شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت به جهت معرفی افراد، شرکت‌ها و … و همچنین معرفی راه‌های ارتباطیشان به مشتری‌ها ارائه می‌شود. کارت ویزیت در دیکشنری آمریکایی Merriam Webster به معنای کارتی است که بر روی آن اطلاعات مرتبط به کسب و کار مانند نام و آدرس و مسئولیت فرد و … ثبت می‌شود. از طرف دیگر کارت ویزیت را می‌توان هویت یک شرکت و یا کسب و کار به حساب آورد، به همین دلیل است که تا به امروز و با افزایش تکنولوژی هنوز هم اکثر کسب و کارها حداقل یک نوع کارت ویزیت برای معرفی کسب و کار خود طراحی کرده، چاپ می‌کنند و آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. به جز معرفی کسب و کار از کارت ویزیت به جهت معرفی تخصص‌های فرد، ارائه کارت تخفیف برای محصولات و خدمات محصولات و نحوه تعامل دو طرفه بین دو فرد نیز استفاده می‌شود. شرکت گرافیکی سلام گرافیک مشاوره تخصصی و سفارش پروژه در این زمینه انجام می دهد.

کارت ویزیت‌ها معمولا دارای ساختار مستطیل شکل بوده و ابعاد استاندارد آن‌ها در ایران در حدود 8.5 در 4.5 سانتی‌متر است. گفتنی است در حال حاضر کارت‌های ویزیت را در اشکال مختلفی نیز چاپ می‌کنند و تنها در حالت مستطیل شکل نمانده‌اند. این دسته از کارت‌های ویزیت را می‌توان در دسته کارت‌های خلاقانه قرار دارد.

شاید تا به امروز شما تنها کارت ویزیت‌های چاپی را دیده باشید که دارای جنس‌ها و طرح‌های مختلفی هستند. از آن جایی که امروزه استفاده از گوشی‌های هوشمند بالا شده و بسیاری از این گوشی‌ها و یا سیستم‌های کامپیوتری خود استفاده مکرر می‌کنند، کارت ویزیت‌های دیجیتالی نیز به وجود آمده‌اند که با استفاده از ایمیل و … به دست افراد داده می‌شوند. گفتنی است با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی هنوز هم استفاده از کارت ویزیت‌های چاپی در بین مردم عمومیت بیشتری دارد.

کارت ویزیت‌ها در جنس‌های مختلفی چاپ می‌شوند که انتخاب جنس آن به نظر مشتری و بودجه‌ای که دارد برمی‌گردد. این جنس‌ها می‌تواند از نوع بافت‌دار، لمینت، سلفون، شیشه‌ای، PVC و معمولی باشد. کارت ویزیت‌های بافت‌دار دارای بافت پارچه‌ای مانندی هستند و امروزه بیشتر فورشگاه‌های لباس و یا تولیدی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند تا با نوع حرفه‌شان نیز تناسب داشته باشد. گفتنی است جنس این کارت ویزیت‌ها معمولا از کتان است. لمینت‌ها پوشش خاصی هستند که بر روی کارت ویزیت کشیده می‌شود تا رنگ و شکل آن به صورت ثابت باقی بماند. روکش‌های لمینت می‌تواند به صورت شفاف، مات، برجسته و یا معمولی باشد. کارت ویزیت‌های سلفون کارت‌های معمولی هستند که بر روی آن‌ها سلفون کشیده است. روکش‌های سلفون‌ها می‌توانند از نوع مات، مخملی و براق باشند که در این بین سلفون‌های مخملی به دلیل جنس جالبی که دارند، در بین مشتری‌ها طرفداران بیشتری دارند. کارت ویزیت‌های شیشه‌ای کارت‌های شفافی هستند که این میزان شفافیت با توجه به نظر مشتری می‌تواند تغییر کند. کارت ویزیت‌های PVC از معروف‌ترین کارت‌های ویزیت تولید شده است. این کارت‌ها دوست‌دار محیط زیست هستند و به دلیل محکم و ضد آب بودن در بین سفارش‌دهندگان طرفداران بیشتری دارند. کارت‌های پی وی سی می‌توانند به صورت متالیک، براق و یا مات تولید شوند. کارت‌های ویزیت معمولی نیز بدون روکش هستند و معمولا برای نوشتن به صورت دستی استفاده می‌شوند. همچنین خوب است بدانید که در برخی موارد خاص از جنس‌های چوبی و فلزی نیز در تولید کارت ویزیت‌ها استفاده می‌شود که به دلیل خاص بودن این دو نوع جنس کمتر از جنس‌های که پیشین ذکر شدند، قابل استفاده هستند.

از آن جایی که کارت‌های ویزیت محدودیت در فضای چاپ دارند، بهتر است از هر دو طرف آن استفاده شود به طوری که در یک طرف به معرفی اسم کسب و کار به همراه لوگو پرداخته و در طرف دیگر آدرس، شماره تلفن، ایمیل و … را درج کنید. برای این که برای کسب و کار خود کارت ویزیت خوبی داشته باشید، باید این کارت ویزیت دارای طراحی مناسبی باشد تا به کمک آن بتوانید توجه مخاطب را جلب کنید. برخی اصول طراحی کارت ویزیت وجود دارد که رعایت مجموع آن‌ها می‌تواند تاثیرگذاری کارت ویزیت را افزایش دهد. در ادامه به معرفی اصول طراحی کارت ویزیت پرداخته شده است.

  • خوانا و درشت بودن عنوان‌های اصلی یکی از مهم‌ترین اصول مرتبط به طراحی کارت ویزیت است. عنوان باید به قدری درشت باشد تا بیننده در نگاه اول با نام برند آشنا شود.
  • در کنار خوانا بودن عنوان، متن‌های نوشته شده نیز باید خوانا باشند تا مخاطبان به راحتی بتوانند اطلاعاتی که بر روی کارت ویزیت نوشته شده است را بخوانند. از این رو نوشته‌های چاپ شده بر روی کارت ویزیت نباید به قدری ریز باشد تا افرادی که عینکی هستند قادر به خواندن اطلاعات چاپ شده بر روی کارت ویزیت نباشند.
  • استفاده از تصاویر مناسب با شغل مربوطه نیز از دیگر مواردی است که در حین طراحی کارت ویزیت باید به آن توجه شود تا کارت ویزیت طراحی نامناسبی نداشته باشد. این تصاویر و یا به بیان دیگر وکتورها باید به صورت حرفه‌ای طراحی شوند تا بهترین تاثیر را بر روی مخاطب بگذراند.
  • استفاده از رنگ‌بندی مناسب نیز از دیگر اصول مهم طراحی کارت ویزیت است. رنگ‌بندی باید به گونه‌ای باشد تا چشم مخاطب در سریع‌ترین حالت ممکن بخش‌های مختلف کارت ویزیت را از هم تشخیص دهد.
  • استفاده از لوگوی برند بر روی کارت ویزیت می‌تواند تاثیرگذاری آن را در ذهن مخاطبین افزایش دهد.
  • در کنار تمامی موارد گفته شده در رابطه با طراحی، چاپ اطلاعات مهم نیز دارای اهمیت بالایی است تا طراحی کارت ویزیت و تاثیرگذاری آن به خوبی انجام شود. بهتر است تمامی اطلاعات مورد نیاز برای مشتریان بر روی کارت ویزیت چاپ شود و از چاپ اطلاعات غیر ضروری خودداری شود. از این اطلاعات می‌توان به معرفی حیطه کاری، نام شرکت و اطلاعات تماس مانند آدرس ایمیل، شماره تماس، آدرس وب‌سایت و … را اشاره کرد.
4.5/5 - (2 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.

2 پاسخ

    1. درود رضای عزیز … کارشناس های طراحی کارت ویزیت سلام گرافیک پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله