بروشور چیست؟

بروشور چیست و چه کاربردی دارد؟ بروشور یک دفترچه یا کتابچه کاغذی یا الکترونیکی است که با هدف بازاریابی و تبلیغات از آن استفاده می‌شود. کاربرد این بروشورها که به آن‌ها دفترک نیز گفته می‌شود، معرفی محصولات یا خدمات یک برند یا کسب‌وکار است. بروشورها انواع مختلفی دارند. بروشور تبلیغاتی از رایج‌ترین انواع آن‌ها به شمار می‌رود که برای تبلیغ یک کالا یا خدمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دنیای کسب‌وکارهای امروزی، با ساخت بروشور یکی از ابزارهای بسیار تاثیرگذار در بازاریابی را در دست خواهید داشت. شکل ظاهری صفحات بروشور به سبک و سیاق طراحی آن بستگی دارد بنابراین بروشور را می‌توان مشابه یک کتابچه یا حتی مجله نیز طراحی کرد.

چگونه بروشور درست کنیم؟ پیش از پاسخ به این سوال باید هدفتان از طراحی یک بروشور را به صورت دقیق مشخص کنید. آیا قصد تهیه یک بروشور آموزشی دارید یا می‌خواهید صرفا جنبه تبلیغاتی داشته باشد؟ این بروشور قرار است کجا توزیع شود؟ مخاطبین هدف این بروشور چه کسانی هستند؟ پس از پاسخ به این سوالات می‌توانید اولین قدم را برای طراحی یک بروشور کاربردی و تاثیرگذار بردارید. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به انواع بروشور، مزایا و کاربردهای آن تا انتهای این مقاله از استودیوی طراحی گرافیک سلام گرافیک با ما همراه باشید.

کاربرد بروشور چیست؟

اگر بدانید معنی بروشور چیست، درک کاربرد و موارد استفاده از آن چندان سخت نخواهد بود. بروشور که به آن دفترک، برگچه، نشریه یا جزوه نیز گفته می‌شود به‌طور معمول یک کتابچه حاوی اطلاعات مربوط به یک کالا یا خدمات است. اگرچه جنبه بصری بروشور از اهمیت بالایی برخوردار است، اما حین طراحی و ساخت یک بروشور نباید از هدف اصلی آن غافل شوید.

 بروشورها اساسا برای معرفی و شرح خدمات و محصولات شما طراحی می‌شوند؛ بنابراین پرداختن زیاد به جنبه‌های ظاهری و زیبایی این مجله‌های تبلیغاتی نباید مانع از انتقال هدف اصلی توسط آن‌ها شود. در ادامه به صورت مختصر به کاربردهای بروشور اشاره کرده‌ایم.

تهیه بروشور با مقاصد آموزشی

احتمالا بارها در مراکز مختلف آموزشی، اداری، درمانی مانند بیمارستان‌ها، آموزشگاه‌ها و… بروشورهایی را دریافت کرده‌اید که حاوی مطالب آموزشی بوده‌اند. این بروشورها بیش از آنکه جنبه تبلیغاتی داشته باشند، برای آگاهی بیشتر افراد جامعه از سوی ارگان‌های خاصی تهیه و توزیع می‌شوند.

تهیه بروشور تبلیغاتی

بروشور تبلیغاتی نوع دیگری از انواع بروشور است که به صورت مستقیم قصد دارد کالا یا خدمتی را تبلیغ کند. استفاده از این نوع دفترک‌های تبلیغاتی از سوی کسب‌وکارهای زیادی با استقبال مواجه شده است. جذابیت طراحی و عناصری که در طراحی بروشور تبلیغاتی به‌کار گرفته می‌شوند، در میزان اثرگذاری این تبلیغ نقش بسزایی دارد.

معرفی و شرح ویژگی‌های یک محصول یا خدمت

همراه با اغلب لوازمی که خریداری می‌کنید، یک بروشور در قالب دفترچه راهنما وجود دارد که حاوی مطالب و تصاویری است که سعی دارد نحوه استفاده یا نگهداری از آن محصول را به شما آموزش دهد. اگرچه هدف اصلی ساخت این نوع بروشور تبلیغاتی نیست اما هر آنچه که همراه با محصول خود ارائه می‌دهید، بیانگر حرفه‌ای بودن یا نبودن شماست و به صورت غیرمستقیم در حال تبلیغ محصول یا خدمتتان است. به همین خاطر توصیه می‌شود در طراحی و چاپ بروشور نسبت به نحوه طراحی و کیفیت چاپ حساسیت بیشتری داشته باشید.

ساخت بروشور معرفی شرکت

از دیگر کاربردهای بروشور می‌توان به معرفی یک شرکت، برند و بیزینس توسط این کتابچه‌ها اشاره کرد. هدف از طراحی این دسته از بروشور نیز تبلیغات است با این تفاوت که دیگر یک محصول یا کالا تبلیغ نمی‌شود؛ بلکه یک موسسه یا شرکت در حال معرفی خود است. این معرفی‌نامه می‌تواند حاوی سوابق کاری، رزومه شرکت و… باشد. توزیع این نوع بروشور در کنفرانس‌های کاری، سمینارها و نمایشگاه‌ها رایج است.

دیگر کاربردهای بروشور

در قسمت‌های قبل به بررسی کاربردهای اصلی بروشور پرداختیم؛ اما این دفترچه‌ها می‌توانند کاربردهای متعدد دیگری نیز داشته باشند. بروشورها کاغذهای منعطفی هستند که به راحتی تا می‌شوند؛ پس از آن‌ها برای ساخت یک منوی جذاب رستورانی استفاده کنید. همچنین مراکز گردشگری و توریستی می‌توانند به جای استفاده از کاغذهای ساده و غیرکاربردی، از بروشورها به منظور تهیه یک راهنمای گردشگری جذاب کمک بگیرند. به نظر شما این یک ایده کاربردی و موثرتر نیست؟!

انواع بروشور

انواع بروشور را می‌توان در دسته‌بندی‌های متفاوتی بررسی کرد. برای مثال بروشورها از نظر کاربرد، از نظر جنس، سایز، تعداد لت و… دارای انواع متفاوتی هستند. در یک بررسی کلی می‌توان انواع بروشور را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

انواع بروشور از نظر کاربرد

  • بروشور تبلیغاتی
  • بروشور آموزشی
  • بروشور معرفی محصول
  • بروشور معرفی شرکت یا موسسات

انواع بروشور از نظر سایز

انتخاب سایز بروشور به هدف شما از ساخت آن بستگی دارد. اگرچه محدودیت خاصی در چاپ بروشور با سایزهای متفاوت وجود ندارد؛ اما به هنگام چاپ بهتر است سایزهای استاندارد را در نظر داشته باشید تا کتابچه تبلیغاتی شما بیشترین میزان اثرگذاری خود را داشته باشد. سایزهای A4 و A5 سایزهای متعارف و پرکاربرد بروشور هستند. اما اگر می‌خواهید یک کتابچه مربعی شکل داشته باشید، استانداردترین ابعاد برای آن سایز 19 در 19 سانتی‌متر است.

انواع بروشوراز نظر نحوه تا کردن

اگر می‌خواهید یک بروشور خلاقانه داشته باشید، تا کردن‌های معمول و رایج بروشورها را فراموش کنید و از ایده‌های جدیدتر برای تا زدن آن کمک بگیرید. هنگام طراحی و سبک تا زدن بروشور بهتر است به کاربرد و هدف از ساخت آن توجه داشته باشید. برای مثال سبک تا زدن یک بروشور رسمی که قصد معرفی یک بیزینس را دارد، بهتر است متفاوت از یک بروشور آموزشی باشد.

انواع بروشور از نظر جنس

جنس کاغذ بروشور یکی از عوامل بسیار مهمی است که باید در نظر داشته باشید. انتخاب کاغذ به کاربرد بروشور و میزان بودجه شما بستگی دارد. کاغذ گلاسه ماندگاری و جذابیت بالاتری نسبت به دیگر انواع کاغذ دارد. توصیه می‌کنیم چند نمونه طراحی بروشور را مشاهده کنید تا بدانید کدام یک متناسب‌تر با اهداف مورد نظر شما است.

انواع بروشور از نظر تعداد لت

بروشورها به‌طور معمول به صورت دو لت یا سه لت طراحی می‌شوند. امکان چاپ بروشور تک برگ به صورت یک‌رو یا دورو نیز وجود دارد. انتخاب تعداد لت‌های یک بروشور به حجم مطالب، تصاویر و عناصری بستگی دارد که می‌خواهید آن‌ها را در بروشور خود چاپ کنید. بنابراین امکان افزایش تعداد لت‌های یک بروشور وجود دارد اما اگر می‌خواهید متعارف و استاندارد باشد، بهتر است تعداد لت‌ها را به بیش از سه عدد افزایش ندهید. اگر تعداد لت‌های بیشتری می‌خواهید بهتر است به جای بروشور اقدام به طراحی کاتالوگ کنید. تفاوت کاتالوگ و بروشور را در مقاله‌ای دیگر بررسی کرده‌ایم.

انواع بروشور از نظر پلتفرم توزیع

بروشورها می‌توانند کاغذی یا الکترونیکی باشند. بروشورهای الکترونیکی نسل جدید این کتابچه‌ها هستند که در پلتفرم‌های آنلاین مانند سایت‌های اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی توزیع می‌شوند. اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی بابت چاپ پرداخت کنید، می‌توانید از این نوع بروشور استفاده کنید.

مزایای ساخت بروشور

طراحی و ساخت یک بروشور چه مزایایی برای کسب‌وکارمان دارد؟ تعداد بیزینس‌ها هر روزه در حال افزایش است و این رقابت را سخت‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید جایی در میان رقبای کسب‌وکارتان داشته باشید، باید بتوانید از تمامی ابزارهای بازاریابی و تبلیغات که در دسترستان است، به نحواحسن استفاده کنید. مهم‌ترین مزایای تهیه بروشور عبارت است از:

  1. مقرون به صرفه است: بروشورها نسبت به بسیاری از دیگر ابزارهای تبلیغاتی اقتصادی‌تر هستند. قیمت طراحی بروشور و چاپ آن به عوامل متعددی بستگی دارد.
  2. تاثیرگذار است: این دفترچه‌ها دستتان را برای طراحی باز می‌گذارند. بنابراین اگر توانسته باشید طراحی جذابی پیاده سازی کنید، موفق به جلب توجه مخاطب خود خواهید شد.
  3. نشان هویت و اعتبار یک کسب‌وکار است: به هر اندازه که بتوانید اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری از خودتان به مشتری یا مخاطب بدهید، یک قدم به جلب اعتماد آن‌ها نزدیک‌تر شده‌اید. یک بروشور حرفه‌ای، گواه بر حرفه‌ای بودن شما در کسب‌وکارتان است.

معایب ساخت بروشور تبلیغاتی

تهیه و طراحی یک بروشور به خودی خود معایبی به همراه ندارد. اما به همان اندازه که ساخت یک بروشور حرفه‌ای می‌تواند بیانگر حرفه‌ای بودن شما باشد، ساخت یک بروشور غیرحرفه‌ای نیز اعتبار بیزینس شما را خدشه‌دار می‌کند. فراموش نکنید بروشور شما، رسانه تبلیغاتی شماست و قرار است در جایی که شما حضور ندارید، معرف شما و خدماتتان باشد؛ بنابراین باید توسط یک طراح بروشور حرفه‌ای طراحی شده باشد.

3.7/5 - (3 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله