تاثیر رنگ آبی در طراحی گرافیک

گرافیست‌ها در طراحی گرافیک، از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌کنند که هر کدام در روان افراد تاثیرات متفاوتی را برجای می‌گذارد. استفاده مناسب از رنگ‌ها در طراحی بسته بندی، لوگو، کاتالوگ و... نیاز به دانش و مهارت دارد که یک گرافیست حرفه‌ای به خوبی از آن‌ها به خصوص در علم روان‌شناسی مطلع است. برای آگاهی از تاثیر رنگ آبی در طراحی گرافیک، با ما همراه باشید.

آیا از تاثیر رنگ آبی در طراحی گرافیک (The effect of blue color in graphic design) آگاهی دارید؟ روان شناسی رنگ آبی چه فوایدی دارد؟ طراحان گرافیک برای طراحی‌های خود از رنگ‌های متنوعی استفاده می­‌کنند. هرکدام از این رنگ ها تاثیرات متفاوتی روی افراد می­‌گذارند. صحبت از تاثیر رنگ آبی در طراحی گرافیک به این معناست که این رنگ چه تاثیراتی روی روان بیننده طرح می­‌گذارد. سلام گرافیک به شما در زمینه شناخت رنگ­ها و اثربخشی آن­ها کمک می‌­کند.

رنگ آبی در طراحی لوگو

برای طراحی لوگو، نیاز به مهارت‌­های بصری برای طراحی گرافیک یک نقش است. کاربران معمولا رنگ‌­ها را بیشتر از خود طرح، به‌خاطر می­‌سپارند. در برخی لوگوها مشاهده می‌­کنید که فقط از رنگ آبی استفاده شده و درعین‌حال در ذهن مخاطب نقش خود را به‌درستی ایفا می­‌کند.

پس متناسب با طرحی که در ذهن وجود دارد، می‌توان برای طراحی نشان تجاری از رنگ اثربخش و تاثیرگذار آبی استفاده کرد تا حس اعتماد بیننده نسبت به آن را افزایش دهد.

رنگ آبی در طراحی لوگو

در طراحی لوگو از رنگ‌های متنوعی استفاده می‌کنیم. از این جهت می‌توانید مقاله تاثیر رنگ سفید در طراحی گرافیک را هم مطالعه کنید.

استفاده از رنگ آبی در طراحی بسته‌بندی 

در دسته‌بندی رنگ­ها، رنگ­های سرد شامل سبز، آبی و بنفش هستند. آبی، مهم‌ترین و اصلی‌­ترین رنگ در این طیف است که برای ایجاد رنگ­‌های دیگر می‌­توان آن را با رنگ‌­های گرم ترکیب کرد. ازآنجایی‌که این رنگ نشان از آب و آسمان دارد، معمولاً برای بسته بندی­‌هایی که به‌منظور انتقال مفهوم مسئولیت و آرامش هستند، کاربرد دارد.

چرا از رنگ آبی در کاتالوگ استفاده می‌کنیم؟

نیمی از رنگ‌ها را، رنگ­های سرد در بر می­گیرند. در طراحی کاتالوگ، معمولاً بسته به اجزای تشکیل‌دهنده آن، رنگ­های متنوعی را مشاهده می­‌کنید که هرکدام به معنا و مفهوم خاصی اشاره دارند. رنگ آبی، گرمای طراحی یک کاتالوگ را گرفته و آرامش و سردی را به آن تزریق می‌­کند و این می‌­تواند تاثیر زیادی در به‌خاطر سپردن طراحی ­های کاتالوگ در ذهن بیننده داشته باشد.

کاربرد رنگ آبی در طراحی گرافیک

طراحان گرافیست در طراحی ­های خود، بسته به نقش و جایگاه شیء در طراحی، رنگ متناسب با آن را انتخاب می‌­کنند. در تئوری این رنگ، اغلب از آبی برای آسمان، آب، دریا، اشیا، رنگ چشم افراد و… استفاده می‌­شود که البته می‌­تواند در مفاهیم انتزاعی نیز کاربرد داشته باشد.  

اصول روان شناسی رنگ آبی در طراحی و چاپ

تاثیر رنگ آبی در طراحی گرافیک، می‌تواند برآمده از قالب‌­ها و قوانین روان شناسی باشد. با توجه به مفهوم دریا، می‌توان به موج‌­های آبی آن رسید که از فواصل دور، قابل مشاهده است. به همین دلیل رنگ چراغ فرود هواپیما، به رنگ آبی است تا از فاصله‌های دور، برای خلبان قابل مشاهده باشد.

در روان شناسی گفته می‌شود که برای نوشتن مطالب روی کاغذ و به‌خاطر سپردن در ذهن، از مداد و خودکار آبی استفاده شود. در طراحی‌ها، هرچه رنگ آبی، کم‌رنگ و روشن‌تر باشد، حس صمیمانه­، آرامش، سلامتی و درک و هرچه تیره‌تر باشد، حس اعتماد، اطمینان، قدرت و دانش بیشتری به بیننده منتقل می‌کند.   

برندهایی که از رنگ آبی در هویت بصری خود استفاده کرده‌اند

از گذشته، شاهد لوگوهای شبکه‌های تلویزیونی بودیم که اکثر آنها در قالب یک رنگ طراحی شده بودند. لوگوی شبکه‌های یک، چهار، خبر، پرس تی‌وی، شبکه استانی همدان، قزوین، کیش، زاگرس، گیلان، اردبیل، آبادان و برنامه تلویزیونی ماه عسل، همگی به رنگ آبی طراحی شده‌اند.

همچنین در خیلی از برندهای مربوط به دنیای دیجیتال و عصر امروز مشاهده می‌کنید که از رنگ آبی به طور کافی و خاص در لوگوی خود استفاده کرده‌اند. مانند hp، Paypal، Dell، Samsung، توییتر، فیس‌بوک، ویندوز 10 و 8، intel و…

اهمیت رنگ آبی در طراحی گرافیک

وقتی به طبیعت نگاه می‌کنیم، درک مفهوم رنگ­ها برای ما آسان‌تر است. قطعاً مثال‌های عینی از انواع رنگ آبی را در جنگل و طبیعت اطراف خود مشاهده کردید؛ بنابراین به دلیل آشنا بودن این رنگ در فکر و ذهن بیننده، به‌کاربردن آن در طراحی‌ها بسته به روان­شناسی رنگ‌ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اهمیت رنگ آبی در طراحی گرافیک را می‌توان در لوگوها و کاتالوگ‌ها و طراحی­‌های گرافیکی دیگر نیز مشاهده کرد.

اهمیت رنگ آبی در طراحی گرافیک

رنگ‌های مکمل رنگ آبی

رنگ آبی در طیف‌های رنگی سورمه­‌ای، آبی نفتی، کاربنی، فیروزه‌ای، روشن، آسمانی، متالیک، کلاسیک و لاجوردی یا همان نیلی دیده می‌شود. درصورتی‌که بتوان از ترکیب دو رنگ سرد و گرم، یک رنگ خنثی (سیاه، سفید، خاکستری) به دست آورد، به این دو رنگ، رنگ‌های مکمل گفته می‌شود.

ازآنجایی‌که آبی، در دسته‌ی رنگ­های سرد قرار دارد، رنگ مکمل آن از دسته‌ی رنگ­های گرم است. رنگ­های مکمل رنگ آبی، نارنجی، زرد، قرمز و مشتقات این رنگ‌ها هستند که در اثر ترکیب طیف نور این رنگ‌ها با هم (نه رنگ‌های معمولی) رنگی خنثی به دست می‌آید.

رنگ‌های متضاد رنگ آبی

رنگ­های متضاد، همان رنگ‌های مکمل هستند که در تضاد با هم استفاده می‌شوند. مانند زرد و آبی تیره یا نیلی، علاوه بر اینکه مکمل یکدیگر هستند، در تضاد شب و روز قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که باید از تاثیر رنگ آبی در طراحی گرافیک آگاه بود تا طرح‌هایی با بازخوردهای بالا و مثبت برای بیننده به نمایش گذاشت.

در جهان پیرامون ما اجسام و هر آنچه قابل دیدن است، دارای رنگ و طرح منحصر به فردی می‌باشد که هر کدام اثر خاص خود را روی انسان‌ قرار می‌دهد. بنابراین پیش از شروع هر طراحی، بهتر است از تاثیر رنگ‌ها در نگاه و روان افراد، آگاهی کافی را کسب نمود.

آیا از رنگ آبی می‌توان برای تمام کاتالوگ گرافیکی خود استفاده کرد؟

به طور کلی در طراحی کاتالوگ از رنگ‌های گوناگونی استفاده شده. پس بهتر است از رنگ‌های مکمل آبی هم استفاده شود.

استفاده از رنگ آبی در طراحی گرافیک، تاثیر زیادی در روان بیننده دارد؟

بله. با توجه به قوانین روانشناسی، رنگ آبی حس اعتماد و اطمینان و آرامش را در بیننده طرح ایجاد می‌کند.

5/5 - (29 امتیاز)
سمیرا خادم
سمیرا خادم
سمیرا خادم هستم طراح گرافیک و کارشناس طراحی گرافیک از دانشگاه بجنورد، مدت 2 سال است که فعالیت خودم را توی استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک شروع کرده‌ام. در حال حاضر به عنوان تصویر سازی و طراحی تصویرسازی بسته بندی در شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک مشغول به فعالیت هستم.
مقالات مرتبط بخوانید!

6 پاسخ

    1. بیشتر در محصولات صنعتی مورد استفاده قرار میگیره اما باز هم در نهایت بستگی به محصول و طیف رنگی داره.

    1. بستگی به محصول داره. در بعضی از محصولات میشه از آبی روشن استفاده کرد و در برخی دیگه از آبی تیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله