موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یکی از مهم‌ترین راه‌های تولید تصاویر متحرک است. به وسیله موشن گرافی فیلم‌های خلاقانه‌ای برای برندها و مجموعه‌ها ساخته می‌شود. پس اگر بخواهیم به سوال موشن گرافی چی است پاسخ دهیم، موشن گرافیک هنر به تصویر کشیدن تصاویر به صورت فیلم و ویدئو است که رواج فراوانی پیدا کرده است.

موشن گرافیک چیست؟ موشن گرافیک به معنی تصاویر متحرک است، هر طرح گرافیکی که حرکت داشته باشد، به‌عنوان یک موشن گرافی محسوب می‌شود. طراحان ماهر با استفاده از ذهن خلاق خود این تصاویر متحرک را در نرم افزارهای گرافیکی پیشرفته می‌سازند. امروزه این ویدئوها به طور گسترده در تبلیغات مربوط به برندها، انواع سوشال مدیا، سایت‌ها و حتی در سینما و تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و دیزاین موشن گرافیک با بهترین استودیو طراحی؛ سلام گرافیک تجربه کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم نمونه کارهای موشن گرافی سلام گرافیک را ببینید.

موشن گرافی چیه؟

موشن گرافی از تصاویر متحرکی تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفتن این تصاویر و اضافه شدن نریشن، سناریوی موشن گرافی و… باعث می‌شود یک داستان مناسب برای تبلیغات پیاده سازی شود. موشن گرافی‌ها دارای انواع مختلفی اند، که در مقاله معرفی انواع موشن گرافی به آن پرداخته‌ایم.

توجه داشته باشید که نرخ موشن گرافی در سال 1402 رشد 50 درصدی داشته است!

انواع موشن گرافیک

معمولا هنر موشن‌ گرافیک را بر اساس کاربردهایی که دارد به انواع مختلفی دسته‌بندی و تقسیم‌بندی می‌کنند‌. دیدن نمونه کارهای موشن گرافیک باعث می‌شود که دید بهتری در رابطه با مدل‌های موشن گرافیک داشته باشید. در ادامه قصد داریم تا شما را با ۱۲ نوع موشن گرافیک و کاربردهایی که دارد آشنا کنیم:

  • ویدیوهای توصیفی

برای ساخت این نوع موشن گرافیک از نرم افزارهای طراحی سه بعدی و نرم افزارهای موشن گرافی استفاده می‌شود و طراح به کمک المان های جذاب و سه بعدی یک ویدیو حرفه‌ای می‌سازد. همچنین با به کار بردن‌ افکت‌های صوتی و موزیک‌، جذابیت ویدیو را دو‌چندان می‌کند. معمولا ویدیوهای توصیفی بیشتر برای موارد آموزشی یا تبلیغات خدمات و محصولات یک برند کاربرد دارند. در مقاله موشن گرافی چیست در رابطه با مزیت‌های موشن گرافیک اطلاعات کاملی بیان کرده‌ایم.

  •  برودکستینگ Broadcasting یا گرافیک پخش

برودکستینگ یا گرافیک پخش نوعی موشن گرافیک است که برای ساخت زیرنویس‌ها و اعلان‌هایی که در تلویزیون نمایش داده می‌شود، کاربرد دارد. سادگی، جذابیت گرافیکی و بصری، استفاده از رنگ‌های مناسب و به کار بردن فونت‌های جذاب و خوانا از جمله اصول مهمی است که هنگام طراحی و ساخت گرافیک پخش باید در نظر گرفته شود.

  • لوگو موشن

لوگو موشن نیز یکی از انواع گرافیک متحرک است که به کمک آن لوگو یک برند نمایش داده می‌شود. معمولا لوگو موشن به دلیل جذابیت بصری بالایی که دارد یک شیوه تبلیغاتی تاثیرگذار محسوب می‌شود. چون لوگو موشن در پلتفرم‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها، تیزرهای تلویزیونی و تلویزیون‌های تبلیغاتی سطح شهر نیز قابل نمایش است. داشتن یک سناریوی موشن گرافی حرفه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد.

  •  اینفوگرافیک

اینفوگرافیک نیز یکی از انواع گرافیک متحرک است که در زمینه‌های گوناگون مانند تبلیغات، گزارش‌دهی آماری، ساخت رزومه و سابقه کار، معرفی خدمات سازمان‌ها و مسائل آموزشی کاربرد دارد. در دیزاین و طراحی اینفوگرافیک نیز توجه به مسئله روانشناسی رنگ‌ها و استفاده المان‌های گرافیکی جذاب، اهمیت ویژه‌ای دارد.

  •  بازاریابی محصول

موشن گرافیک بازاریابی محصول در واقع یکی از زیر‌مجموعه‌های ویدیوهای توصیفی است. اما به طور انحصاری درباره یک محصول یا کالای خاص به مخاطب اطلاعات می‌دهد. در این نوع گرافیک متحرک، معمولا مراحل تولید یک کالا، مواد تشکیل‌دهنده، نحوه استفاده و کاربردهایی که دارد، نمایش داده می‌شود. معمولا از بازاریابی محصول نیز می‌توان در پلتفرم‌های مختلف همچون تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

اگر موشن گرافی یک نریشن حرفه‌ای داشته باشد بدون شک کیفیت کاری تا میزان قابل توجه افزایش پیدا می‌کند.

  • آیکون های متحرک

متحرک‌ سازی آیکون‌ها نیز از جمله انواع موشن گرافیک به حساب می‌آید که اغلب برای جذاب‌تر شدن محیط اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها کاربرد دارد. معمولا هنگامی که کاربر بر روی یک آیکون خاص کلیک می‌کند یا آن را لمس می‌نماید، آیکون مورد‌نظر به صورت جذاب و خاصی حرکت می‌کند. بدون شک این شیوه، گیرایی بصری صفحه سایت یا اپلیکیشن را دو‌چندان می‌کند.

  • انیمیشن های محیط کاربری (User Interface)

یکی از انواع موشن گرافیک، انیمیشن‌های‌گرافیکی متحرکی‌ است که در محیط کاربری سایت‌ها و نرم افزارها از آن‌ها استفاده می‌شود. به کار بردن گرافیک متحرک در محیط کاربری یک سایت یا نرم‌افزار، باعث جذاب شدن محیط گرافیکی و ارتباط راحت‌تر کاربر با محیط گرافیکی سایت یا نرم افزار می‌شود. البته این مسئله زمانی رخ می‌دهد که طراح مهارت و تجربه کافی در زمینه طراحی Motion graphics و استفاده از رنگ‌های جذاب را داشته باشد.

  •  گیف (GIF)

گیف یا همان ویدیوی کوتاه و بدون صدا، یکی از ابتدایی‌ترین انواع Motion graphics به حساب می‌آید که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. گیف‌ها به دلیل گیرایی بصری بالایی که دارند، مخاطب به راحتی با آن‌ها تعامل برقرار می‌کند. در نتیجه می‌توان برای بازاریابی و تبلیغات نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

  •  پرزنتیشن (presentation)

پرزنتیشن نوع دیگری از موشن گرافیک است که بیشتر برای سخنرانی یا ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌ها کاربرد دارد. معمولا در این نوع Motion graphics متن‌های نوشتاری، تصاویر، نمودارها و عناوین مقاله را به کمک ابزارهای موشن سازی، متحرک می‌کنند تا ارائه دهنده راحت‌تر بتواند منظور خود را به مخاطب منتقل کند.

  •  عنوان فیلم یا سریال

عنوان فیلم و سریال‌ها یکی از رایج‌ترین انواع موشن گرافیک است. به عبارتی می‌توان گفت ساخت عنوان برای فیلم و سریال‌ها یکی از مبناهای اصلی ساخت گرافیک‌های متحرک به شمار می‌رود.

  •  فیلم کوتاه

فیلم‌های کوتاه موشن گرافیک نیز یکی از انواع Motion graphics است. در واقع به کمک یک سناریو یا داستان کوتاه و با استفاده از المان‌های گرافیکی جذاب می‌توان یک فیلم کوتاه تهیه کرد و با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کرد. توجه داشته باشید که قرارداد طراحی موشن گرافی باید کاملا اختصاصی و این موارد در جلسه مشاوره موشن گرافیک باید بیان شود.

  • موشن گرافی‌های 3 بعدی

موشن‌های گرافی از رایج‌ترین موشن گرافی‌های جدید است. در مقاله موشن گرافی 3 بعدی در رابطه با این نوع از موشن گرافی‌ها اطلاعات کاملی بیان کرده‌ایم.

  •  موشن گرافیک واقعیت مجازی

منظور از موشن گرافیک واقعیت مجازی، نوعی تکنولوژی است که به کمک آن یک محیط واقعی را شبیه‌سازی می‌کنند. در واقع باید گفت طراح گرافیک با ترکیب سه عنصر المان‌های گرافیکی متحرک، صداگذاری‌های واقعی و نورپردازی‎‌های طبیعی یک فضای شبیه به واقعیت را خلق می‌کند.

مزیت‌های موشن گرافیک

استفاده کردن از موشن گرافیک مزیت‌های مختلفی را با خود به همراه دارد که از جمله این مزیت‌ها می‌توان ثبت هویت بصری قوی در ذهن مشتری در نظر گرفت. لوگو موشن‌ها نیز گونه‌ای کوچک از موشن گرافی‌ها هستند.

معایب استفاده از موشن گرافیک

در مقاله قرارداد موشن گرافیک در رابطه با این که یک قرارداد موفق چیست و در جلسات مشاوره موشن گرافی باید چه مواردی بیان شود اطلاعاتی را بیان کرده‌ایم.

کاربردهای موشن گرافی

موشن گرافیک در حال حاضر کاربرد گسترده‌ای در انواع شبکه‌های اجتماعی، سینما، تلویزیون، نمایش 3 بعدی بسته بندی، پرزنت درست بسته محصول طراحی شده، تبلیغات و مواردی از این قبیل دارد. به طور کلی مهم‌ترین کاربردهای این طرح‌های گرافیکی متحرک به شرح ذیل است:

  1. طراحی لوگوی گرافیکی

یکی از کاربردهای اصلی موشن گرافی‌ها برای طراحی لوگوهای گرافیکی است؛ زیرا این دسته از لوگوها توجه مشتریان را بهتر جلب می‌کنند. چنانچه آرم تجاری گرافیکی برندتان را در سایت خود قرار دهید، جذابیت آن افزایش یافته و مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت بیشتر می‌شود.

  • انتقال پیام

در موشن گرافیک‌ها صدا و تصویر برای انتقال پیام به کار می‌روند؛ بنابراین منتقل کردن اطلاعات به شکل ساده و موثر انجام می‌گیرد.

  • ساخت ویدئوهای آموزشی و تبلیغاتی

معمولا فروشگاه‌های آنلاین برای این‌که بتوانند فیلم آموزش محصول خریداری شده را به شیوه‌ای جذاب در اختیار کاربران قرار دهند، به سراغ موشن گرافی‌ها میروند. همچنین ویدئوها برای تبلیغات و بازاریابی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار، بازاریابی دیجیتال را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف ساده و در عین تاثیرگذار کرده است.

  • نمایش عنوان فیلم‌ها

بسیاری از کارگردان‌ها برای آغاز فیلم‌های خود موشن گرافیک را به کار می‌برند تا از این طریق بتوانند توجه مخاطبان را جلب نمایند.

از موشن گرافی در صنعت فیلم سازی استفاده‌های فراوانی می‌شود، از ایجاد جلوه‌های ویژه بصری گرفته تا دیگر موارد. حتی فیلم‌هایی تولید می‌شوند که برای کاهش هزینه از موشن گرافیک به صورت خاص در آن استفاده می‌شود.

  • دیزاین پست‌های شبکه‌های اجتماعی

صاحبان اکانت‌های بیزینسی در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای این‌که تعداد دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهند، پست‌ها را در قالب موشن گرافیک به اشتراک می‌گذارند. فرقی نمی‌کند که پست موردنظر آموزشی، طنز، خبری، تبلیغاتی یا هر چیز دیگری باشد؛ در هر صورت با استفاده از تصاویر متحرک می‌توان جذابیت آن را افزایش داد.

موشن گرافی‌ها به وسیله‌ نرم افزارهای خاص موشن گرافیک طراحی می‌شوند.

در صورتی که می‌خواهید موشن گرافی در تهران و موشن گرافی در مشهد را سفارش دهید همین حالا با ما تماس بگیرید.

شغل موشن گرافیک و میزان درآمد

یکی از شغل‌های پرطرفدار در میان طراحان گرافیک، شغل موشن گرافی است، درست است که تخصص موشن گرافی کمی سخت است و تسلط بر نرم افزارهای مختلفی گاهی پیچیده و مشکل می‌شود اما میزان درآمد این حرفه باعث شده است که طیف زیادی از طراحان حتی طراحان بسته بندی را به این سمت بکشاند.

4.1/5 - (8 امتیاز)
موشن گرافیک چیست
فهرست مطالب این مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *