تاثیر رنگ قرمز در طراحی گرافیک

تاثیر رنگ قرمز در طراحی و گرافیک چیست؟ استفاده از رنگ قرمز در طراحی‌های گرافیکی چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ چه زمان باید از رنگ قرمز در طرح خود استفاده کنیم؟ رنگ قرمز به عنوان یکی از رنگ‌های گرم در روانشناسی رنگ شناخته می‌شود، این رنگ می‌تواند حس صمیمیت را در طراحی برای شما و مخاطب ایجاد کند.

آیا رنگ قرمز در طراحی گرافیک تاثیر دارد؟ اطلاع از تاثیر رنگ قرمز در روان بیننده، چه فوایدی دارد؟ قبل از شروع هر طراحی، بهتر است ابتدا از تاثیر رنگ موردنظر در دید و روان بیننده آگاه بود. برای اطلاع از تاثیر رنگ قرمز در طراحی گرافیک (The effect of red color in graphic design)، با سلام گرافیک همراه باشید.

استفاده از رنگ قرمز در طراحی بسته‌بندی

یک بسته‌بندی مرغوب، علاوه بر کیفیت بسته باید دارای طرح و رنگی باشد که در دید مخاطب تاثیر مثبت بگذارد. به‌طورکلی رنگ قرمز در دستة رنگ‌های گرم قرار دارد و به زرد و نارنجی متمایل می‌شود.

این رنگ آتشین نشان از شور و هیجان و اشتیاق دارد و بهتر است برای طراحی بسته‌بندی‌هایی به کار برود که بخواهیم ضربان قلب بیننده با دیدن آن بالا رود. مثلاً می‌توان از نمادهای تخفیف یا جایزه روی طرح بسته‌بندی استفاده کرد تا توجه کاربر به محصول جلب شود.

حتی برای بسته‌بندی‌های مخصوص ولنتاین (Valentine) و جعبه‌های مخصوص شکلات و یا پاکت‌های کادو، می‌توان از رنگ زیبا و پرشور قرمز استفاده کرد. می‌توانید نمونه کار بسته‌بندی را در سلام گرافیک مشاهده کنید.

رنگ قرمز در طراحی لوگو

طراحان گرافیک حرفه‌ای به‌خوبی از تاثیر رنگ‌ها و تاثیر رنگ قرمز در طراحی بر روی افراد آگاه هستند و می‌دانند که رنگ‌ها چقدر می‌توانند در تحت تاثیر قراردادن یک خریدار برای خرید یک محصول نقش داشته باشند.

وقتی رنگ قرمز در طراحی نشان تجاری به‌کاررفته باشد، در دید فرد حس اشتیاق ایجاد می‌کند و ازآن‌پس می‌داند کدام محصول دارای چه طرح و رنگی است و سعی در یافتن محصولاتی با همین لوگو دارد. رنگ قرمز با خود، احساسات پررنگی را به همراه دارد و همین باعث افزایش اعتبار بصری برند موردنظر خواهد شد. 

چرا از رنگ قرمز در کاتالوگ استفاده می‌کنیم

قرمز، جزء اصلی رنگ‌های گرم است و باتوجه‌به اهمیت آن در طیف رنگی بسته به طرح کاتالوگ، بهتر است از آن به‌درستی استفاده شود. زیاده‌روی در استفاده از این رنگ در کاتالوگ، ممکن است چشم بیننده را درگیر کرده و از دیدن ادامه آن خودداری کند؛ بنابراین بهتر است در انتخاب رنگ‌های کاتالوگ توجه لازم را به همراه داشت.

درصورتی‌که بخواهید گرمای طرح کاتالوگ خود را بالا ببرید، باید از رنگ قرمز استفاده کنید. استفاده از تضاد رنگ‌های سرد و گرم هم طرح را زیبا می‌کند.

کاربرد رنگ قرمز در گرافیک

به‌کاربردن اصولی رنگ قرمز در گرافیک باعث پدیدارشدن احساسات شدید، هیجانات مختلف، آتش، خشم، عشق، اشتیاق، افزایش ضربان قلب و فشارخون، تحریکات جسمی، هشدار و خطر، افزایش اشتها، انرژی بالا، اعتمادبه‌نفس، گرما و… می‌شود.

می‌توان گفت رنگ قرمز به‌نوعی حس وسوسه و جسور بودن را در فرد شعله‌ور می‌کند. همچنین برای بالابردن اشتهای افراد در رستوران‌ها کاربرد زیادی دارد.

اصول روان‌شناسی رنگ قرمز در طراحی و چاپ

تاثیر رنگ قرمز در گرافیک، بر پایه اصول روان‌شناسی است که گرافیست‌ها با رعایت این قوانین، طرح‌های مناسب با هر محصول را ارائه می‌دهند.

مغز انسان همواره در حال تجزیه و تحلیل محیط اطراف است و این تحلیل با رنگ‌ها، کامل می‌شود. چراکه دریافت مغز از رنگ، با دریافت پیامی از سوی آن همراه است؛ مانند چراغ راهنمایی و رانندگی که در چهارراه‌ها مشاهده می‌کنید. رنگ قرمز آن به راننده پیام ایست و توقف را می‌دهد. طوری که دیگر راننده هر بار که این چراغ را می‌بیند، بدون درنگ می‌ایستد.

اگر دقت کنید، در بیشتر رستوران‌ها از قرمز برای منو، دیزاین رستوران، میز و صندلی‌ها، رومیزی‌ها و… استفاده شده که به مغز مشتری، سیگنال‌های اشتهاآور ارسال می‌کند.

بنابراین، روان‌شناسی رنگ در گرافیک بسیار حائز اهمیت است و باید در به‌کاربردن رنگ در طرح‌های گرافیکی دقت لازم را به عمل آورد.

برندهایی که از رنگ قرمز در هویت بصری خود استفاده کرده‌اند

به‌کاربردن صحیح رنگ‌ها در برند برای درک مخاطبان بسیار مهم است. هر رنگ معنا و مفهوم خاص خود را دارد و هر برند بر اساس اهدافش، طرح منحصر به فرد خود را برای طراحی برند انتخاب می‌کند.

کمپانی‌های معروفی از رنگ قرمز در طراحی خود استفاده می‌کنند که این برندها عبارت‌اند از: یوتیوب، کانن Canon، شرکت نرم افزار ژاپنی تارگت، شرکت نرم افزار آمریکایی اوراکل، CNN، AVIS، مک‌دونالد و…

اهمیت رنگ قرمز در طراحی گرافیک

طراحان گرافیک ابتدا از کاربرد و روان‌شناسی رنگ‌ها به‌خوبی آگاهی پیدا می‌کنند و سپس در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. قرمز رنگی است که اگر به‌درستی به کار نرود، در چشم بیننده بسیار زننده و غیرطبیعی جلوه می‌کند.

اگر به محیط اطراف خود بادقت نگاه کنیم، می‌بینیم که رنگ قرمز به طور خاص به‌کاررفته طوری که در ذهن و خاطر بیننده نقش خود را ایفا می‌کند. در مقاله هنر گرافیک چیست به خوبی در رابطه با زوایای یک کار گرافیکی صحبت کرده‌ایم.

رنگ های مکمل رنگ قرمز

رنگ قرمز در دستهٔ رنگ‌های اصلی و گرم قرار دارد و پس از ترکیب با رنگ‌های دیگر، می‌توان صورتی، نارنجی، بنفش و… به دست آورد. ترکیب دو رنگ سرد و گرم منجر به ایجاد یک رنگ خنثی (سیاه، سفید، خاکستری) می‌شود که به آن دو رنگ، مکمل می‌گویند.

اگر قرمز را با رنگ‌های سردی همچون آبی ترکیب کنیم، در طیف نور آنها (نه رنگ معمولی)، رنگی خنثی ساطع می‌شود.

رنگ‌های متضاد رنگ قرمز

رنگ‌های متضاد در واقع همان رنگ‌های مکملی هستند که در تضاد با هم در طراحی‌ها به کار می‌روند، مانند قرمز و آبی به‌عنوان آب‌وآتش. به دلیل همین نکات کوچک اما مهم است که باید از تاثیر رنگ قرمز در طراحی گرافیک آگاه بود و به درستی در طراحی ها به کار برد.

آیا رنگ قرمز می‌تواند منجر به افزایش فروش یک محصول شود؟

بله قطعاً. زمانی که تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه با رنگ قرمز باشند، مشتری جذب آن شده و برای خرید اقدام می‌کند.

بهتر است از رنگ قرمز به چه میزانی در طراحی استفاده کرد؟

استفاده از قرمز در گرافیک باید ظریف و ماهرانه باشد تا چشم بیننده را خسته نکند.

4.9/5 - (20 امتیاز)
سمیرا خادم
سمیرا خادم
سمیرا خادم هستم طراح گرافیک و کارشناس طراحی گرافیک از دانشگاه بجنورد، مدت 2 سال است که فعالیت خودم را توی استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک شروع کرده‌ام. در حال حاضر به عنوان تصویر سازی و طراحی تصویرسازی بسته بندی در شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک مشغول به فعالیت هستم.
مقالات مرتبط بخوانید!

5 پاسخ

    1. در محصولات صنعتی و محصولات صنایع غذایی اما بسته بندی هایی که رنگ خود محصول قرمز باشه مثل زعفران ، گوجه و…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله