انواع موشن گرافیک

معرفی انواع موشن گرافیک که باید بشناسید. جذابیت یا گیرایی بصری موشن گرافیک (Motion graphics) که به نام گرافیک متحرک نیز شناخته می‌شود، باعث شده تا مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. به همین دلیل از این هنر می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. اگر قصد تولید موشن گرافیک دارید پیشنهاد می‌کنم این مقاله که در رابطه با نوع‌های موشن گرافیک است را بخوانید. بهترین خدمات گرافیک را با ما تجربه کنید.

معمولا هنر موشن‌ گرافیک را بر اساس کاربردهایی که دارد به انواع مختلفی دسته‌بندی و تقسیم‌بندی می‌کنند‌. دیدن نمونه کارهای موشن گرافیک باعث می‌شود که دید بهتری در رابطه با مدل‌های موشن گرافیک داشته باشید. در ادامه قصد داریم تا شما را با ۱۲ نوع موشن گرافیک و کاربردهایی که دارد آشنا کنیم:

  • ویدیوهای توصیفی

برای ساخت این نوع موشن گرافیک از نرم افزارهای طراحی سه بعدی و نرم افزارهای موشن گرافی استفاده می‌شود و طراح به کمک المان های جذاب و سه بعدی یک ویدیو حرفه‌ای می‌سازد. همچنین با به کار بردن‌ افکت‌های صوتی و موزیک‌، جذابیت ویدیو را دو‌چندان می‌کند. معمولا ویدیوهای توصیفی بیشتر برای موارد آموزشی یا تبلیغات خدمات و محصولات یک برند کاربرد دارند. در مقاله موشن گرافی چیست در رابطه با مزیت‌های موشن گرافیک اطلاعات کاملی بیان کرده‌ایم.

  •  برودکستینگ Broadcasting یا گرافیک پخش

برودکستینگ یا گرافیک پخش نوعی موشن گرافیک است که برای ساخت زیرنویس‌ها و اعلان‌هایی که در تلویزیون نمایش داده می‌شود، کاربرد دارد. سادگی، جذابیت گرافیکی و بصری، استفاده از رنگ‌های مناسب و به کار بردن فونت‌های جذاب و خوانا از جمله اصول مهمی است که هنگام طراحی و ساخت گرافیک پخش باید در نظر گرفته شود.

  • لوگو موشن

لوگو موشن نیز یکی از انواع گرافیک متحرک است که به کمک آن لوگو یک برند نمایش داده می‌شود. معمولا لوگو موشن به دلیل جذابیت بصری بالایی که دارد یک شیوه تبلیغاتی تاثیرگذار محسوب می‌شود. چون لوگو موشن در پلتفرم‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها، تیزرهای تلویزیونی و تلویزیون‌های تبلیغاتی سطح شهر نیز قابل نمایش است. داشتن یک سناریوی موشن گرافی حرفه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد.

  •  اینفوگرافیک

اینفوگرافیک نیز یکی از انواع گرافیک متحرک است که در زمینه‌های گوناگون مانند تبلیغات، گزارش‌دهی آماری، ساخت رزومه و سابقه کار، معرفی خدمات سازمان‌ها و مسائل آموزشی کاربرد دارد. در دیزاین و طراحی اینفوگرافیک نیز توجه به مسئله روانشناسی رنگ‌ها و استفاده المان‌های گرافیکی جذاب، اهمیت ویژه‌ای دارد.

نکته: برای شرکت در دوره آموزش موشن گرافیک کافی است کلیک کنید.

  •  بازاریابی محصول

موشن گرافیک بازاریابی محصول در واقع یکی از زیر‌مجموعه‌های ویدیوهای توصیفی است. اما به طور انحصاری درباره یک محصول یا کالای خاص به مخاطب اطلاعات می‌دهد. در این نوع گرافیک متحرک، معمولا مراحل تولید یک کالا، مواد تشکیل‌دهنده، نحوه استفاده و کاربردهایی که دارد، نمایش داده می‌شود. معمولا از بازاریابی محصول نیز می‌توان در پلتفرم‌های مختلف همچون تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

البته پیش از انتخاب پیشنهاد می‌کنیم حتما در رابطه با هزینه طراحی موشن گرافی اطلاعات کاملی داشته باشید.

اگر موشن گرافی یک نریشن حرفه‌ای داشته باشد بدون شک کیفیت کاری تا میزان قابل توجه افزایش پیدا می‌کند.

  • آیکون های متحرک

متحرک‌ سازی آیکون‌ها نیز از جمله انواع موشن گرافیک به حساب می‌آید که اغلب برای جذاب‌تر شدن محیط اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها کاربرد دارد. معمولا هنگامی که کاربر بر روی یک آیکون خاص کلیک می‌کند یا آن را لمس می‌نماید، آیکون مورد‌نظر به صورت جذاب و خاصی حرکت می‌کند. بدون شک این شیوه، گیرایی بصری صفحه سایت یا اپلیکیشن را دو‌چندان می‌کند.

  • انیمیشن های محیط کاربری (User Interface)

یکی از انواع موشن گرافیک، انیمیشن‌های‌گرافیکی متحرکی‌ است که در محیط کاربری سایت‌ها و نرم افزارها از آن‌ها استفاده می‌شود. به کار بردن گرافیک متحرک در محیط کاربری یک سایت یا نرم‌افزار، باعث جذاب شدن محیط گرافیکی و ارتباط راحت‌تر کاربر با محیط گرافیکی سایت یا نرم افزار می‌شود. البته این مسئله زمانی رخ می‌دهد که طراح مهارت و تجربه کافی در زمینه طراحی Motion graphics و استفاده از رنگ‌های جذاب را داشته باشد.

  •  گیف (GIF)

گیف یا همان ویدیوی کوتاه و بدون صدا، یکی از ابتدایی‌ترین انواع Motion graphics به حساب می‌آید که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. گیف‌ها به دلیل گیرایی بصری بالایی که دارند، مخاطب به راحتی با آن‌ها تعامل برقرار می‌کند. در نتیجه می‌توان برای بازاریابی و تبلیغات نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

  •  پرزنتیشن (presentation)

پرزنتیشن نوع دیگری از موشن گرافیک است که بیشتر برای سخنرانی یا ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌ها کاربرد دارد. معمولا در این نوع Motion graphics متن‌های نوشتاری، تصاویر، نمودارها و عناوین مقاله را به کمک ابزارهای موشن سازی، متحرک می‌کنند تا ارائه دهنده راحت‌تر بتواند منظور خود را به مخاطب منتقل کند.

  •  عنوان فیلم یا سریال

عنوان فیلم و سریال‌ها یکی از رایج‌ترین انواع موشن گرافیک است. به عبارتی می‌توان گفت ساخت عنوان برای فیلم و سریال‌ها یکی از مبناهای اصلی ساخت گرافیک‌های متحرک به شمار می‌رود.

  •  فیلم کوتاه

فیلم‌های کوتاه موشن گرافیک نیز یکی از انواع Motion graphics است. در واقع به کمک یک سناریو یا داستان کوتاه و با استفاده از المان‌های گرافیکی جذاب می‌توان یک فیلم کوتاه تهیه کرد و با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کرد. توجه داشته باشید که قرارداد طراحی موشن گرافی باید کاملا اختصاصی و این موارد در جلسه مشاوره موشن گرافیک باید بیان شود.

  • موشن گرافی‌های 3 بعدی

موشن‌های گرافی از رایج‌ترین موشن گرافی‌های جدید است. در مقاله موشن گرافی 3 بعدی در رابطه با این نوع از موشن گرافی‌ها اطلاعات کاملی بیان کرده‌ایم.

  •  موشن گرافیک واقعیت مجازی

منظور از موشن گرافیک واقعیت مجازی، نوعی تکنولوژی است که به کمک آن یک محیط واقعی را شبیه‌سازی می‌کنند. در واقع باید گفت طراح گرافیک با ترکیب سه عنصر المان‌های گرافیکی متحرک، صداگذاری‌های واقعی و نورپردازی‎‌های طبیعی یک فضای شبیه به واقعیت را خلق می‌کند.

4.4/5 - (5 امتیاز)
محمد معین
محمد معین
محمد معین هستم، طراح کاراکتر هستم. تقریبا 7 سالی می‌شه که توی حوزه طراحی سه بعدی و کاراکتر مشغول به فعالیت هستم. در حال حاضر در استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک به عنوان طراح ارشد کاراکتر مشغول به فعالیت هستم. اینجا در رابطه با علایقم می‌نویسم.
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله