شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

تاثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک

تاکنون به تاثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک فکر کرده‌اید؟ کارشناسان و متخصصان گرافیک با درنظر گرفتن اثرگذاری هر رنگ روی روان و ذهن افراد، اقدام به نگارگری می‌کنند. رنگ سیاه از جمله رنگ‌های خاص در صنعت گرافیک است که به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین رنگ بین جامعه‌ی امروزی شناخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر استودیو سلام گرافیک همراه شماست.

آیا از تاثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک (The effect of black color in graphic design) آگاهی دارید؟ چرا باید پیش از آغاز هر طراحی نسبت به کسب اطلاعات در مورد تاثیرات روانی رنگ مورد نظر اقدام کنیم؟ رنگ مشکی یا سیاه، از جمله رنگ‌های بسیار مهم در طراحی گرافیک به شمار می‌رود که میزان به‌کاربردن این رنگ در هر قسمت از طرح موردنظر، از اهمیت زیادی برخوردار است. چنانچه از قدرت این رنگ در طراحی بسته‌بندی، طراحی لوگو، طراحی کاتالوگ و… آگاهی ندارید، در ادامه با سلام گرافیک همراه باشید. 

استفاده از رنگ سیاه در طراحی بسته‌بندی

اگر به بسته‌بندی‌های محصولات بادقت نگاه کنید، می‌بینید که علاوه بر کیفیت و مواد به‌کاررفته در آن، رنگ و طراحی بسته‌بندی محصول مهم‌ترین عاملی است که خریدار را به خود جذب می‌کند. رنگ سیاه در یک طراحی هیچگاه به طور کامل به کار نرفته و بیشتر آن را در نوشته‌های روی بسته بندی مشاهده می‌کنید.

بهتر است رنگ سیاه در پس‌زمینه بسته بندی به کار نرود؛ زیرا باعث خسته شدن چشم بیننده می‌شود. اصولا برای نوشتن متون روی بسته بندی، از مشکی استفاده می‌شود تا خوانایی آن برای بیننده بالا رود. شناخت نقاط ظریف و حساس طرح‌ها این دانش را به گرافیست می‌دهد که بداند رنگ مشکی را در کدام قسمت اثر خود پیاده‌سازی کند.

سیاه در واقع تداعی تهی بودن یا خالی بودن از هر رنگی است و بیننده در نگاه اول توجهی به وجود این رنگ در طرح نمی‌کند اما درعین‌حال بر قدرت و ظرافت طراحی بسته بندی می‌افزاید. با این صفات، تأثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک یک بسته‌بندی حائز اهمیت است.

رنگ سیاه در طراحی لوگو

هر رنگ نشان‌دهنده‌ی معنا و مفهوم خاصی است و تاثیر رنگ سیاه در طراحی لوگو از این موضوع مستثنا نیست. صاحب یک برند با استفاده از طرح و رنگ نشان تجاری خود قصد دارد مفهوم خاصی را به مشتریان انتقال دهد. ازآنجایی که این رنگ نشان از قدرت و جذابیت دارد، می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند و تأثیر بسزایی در ماندگاری طرح لوگو در ذهن مشتری داشته باشد.

خنثی بودن رنگ سیاه باعث شده است که بتوان آن را در هر طرحی به کار برد و با هر رنگی ترکیب کرد و درعین‌حال اثربخشی خود را هم حفظ می‌کند. بنابراین کارفرما با مشورت گرفتن از یک طراح لوگو می‌تواند بهترین لوگو را برای شرکت خود انتخاب و طراحی کند.

چرا از رنگ سیاه در کاتالوگ استفاده می‌کنیم

هر شرکت یا سازمان برای معرفی محصول یا خدمات خود، از کاتالوگ استفاده می‌کند و کار طراحی کاتالوگ را بر عهده‌ی یک طراح گرافیست حرفه‌ای می‌گذارد؛ زیرا طراحی کاتالوگ در تاثیر گذاری روی مخاطبین و مشتریان برای افزایش بازدید و فروش محصولات نقش مهمی دارد.

یک گرافیست واقعی باید از تاثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک آگاه باشد و ازاین‌رو متخصصان گرافیک استودیو طراحی گرافیک در اکثر کاتالوگ‌ها برای خوانایی بهتر متن‌ها از رنگ سیاه استفاده می‌کنند و در طراحی تصویرسازی کاتالوگ به صورت حرفه‌ای این رنگ را به کار می‌برند؛ به‌طوری‌که هم چشم بیننده را اذیت نکند هم در ذهن و نگاه بیننده موثر واقع شود.

کاربرد رنگ سیاه در گرافیک

رنگ سیاه رنگی است که هرگز از مد نرفته و همچنان در هر زمان مورد پسند همه‌ی رده‌های سنی قرار می‌گیرد. این رنگ در هر دوره از جهت مثبت نشان از قدرت و شهامت، شجاعت و دلیری، هوشمندی، کامل بودن، جاودان، لوکس بودن، عرفان و.. و از دید منفی نشان از مرگ، هراس، خوف، عزاداری، مشکوک و رازآلود بودن، تاریکی، تنهایی و… است.

از سیاه اصولاً در پس‌زمینه‌ی تصاویری استفاده می‌کنند که طرح آن به رنگ سفید یا رنگ‌های روشن است؛ زیرا بک‌گراند مشکی برای طرح‌هایی با رنگ‌های گرم و تیره، جذابیت نقش را از بین می‌برد و مفهوم درستی به بیننده منتقل نمی‌کند.

اگر به طراحی‌های حرفه‌ای نقاشان و گرافیست‌ها دقت کنید، درمی‌یابید که تمام سایه‌های به‌کاررفته در تصویر به رنگ مشکی هستند و عنصر اصلی نقاشی را برجسته‌تر کرده است. ازاین‌رو برای سایه زنی از رنگ سیاه استفاده می‌شود.

با مشاهده‌ی نمونه طرح تصویرسازی با رنگ‌های مختلف سایت ما می‌توانید به‌خوبی از کاربرد رنگ‌ها در طراحی یک تصویر آگاه شوید.

اصول روان‌شناسی رنگ سیاه در طراحی و چاپ

یکی از چندین مهارتی که یک گرافیست خوب باید در آن توانایی لازم را کسب کند، روان‌شناسی رنگ‌هاست. اطلاع از اصول روان‌شناسی رنگ‌ها به طراحی حرفه‌ای و دقیق‌تر اثر مورد نظر کمک فراوانی می‌کند. روان‌شناسی رنگ سیاه از جمله حرفه‌های سخت و در عین حال تاثیر گذار جامعه‌ی روان‌شناسی است که حتی مشاوران و روان‌شناسان خبره را نیز درگیر خود می‌کند.

به نقاشی‌هایی که از صحنه‌های عاشورا و عزاداری‌های محرم کشیده می‌شود دقت کنید؛ در بیشترین صحنه‌های تصویر، رنگ سیاه را مشاهده می‌کنید که حس غم و اندوه را به بیننده انتقال می‌دهد.

 ازآنجایی‌که این رنگ جذابیت و گیرایی خاصی دارد، تاثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک یک نقاشی که طرح یک انسان نشان داده شده است را می‌توانید در چشمان شخص ببینید. رنگ چشمان و موهای فرد به رنگ مشکی یا قهوه‌ای است تا توجه و نگاه بیننده را به سمت خود بکشد.

مشکی تیره‌ترین رنگ در طیف رنگ‌هاست و باتوجه‌به ماهیت خنثی بودن آن، بهترین رنگ به هنگام خواب است؛ چرا که تنها رنگی است که از پشت پلک، چشم را اذیت نمی‌کند و به فرد خوابی آرام هدیه می‌کند.   

برندهایی که از رنگ سیاه در هویت بصری خود استفاده کرده‌اند

اگر بادقت به لوگوی برندهای مختلف نگاه کنید، می‌بینید که در اکثر نشان‌های تجاری به‌خصوص در حوزه فشن و مد و کالاهای لوکس، رنگ مشکی به‌عنوان رنگ اصلی یا ثانویه در طرح لوگو به‌کاررفته است. چنل (Chanel)، پوما (Puma)، گوچی (Gucci)، اپل (Apple)، آدیداس (adidas)، نایک (Nike)، Cat و حتی یوتیوب (Youtube) از جمله برندهایی هستند که در طراحی هویت بصری لوگوی آنها رنگ مشکی به کار رفته است.

اهمیت رنگ سیاه در طراحی گرافیک

قوی‌ترین رنگ در میان رنگ‌های خنثی، مشکی است. برخلاف باور عموم افراد جامعه، جوانب مثبت و منفی سیاه به یک اندازه هستند و نتیجه‌ی دانستن هرکدام، طراحی گرافیک زیبا و منحصربه‌فردی خواهد بود.

رنگ سفید و سیاه هر دو در دسته‌ی رنگ‌های خنثی قرار می‌گیرند؛ با این تفاوت که مفهوم و کاربرد هر رنگ با دیگری، به اندازه تفاوت روز و شب است. به رنگ‌های به کار رفته در روشنایی روز دقت کنید. همگی در رده‌ی رنگ‌های روشن هستند و شب، رنگ‌های تیره را در برمی‌گیرد. رنگ سیاه و سفید در کنار هم تضادهایی با مفاهیم زشتی و زیبایی، خوبی و بدی، غم و شادی، تاریکی و روشنایی و… پدیدار می‌کند.

آیا تابه‌حال به تابلوهای راهنمایی و رانندگی در خیابان‌ها دقت کرده‌اید؟ تاثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک این تابلوها چیست؟ قطعا با رنگ و کاربرد هر تابلو آشنا هستید. نکته قابل توجه اکثر آن‌ها، استفاده از رنگ مشکی برای علائم و نوشته‌هاست. به این دلیل که رنگ مشکی به راننده در خواندن بهتر تابلوهای راهنما کمک می‌کند.

تاثیر رنگ سیاه در طراحی را زمانی می‌توان درک کرد که یک طرح رنگی را به‌صورت سیاه‌وسفید چاپ کنید. پس از چاپ مشاهده می‌کنید که قسمت‌های مشکی طرح اصلی، کامل و واضح روی برگه چاپ شده و قسمت‌های رنگی به‌خصوص رنگ‌های گرم کم‌رنگ هستند؛ بنابراین برای چاپ متون به‌صورت پرینت مشکی، بهتر است از رنگ مشکی در متن‌ها استفاده کنید. این مفهوم را می‌توانید در طراحی پوستر و طراحی تبلیغات نیز مشاهده کنید.

رنگ‌های مکمل رنگ سیاه

سفید و سیاه جزو رنگ‌هایی هستند که در ترکیب با رنگ‌های سرد و گرم، باعث روشن‌تر شدن و تیره‌تر شدن آنها می‌شوند. هرچه میزان رنگ سفید در ترکیب با رنگ دیگر بیشتر باشد، رنگ حاله‌های روشن و هرچه مشکی بیشتر باشد، رنگ مورد نظر تیره می‌شود. رنگ‌های مکمل وقتی در کنار هم و با هم به کار می‌روند، زیبایی خاصی را به طراحی ما ارائه می‌دهند. اما چطور می‌توان فهمید دو رنگ مکمل یکدیگر هستند؟

دو رنگ سرد و گرم وقتی مکمل هستند که از ترکیب آنها، رنگی خنثی (سیاه، سفید، خاکستری) به دست آید؛ بنابراین چون سفید یک رنگ خنثی است، پس مکمل سردوگرم ندارد. برای اطلاع از تاثیر رنگ سفید در طراحی گرافیک می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

رنگ‌های متضاد رنگ سیاه

رنگ متضاد سیاه، رنگی است که وقتی در کنار هم قرار دارند، تضاد و هارمونی جالب و جذابی به طراحی ما بدهد که در نگاه مخاطب به یاد ماندنی باشد. سفید رنگ متضاد سیاه محسوب می‌شود و شما بارها تاثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک در کنار سفید را دیده‌اید و جذب آثار هنری به دست آمده از این دو رنگ شدید.

همیشه پیش از آغاز هر طراحی، ابتدا باید از ایده‌ی طرح خود مطمئن شده و سپس اقدام به انتخاب رنگ مناسب برای هر قسمت نقاشی خود کنید. تاثیر رنگ سیاه در طراحی گرافیک از آن دسته از مطالب مهمی است که باید به‌خوبی به آن پرداخت. گرافیک علمی است که یادگیری آن برای هرکسی که می‌خواهد نقشی را به یادگار بگذارد بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید در هر لحظه از خلق اثر هنری خود، تاثیرگذار باشید، سلام گرافیک همراه شما خواهد بود.

آیا استفاده از رنگ سیاه در طراحی بسته‌بندی می‌تواند مشتریان یک محصول را به خود جذب کند؟

اگر از اصول به‌کاربردن رنگ سیاه در گرافیک و میزان استفاده در طراحی آگاه باشید، قطعاً می‌توانید به فروش بیشتر محصولات خود کمک ارزشمندی کنید.

چرا از سیاه در پس‌زمینه‌ی طراحی‌ها و وب‌سایت‌ها استفاده نمی‌شود؟

زیرا سیاه تیره‌ترین و سنگین‌ترین رنگ در طیف رنگ‌هاست که اگر به طور معمول در پس‌زمینه‌ی سایت‌ها به کار رود، مخاطب را خسته کرده و از سایت شما دور می‌کند.

4.7/5 - (8 امتیاز)
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده هستم، کارشناس تولید و محتوا و سئو استودیو سلام گرافیک، در حال حاضر دانشجوی ترم چهار رشته نرم افزار هستم و سعی می‌کنم اینجا مقالاتی برای خواندن منتشر کنم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله