سایز لیبل محصول

سایز لیبل (Label size) چقدر باید باشد؟ اندازه طراحی لیبل به به موارد گوناگونی وابسته است، از جمله این موارد می‌توان به جنس بسته بندی، جنس لیبل محصول، نوع لیبل مورد انتخاب، رنگ لیبل، تصاویر مورد استفاده در لیبل و… . لیبل‌ها قابلیت چاپ در اشکال و اندازه‌های مختلف را دارا هستند که نوع شکل و اندازه‌ی مناسب برای یک محصول اولاً بستگی به نوع محصول دارد و پس از آن به اطلاعاتی که قرار است روی آن لیبل کار شود.

با این حال باید بدانید که لیبل‌ها دارای سایزهای استاندارد هستند و تجاوز از این حد مخصوص سبب می‌شود خروجی کار شما مناسب نوع محصول شما نباشد یعنی لیبل به خوبی بر روی محصول خودنمایی نداشته باشد؛ علاوه بر این سبب می‌شود کار شما از تمیزی برخودار نباشد و قطعاً عدم استقبال مصرف کنندگان را از محصول شما به دنبال خواهد داشت. در نتیجه رعایت سایز استاندارد طراحی لیبل حرفه ای در خروجی مناسب کار شما بسیار اهمیت دارد.

کارشناس های سلام گرافیک در این مقاله به اهمیت رعایت سایز استاندارد طراحی لیبل و سایز لیبل متداول بازار در چاپ لیبل خواهیم پرداخت. انتخاب اندازه و سایز لیبل وابسته به نوع بسته بندی و همچنین ترجیج طراح گرافیک یا همان طراح لیبل دارد.

اهمیت انتخاب سایز مناسب برای لیبل

انتخاب سایز لیبل به دو جهت دارای اهمیت است:

  1. زیبایی و تمیزی لیبل هنگام قرار گرفتن بر روی محصول
  2. انعکاس درست مطالب درج شده بر روی لیبل
اهمیت انتخاب سایز مناسب برای لیبل

در توضیح مورد اول باید گفت اگر شما سایز مناسبی برای لیبل محصول خود انتخاب نکنید هر دو وظیفه اصلی لیبل از دست می‌رود؛ یعنی هنگام چسباندن لیبل بر روی محصول خواهید دید لیبل کامل بر روی محصول قرار نمی‌گیرد و از اطراف دارای اضافاتی خواهد بود؛ به این فکر نباشید که می‌توان این اضافات را برید زیرا بعد از چاب لیبل چنین امکانی برای شما وجود نخواهد داشت.

در حالت دیگر هم لیبل کوچکتر است و تمام قسمت مورد نظر برای چسباندن لیبل بر روی محصول را پوشش نمی‌دهد که در این مورد هم راه حلی برای شما وجود ندارد و پس از چاپ آن‌ها یا باید آن‌ها را همانطور استفاده نمایید یا آن‌ها را دور بریزید و در هر صورت این کار یعنی از دست رفتن هزینه‌ای زیاد و ضرر دیدن پیش از فروش محصول!

در شرح اهمیت دومین مورد باید گفت در هر لیبلی افراد مطالبی را بر روی آن چاپ می‌کنند که هم برند خود را به افراد بشناسند و هم نوع محصول و سایر اطلاعات لازم که هر یک به نحوی دارای اهمیت هستند. اگر سایز لیبل شما مناسب نباشد، یعنی یا کوچکتر از حد مناسب برای آن محصول باشد یا بزرگتر؛ در هر دو صورت مطالب درج شده به درستی به مخاطب منتقل نخواهد شد.

اگر بزرگتر باشد، نام برند، عکس و قسمت اصلی لیبل تماماً در مرکز کالا قرار نمی‌گیرد و به اطراف خواهد رفت! اگر کوچکتر باشد مطالب ریز شده و جلب توجه مصرف کنندگان را بدنبال نخواهد داشت. لذا جنبه‌ی دیگر اهمیت انتخاب سایز لیبل، انعکاس درست مطالب در نظر مصرف کنندگان است و این مورد است که جلب توجه مشتریان  به سوی محصول را برای شما به ارمغان می‌آورد.

برای دریافت نمونه کار طراحی لیبل در تهران و همچنین خدمات طراحی لیبل در مشهد با شرکت سلام گرافیک؛ طراحی کننده لیبل تماس حاصل کنید. فایل نمونه کارهای طراحی لیبل به همراه توضیحات برایتان ارسال می‌شود.

اندازه‌های متداول چاپ لیبل

اگر طراحی بر اساس اصول طراحی لیبل باشد و همچنین مراحل طراحی لیبل را به خوبی رعایت کنید، در قدم اول باید شکل مناسب لیبل را با توجه به نوع محصول‌تان انتخاب کنید. این شکل باید به گونه‌ای باشد که کاملاً مرکز محصول را پوشش دهد و اطلاعات اصلی نظیر برند و عکس مدنظر را هم پوشش دهد که انتخاب این شکل بستگی به نوع بسته بندی محصول دارد. اندازه و سایز لیبل تاثیر مستقیم در قیمت نهایی طراحی لیبل دارد. انواع شکل لیبل و سایزهای استاندارد آن‌ها برای چاپ عبارتند از:

1.اندازه استاندارد لیبل مستطیلی

لیبل‌های مستطیلی شکل در دو سایز به چاپ می‌رسند؛ یک سایز لیبل در حدود 3.5 در 2 اینچ است و سایز لیبل بعدی آن که بزرگتر است در حدود 8.7 در 5 اینچ است. لیبل مستطیلی شکل متداول‌ترین و البته پرطرفدارترین لیبل برای محصولات است. زیرا بر روی انواع محصول با انواع بسته بندی به راحتی منطبق می‌گردد.

اندازه استاندارد لیبل مربعی

لیبل‌های مربعی شکل هم در دو سایز متفاوت چاپ می‌شوند. سایز کوچکتر آن 3 * 3 اینچ است و سایز بعدی 5 * 5 اینچ است. این نوع از لیبل اطلاعات را به صورت متمرکز نمایش می‌دهد و قابلیت استفاده بر روی بسیاری از  محصولات را دارند.

اندازه استاندارد لیبل دایره شکل

به طور معمول لیبل‌ها در دو سایز متفاوت چاپ می‌شوند تا افراد طبق نیاز خود سایز کوچک یا بزرگ آن را سفارش دهند. لیبل دایره‌ای هم در دو سایز به اندازه‌های 1 در 2 اینچ و 3 در 5 اینچ چاپ می‌شوند. این نوع از لیبل نیز دارای محبوبیت زیادی هستند و بیشتر برای نشان دادن نام برند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اندازه استاندارد لیبل بیضی شکل

این شکل از لیبل بیشتر در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و مانند موارد بالا کاربرد گسترده‌ای ندارد. این نوع از لیبل در دو سایز به اندازه‌های 2 در 1.5 اینچ و 3 در 2 اینچ به چاپ می‌رسند. انتخاب یک لیبل بیضی‌ شکل به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله نقش لیبل در طراحی بسته بندی را بخوانید و اگر نمی‌دانید لیبل چیست و چه کارکردی دارد پیشنهاد می‌کنم مقاله تفاوت لیبل با بسته بندی را مطالعه کنید.

سایز لیبل سفارشی

گاهی افراد با توجه بسته بندی خاص محصول‌شان خواهان اندازه متفاوتی از اشکال ذکر شده هستند که این امکان وجود دارد شکل لیبل مورد نظرتان را با اندازه‌ای متفاوت از آنچه ذکر شد سفارش دهید. توجه داشته باشید که این کار توسط کارشناس انجام شود تا دچار عواقب اندازه نامناسب لیبل برای محصول نشوید!

چرا انتخاب سایز مناسب برای لیبل دارای اهمیت است؟

انتخاب سایز مناسب برای لیبل به دو جهت دارای اهمیت است: زیبایی و تمیزی لیبل هنگام قرار گرفتن بر روی محصول و انعکاس درست مطالب درج شده بر روی لیبل.

اگر لیبل از حد استاندارد بزرگتر باشد چه عواقبی را بدنبال دارد؟

سبب می‌شود لیبل به خوبی بر روی محصول خودنمایی نداشته باشد؛ علاوه بر این، نوشته‌های بر روی لیبل هم در صورت گذشتن از حد استاندارد، مطابق با قسمت اصلی کالا قرار نمی‌گیرد و به کناره‌ها خواهد رفت و این امر علاوه بر اینکه سبب می‌شود کار شما از تمیزی برخودار نباشد قطعاً عدم استقبال مصرف کنندگان را از محصول شما به دنبال خواهد داشت.

اگر لیبل از حد استاندارد کوچکتر باشد چه نتایجی را بدنبال دارد؟

اگر لیبل کوچکتر باشد تمام قسمت مورد نظر برای چسباندن لیبل بر روی محصول پوشش داده نمی‌شود که در این مورد راه حلی برای شما وجود ندارد و این یعنی از دست رفتن هزینه‌ای زیاد و ضرر دیدن پیش از فروش محصول!

اندازه‌های متداول چاپ لیبل به چه ترتیب هستند؟

لیبل مستطیلی در دو سایز 3.5 در 2 و 8.7 در 5 اینچ چاپ می‌شود. لیبل مربعی در دو سایز 3 در 3 و 5 در 5 اینچ چاپ می‌شود. لیبل دایره‌ای هم در دو سایز 1 در 2 و 3 در 5 اینچ چاپ می‌شود. لیبل بیضی شکل هم وجود دارد که در سایزهای 1.5 در 2 و 3 در 2 به چاپ می‌رسد.

3.5/5 - (2 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله