سناریو موشن گرافیک

سناریو موشن گرافیک (Motion graphics scenario)؛ به فرآیندی می‌گویند که سناریو، فرانامه، داستان یا روایتی از موشن گرافیک، پویا نگاشتار یا گرافیک متحرک است که می‌تواند در نهایت منجر به قطعه‌هایی از پویا نمایی یا فیلم دیجیتالی شود.

پایه و اساس یک ویدئوی تاثیرگذار و موفق است. سناریو ساخت موشن گرافی همان داستان یا روندی است که موشن گرافی قرار است طی کند تا به پایان برسد، به داستان موشن گرافیک سناریو گرفته می‌شود. در واقع این متن موشن گرافیک است که روش‌های ارتباط با مخاطب را مشخص می‌کند؛ از این‌رو باید چیزی فراتر از یک گفتگوی ساده باشد. طراحی سناریو کمک می‌کند که پیام ویدئو در قالب یک ساختار خاص و معین قرار گیرد. بنابراین قبل از نوشتن آن لازم است که فاکتورهایی همچون مدت زمان ویدئو، شخصیت کاراکترها و لحن آن‌ها، پیام و همچنین هدف اصلی به طور کامل مشخص شوند.

گرافیست‌ها برای ساخت موشن گرافیک از سناریو استفاده می‌کنند تا از طریق آن ایده‌ای را به تصویر بکشند و بتوانند پیام برند را به مخاطب منتقل نمایند. با توجه به این مطلب طراح باید ابتدا اصول اولیه فیلمنامه نویسی را فرا بگیرد تا بتواند یک موشن گرافیک حرفه‌ای را به کارفرما تحویل دهد.

توجه داشته باشید که فرقی نمی‌کند که از کدام مدل موشن گرافی استفاده می‌کنید، موشن گرافی 3 بعدی تولید کنید یا دو بعدی وجود یک سناریوی حرفه‌ای برای موشن گرافیک می‌تواند موفقیت را برای شما کسب کند.

نحوه نوشتن سناریو برای موشن گرافیک

برای این‌که بتوانید سناریو موشن گرافیک را با موفقیت بنویسید، باید ابتدا به چند پرسش اساسی در این رابطه پاسخ دهید. نخست باید بدانید که هدف از ساخت موشن گرافیک چیست؟ و قرار است که این ویدئو برای چه قشری نمایش داده شود؟

سپس لازم است که موضوع سناریو به طور کامل مشخص گردد. تنها در این صورت است که می‌توانید سوژه مورد نظر را به درستی برگزینید و فرآیند طراحی را آغاز کنید. پس از آن باید تعیین نمایید که قرار است چه رویدادها و حوادثی در سکانس‌های مختلف نشان داده شود. در نهایت نیز چهارچوب و روند داستان را مشخص کنید.

Scenario writing 2

می‌دانید موشن گرافیک چیست و از مزیت‌های موشن گرافیک برای کسب و کار خود خبر دارید؟

نکات طراحی سناریو موشن گرافیک

توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند که سناریوی موشن گرافیک را به صورت کاملاً حرفه‌ای بنویسید:

مدت زمان موشن گرافیک را مشخص کنید

طول موشن گرافیک تحت تاثیر فاکتورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین باید بدانید که مدت زمان پروژه کوتاه است یا بلند؟ همچنین قرار است چند مرتبه کات بخورد؟

پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید

ویدئوی موشن گرافیک برای مخاطبان ساخته می‌شود، پس توجه به سلیقه و پرسونای مخاطب اهمیت بسزایی دارد. اگر موشن گرافیک با توجه به جامعه هدف ساخته نشود، قطعاً نتیجه‌ای به جز شکست به دنبال نخواهد داشت. برای مثال ویدئویی که برای رده سنی کودکان است با موشن گرافیک طراحی شده برای قشر بزرگسال فرق می‌کند.

در سناریو نویسی موشن گرافیک، ایده نو داشته باشید

یکی از ترفندهای موفقیت برای سناریو نویسی، داشتن ایده نو است. یعنی برای اینکه بتوانید موفقیت را به چشم خود ببینید و آن را لمس کنید، باید ایده نو و کاملی داشته باشید. این ایده‌ها می‌توانند شما را نسبت به رقبا متمایز کنند.

قدرت داستان را در موشن گرافیک دست کم نگیرید

یکی از مسائلی که کار طراحی سناریو موشن گرافیک را با چالش مواجه می‌کند کمبود داستان است. البته وجود داستان بیش از حد نیز ممکن است که نوشتن سناریو را دشوار نماید. در شرکت‌های معتبری نظیر سلام گرافیک برای غلبه بر این مشکلات تیم طراحی جلساتی را برگزار می‌کنند و ساختار اصلی داستان در طی این جلسات کاملا مشخص می‌شود.

از جملات طولانی استفاده نکنید

به کار بردن جملات طولانی برای موشن گرافیک مناسب نیست؛ زیرا ذهن مخاطبان را درگیر می‌کند. از طرف دیگر طراحی آن برای گرافیست‌ها دشواری‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

صدای مناسب انتخاب کنید

اگر قرار است یک موشن گرافیک حرفه‌ای داشته باشید، انتخاب نریتور حرفه‌ای باعث می‌شود که کیفیت کاری داستان به میزان قابل توجه‌ای افزایش داشته باشد.

به هیچ وجه تقلید نکنید

اگر سناریو جالبی را در بیرون از کار خود مشاهده کردید و خوشتان آمد، به هیچ وجه تقلید نکنید. زیرا تقلید می‌تواند مخاطب را خسته کند، یعنی شما با تقلید فقط مخاطب خود را به یاد رقیب می‌اندازید و ممکن است بیش از حد او را خسته کنید. به همین دلیل به هیچ وجه تقلید نکنید.

تکرار مکررات و زیاده گویی نداشته باشید

نباید به هیچ وجه موارد تکراری در سناریو موشن گرافی دادشته باشید. به این دلیل که مخاطب از تکرار مکررات خسته شده و دیگر سناریو را دنبال نکند.

شرکت طراحی سناریو موشن گرافیک

سناریو نویسی برای موشن گرافیک مستلزم نگارش یک قصه جذاب است که این امر مهارت بسیاری را می‌طلبد. در واقع سناریو موشن گرافیک باید به نحوی طراحی شود که در مدت زمانی بسیار کوتاه و به شیوه‌ای آسان تمام مطالب مورد نظر را به مخاطب انتقال دهد. از این‌رو ضروری است پروژه طراحی موشن گرافیک به افراد متخصص سپرده شود تا بازدهی تبلیغاتی مطلوب باشد.

توجه داشته باشید که در زمان دریافت مشاوره رایگان ساخت موشن گرافیک در رابطه با نحوه بستن قرارداد موشن گرافیک و همچنین پس از دیدن نمونه کارهای موشن گرافی، شما با روند کلی ساخت آشنا خواهید شد.

آژانس تبلیغاتی سلام گرافیک با برخورداری از کادری مجرب طراحی سناریو موشن گرافیک را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد تا بازخورد خوبی از مخاطبان بگیرید. این طراحان برجسته با بهره‌مندی از متدهایی مانند روانشناسی رنگ‌ها و برگزیدن تصاویر متناسب با جامعه هدف به طراحی موشن گرافیک خواهند پرداخت، بنابراین تاثیرگذاری تبلیغات شما به حداکثر می‌رسد.

چنانچه گرافیست هستید و تمایل دارید که دانش خود را در زمینه طراحی موشن گرافیک و سناریو نویسی ارتقا دهید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی سایت سلام گرافیک شرکت کنید. این دوره‌ها زیر نظر اساتید برجسته برگزار می‌شوند و تمام اطلاعات لازم را برای سناریو نویسی در اختیار شما قرار می‌دهند.

Scenario writing 3

نحوه استفاده از داستان موشن گرافیک

اصولا پس از تولید داستان، نریتور داستان را می‌خواند، پس از تولید صدا و تصویرهای مورد نیاز با انواع نرم افزارهای موشن گرافیک، روند مچ کردن داستان در موشن انجام می‌شود. داشتن خورده داستان‌هایی برای ساخت لوگوهای متحرک و موشن نیز رایج است.

قوانین و مقررات سناریو نویسی موشن گرافیک

قوانین و مققرات سناریو نویسی موشن گرافیک بسیار موارد خاص و کاملی هستند که هر سناریو باید به آن‌ها پایبند باشد. در ادامه برای شما بسیاری از قوانین مثبت را برای شما بازگو می‌کنیم تا بتوانید در سناریو نویسی موفق باشید.

بایدهای سناریو نویسی موشن گرافیک

بایدهای سناریو نویسی موشن گرافیک به شرح زیر است:

  • اولین مورد مربوط به خلاقیت می‌شود.
  • سناریو بسیار ساده، مختصر و مفید که برای مخاطب قابل فهم باشد بنویسید.
  • همیشه به رده سنی مخاطبان خود اهمیت بدهید، زیرا علایق یک فرد 20 ساله با یک فرد 40 ساله بسیار تفاوت دارد.
  • همیشه اصول نگارشی را تا جای ممکن رعایت کنید و طبق استاندارد نگارشی پیش بروید.
  • از سئو غافل نشوید، سئو مهم‌ترین بخش است.

نبایدهای سناریو نویسی موشن گرافیک

نبایدهای سناریو نویسی موشن گرافیک به شرح زیر است:

اگر بخواهید تقلید کنید، هیچ جایی برای موفقیت ندارید.

سعی کنید ساده و گویا صحبت کنید و از کلمات سخت و گویش سخت بپرهیزید.

سعی کنید تکراری صحبت نکنید، زیرا برای مخاطب به شدت خسته کننده خواهد شد.

اضافه گویی را به طور کلی کنار بپ

در صورتی که نیاز به موشن گرافی دارید با بهترین استدیو طراحی گرافیک تماس بگیرید.

سناریو نویسی موشن گرافیک راهم انجام می‌دهید؟

بله شرکت سلام گرافیک، به صورت قوی و تخصصی دو حوزه نوشتن سناریو موشن گرافیک فعالیت دارد.

آیا سلام گرافیک در اجرای سناریو موشن گرافیک هم فعالیت دارد؟

بله ما به عنوان یک شرکت گرافیکی، می‌توانیم اجرای سناریو موشن گرافیک را هم انجام دهیم.

تمام اصولی که داده شد، قابلیت پیاده سازی دارند؟

بله؛ ما در شرکت طراحی سناریو موشن گرافیک سلام گرافیک، توانسته‌ایم در تمام سناریوهای ایجاد شده، اصول را به درستی از 0 تا 100 اجرا کنیم.

نوشتن سناریو طراحی موشن گرافیک چند روز زمان می‌برد؟

حداقل یک روز کاری و شاید کمتر و باتوجه به پیچیدگی پروژه شاید مدت زمان آن یک ماه طول بکشد.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

سوالات متداول

سناریو نویسی موشن گرافیک راهم انجام می‌دهید؟

بله شرکت سلام گرافیک، به صورت قوی و تخصصی دو حوزه نوشتن سناریو موشن گرافیک فعالیت دارد.

بله ما به عنوان یک شرکت گرافیکی، می‌توانیم اجرای سناریو موشن گرافیک را هم انجام دهیم.

بله؛ ما در شرکت طراحی سناریو موشن گرافیک سلام گرافیک، توانسته‌ایم در تمام سناریوهای ایجاد شده، اصول را به درستی از 0 تا 100 اجرا کنیم.

حداقل یک روز کاری و شاید کمتر و باتوجه به پیچیدگی پروژه شاید مدت زمان آن یک ماه طول بکشد.

5/5 - (2 امتیاز)
Scenario-writing-1
فهرست مطالب این مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *