نریشن چیست؟ و نریتور کیست؟

نریشن چیست؟ نریشن (Narration) به دیالوگ‌هایی می‌گویند که از جانب شخص سومی که جزء شخصیت‌های فیلم نیست، روایت می‌شود. نریشن یا همان گویندگی معمولاً بر روی ویدئوهای آموزشی، تبلیغاتی، مستند و… قرار می‌گیرد، البته در سینما و تلویزیون نیز به طور گسترده به کار می‌رود. نریشن خوان به وسلیه سناریویی که برای فیلم یا سناریوی موشن گرافیک اقدام به حرف زدن می‌کند. کاربرد نریشن در سینما به این صورت است که سریال مورد نظر توسط نریتور توضیح داده می‌شود تا مخاطبان به طور کامل با موضوع فیلم آشنا شوند. عموما از نریشن‌ها برای طراحی موشن گرافیک های 3 بعدی و موشن گرافیک‌های دو بعدی استفاده می‌شود.

اگر نمی‌دانید موشن گرافیک چیه، خدمات موشن گرافیک به چه معناست و با کاربردهای موشن گرافیک آشنا نیستید مقاله لینک شده را بخوانید.

نریتور (Narrator) نیز به فردی می‌گویند که کار گویندگی یا خواندن نریشن را انجام می‌دهد. بعضی از افراد تصور می‌کنند که نریتور کار ساده‌ای را برعهده دارد؛ در صورتی که به هیچ وجه این‌گونه نیست. شخصی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد باید متن را طوری بخواند که بتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. می‌توان گفت این مهارت نریتور است که به نریشن اعتبار می‌بخشد. بنابراین افرادی که می‌خواهند به‌عنوان نریتور فعالیت داشته باشند، باید ابتدا دوره‌های آموزشی لازم را در این زمینه سپری کنند. با دیدن چند نمونه کار موشن گرافیک می‌توانید به خوبی صدای خوب و صدای بد برای موشن گرافیک را تشخیص دهید. با بهترین شرکت گرافیک ایران؛ شرکت سلام گرافیک همراه باشید.

انواع نریشن

این روزها ساخت نریشن با اهداف گوناگونی صورت می‌پذیرد؛ بنابراین دسته بندی‌های متنوعی برای آن درنظر گرفته می‌شود‌. نریشن‌ها مانند انواع مدل‌های مختلف موشن گرافیک گونه‌های گوناگونی دارد. از جمله مهم‌ترین نریشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نریشن تبلیغاتی
  • صداگذاری فیلم‌های آموزشی
  • گویندگی فیلم‌های انگیزشی
  • گویندگی فیلم‌های علمی
  • گویندگی انیمیشن
  • تولید پادکست در حوزه‌های مختلف
  • گویندگی کتاب صوتی
  • گویندگی موشن گرافیک

معمولا صاحبان کسب و کارها از نریشن تبلیغاتی برای افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. چنانچه گویندگی این ابزار تبلیغاتی به طور اصولی انجام شود، تاثیرگذاری ویدئو را به حداکثر رسانده و تاثیر چشمگیری در رونق بیزینس مربوطه دارد. بنابراین تولید نریشن تبلیغاتی در مقایسه با سایر انواع مهارت و هوش بیشتری را می‌طلبد.

در سبکی جدید از طراحی لوگوهای خاص، استفاده از صدا برای لوگوهای متحرک می‌تواند هویت بصری شرکت شما را حرفه‌ای نشان دهد.

مراحل ساخت نریشن

تولید نریشن مراحل مختلفی به شرح زیر را دربر می‌گیرد:

  • گام اول: آماده سازی متن

نخست متنی که قرار است نریتور گویندگی آن را انجام دهد توسط یک تیم حرفه‌ای و با رعایت اصول نگارشی آماده می‌شود. در شرکت‌های معتبری مانند سلام گرافیک مجموعه‌ای از نویسندگان ماهر و باتجربه با به کار بردن کلمات مناسب یک متن روان و تاثیرگذار را آماده می‌کنند.

  • گام دوم: ضبط فایل صوتی

پس از آن نریتور در استودیوئی با فضای مناسب متن مورد نظر را می‌خواند و این فایل صوتی را با دستگاه‌های پیشرفته ضبط می‌کنند.

  • گام سوم: ویرایش فایل صوتی

در نهایت فایل ضبط شده توسط افراد متخصص در نرم افزارهای گرافیکی همچون ادوبی ادیشن ویرایش می‌شود. کارشناسان گرافیک سلام گرافیک به فایل تیتراژ ابتدایی و انتهایی می‌افزایند؛ سپس با قرار دادن موسیقی و افکت‌های مختلف بر روی آن فایل صوتی خام را به یک نریشن جذاب تبدیل می‌کنند.

سفارش ساختن نریش

یک نریشن اصولی و استاندارد به خوبی می‌تواند حجم بالایی از مطالب را در مدت زمان بسیار کوتاهی به مخاطبان منتقل نماید. در نریشن‌های حرفه‌ای نریتور با صدای رسا مطالب را به گونه‌ای جذاب بیان می‌کند تا بیشترین تاثیرگذاری را بر روی افراد داشته باشد. 

انجام سفارش گویندگی نریشن با مناسب‌ترین قیمت در آژانس تبلیغاتی سلام گرافیک امکان‌پذیر است. در این شرکت تعرفه ساخت نریشن بسیار مقرون‌به‌صرفه تعیین شده تا صاحبان کسب و کارها بتوانند از این خدمات  ارزان قیمت در جهت ارتقاء تجارت خود بهره‌ ببرند.

عموما هزینه نریشن، در قرارداد ساخت موشن گرافی و در جلسات مشاوره طراحی موشن گرافیک به شما بیان می‌شود و شما در نهایت هزینه نهایی طراحی موشن گرافیک را پرداخت خواهید کرد.

چه کنیم تا یک نریتور حرفه‌ای شویم؟

برای آن که به یک نریتور حرفه‌ای تبدیل شوید نیاز است که قدم‌های مختلفی را بردارید، آشنایی کلی با اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک می‌تواند کمک کننده باشد.

در صورتی که در شهر تهران یا مشهد زندگی می‌کنید، می‌توانید از خدمات طراحی موشن گرافیک سلام گرافیک استفاده کنید.

4.3/5 - (6 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله