اهمیت فونت در طراحی لیبل چیست؟ (The importance of font in label design) در طراحی لیبلها باید اصول و قواعدی خاص رعایت شود تا خروجی کار، با بازخوردی مثبت روبرو شود. یکی از اصول مهم در طراحی لیبل، فونت، رنگ لیبل محصول، متریال و جنس لیبل، عکس روی لیبل محصول، اندازه و سایز لیبل محصولات و… مربوط به آن است.
با توجه به این موضوع که میزان مطالب در یک لیبل اندک است، اهمیت فونت در آن دو چندان میشود؛ زیرا اگر فونت خیلی ریز باشد همهی افراد نخواهند توانست مطالب مندرج در آن را بخوانند و اگر خیلی درشت باشد، سبب میشود افراد بدون توجه کافی و به صورت سرسری آن را بخوانند و رد شوند لذا بایستی بین سایز و سبک فونت با محتوای لیبلها هماهنگی ایجاد شود.
اگر از اهمیت لیبل در طراحی بسته بندی آگاه باشید، حتما میتوانید که شرکتهای مختلف برای بسته بندی محصول خود، اگر نخواهند هزینه طراحی بسته بندی افزایشی باشد، عموما از لیبلها به دلیل آن که قیمت طراحی لیبل کمتر از بسته بندی است استفاده میکنند. این موارد، از اصلیترین قوانین طراحی گرافیک است که هر طراح لیبل یا همان طراح گرافیک باید بداند.
سلام گرافیک در این مقاله به شرح اهمیت فونت در طراحی لیبل چه از نوع لیبل چسبدار و چه لیبل انگلیسی میپردازیم.
نقش و اهمیت فونت در طراحی لیبل
میتوان دو نقش اساسی فونت در لیبل را را دو مورد کلی زیر دانست:
- کمک به راحت به ذهن سپردن برند شما توسط مشتریان و جلب توجه آنها به محصولات شما
- خوانایی مطالب لیبل و جلب توجه مشتریان
شرح این دو مورد بدین ترتیب است:
- ماهیت طراحی یک برچسب یا لیبل را، اجزای ظاهری آن تشکیل میدهد؛ یعنی رنگ، طرح و فونت آن لیبل یا برچسب. این اجزا به یک اندازه در جذب و جلب توجهی مشتری دارای اهمیت هستند. لیبل شما زمانی جذابیت ویژهی خود را پیدا میکند که از فونتهای مناسب با رنگ مناسب با آن، استفاده شود. این امر سبب میشود مصرف کنندگان، برند شما و محصولات شما را بهتر به ذهن بسپارند و این نوع عملکرد و جلب توجه به فروش بهتر محصولات شما هم کمک شایانی مینماید. نقش و اهمیت فونت در طراحی لیبل در عرصهی طراحی به هنر تایپوگرافی مربوط است. دست کم گرفتن این هنر هنگام طراحی لیبل منجر به شکست ایدهها و طراحی شما خواهد شد. نمونههای بسیاری از برندهای معتبر در جهان وجود دارند که به دلیل عدم اهمیت کافی به این هنر، خروجی کار آنها مناسب نبوده و سبب شده این طرحها در بازار عرضه نشوند. همین نمونه برای درک اهمیت فونت در طراحی لیبل کافی است.
- وجه قابل اهمیت و نقش بعدی فونت در لیبل، جلوهی خوانایی مطالب است. به عبارت سادهتر، اگر مصرف کنندگان نتوانند پیام مدنظر شما را و نوشتههای شما را درست بخوانند و متوجه شوند، هر چقدر هم که طراحی شما حرفهای و چشم نواز باشد، محصول شما مورد انتخاب آنها نخواهد بود. جزئیات و اطلاعات محصولات شما باید بهدرستی و خیلی کوتاه در نگاه مشتریان نمایش داده شوند تا سبب توجه آنها شود، ریز یا درشت بودن بیش از اندازه فونت نتیجهی معکوسی از آنچه مدنظر شماست را در پی خواهد داشت.

بسیاری از تولید کنندگان محصولات به چاپ برندهای خود به انگلیسی در انواع لیبلها روی میآورند؛ این افراد تصور میکنند این امر سبب جلب توجهی بیشتری توسط مصرف کنندگان میشود. اما اهمیت فونت در طراحی لیبل انگلیسی چگونه است؟ اهمیت آن بیش از اهمیت فونت در لیبلهای فارسی است یا خیر؟ در ادامه به این موضوع میپردازیم که اهمیت فونت در لیبل انگلیسی به چه ترتیب است؟
اهمیت فونت در طراحی لیبل انگلیسی
پیشتر با نقش فونت در لیبلها آشنا شدیم. آنچه در لیبلهای انگلیسی اهمیت دارد واضح بودن فونت است؛ البته این ملاک در هر نوع فونت و زبانی قابل اهمیت است اما جلوهی اهمیت آن در زبان انگلیسی کمی ویژهتر است . این مسئله به این دلیل است که استفاده از فونتهای فانتزی و به نوعی شکسته در این زبان سبب ناخوانایی شدید برند شما میگردد و ظرفیت این زبان در سردرگمی خوانایی مطالب این زبان توسط افراد بیش از زبان فارسی است.
پس به یاد داشته باشید اگر قصد دارید لیبل با فونت انگلیسی به چاپ برسانید یک نمونه را چاپ کرده و خوانایی آن را بررسی نمایید. مهمترین اصل در طراحی حرفهای لیبل خوانا بودن مطالب توسط تمام افراد است. خوانایی مطالب هم وابسته به نوع فونتی است که استفاده میکنید.
همچنین توصیه میگردد اگر محصولات شما برای داخل کشور تولید میشود از چاپ لیبل و برندتان به زبان انگلیسی پرهیز نمایید زیرا تعدادی از مردم همچنان با این نوع زبان بیگانهاند و این عملکرد شما سبب از دست دادن تعدادی از مصرف کنندگان خواهد شد. اما اگر محصول شما صادراتی است میتوانید به میزان صادرات خود لیبل انگلیسی و بقیه را به زبان فارسی چاپ نمایید.
طراحی و پیاده سازی کردن لیبل محصول، مراحلی دارد عدم توجه به مراحل طراحی لیبل محصول، میتواند شما را از مزایای لیبل محصول بی بهره کند.
اهمیت فونت در طراحی لیبل چسبدار
اگر لیبل چسبدار شما قرار است به زبان فارسی چاپ شود همان اصولی که در نقش فونت در لیبل عنوان شد را پیگیری نمایید که مهمترین آن خوانایی مطالب در نوع فونتی است که انتخاب مینمایید و اگر لیبل چسبدار شما به زبان انگلیسی قرار است چاپ شود بر اساس اصلی که در اهمیت فونت در طراحی لیبل انگلیسی بیان شد، که همان چاپ نمونه لیبل اولیه و بررسی خوانایی آن است را رعایت کنید به هدف خود در جذب مشتری خواهید رسید.
در صورتی که نیاز به خدمات طراحی لیبل در مشهد یا طراحی لیبل در تهران دارید همین حالا با استودیو حرفهای طراحی لیبل سلام گرافیک تماس حاصل کنید.
در پایان پیشنهاد میکنیم اگر دوست دارید به صورت دقیق از تفاوتهای یک لیبل با بسته بندی آگاه شوید مقاله لینک شده را بخوانید.
نقش فونت در لیبل چیست؟
دو نقش اساسی فونت در لیبل عبارت است از: 1. خوانایی مطالب لیبل و جلب توجه مشتریان. 2. کمک به راحت به ذهن سپردن برند شما توسط مشتریان و جلب توجه آنها به محصولات شما
چرا فونت در لیبل انگلیسی اهمیت ویژهای دارد؟
به این دلیل که استفاده از فونتهای شکسته و فانتزی باعث ناخوانایی شدید مطالب لیبل شما شده و اساساٌ سردرگمی در خوانایی مطالب این زبان توسط افراد، بیش از زبان فارسی است.
ریز بودن فونت چه آسیبی به لیبل میزند؟
این امر سبب میشود همهی افراد نتوانند مطالب شما را بخوانند و عدم جذب مشتری را بدنبال دارد.
درشت بودن فونت چه آسیبی به لیبل میزند؟
این امر سبب میشود افراد بدون توجه کافی و به صورت سرسری مطالب را بخوانند و رد بشوند و در جذب مشتری خیلی موفق عمل نخواهد کرد.