قرارداد طراحی گرافیک

امروزه به دلیل ایجاد مشکلات مالی و یا بد قولی خیلی از گرافیست ها افراد نسبت به هم بی اعتماد هستند. برای جلوگیری از این بی اعتمادی بهتر است قبل از شروع پروژه اقدام به عقد قرارداد طرحی گرافیک بین طرفین کرده تا از این قبیل مشکلات جلوگیری شود.

قرارداد طراحی گرافیک(Graphic design contract) یک توافق رسمی بین طراح گرافیک و مشتری برای تعیین شرایطی است که شرکت طراحی گرافیک، در مقابل یک سری تعهدات مشتری قصد ارائه دارد. طراحی گرافیک انتقال پیام از طریق تصویر به روش خلاقانه است. طراحان گرافیک در مقابل دریافت هزینه از مشتری این خدمات را ارائه می‌دهد. چه طراحی توسط یک شرکت بزرگ انجام شود و چه یک فرد به‌عنوان فریلنسر آن را انجام دهد، ساختار طراحی گرافیک و نمونه قرارداد طراحی گرافیک یکسان است و باید بین مشتری و طراح به امضا برسد.

آیا تنظیم قرارداد طراحی گرافیک ضروری است؟

پروژه‌های طراحی گرافیک تجاری معمولاً با سفارش کلامی انجام می‌شود و مشتری با توضیح دادن آن چیزی که تصور دارد سفارش دیزاین گرافیک خود را به تیم طراحی گرافیک ثبت می‌کند و متأسفانه برخی از طراحان گرافیک نیز بدون عقد قرارداد شروع به انجام پروژه می‌کنند و در پایان کار به مشکلاتی نیز برخورد می‌کنند.

در تعریف گرافیک آمده است که گرافیک ترکیبی از هنر، علم و خلاقیت است و طراح باید از خواسته مشتری به‌صورت دقیق مطلع باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل انجام پروژه، مشتری تمام خواسته‌های خود را از هدفی که دارد را به طور مکتوب ارائه دهد تا باتوجه‌به درخواست او هزینه برآورد شود و همچنین بعد از تحویل پروژه تناقضی در سفارش و خدمات نباشد.

طبق این قرارداد وظیفه گرافیستی که در رشته طراحی گرافیک تحصیل کرده و مسئولیتی که مشتری در قبال ارائه این خدمات هزینه پرداخت می‌کند مشخص می‌شود. همچنین این قرارداد قانونی بوده و در صورت بروز اختلاف‌های شدید می‌توانید از آن در دادگاه نیز به‌صورت رسمی استفاده کنید.

تعرفه و مبلغ حق‌الزحمه طراح گرافیست در نمونه قرارداد طراحی گرافیک

یکی از مهم‌ترین دلایل عقد قرارداد ارائه خدمات مشخص در مقابل مبلغ مشخصی برای جلوگیری از کم‌کاری و بدحسابی است. بعضی از مشتریان اصرار بر شروع پروژه و دادن نمونه اولیه قبل از عقد قرارداد دارند که این بزرگ‌ترین اشتباه یک تیم طراح است.

هر کاری از جمله طراحی پوستر، طراحی کارت ویزیت، طراحی لی‌اوت اینستاگرام، طراحی پوستر و بنر، طراحی قالب گرافیکی سایت، طراحی لوگو، تصویرسازی و … هرآنچه که مرتبط به طراحی است قبل از شروع به انجام پروژه باتوجه‌به گستردگی و بزرگی آن و حجم فعالیتی که قرار است برای آن انجام شود و استفاده از ابزارهای مختلف دیزاین گرافیک، باید میزان حق‌الزحمه آن مشخص شود. قابل به ذکر است که قیمت طراحی گرافیک به موارد مختلفی بستگی دارد اما این هزینه تحت‌نظر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است.

اهمیت عقد قرارداد طراحی گرافیک

صنعت طراحی گرافیک سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده و تعرفه طراحی گرافیک نیز از مبالغ بسیار کم شروع شده و حتی به مبالغ میلیونی نیز ختم می‌شود که در طول مدت‌زمان انجام می‌شود. تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها از بدو شروع به فعالیت خود به یک تیم طراحی گرافیک آشنا به انواع مختلف طراحی گرافیک برای فعالیت‌های مختلفی مانند برندسازی، طراحی گرافیک تبلیغات، طراحی سایت، انتشار کتاب، آلبوم‌های هنری و … نیاز دارند. به همین دلیل رقابت شدیدی در این بازار به وجود می‌آید. عقد قرارداد طراحی گرافیک به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات مالی جلوگیری کنید.

عقد قرارداد طراحی گرافیک برای فریلنسر

هر نوع همکاری رسمی بین دو طرف، چه همکاری با شرکت بزرگ یا شرکت کوچک و چه همکاری با یک فرد به‌عنوان فریلنسر باشد و یا حتی علاوه بر کار سفارش، استخدام طراح گرافیک باشد، نیازمند عقد قرارداد و مشخص‌کردن قوانین و موارد ذکر شده در آن است. از آنجا که گرافیست به وسیله یکی از روش‌های کسب درامد از طراحی گرافیک درامد دارد، بهتر است در عقد قرارداد دقت کند؛ حتی اگر فریلنسر باشد.

عده‌ای هنگام فعالیت با افراد فریلنسر فرض را بر این می‌گذراند چون یک نفر است همه چیز مشخص است و نیاز به عقد قرارداد نیست و به‌صورت شفاهی کفایت می‌کند، اما باید بدانید که با داشتن یک تفاهم‌نامه بین خود برای انجام هرکاری اعم از طراحی و ریدیزاین طراحی گرافیک و…برای شما پیامدهای مثبتی به همراه دارد:

  • شانس دریافت هزینه بیشتر یا پرداخت هزینه کمتر را امکان‌پذیر کنید.
  • توقعات مشتری و همچنین وظایف طراح بهتر مدیریت می‌شود.
  • همکاری شما حالت رسمی پیدا می‌کند
  • طرف مقال شما در صورت کوتاهی در انجام‌وظیفه پاسخگو خواهد بود.

محتوای درون قرارداد طراحی گرافیک

در هنگام تنظیم قرارداد طراحی گرافیک باید مشخصات ابتدایی طراحی و همچنین مشخصات فنی که طراح گرافیک باید به آن توجه کند، ذکر شود. درآمد طراح گرافیک از آنجایی تعیین می‌شود که گرافیست باید بداند هدف شما چیست تا بتواند ارتباط خوبی با پروژه بگیرد و همچنین پیشنهادها مناسبی را به شما ارائه دهد.

به طور مثال اگر شما قصد سفارش طراحی لوگو دارید، گرافیست شما باید بداند که دقیقاً شما چه توقعی دارید، سازمان شما در چه زمینه‌ای مشغول به فعالیت است، رنگ سازمانی شما چیست و سایر مواردی که برند شما را شکل می‌دهد تا بتواند مناسب‌ترین لوگو را برای شما خلق کند. البته قابل به ذکر است که در مقاله قرارداد طراحی لوگو به دلیل میزان اهمیت آن به‌صورت جداگانه صحبت شده است.

همچنین در متن قرارداد طراحی گرافیک اطلاعات بسیار مهم و کاربردی میان طراح و مشتری بیان می‌شود. این محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که تمام اطلاعات و شرایط توافق طرفین در آن ذکر شده باشد. تمامی چیزهایی که کارفرما از طراح می‌خواهد شامل اتود زدن در گرافیک و هر طراحی دیگری باید در قرارداد ذکر شود.

قالب قرارداد طراحی گرافیک

قرارداد طراحی گرافیک نیز مانند هر قرارداد دیگری، شما یک سری پارامترهای یکسان است که به قرارداد هویت می‌بخشد از جمله:

  • مشخصات و اطلاعات هویتی گرافیست
  • مشخصات و اطلاعت هویتی مشتری
  • توضیحات در مورد موضوع قرارداد
  • بازه زمانی قرارداد
  • تعهدات طراح
  • تعهدات مشتری
  • مبلغ و میزان حق‌الزحمه به همراه شروطی که طرفین به توافق می‌رسند
  • مهر و امضا طراحی گرافیست و مشتری
  • در صورت نیاز شاهد

تعیین بازه زمانی در قرارداد طراحی گرافیک

بازه زمانی در قرارداد طراحی گرافیک مدت زمان همکاری بین دو طرف قرارداد را مشخص می‌کند. طراح گرافیک بلافاصله پس از عقد قرارداد و شروع بازه زمانی قرارداد موظف است به تعهدات خود عمل نماید و اگر کار طراحی گرافیک را دیر آغاز کند، کارفرما که طرف دیگر قرارداد است می‌تواند طبق قرارداد از او شکایت کند. در نمونه قرارداد بین شرکت و مشتری گرافیکی، تاریخ تحویل پروژه و اتمام قرارداد به دقت ذکر می‌شود.

می‌توان در قرارداد طراحی گرافیک به ازای هر روز دیرکرد، جریمه دیرکرد را تعیین کرد، در این صورت می‌توان از طراح گرافیک بابت دیرکرد خسارت دریافت کرد. همچنین اگر کارفرما در زمان پرداخت را به تعویق بیاندازد امکان پیگرد قانونی و جریمه او نیز به ازای هر روز دیرکرد وجود دارد.

همچنین اگر در بازه زمانی تعیین شده برای قرارداد، پیشنهاداتی که از سوی گرافیست به کارفرما ابلاغ شده مورد تایید قرار نگیرد، با توافق دو طرف این بازه زمانی قابل تمدید است.

شرایط فسخ نمونه قرارداد انجام پروژه گرافیکی به چه صورت است؟

طبق نمونه قرارداد انجمن صنفی طراحان گرافیک، در شرایطی که هر یک از طرفین بنا به هر دلیلی قصد فسخ قرارداد را داشته باشند، باید این موضوع را با بیان شرایط و دلایل خود به طرف مقابل اطلاع دهند.

کارشناسان سازمان حل اختلاف انجمن صنفی طراحان گرافیک میزان زیان ناشی از فسخ قرارداد را برآورد می‌کنند و دو طرفین موظف‌اند رای صادره از سوی انجمن را بپذیرند.

آیا عقد قرارداد طراحی گرافیک پیگرد قانونی دارد؟

قرارداد طراحی گرافیک از منظر قانون، یک قرارداد پیمانکاری است. چرا که در طبق این قرارداد یک شخصی در بازه زمانی مشخص، با مبلغ مشخصی طبق شرایط مندرج شده ملزم به ارائه خدمات دیزاین گرافیک به کارفرماست. همچنین طبق این قرارداد توافقی بین دو طرف شکل‌گرفته است یعنی گرافیست و مشتری با رضایت، عهدی بین خودتنظیم کرده‌اند به همین دلیل از قانون مدنی هم پیروی می‌کند.

با این احتساب در صورت کوتاهی طرفین نسبت به تعهدات خود، طرف مقابل می‌تواند با دردست‌داشتن قرارداد طراحی گرافیک شکایت کند. معمولا با دیدن نمونه کار طراحی گرافیک طراحان و سابقه آن‌ها می‌توان به این فکر کرد که برای بستن قرارداد افراد قابل اعتمادی هستند یا خیر.

پیشنهاد سلام گرافیک  به شما این است که قبل از عقد هرگونه قرارداد رسمی با شرکت از نکات حقوقی و رسمی خود مطلع باشید و قبل از امضای هرگونه قراردادی تمام بند و تبصره‌های آن را بادقت مطالعه کنید. خواسته‌های خود را به‌صورت دقیق بیان کنید و با یک نیم باتجربه و خبره در این زمینه همکاری و مش

ورت کنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان طراحی گرافیک ما برای تنظیم قرارداد خود بهره ببرید.

قرارداد کارت ویزیت

قرارداد ست اداری

قرارداد کاتالوگ

قرارداد پوستر

قرارداد کاراکتر

قرارداد تصویرسازی

قرارداد بسته بندی

قرارداد لوگو

قرارداد بیلبورد

قرارداد موشن گرافیک

4.2/5 - (13 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

4 پاسخ

    1. سلام نادیای عزیز … در صورتی که در شهر مشهد ساکن هستید قرارداد به صورت حضوری تنظیم میشه . اگر در شهر دیگه ای هستین و پروژه تون رو قصد دارین به ما بسپارین می تونیم قرارداد طراحی گرافیک رو به صورت آنلاین و الکترونیک ببندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله