قالب اینستاگرام یا لی اوت اینستاگرام (layout instagram)؛ قالب، لیاوت یا تمپلیت اینستاگرام در یک تعریف ساده به معنای قالب کلی چیدمان پستهای یک صفحه اینستاگرامی است. زمانی که در این شبکه اجتماعی صفحه یکی از کاربران را باز میکنید، اولین چیزی که ممکن است توجهتان را به خود جلب کند چیست؟ چگونگی انتشار پستها و ظاهر بصری صفحه اولین موردی است که جلب توجه میکند. ساخت قالب اینستاگرام که به آن لی اوت نیز گفته میشود، به فرایند طراحی یک قالب گرافیکی از پیش طراحی شده گفته میشود که قرار است پستها طبق ساختار این قالب منتشر شوند.
آیا میدانید طراحی قالب پست اینستاگرام یا ساخت تمپلیت ریلز اینستاگرام میتواند میزان فروش صفحات فروشگاهی در اینستاگرام را تا چندین برابر افزایش دهد؟ به نظر شما کاربران اینستاگرام چرا صفحاتی که از یک قالب کلی پیروی میکنند را بیشتر دنبال میکنند؟ تا انتهای این مقاله از استودیو سلام گرافیک با ما همراه باشید تا از ویژگیها، مزایا و کاربردهای ساخت قالب اینستاگرام مطلع شوید.
طراحی قالب اینستاگرام؛ راهی کم هزینه برای افزایش فالوور اینستاگرام
شبکه اجتماعی اینستاگرام در سالهای اول فعالیت خود اگرچه صرفا شبکهای برای سرگرمی و انتشار عکس و ویدئو بود؛ اما خیلی زود توانست پتانسیل بالای خود را برای کسب درآمد به رخ دیگر شبکههای اجتماعی موجود بکشد. امروزه بیش از 90 درصد پیجهای اینستاگرامی در حال تلاش برای کسب درآمد از این برنامه پرطرفدار هستند. بیشترین پیجهای اینستاگرامی در تصرف صفحات فروشگاهی هستند. فروشگاهها و برندهای مختلف در این شبکه برای اینکه بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند باید فالوورهای خود را افزایش دهند.
راه افزایش فالوور در اینستاگرام زیاد است؛ برای مثال تبلیغات کنید؛ تصاویر باکیفیت و جذاب از محصولات خود منتشر کنید و سعی کنید با ویدیوهای چالشی مخاطبان خود را سرگرم کنید. اما به خاطر داشته باشید که همه اینها زمانی منجر به فروش میشوند که ویترین پیج خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کرده باشید.
همانطور که فروشگاههای حضوری برای جلب توجه سعی میکنند ویترین مغازههای خود را خلاقانه دیزاین کنند، شما نیز باید ویترین فروشگاه آنلاین خود را متناسب با سلیقه کاربران خود بچینید. لی اوت اینستاگرام دقیقا همان ویترین فروشگاه آنلاین شماست. اگر بتوانید با طراحی قالب اینستاگرام ویترین جذابی بچینید، سرعت رشد فالوور و در نهایت فروشتان در عرض مدت زمان کوتاهی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
کاربرد قالب اینستاگرام چیست؟
اگر هنوز از خود میپرسید کاربرد تمپلیت اینستاگرام چیست یا اصلا چرا باید یک قالب برای صفحه اینستاگرامی خود طراحی کنید؛ کافیست به زمانی فکر کنید که برای خرید محصولی در حال بررسی ویترین مغازهها هستید. کدام فروشگاه شما را ترغیب میکند که وارد آن شده و محصول مورد نظر را از نزدیک ببینید: فروشگاهی که بهترین محصولات خود را به بهترین شکل در ویترین به نمایش گذاشته یا یک ویترین غبار گرفته و خالی؟! بیشک فروشگاه اول در جلب توجه شما موفقتر است.
اگر بخواهیم کاربرد قالب اینستاگرام را در یک کلمه خلاص کنیم باید بگوییم: نظم دادن به صفحه اینستاگرام؛ اما اگر چند نمونه طراحی قالب اینستاگرام مشاهده کنید، متوجه میشوید که این تمپلیتها کاربردهای بیشتری را شامل میشوند. فراموش نکنید مخاطبی که هنوز به مشتری تبدیل نشده است، از کیفیت محصول شما اطلاعی ندارد. بنابراین تصور نکنید همینکه محصول باکیفیت و لوکسی برای ارائه دارید کافیست که بتوانید آن را بفروشید. نحوه عرضه یک کالا به مشتری یکی از مهمترین موارد در بحث فروش است. از دیگر کاربردهای قالب اینستاگرام این است که کمک میکند محصولات خود را حرفهایتر و با شکل و شمایل بهتری به مخاطب ارائه کنید. تنها در این صورت است که شانس تبدیل شدن این مخاطب به مشتری بیشتر میشود.
توجه داشته باشید که یکی از کارهای ادمین اینستاگرام حرفهای تولید همین قالب است.
مزایای ساخت قالب اینستاگرام
شما میتوانید از انواع چیدمان پیج برای انتشار پستهای خود در اینستاگرام استفاده کنید. اما این چه مزیتی دارد؟ فکر کنید شما یک فروشنده کفش در اینستاگرام هستید. به نظرتان اگر فقط از کفشهای خود عکس بگیرید و بدون هیچ بکگراند یا لی اوت جذابی آن را در صفحه خود منتشر کنید، موفق به فروش چند عدد از آنها میشوید؟! شاید تعجب کنید اما حال اگر پستهای خود را طبق چیدمان منظم و مشخصی منتشر کنید؛ بهگونهای که از دیگر پیجهای فروشگاهی متمایز شود فروشتان چندین برابر خواهد شد.
بررسی رفتار کاربران اینستاگرام طی این سالها نشان میدهد که آنها به صفحاتی که تمپلیت و ظاهر زیبایی ندارند به هیچ عنوان اهمیت نداده و اعتماد نمیکنند. به عبارتی کاربران حتی مایل به دنبال کردن این صفحات نیستند چه برسد به آنکه بتوانید آنها را متقاعد کنید تا به عنوان یک فروشنده به شما اعتماد کرده و از شما خرید کنند. به عنوان مزایای لی اوت اینستاگرام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بصری و تصویرمحور است. بنابراین هرچه ظاهر آن جذابتر باشد، بیشتر مورد استقبال کاربران واقع میشود.
- تمپلیت اینستاگرام موجب میشود کیفیت محصولات یا خدمات پیج بیشتر به چشم آید.
- طراحی لی اوت اینستاگرام به صفحه نظم بیشتری میدهد.
- با ساخت قالب برای پیج، در واقع شخصیت و هویت بصری اینستاگرام خود را شکل دادهاید.
- ساخت یک تمپلیت ثابت و استفاده دائم از آن موجب میشود پیج اینستاگرامی شما راحتتر در حافظه مخاطب باقی بماند.
- با طراحی قالب پست اینستاگرام حرفهایتر به نظر میرسید.
انواع قالب اینستاگرام
چیزی که بیش از هر مورد دیگری لی اوت اینستاگرام را جذاب کرده است، امکان طراحی و ساخت لی اوتهای مختلف برای اینستاگرام است. اگر قرار بود همه صفحات در این شبکه اجتماعی از یک الگو و یک تم ثابت استفاده کنند و همه پیجها شبیه هم باشند، شاید استفاده از تمپلیت دیگر معنای خاصی نداشت. اما مدیران هر صفحه با کمی خلاقیت میتوانند لی اوتهای متفاوت از یکدیگر برای پیج خود بسازند. انواع روشهای چیدمان پست در یک صفحه اینستاگرامی عبارت است از:
- طراحی قالب به شکل شطرنجی
- طراحی قالب به شکل ردیفی
- طراحی قالب به شکل پازلی
- طراحی قالب به شکل مورب
- طراحی قالب به شکل دو به یک
- طراحی قالب به شکل ترکیبی
در ساخت تمپلیت برای اینستاگرام میتوان از یک قاعده و قانون کلی پیروی کرد. برای مثال میتوان پستها را در یک قالب 9 تایی طراحی شده منتشر کرد. همانطور که میدانید در نگاه اول به یک صفحه، تعداد 9 پستی که اخیرا منتشر شده است را مشاهده میکنید. قالب پست اینستاگرام را میتوان طوری طراحی کرد که پستها به صورت 9 تایی یا 3 تایی در یک ردیف با یک قالب کلی منتشر شوند.
روشی دیگر نیز برای ساخت قالب اینستاگرام وجود دارد. در این روش یک قالب کلی برای تمامی پستها طراحی نمیشود. هر پست تمپلیت خود را دارد اما طراحی آن به صورتی است که در نهایت مجموعی از پستها یک قالب کلی را تشکیل میدهند. یک طراح گرافیست حرفهای میتواند با کمک نرم افزار طراحی قالب اینستاگرام بهترین انواع قالب و لی اوت را برای صفحه شما طراحی کند.
لی اوت استوری اینستاگرام چیست؟
قالب استوری اینستاگرام از نظر کاربردی دقیقا مشابه با لی اوت پست اینستاگرام است؛ با این تفاوت که این قالب با سایز استوری و برای انتشار داستانهای شما طراحی میشود. طبق آنالیز رفتار کاربران، پس از اضافه شدن قابلیت استوری به اینستاگرام، توجه کاربران از پستها تا حد زیادی برداشته شد. استوری به ابزاری برای افزایش تعامل با مخاطب و ترغیب آنها به خرید تبدیل شده است. بنابراین اگر در انتشار استوریهای خود کمی هوشمندانه عمل کنید، میتوانید به سادگی و تنها از طریق استوریهای خود بفروشید.
اگرچه استوری خود قابلیتهای ویژهای دارد که به کمک آنها میتوان داستانهای جذابتری را منتشر کرد، اما طراحی لی اوت استوری اینستاگرام نیز راهکار اثربخشی است. اگر یک تم ثابت برای انتشار استوریهای خود داشته باشید، مخاطب بدون نگاه کردن به تصویر یا عکس پروفایل متوجه میشود که این استوری متعلق به صفحه شماست.
تمپلیت ریلز اینستاگرام چیه؟
آیا کسی هست که با قابلیت انتشار ریل (Reel) اینستاگرام آشنایی نداشته باشد؟! رونمایی از قابلیت انتشار ریلز در اینستاگرام یک انقلاب دیگر در این شبکه اجتماعی بود. بخش ریلها یا همان ریلز اینستاگرام خیلی زود مورد توجه کاربران قرار گرفت. ریلها این قابلیت را دارند که به شمار بیشتری از کاربران فعال در اینستاگرام نمایش داده شوند.
بنابراین اگر در کنار محتوای جذاب و کاربردی، قالب و تمپلیت جذابی نیز برای انتشار ریلز خود استفاده کنید، در عرض مدت کوتاهی شاهد پیشرفت چشمگیر صفحه خود خواهید بود. ساخت قالب اینستاگرام برای بخش پستها، استوریها یا ریلز یکی از ملزومات هر کسبوکاری است.
ویژگیهای بهترین قالب اینستاگرام
بهترین قالب اینستاگرام لی اوتی است که متناسب با ماهیت صفحه شما طراحی شده باشد. به عنوان مثال تم و قالبی که برای یک پیج فروشگاهی طراحی شده است قطعا باید متفاوت از تمپلیت یک پیج خدماتی مانند صفحه یک پزشک باشد. المانهایی که در طراحی قالب اینستاگرام استفاده میشوند نیز باید متناسب با حوزه فعالیت صفحه مورد نظر باشند.
از دیگر ویژگیهای یک تمپلیت موفق، انتخاب مناسب تم رنگی آن است. رنگ قالب اینستاگرام شما در موفقیت پیج بسیار تعیین کننده است. از یک پالت رنگی متناسب با فعالیت پیج باید استفاده شود تا لی اوت و محتوای آن به بهترین شکل ممکن دیده شوند. قیمت طراحی قالب اینستاگرام به نسبت میزان حرفهای بودن طراحی آن تعیین میشود.
لی اوت اینستاگرام چیست؟
لی اوت یعنی چی؟ لایوت در اینستاگرام چیست؟ معنی لی اوت چیست؟ یکی از واژههای پرکاربرد در میان اینستاگرام مارکترها، لی اوت (Layout) است. کلمه لیاوت پیج اینستاگرام همان نحوه چیدمان و نمایش پستهای شما در صفحه پروفایل است. این که از چه سبک چیدمانی استفاده میکنید، از چه رنگهایی برای زیبایی بیشتر ظاهر پروفایل اینستاگرام استفاده میکنید. هر پست به صورت جدا طراحی میشوند یا با دیگر پستها ارتباط دارد، و تمامی مواردی از این دست در قالب صفحه اینستاگرام یا Layout Page Instagram خلاصه شده است.
هدف از ساخت قالب اینستاگرام
اگر به اینستاگرام تنها به چشم یک شبکه اجتماعی برای وقت گذرانی نگاه میکنید، احتمالا نیازی به طراحی قالب اینستاگرام نخواهید داشت. اما اگر با هدف کسب درآمد از اینستاگرام در این پلتفرم فعال هستید، باید اقدام به ساخت قالب اینستاگرام کنید. هدف اصلی طراحی قالب برای اینستاگرام جلب توجه کاربران این شبکه اجتماعی است. همانطور که میدانید اغلب صفحات اینستاگرام، صفحات فروشگاهی هستند. بنابراین نحوه ارائه محصول توسط آنها به کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که برای خرید به بازار مراجعه میکنید فروشگاههایی که ویترینهای جذاب و متفاوتی دارند در جلب توجه شما موفقتر هستند. تمپلیت اینستاگرام نیز دقیقا نقش ویترین یک فروشگاه را ایفا میکند.
کاربری که برای اولین بار وارد صفحه اینستاگرامی شما میشود، طبق ظاهر و اصول چیدمان پستهایتان تصمیم میگیرد که شما را دنیال کند یا خیر. از همینرو توجه نکاتی چون طراحی لوگو برای درج بر روی پستها، طراحی یک قالب، داشتن استراتژی برای درج پستها در پیج همه و همه از عواملی هستند که موجب موفقیت یک صفحه اینستاگرامی میشوند. توجه داشته باشید که صفحات زیادی پیش از شما فعالیت خود را در اینستاگرام آغاز کردهاند بنابراین اگر میخواهید توجه کاربران را به سوی خود جلب کنید، باید بتوانید عملکرد بهتری نسبت به آنها داشته باشید. ساخت قالب اینستاگرام یکی از کلیدیترین مهرههایی است که برای رسیدن به موفقیت در این شبکه به آن نیاز دارید.
در صورتی که نیاز به مدیریت پیج در مشهد دارید با ما تماس بگیرید.
یک پاسخ
قالب اینستاگرام باید هویت برند شما رو نشون بده؛ بنابراین انتخاب یک تیم حرفهای مثل سلام گرافیک خیلی مهمه! من از خدمات طراحی قالب اونها استفاده کردم و نتیجه کار فوقالعاده بود؛ حالا صفحهام خیلی بیشتر جلب توجه میکنه!