مراحل به درستی انجام شود به درستی می‌توان گفت که آن لیبل مزیت‌های متعددی برای کسب و کار شما خواهد داشت.

توجه داشته باشید که تمام این موارد زمانی به نتیجه خواهد نشست که شما اصول طراحی لیبل را به خوبی رعایت کرده باشید. با رعایت این اصول شما می‌توانید لیبل‌هایی منحصر به فرد و مناسب برای محصولات تهیه کنید.

توجه داشته باشید که اهمیت تصویر سازی در چاپ لیبل و بسته بندی مناسب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. 

برای دریافت لیست قیمت طراحی لیبل در تهران و همچنین لیست قیمت طراحی لیبل در مشهد می‌توانید با ما تماس بگیردی.

4/5 - (10 امتیاز)
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری هستم، کارشناس تولید محتوا.
مقالات مرتبط بخوانید!

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید