20 نکته طلایی در طراحی اینفوگرافیک

نکات طلایی در طراحی اینفوگرافیک چه مواردی هستند؟ اینفوگرافیک در واقع یکی از راه‌های انتقال تصویری و گرافیکی اطلاعات به کاربران و مخاطبین است. بر اساس رده سنی مخاطب هدف، هر اینفوگرافیک با دیگری متمایز می‌شود؛ به همین علت سلام گرافیک در این مقاله به شما از 20 نکته طلایی در طراحی اینفوگرافیک می‌گوید.

طراحی یک اینفوگرافیک حرفه‌ای برای متخصصان تبلیغاتی امروزی مهارتی بسیار حیاتی و مهم است؛ به همین دلیل دانستن 20 نکته طلایی در طراحی اینفوگرافیک (golden tips in infographic design) می‌تواند بهترین طرح‌ها را رقم بزند. استفاده از اینفوگرافی‌های حرفه‌ای به شما به عنوان یک بازاریاب کمک خواهد کرد که ارتباط بهتری با مخاطبان و مشتریان خود برقرار کرده و پیام مورد نظر خود را به آنان برسانید. برای برخی از متخصصان بازاریابی که مهارت بالایی در زمینه طراحی گرافیکی ندارند، طراحی یک اینفوگرافی مناسب کاری دلهره‌آور و پیچیده به نظر می‌رسد.

در واقع طراحی و دیزاین یک اینفوگرافی مناسب نیازمند تسلط و دانش در زمینه‌های زیادی از جمله طراحی رابط کاربری و طراحی گرافیکی است. در ادامه قصد داریم برخی از نکاتی را بیان کنیم که می‌تواند به شما در مسیر طراحی و ساخت یک اینفوگرافی حرفه‌ای و تاثیرگذار کمک کند.

اگر نمی‌دانید اینفوگرافیک چیست می‌توانید با کلیک روی لینک قبلی مقاله مربوطه را بخوانید، در ادامه به 20 نکته در رابطه با طراحی اینفوگرافیک خواهیم پرداخت.

یک عنوان جذاب برای اینفوگرافیک بیابید

پیش از هر چیز باید یک عنوان مناسب و جذاب انتخاب کنید که ذهن مخاطبانتان را پیش از مطالعه مطالب اینفوگرافی آماده کند. به طور قطع مشخص کردن موضوع اینفوگرافی و مطالب مطرح شده در آن می‌تواند درک مطالب درج شده توسط مخاطب را بهبود دهد. با وجود آنکه اهمیت بالای انتخاب یک عنوان مناسب واضح و بدیهی است، در مواقع زیادی طراحان به اندازه کافی به آن توجه نمی‌کنند.

اگر می‌خواهید از مناسب و گیرا بودن عنوان خود اطمینان پیدا کنید می‌توانید پس از انتخاب عنوان آن را در اختیار یک دوست یا همکار قرار داده و از آن‌ها بپرسید که آیا می‌‌توانند حدس بزنند که چه مطالبی در اینفوگرافیک بیان خواهد شد؟ این تکنیک می‌تواند مناسب بودن عنوان شما را تا حد زیادی مشخص کند.

فونت مناسب خود را برای اینفوگرافیک انتخاب کنید

به هنگام طی کردن مراحل طراحی اینفوگرافیک با دنیای وسیعی از فونت‌های مختلف مواجه خواهید شد. گاه ترکیب یک فونت با فونتی دیگر می‌تواند نتیجه‌ای فوق‌العاده به همراه داشته باشد. یکی از قوانین مهم در طراحی اینفوگرافی این است که نباید از یک فونت یکسان در عنوان و متن‌های خود استفاده کنید. این نکته در واقع مسئله‌ای است که بسیاری از افراد نابلد در طراحی با آن مشکل پیدا می‌کنند. سعی کنید ترکیب فونت‌های مختلف با یکدیگر را بررسی کنید تا در انتها بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

Golden tips in infographic design 3

در ترکیب شکل‌ها خلاقیت داشته باشید

بسیاری از طراحانی که از تجربه کافی برخوردار نیستند برای ساخت اینفوگرافی‌ها خود را به شکل‌های وکتور آماده و تکراری محدود می‌کنند. این در حالی است که تنها با کمی دست و پنجه نرم کردن با شکل‌های ساده و ترکیب آن‌ها می‌توانید در نهایت وکتورهای بسیار باکیفیت و فوق‌العاده‌ای را طراحی کنید. پس از کمی تمرین می‌توانید شکل‌های گرافیکی آماده را نیز به میل خود تغییر داده و یا شکلی مشابه با آن‌ها طراحی کنید. به خاطر داشته باشید که شمار بالایی از شکل‌هایی که در اطراف خود مشاهده می‌کنید از ترکیب شکل‌های بسیار ساده مانند دایره و مربع تشکیل شده‌اند.

از آیکون‌های حرفه‌ای آماده استفاده کنید

به خاطر داشته باید که منبع عظیمی از شکل‌های آماده گرافیکی، تصاویر، و ایکون‌های جذاب در فضای اینترنت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته بهتر است برای استفاده از تصاویر اماده قوانین کپی‌رایت را نیز در نظر داشته باشید؛ به ویژه اگر می‌خواهید اینفوگرافی خود را به صورت آنلاین منتشر کنید. برای دریافت صدها و هزاران نمونه تصاویر و آیکون‌های حرفه‌ای رایگان می‌توانید به وبسایت‌های بزرگ گرافیکی مراجعه کنید.

از یک پالت رنگ مناسب استفاده کنید

یکی از اجزای بسیار مهم برای طراحی اینفوگرافیک که تاثیر زیادی در جذابیت و گیرایی آن خواهد داشت پالت رنگی است. استفاده از یک پالت رنگی حرفه‌ای که رنگ‌هایش هماهنگی مناسبی با هم داشته باشد می‌تواند علاوه بر افزایش جذابیت اینفوگرافی شما، آن را برای مخاطبان نیز قابل درک‌تر کند. اما کنار هم قرار دادن رنگ‌های مختلف برای تشکیل یک پالت رنگی کاری است که نیازمند تخصص و تجربه در این زمینه بوده و می‌تواند برای افرادی که تجربه‌ای در طراحی گرافیکی ندارند مشکل باشد. اگر شما نیز در این زمینه با مشکل مواجه می‌شوید می‌توانید از انواع وبسایت‌ها و ابزارهای آنلاین موجود برای دریافت یک پالت رنگی کاملاً حرفه‌ای و مناسب استفاده کنید.

مراقب جریان مطالب در اینفوگرافیک خود باشید

از دیگر نکات بسیار مهم طراحی اینفوگرافیک جریان مطالب است. زمانی که می‌خواهید اینفوگرافی خود را برای اولین بار طراحی کنید بهتر است ابتدا طرح اولیه آن را با کاغذ بر روی مداد رسم کنید. باید بتوانید جریانی برای مطالب اینفوگرافی خود تشکیل دهید که چشمان مخاطب به صورت طبیعی از یک بخش به بخشی دیگر منتقل شود. در طراحی‌های غربی جریان مطالب از چپ به راست و بالا به پایین طراحی می‌شود. به طور قطع اگر می‌خواهید اینفوگرافی شما به زبان فارسی باشد باید جریان مطالب را نیز بر اساس زبان و فرهنگ مخاطبان خود تنظیم کنید. سعی کنید در این مسیر خلاقیت داشته و از طراحی‌های ویژه و متفاوت استفاده کنید.

زمانی که در طرح اولیه خود جریان مناسبی برای مطالب در نظر گرفتید، می‌توانید استفاده از تصاویر و آیکون‌های مناسب را نیز برای کمک به جریان داده‌ها شروع کنید. اگر در ایجاد جریان مناسب برای اینفوگرافی خود با مشکل مواجه هستید می‌توانید از صدها قالب‌ آماده موجود در فضای اینترنت نیز استفاده کرده و از آن‌ها الهام بگیرید.

Golden tips in infographic design 1

از تصاویر جذاب و هماهنگ استفاده کنید

اهمیتی ندارد که از تصاویر آماده و رایگان برای اینفوگرافی خود استفاده می‌کنید یا می‌خواهید خودتان آن‌ها را از پایه طراحی کنید. در هر صورت هیچگاه نباید ارتباط و هماهنگی میان تصاویر و آیکون‌ها را فراموش کنید. به طور مثال می‌توان به سریال انیمیشنی معروف سیمپسون‌ها اشاره داشت.

اگر این انیمیشن را مشاهده کرده باشید به طور قطع متوجه هماهنگی میان کاراکترهای کارتونی آن نیز شده‌اید. تمام کارکترها با یکدیگر هماهنگ بوده و شبیه هستند. با این وجود می‌توانید به راحتی آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید. در واقع کاراکترها در عین هماهنگی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را نیز دارند که می‌تواند آن‌ها را از دیگر کاراکترها متمایز کند.

تصاویر و آیکن‌های مورد استفاده در اینفوگرافی شما نیز باید به همین شیوه طراحی شود. اگر در طراحی تصاویر هماهنگ با مشکل مواجه هستید می‌توانید از صدها و هزاران پک گرافیکی موجود در اینترنت نیز استفاده کنید.

ذکر منابع و راه‌های ارتباطی را فراموش نکنید

این نکته بهتر است بیش‌تر از جنبه مارکتینگ و تبلیغاتی بررسی شود؛ با این وجود بهتر است طراحان اینفوگرافیک نیز به آن توجه داشته باشند. سعی کنید به هنگام طراحی اینفوگرافیک فضای کافی در قسمت پایینی صفحه برای درج منابع مورد استفاده و همچنین راه‌های ارتباطی با شرکت یا سازمان قرار دهید.

اگر اینفوگرافیک شما مطالب مفید، باارزش، و به‌روزی را به اشتراک می‌گذارد، انتظار داشته باشید که به صورت وسیع در سرتاسر اینترنت منتشر شود. طراحی اینفوگرافی شما باید راهی آسان و سریع در اختیار افرادی بگذارد که می‌خواهند با شرکت شما آشنا شده و یا با آن ارتباط برقرار کنند. اگر در اینفوگرافی خود اطلاعات سطح بالا و تخصصی درج می‌کنید بهتر است ایمیل خود را نیز در قسمتی از آن درج کنید تا مخاطبان و خوانندگان بتوانند در صورت تمایل با شما تماس حاصل کنند.

اثربخش ترین نکته در طراحی یک اینفوگرافیک چیست؟

تمام نکاتی که در مقاله گفته شد همگی بسیار مهم هستند؛ اما مهم‌ترین و کلیدی‌ترین چیز در شروع طراحی یک اینفوگرافیک، پرورش ایده بر اساس سلیقه مخاطبین هدف است.

آیا روان‌شناسی رنگ در طراحی اینفوگرافیک تاثیرگذار است؟

بله قطعا. یک اینفوگرافیک، سراسر متشکل از تصاویر و متونی است که باید دارای اهمیت بصری باشد. بنابراین با خواندن مقالات روان‎شناسی رنگ‌ها می‌توانید از رنگ‌های مناسبی در طراحی خود استفاده کنید.

4.8/5 - (5 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

4 پاسخ

    1. سلام سعید عزیز اصولا برای اینفوگرافیک از یک نوع فونت استفاده می کنیم تا چشم کاربر رو اذیت نکنیم. البته باز هم بستگی به طرح داره و ممکنه استفاده از یک فونت دیگه لازم باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله