تاثیر رنگ زرد در طراحی گرافیک

رنگ زرد یکی از رنگ هایی است که در شادابی و نشاط

روان‌شناسی رنگ زرد یعنی چه؟ چرا باید از تأثیر رنگ زرد در طراحی‌های خودآگاه باشیم؟ آیا طراحی لوگو با رنگ زرد، معنا و مفهوم خاصی دارد؟ برای شروع طراحی با این رنگ، ابتدا باید از تاثیر رنگ زرد در طراحی گرافیک (The effect of yellow color in graphic design) آگاه شد. تمام متخصصان گرافیک برای کسب نتیجه نهایی درست از طرح خود، مطالعات زیادی در زمینه رنگ‌های به‌کاررفته دارند. برای کسب این اطلاعات مربوط به رنگ زرد، با سلام گرافیک همراه باشید. هرکدام از رنگ ها، تاثیری به خصوص در طراحی گرافیک دارند. می توانید برای آشنایی بیشتر مقاله تاثیر رنگ قرمز در طراحی گرافیک را مطالعه کنید.

استفاده از رنگ زرد در بسته‌بندی

محصولی پرفروش است که طرح و رنگ بسته‌بندی آن زیبا و کاربرپسند باشد. زرد رنگی است که طراوت و شادابی را به همراه دارد و هرچه تیره‌تر باشد، طرح روی بسته‌بندی‌ها در دید مخاطب بیشتر قابل دید و در مرکز توجه خواهد بود.

همچنین باید توجه داشت که برای استفاده از رنگ زرد در طراحی بسته‌بندی خود، حتماً باید طرح خود را از قبل آماده داشته باشید و این رنگ را برای رنگ‌آمیزی بخش‌های بیهوده هدر ندهید. زیرا رنگ زرد در نگاه بیننده شناخته شده است. پس بهتر است در طرح‌هایی مثل خورشید و لامپ و… به کار برود.

رنگ زرد در لوگو

طرح و رنگ لوگوی هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است. طراحان لوگو همیشه سعی در طراحی لوگوهای خاص و منحصربه‌فرد دارند که بتواند در ذهن بیننده ماندگار باشد. باتوجه‌به اینکه رنگ زرد خیلی سریع می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند، استفاده از آن در طراحی برند تجاری، می‌تواند بسیار تأثیرگذار و ماندگار باشد.

چرا از رنگ زرد در کاتالوگ استفاده می‌کنیم؟

زرد در دستة رنگ‌های گرم قرار دارد که کاربرد آن بسته به نوع طراحی کاتالوگ، می‌تواند متفاوت باشد. اگر از طرح‌های انتزاعی در کاتالوگ خود استفاده می‌کنید، رنگ زرد می‌تواند به‌صورت تیره و روشن باهدف انتقال پیام موردنظر به بیننده به کار برود. اما اگر از طرح‌ها و اشکال واقعی پیرامون ما در کاتالوگ خود استفاده می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که ذهن مخاطبان، رنگ اشیا و محیط اطراف را به‌خوبی درک می‌کند. پس باید رنگ زرد را برای هر چیزی که به این رنگ مربوط می‌شود نسبت داد.

کاربرد رنگ زرد در گرافیک

هر زمان صحبت از تأثیر رنگ زرد در طراحی گرافیک به میان می‌آید، اولین چیزی که ذهن انسان به سمت آن سوق پیدا می‌کند، طلوع خورشید و گرمای آفتاب صبح است.

رنگ زرد بیان‌کنندة احساس شادی و انرژی وافر، طراوت و جوانی، گرمی و نشاط، ترس و خطر، امیدبخشی، روشنایی، پایداری، دوستی، خوشبختی، خوش‌بینی و… است. با پیام‌هایی که از این رنگ به مخاطب القا می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که از رنگ زرد هم برای ایجاد حس نشاط و جوانی و هم برای ایجاد حس ترس و هشدار در مخاطب استفاده می‌کنند.

اصول روان‌شناسی رنگ زرد در طراحی و چاپ

هر رنگ در طراحی گرافیک، پیام و معنای خاصی را به همراه دارد. هرکدام از این پیام‌ها تأثیرات مهمی روی روان افراد می‌گذارد که گرافیست‌های حرفه‌ای از آن باخبر هستند. آیا فکر کرده‌اید که چرا رنگ تاکسی زرد است؟ یا چرا تابلوهای هشدار در خیابان‌ها به رنگ زرد طراحی می‌شوند؟ اصلاً چرا یکی از رنگ‌های چراغ راهنمایی به رنگ زرد است؟

توجه کنید که هیچ یک از این سؤالات به‌سادگی مطرح نمی‌شوند؛ بلکه پشت هرکدام مفهوم و هدف خاصی نهفته شده که باید به آن توجه کرد. شناخت رنگ زرد در روان‌شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است. زرد بودن تاکسی‌های خیابانی به‌خاطر جلب‌توجه بیشتر در چشم مردم و منحصربه‌فرد بودن در میان سایر ماشین‌ها است.

تابلوی ایستگاه اتوبوس، تابلوی هشدار ساختمان‌سازی، تابلوهای هشدار خیابانی، همه اینها زرد هستند تا نگاه بیننده در همان ابتدا به سمتشان جذب و احساس مسئولیت و آگاهی در آنها شعله‌ور شود. دقیقاً به همین خاطر است که چراغ زرد در چهارراه برای انتقال مفهوم احتیاط تعبیه شده تا راننده از فاصله دور با دیدن رنگ زرد از سرعت خود بکاهد تا تصادفی صورت نگیرد.

برندهای که از رنگ زرد در هویت بصری خود استفاده کرده‌اند

در طراحی برندهای تجاری، علاوه بر طرح و نقش، باید در انتخاب رنگ آن دقت زیادی به خرج داد؛ زیرا انتخاب رنگ صحیح تاثیر زیادی در موفقیت یک شرکت دارد. معمولاً در برندهای مواد غذایی، رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی را به‌وفور مشاهده می‌کنید. زرد و به‌خصوص قرمز در طراحی محصولات غذایی باعث افزایش شور و اشتهای مشتریان خواهد شد.

از جمله این برندها می‌توان به مک‌دونالد اشاره کرد. همچنین برند Nikon، IKEA، Chupa chips، اپلیکیشن پرمخاطب اسنپ چت snapchat، شبکه نشنال جئوگرافیک Nathnal Geographic و… هم در طراحی برند خود از رنگ زرد استفاده کرده‌اند.

اهمیت رنگ زرد در طراحی گرافیک

رنگ زرد علاوه بر خورشید و آفتاب و نور و گرما، به‌طورکلی نشان از فصل تابستان و پاییز دارد. اگر طراحی گرافیست‌ها از تابستان را دیده باشید، از ترکیب رنگ زرد و سبز استفاده کردند که زیبایی خاصی را به چشم بیننده ساطع می‌کند. همچنین فصل پاییز نماد زردی برگ درختان است.   

رنگ‌های مکمل رنگ زرد

رنگ‌های مکمل، به دو رنگی گفته می‌شود که یکی از آنها سرد و دیگری گرم باشد و از ترکیب آنها رنگی خنثی (سفید، سیاه، خاکستری) به دست آید. رنگ زرد در دستهٔ رنگ‌های گرم قرار دارد و رنگ مکمل آن، بنفش است که در دسته رنگ‌های سرد قرار دارد. استفاده از این دو رنگ در کنار هم می‌تواند رنگ و لعابی متفاوت در طراحی شما ایجاد کند.

رنگ‌های متضاد رنگ زرد

رنگ‌های متضاد رنگ زرد در واقع همان رنگ مکمل زرد است با این تفاوت که در گرافیک به‌صورت متضاد به کار می‌روند؛ مانند زرد و بنفش به‌عنوان شب و روز. به این حالت تضاد رنگ‌های مکمل یا تضاد سرد و گرم نیز می‌گویند.

شناخت تأثیر رنگ زرد در روان افراد، چه کمکی به طراحی ما می‌کند؟

هر رنگ پیام و مفهوم خاصی را انتقال می‌دهد. با شناخت روان‌شناسی رنگ‌ها می‌توانید طراحی‌های منحصربه‌فردی را ارائه دهید.

چرا شناخت رنگ‌های متضاد و مکمل رنگ زرد اهمیت دارد؟

هرکس بخواهد طرح خود را باظرافت و به یاد ماندنی‌تر رسم نماید، قطعاً از رنگ‌های مکمل در طراحی خود استفاده خواهد کرد.  

4.7/5 - (12 امتیاز)
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده هستم، کارشناس تولید و محتوا و سئو استودیو سلام گرافیک، در حال حاضر دانشجوی ترم چهار رشته نرم افزار هستم و سعی می‌کنم اینجا مقالاتی برای خواندن منتشر کنم.
مقالات مرتبط بخوانید!

5 پاسخ

    1. کاملا به جامعه مخاطب بستگی داره ولی بیشتر چون رنگ زرد پر انرژی هست برای کالاهای خوراکی استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله