شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

بیلبورد چیست

بیلبورد چیست؟ چه نکاتی در درج تبلیغ روی بیلبورد اهمیت دارد؟ متخصصان سلام گرافیک باور دارند که طراحی بیلبورد کاری ظریف و ماهرانه است. انواع مختلف بیلبورد وجود دارد که بسته به نیاز جامعه متنوع هستند. داشتن علم کافی و توجه به نکات طراحی بیلبورد، بهترین خروجی را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای اطلاع بیشتر با ما همراه باشید.
بیلبورد چیست

آیا می‌دانید بیلبورد چیست (What is the billboard)؟ چرا از بیلبورد استفاده می‌کنیم؟ یک تابلوی تبلیغاتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ شاید برای شما پیش‌آمده باشد که در خیابان‌ها به تابلوهای بزرگی برخورد کنید که دارای عکس‌ها و نمادهای خاص مربوط به یک سازمان یا نهاد باشد. اکثر شرکت‌ها علاوه بر طراحی کارت ویزیت، طراحی بنر، طراحی کاتالوگ و…، سعی در استفاده از ایده‌های بزرگ‌تر برای جذب مشتری و اطلاع‌رسانی دارند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های تبلیغاتی، استفاده از بیلبورد است. استودیو سلام گرافیک اینجاست تا شما را با این غول تبلیغاتی آشنا کند.

تعریف بیلبورد

بیلبورد یا تابلوی تبلیغات یا آگهی‌نما، یکی از ابزارهای درج آگهی فیزیکی است که در اختیار تمامی صنایع، شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، آموزش‌وپرورش، عرضه‌کنندگان محصولات، رستوران‌ها و… قرار دارد. بیلبورد به یک تابلوی بزرگ تبلیغاتی اطلاق می‌شود که امکان نصب هرگونه آگهی جهت تبلیغ یک محصول یا معرفی رستورانی تازه‌تأسیس یا اطلاع رسانی در مورد برگزاری یک سمینار یا تئاتر به کاربران موردنظر می‌دهد.

هر شرکت و سازمانی برای تبلیغ محصولاتش و معرفی آن‌ها به مردم باید از روش‌های شناخته شده و درعین‌حال خاصی استفاده کند که مردم را برای استفاده از محصول یا خدمت تبلیغ شده ترغیب کند. درگذشته برای تعریف بیلبورد یا آگهی‌نما، از یک مکان نصب آگهی یاد می‌شد که برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم بود و در هر ابعادی در خیابان‌ها و تمام محل‌ها دیده می‌شد.

امروزه در خیابان‌های بزرگ در داخل و خارج شهر، جاده‌ها، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، میادین، فرودگاه و راه‌آهن، ایستگاه‌های اتوبوس و… تابلوهای بزرگی بر روی یک یا چند ستون و پایه نصب شده که اطراف آن را نورپردازی‌های خاص، بسته به سلیقه یا کارایی، دربرگرفته است. این محل‌های عریض از فاصله‌‎های دور قابل مشاهده هستند.

بیلبورد تبلیغاتی چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که بیلبورد تبلیغاتی چیه و چرا از آن استفاده می‌شود؟ همان‌طور که از نام آن پیداست، بیلبورد تبلیغاتی یا تابلوی آگهی، محلی برای درج تبلیغات بهینه و برنامه‌ریزی‌شده در سطح شهر است که می‌تواند به دو صورت عمودی و افقی در ابعاد مختلف باشد. تبلیغات درست، نقش موثری در آشنایی افراد با کسب و کار شما دارد. برای طراحی یک تبلیغ حرفه‌ای برای بیلبوردها، نیاز به متخصصین باتجربه دارید که با تمام علوم طراحی تبلیغات آشنا باشند. در این زمینه تیم طراحی گرافیک سلام گرافیک می‌توانند به شما کمک کنند.

چرا بیلبوردها به وجود آمدند؟

دوره‌ای را به یاد آورید که کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ برای تبلیغ و معرفی کار و محصولات خود، کار طراحی تراکت را انجام می‌دادند و افراد زیادی را برای پخش این برگه‌های آگهی به درب منازل و سر چهارراه‌ها استخدام می‌کردند. این کار در روزهای گرم و داغ تابستان و سرمای یخ‌بندان زمستان هم ادامه داشت؛ زیرا اگر دست از انجام تقسیم برگه‌ها به افراد برمی‌داشتند، از رقبای خود عقب می‌ماندند و این ضرر بزرگی به کسب و کار نوپای آن‌ها وارد می‌کرد.

اگرچه تبلیغات رسانه‌ای به‌خصوص در شبکه‌های تلویزیونی به‌وفور انجام می‌شد، اما برای ثبت این آگهی‌های تبلیغاتی باید مبالغ هنگفتی به بازیگران تیزرها و سپس به سازمان صداوسیما پرداخت می‌کردند. علاوه بر این دردسرهای کسب مجوز نیز علافی‌های خود را داشت!

ازاین‌رو بهترین راه برای اشاعه و ترویج یک کسب و کار و معرفی محصولات و خدمات، استفاده از یک روش به‌صرفه‌تر و قابل پیاده‌سازی است که تاثیر همگانی داشته باشد. این روش، بیلبوردهای تبلیغاتی است.

بیلبورد چه نوع رسانه‌ای است؟

برای تبلیغات، رسانه‌های متفاوتی وجود دارد. تلویزیون بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین رسانه‌ی تبلیغاتی است که امروزه نیز کاربردهای فراوانی دارد. تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام، توییتر و… از جمله این رسانه‌ها هستند. اما گاهی یک راهی نیاز است که بدون نیاز به برق و اینترنت باشد.

بیلبورد رسانه‌ای اجتماعی و همه جایی است که تمام افراد اعم از کودک، نوجوان، بزرگسال، پیر و کهن‌سال می‌توانند آن را ببینند و ارتباط برقرار کنند. بیلبورد رسانه‌ای است که درج تبلیغات روی آن نیاز به علم تصویرسازی و طراحی دارد. یک طراح گرافیک باید بداند که چگونه می‌تواند با استفاده از روان‌شناسی رنگ‌ها و پیاده‌سازی ایده‌های خاص و منحصربه‌فرد، ذهن و دید مخاطب هدف را به تبلیغ جذب کند. اگر می‌خواهید در رابطه با رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها روی روان افراد در طراحی اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقالات روان‌شناسی رنگ‌ها را از دست ندهید.

بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه

برای تأثیرگذاری بهتر و بازخوردی محکم از طرف بیننده، خلاقیت عنصر مهمی در تبلیغات بیلبورد است. آیا تاکنون همه‌ی بیلبوردهایی که در خیابان‌ها مشاهده کردید، مثل هم هستند؟ قطعا برای پاسخ به این سؤال می‌گویید خیر. علت این جریان این است که اگر یک بیلبورد تبلیغاتی مانند دیگری طراحی و به اصطلاح کپی‌رایت شود، در ذهن مشتری به‌عنوان یک برند متقلب نمایان شده و تغییر این عقیده در ذهن مخاطبان سخت و امری غیرقابل تغییر خواهد بود.

یک بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه باید دارای سبکی باشد که توجه مخاطبین هدف را به خود جلب کند و شخص را وادار به تماشای دقیق آگهی کند. منظور از بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه یعنی ایده‌ی طرح تبلیغ خاص و جدید باشد.

بعضی از بیلبوردها ممکن است نامفهوم و یا عجیب‌وغریب و مضحک طراحی شوند. شاید فکر کنید که این طراحی بیهوده است؛ اما توجه داشته باشید که همین بیلبوردها هم توجه شخص را به سمت خود می‌کشد؛ بنابراین طراحی بیلبورد طنز، دارای اشکال عجیب و داستان‌وار هم می‌تواند در ترغیب افراد برای جذب شدن به محصول و خدمت شما موثر باشد.

برای چاپ بنر بیلبورد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بیلبوردها سطوحی قابل اجاره دادن هستند که صاحبان کسب و کار برای تبلیغ خود، اعلانات لازم را روی این تابلوهای بزرگ نصب می‌کنند و پس از مدت تعیین شده قرارداد، تبلیغ درج شده برداشته شده و آگهی جدیدی نصب می‌شود و این فرایند همچنان ادامه دارد.

 بیلبوردها تقریبا جزو تبلیغات گران‌قیمت هستند که درعین‌حال می‌توانند تأثیر زیادی روی مخاطبین بگذارند. در مقاله قیمت طراحی بیلبورد در مورد این موضوع مفصل‌تر توضیح دادیم.

نکات قابل‌توجهی برای طراحی و چاپ بنر بیلبورد وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

  • استفاده از فونت و رنگ مناسب برای متون روی بنر
  • بزرگ بودن سایز فونت برای خوانایی از فواصل دور و دید بهتر برای ماشین‌های در حال حرکت
  • به‌کاربردن عکس‌های واضح و باکیفیت و منحصربه ‌فرد در تبلیغ
  • استفاده از رنگ‌های مناسب به صورت مکمل و ترکیبی بر اساس روان‌شناسی رنگ در تصویرسازی بنر
  • کامل و جامع و ساده بودن آگهی بیلبورد به دلیل گذرا بودن نگاه بیننده و درک سریع آن
  • توجه به تمام سنین در هنگام طراحی
  • استفاده از عناصر جذاب و خلاقانه در طراحی بیلبورد
  • توجه به ابعاد بنر در هنگام چاپ

ویژگی‌های بیلبورد

یک بیلبورد خوب و کاربردی دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دیگر بیلبوردها متمایز می‌کند. مانند میزان نورپردازی، اندازه و ابعاد تابلو، مکان قرارگیری آن در شهر، اکسسوری‌های جانبی برای جذابیت بیشتر بیلبرد و… . 

هر یک از این ویژگی‌ها بر اساس میزان کم و زیاد بودن آن‌ها در طراحی بیلبورد، روی قیمت اجارة آن تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین برای اجاره‌ی یک بیلبورد خوب باید به ویژگی‌های آن توجه کنید.

بیلبورد چه کاربردی دارد؟

بیلبورد در جهت انتقال اطلاعات کلی به مردم و گسترده کردن یک کسب‌وکار کاربرد دارد و می‌تواند جنبه آموزشی، علمی, هنری و… داشته باشد.

یک بیلبورد به‌طورکلی دارای عکس، متن یا شعار، نام شرکت، لوگو، اطلاعات خدمت و در پایان اطلاعات تماس و ارتباط با سازمان باشد. وقتی صحبت از کاربرد بیلبورد به میان می‌آید، مهم‌ترین چیز، استفاده‌ی ابزاری از آن برای ترویج و معرفی بیشتر کسب و کار یا خدمت یا کالا است.

یکی بیلبورد برای آنکه تاثیر و کارایی اصلی و مفیدی داشته باشد، طراح باید از مخاطبین هدف اطلاعات کافی را به دست آورد تا بتوان در جای مناسبی تبلیغ را درج نمود. برای مثال اگر یک آگهی برای افراد رهگذر و پیاده طراحی شده است، حتما باید در محلی قرار گیرد که دارای پیاده‌رو است. همچنین اگر تبلیغ به‌گونه‌ای است که برای رانندگان و افراد حاضر در خودرو مناسب است، باید در بالای پل‌ها و در بزرگراه‌ها نصب شود.

انواع مختلف بیلبورد چیست

بیلبورد هم مانند سایر ابزارهای تبلیغاتی، انواع مختلفی دارد.

به‌طورکلی بیلبورد به دو دسته‌ی بیلبوردهای افقی و عمودی تقسیم شده که هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. اما اگر وارد جزئیات بیشتری شویم، بیلبوردها بر اساس طراحی تبلیغ، در انواع متنوعی یافت می‌شوند از جمله: بیلبوردهای سه‌بعدی، فرمیک، حجمی، نرمال، متحرک، اسلایدی، دیجیتال، حروف بولد شده و برجسته و… . برای اطلاع بیشتر از انواع بیلبوردهای تبلیغاتی پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع بیلبورد را از دست ندهید.

یکی از انواع ابزارهای تبلیغاتی، بیلبوردها هستند که در خیابان‌ها و تمام محل‌های عمومی که در دید افراد باشد، نصب می‌شوند. طراحان گرافیک استودیو سلام گرافیک با داشتن اطلاعات و دانش لازم در زمینه‌ی طراحی تبلیغات، از انواع تکنیک‌ها و روش‌های طراحی بیلبورد باکیفیت آگاه هستند و می‌توانند شما را در طراحی ایده‌های نو و کاربردی برای بیلبورد یاری کنند.

برای طراحی یک بیلبورد خوب باید چه اقداماتی انجام داد؟

اگر صاحب کسب‌وکار هستید یا تازه‌کارید، بهترین راه کمک گرفتن از یک متخصص گرافیک ماهر در این زمینه است تا به شما در طراحی بهترین بیلبوردها کمک کند.

در طراحی بیلبورد کاربردی چه نکاتی اهمیت دارند؟

استفاده از رنگ و فونت مناسب برای خوانایی متون و قراردادن عکس‌های باکیفیت بسیار حائز اهمیت است. همچنین رنگ‌های به‌کاررفته در طراحی آگهی تأثیر زیادی روی روان بیننده می‌گذارد.

4.4/5 - (14 امتیاز)
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده هستم، کارشناس تولید و محتوا و سئو استودیو سلام گرافیک، در حال حاضر دانشجوی ترم چهار رشته نرم افزار هستم و سعی می‌کنم اینجا مقالاتی برای خواندن منتشر کنم.

2 پاسخ

    1. سلام رضای عزیز! هزینه بیلبورد های تبلیغاتی رنج های مختلفی داره ولی اصولا از 1 میلیون تومان شروع میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله