بنر (banner) که چیزی شبیه به یک تابلو یا پرچم بوده، روشی برای انتقال یک پیام تبلیغاتی است که میتوان آن را مجموعی از تصویر، متن و المانهای گرافیکی دانست. بنر چاپی میتواند حاوی هرگونه المان تبلیغاتی از جمله یک متن، نماد یا لوگو باشد. برای مثال بیلبورد را میتوان نوعی بنر تبلیغاتی بزرگ دانست که مختص خیابانها، اتوبانها و آزادراهها است. تبلیغات بنری این روزها مورد توجه اغلب بیزینسهاست چراکه با هزینهای نه چندان زیاد میتوانید یک تبلیغ موثر و پربازده داشته باشید. از این بنرهای تبلیغاتی را میتوانید تقریبا هر جا که میخواهید نصب کنید. یک بنر از نظر کارایی مشابه با یک پوستر تبلیغاتی عمل میکند با این تفاوت که بنرها معمولا در سایز و ابعاد بزرگتری چاپ شده و روشهای چاپ آن نیز با چاپ پوستر متفاوت است.
اگر هنوز به درستی نمیدانید معنی بنر چیست به تابلوهایی که بر روی دیوار منزل خود نصب کردهاید فکر کنید؛ بنر را نیز میتوان یک تابلوی بزرگ دانست که حاوی محتوای تبلیغاتی است. مشتاق به طراحی بنر تبلیغاتی هستید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر و مطلع شدن از شریط سفارش طراحی بنر، از طریق شمارههای موجود در سایت با طراحان گرافیک مجموعه سلام گرافیک تماس بگیرید.
کاربرد بنر چیست؟
کاربرد طراحی بنر چیست؟ اگر به درستی درک کرده باشید که بنر چیه، رسیدن به پاسخ این سوال برایتان سخت نخواهد بود. احتمالا بارها و بارها انواع بنر را در سطح شهر و در اماکن مختلفی دیدهاید. بطور کلی میتوان کاربرد بنرها را به 3 دسته تقسیم بندی کرد:
- تبلیغات
- فراخوانی
- اطلاع رسانی
اصلیترین و مهمترین کاربرد این پرچمهای قابل نصب، تبلیغات است. شما میتوانید با کمک نصب بنرهای تبلیغاتی، یک کسبوکار، محصول یا خدمتی را تبلیغ کنید. اما کاربرد بنر همیشه هم تبلیغاتی نیست. بنرها ابزار مناسبی برای فراخوانی هستند. برای نمونه اگر قرار است در روز مشخصی رویداد ویژهای در مکانی برگزار شود، با چاپ یک نمونه بنر و نصب آن در سطح شهر میتوانید از افراد دعوت کنید تا در این رویداد شرکت کنند. همچنین میتوانید از آن برای انتقال پیامی در خصوص اطلاع رسانی استفاده کنید؛ برای مثال اگر فروشگاهتان به محل جدیدی منتقل شده است، با نصب یک بنر مشتریان خود را از این جابهجایی مطلع کنید.
موضوعی که بنرها را تا این اندازه پرکاربرد کرده است، امکان طراحی و ساخت آنها در جنس، ابعاد، اندازه و با طراحیهای مختلف است. بطوری که میتوان گفت در ساخت یک بنر محدودیت خاصی نخواهید داشت. تنها کافیست بدانید این بنر قرار است کجا نصب شود؛ سپس میتوانید متناسب با ابعاد و ویژگیهای آن فضا، بنر را طراحی، چاپ و نصب کنید.
معرفی انواع بنر
بنرها از نظر نحوه ساخت و پلتفرمی که در آن منتشر میشوند، به 2 دسته کلی تقسیم بندی میشوند:
- بنر چاپی یا بنر نصبی
- بنر اینترنتی، بنر سایت، وب بنر یا بنر دیجیتال
از روی اسم هر کدام، میتوان به راحتی کاربرد آنها را حدس زد. بنر چاپی، بنری است که تا به اینجای مطب راجعبه آن خواندید؛ یعنی بنرهایی که محتوای تبلیغاتی آنها بر روی سطحی از جنس pvc، وینیل، کاغذ یا مش چاپ شده و سپس به صورت عمودی یا افقی از محلی آویزان شده و نصب میشوند.
اما پلتفرم انتشار بنرهای اینترنتی که به آنها وب بنر (web banner) نیز گفته میشود، اینترنت است که میتواند سایتهای اینترنتی یا شبکههای اجتماعی باشد. انواع بنر چاپی با بنرهای اینترنتی کاربردی مشخص دارند؛ تنها تفاوت آنها در این است که بنر چاپی، چاپ شده و بر روی دیوار یا سر در محلی نصب میشود اما بنر اینترنتی در سطح اینترنت منتشر میشود و نیازی به چاپ فیزیکی آن نیست. در ادامه با انواع بنر چاپ شده و وب بنرها آشنا میشوید.
نمونههایی از طراحی بنر گیف تبلیغاتی را در سلام گرافیک میتوانید مشاهده کنید.
انواع بنر از نظر ساختار
یکی از رایجترین شیوه دسته بندی کردن بنرها، دسته بندی بر اساس نوع ساختار است. رایجترین نوع بنر بر اساس ساختار موارد زیر است.
- بنر خیابانی
- رول آپ
- پاپ آپ
- بنر نمایشگاهی
- بنر پرچمی
- استند نمایشگاهی
- استند خیابانی
- بیلبورد
- استرابورد
- و…
انواع بنر چاپی
بنرهای چاپی را نیز میتوان از چندین نظر دسته بندی کرد؛ مثلا جنس بنر، نوع نصب و شیوه قرارگیری آنها. در ادامه این دسته بندیها را مطالعه کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدام نوع از بنر چاپی بیشتر مناسب با حوزه فعالیت و کاری شماست.
انواع بنر چاپی از نظر جنس
بنرهای چاپی جنسهای مختلفی دارند و همین موضوع آنها را برای انواع تبلیغات مناسب کرده است. شاید بیشترین جنسی که از بنرها دیده باشید، بنرهای پلاستیکی بوده باشد اما بد نیست بدانید که این تابلوهای تبلیغاتی را میتوان بر روی بسترهای دیگری نیز چاپ کرد. انواع جنس بنر عبارت است از:
- پی وی سی
- پلاستیکهای معمولی
- وینیل
- فابریک
- مش
- کاغذ
بنرهایی از جنس پلاستیک معمولی و pvc جزو پراستفادهترین بنرهای چاپی هستند. درحالیکه بنرهایی از جنس مش قابلیت استفاده در هر مکانی را نداشته و کاربردهای خاص خود را دارند. اگر میخواهید بنر تبلیغاتی چاپی خود را در سطح شهر نصب کنید و نگران آفتاب، بارندگی، رطوبت و… هستید، توصیه میکنیم بنرهای پی وی سی را انتخاب کنید. این نوع از بنر چاپی مقاومت بسیار بالایی در برابر این عوامل آسیبزننده دارد.
انواع بنر چاپی از نظر محل نصب
بنرها را از نظر محل نصب نیز میتوان به دو دسته بنرهای داخلی و بنرهای خارجی تقسیم کرد. بنرهایی که هر روز در سطح شهر در گوشه و کنار خیابان مشاهده میکنید جزو بنرهای خارجی محسوب میشوند. برای مثال بیلبورد یک بنر خارجی است یا اگر یک فروشگاه به جا تابلوی تبلیغاتی یک بنر بر روی سر در مغازه خود نصب کرده باشد، در واقع در حال استفاده از یک بنر خارجی است.
اما بنرهایی که داخل استندهای تبلیغاتی چون خدمات طراحی استند رول آپ، پاپ آپ و استرابورد نصب میشوند جزو بنرهای داخلی محسوب میشوند. به خاطر داشته باشید که بنرهای خارجی به نسبت بنرهای داخلی بیشتر در معرض آسیب هستند به همین خاطر در انتخاب جنس بنر چاپی خارجی باید توجه بیشتری داشته باشید. اغلب برای تابلوهای بزرگ شهری از بنر فلکسی یا همان تابلو فلکسی استفاده میشود.
انواع بنر چاپی از نظر نحوه چاپ
بنرها در چاپ نیز به انواع متفاوتی تقسیم بندی میشوند. دستگاه چاپ بنر متفاوت بوده و دو روش رایج برای چاپ بنر وجود دارد که عبارت است از:
- چاپ افست بنر
- چاپ دیجیتال بنر
همچنین بنرها را میتوان به صورت عمودی یا افقی چاپ کرد. اینکه چاپ محتوای یک بنر عموی یا افقی باشد، به محل نصب آن بستگی دارد. برای مثال اگر بنر قرار باشد در قالب یک بیلبورد شهری نصب شود، قاعدتا چاپ آن نیز باید به صورت افقی صورت بگیرد. اما بنر استرابوردها به صورت عمودی چاپ و نصب میشوند. بنرهای استندهایی چون رول آپ و دیزاین استند پاپ آپ نیز به ابعاد و سایز آنها بستگی دارد.
انواع بنر از نظر شیوه استفاده
در یک دسته بندی دیگر، میتوان بنرها را از نظر نحوه استفاده از آنها نیز تقسیم بندی کرد. بنرهای چاپی از نظر نوع استفاده از آنها به 4 دسته تقسیم میشوند:
- بنر استندی (مانند بنرهایی که در استند رول آپ یا پاپ آپ قرار میگیرند.)
- بنر دیواری (بنرهایی که همانند پوسترهای تبلیغاتی بر روی دیوار نصب میشوند.)
- بنر پرتابل (بنرهای قابل حملی که میتوانید آنها را همراه خود جابهجا کنید؛ مانند بنرهای پرچمی)
- بنر اسپیسی یا اسپیس بنر (اسپیس نوعی سازه از جنس لولههای فلزی سبک است که به عنوان قاب اطراف بنر قرار میگیرد. اسپیس بنر در واقع به قاب بنر گفته میشود.)
انواع بنر سایت یا وب بنر
دیزاین بنر سایت نیز این روزها پرطرفدار است. بنر سایت خود دارای انواع متفاوتی است. بنر سایت را میتوان نوعی بیلبورد دیجیتال دانست که به جای نصب در خیابان، بر روی سایت شما قرار گرفته است. برای مثال تصور کنید یک سایت فروش ساعت دارید و میخواهید در یک مناسبت خاص، تخفیف ویژهای بر روی برخی از محصولات خود در نظر بگیرید. در چنین شرایطی چگونه میتوانید کاربرانی که وارد سایتتان میشوند را از این تخفیف آگاه کنید؟
بله؛ به سادگی! یک بنر طراحی میکنید که حاوی پیام تخفیف شماست؛ سپس این بنر را بر روی صفحه اصلی سایت خود قرار میدهید تا اولین چیزی باشد که کاربر با ورود به فروشگاه اینترنتی شما میبیند. همانطور که بنرهای چاپی انواع متفاوتی دارند، وب بنرها نیز از نظر نوع طراحی به چند دسته تقسیم میشوند که عبارتنداز:
- بنر سایت ساده
یک بنر اقتصادی است که با پرداخت هزینه مناسب به طراح گرافیست، میتوانید از وی درخواست طراحی آن را داشته باشید.
- بنر سایت اختصاصی
قیمت طراحی بنر به صورت اختصاصی از یک بنر ساده بیشتر است چراکه این بنر به صورت اختصاصی برای یک رویداد خاص و با توجه به ویژگیهای سایت شما طراحی میشود.
- بنر سه بعدی سایت
جزو بنرهای شیکی هستند که میتوانید در یک سایت اینترنتی مشاهده کنید. بنر سه بعدی برای زمانی مناسب است که بخواهید توجه کاربران را به محتوای تبلیغاتی خود جلب کنید.
- بنر فتومونتاژ سایت
اگر میخواهید با کمک چند تصویر که به ظاهر ارتباطی با یکدیگر ندارند، اما به بهترین شکل ممکن پیام خود را به مخاطب میرسانند؛ توجه کاربر را جلب کنید بهتر است اقدام به طراحی بنر سایت فتومونتاژ کنید.
- بنر سایت ثابت
همانطور که از نامش پیداست، این بنر ثابت بوده و محتوای آن تغییری نمیکند. به عبارتی مشابه با یک عکس با یک محتوای تبلیغاتی است.
- بنر سایت متحرک
بنرهای متحرک برخلاف بنر ثابت، در تمام مدت یک محتوای ثابت را به نمایش نمیگذارند. به بنرهای متحرک گیف یا موشن بی صدا نیز گفته میشود. طبیعتا طراحی یک بنر متحرک پرهزینهتر است.
- بنر سایت با هدف CTA
اگرچه تبلیغات، فراخوانی و اطلاع رسانی از اهداف مشترک طراحی بنر چاپی و بنر سایت هستند اما وب بنرها یک هدف ویژه دیگر نیز دارند و آن هم دعوت اقدام به عمل، کال تو اکشن یا CTA است. برخی از بنرهایی که بر روی سایتهای اینترنتی مشاهده میکنید با هدف دعوت به انجام یک اقدام مشخص طراحی شدهاند.
از بنرهای چاپی کجا میتوان استفاده کرد؟
تبلیغات بنری هر جایی که بخواهید قابلیت استفاده دارد. برای مثال این بنرها را میتوانید در قالب استندهای خیابانی، بیلبورد، استرابورد و… در خیابانها، آزادراهها و اتوبانها نصب کنید. بنرهای نمایشگاهی نیز به آن دسته از بنرهایی گفته میشود که ویژه محیطهای نمایشگاهی طراحی و چاپ میشوند. از دیگر مکانهایی که در آنجا میتوان از بنر چاپی استفاده کرد باید به موارد زیر اشاره کرد:
- سالنهای همایش
- کنفرانسها
- محیطهای آموزشگاهی، مدارس، دانشگاهها و…
- تبلیغات خیابانی
- و…
همین حالا سفارش طراحی و چاپ بنر انتخاباتی را در سلام گرافیک ثبت کنید.