طراحی بسته بندی سوغاتی

طراحی بسته بندی سوغاتی باید به چه صورتی باشد؟ بهترین بسته بندی سوغاتی چه ویژگی‌هایی دارد؟ بسته بندی سوغاتی مناسب دیده‌اید؟ اگر تولید کنند محصولات سوغاتی هستید، با ما همراه باشید. سوغاتی دادن یکی از رسومات دیرینه در دنیاست. کالایی که افراد از مسافرت‌ با خود به همراه می‌آورند سوغاتی خوانده می‌شود. این ره‌ آورد سفر هم برای زنده نگه داشتن یاد و خاطرات خوش مسافرت و هم برای هدیه دادن به دوستان و آشنایان و شریک کردن آنها در لذت سفر کاربرد دارد. بنابراین بسته بندی سوغاتی می‌بایست برازنده این حسن نیت و ابراز محبت به عزیزان باشد. از این رو طراحی بسته بندی سوغاتی یکی از حساس‌ترین شاخه‌های فنی و هنری در صنایع بسته بندی می‌باشد. برای سفارش طراحی بسته بندی به تیم سلام گرافیک با شماره 09355054580 تماس بگیرید. از قیمت طراحی بسته بندی با خبر شوید. 

طراحی بسته بندی سوغاتی
سفارش طراحی بسته بندی سوغاتی

hi-graphic

ارتباط تنگاتنگ سوغاتی و گردشگری

سوغاتی با گردشگری و سفر متولد شد، زیرا اساسا سوغات، ارمغان سفر است. همانطور که می‌دانید گردشگری پتانسیل بالایی در توسعه اقتصاد کشورهای مختلف دارد، به همین دلیل صنعت توریسم توسط مسئولین جوامع مختلف در برنامه ریزی‌های درازمدت به صورت ویژه مورد توجه می‌باشد. گردشگری داخلی و خارجی هر یک به نحوی در توسعه اقتصاد، فرهنگ و هنر جوامع بومی تاثیر گذار است. همچنین استفاده بهینه از محصولات نمادین هر منطقه و کاربرد بهترین طراحی بسته بندی سوغاتی که متناسب با فرهنگ و تاریخ غنی ایران باشد، می‌تواند تجربیاتی لذت بخش در مصرف کننده ایجاد کند و زمینه ساز حضور گردشگران بیشتر در کشورمان خواهد بود.

انواع سوغاتی و طراحی بسته بندی مناسب آن

گردشگری چندین شاخه مختلف دارد از جمله، فرهنگی، تاریخی، طبیعت گردی، تجاری و غیره. سوغاتی و آنچه به عنوان هدیه سفر از بازار شهرهای ایران خریداری می‌شود عمدتا در حوزه گردشگری فرهنگی جای‌ می‌گیرد. در ادامه چند گروه بزرگ سوغاتی را با هم بررسی می‌کنیم:

آثار هنری و صنایع دستی؛ این دسته از سوغاتی‌ها بسیار گسترده می‌باشند از جمله انواع نقاشی‌های مینیاتوری، فرش‌های دست بافت، خاتم کاری، میناکاری، ظروف سفالی و سرامیکی، لوازم تزئینی و کلی سوغاتی دیگر که بسته به فرهنگ و هنر هر جامعه متغیر است. این هدایای دوست داشتنی نزد بسیاری از افراد به خصوص گردشگران خارجی محبوب است. طراحی بسته بندی این آثار نیز به عنوان سوغاتی ترجیحا با الهام از طرح‌های باستانی ایران انجام می‌شود.

سوغاتی‌های خوردنی؛ انواع خوراکی‌های خوشمزه همچون شیرینی‌جات مختلف، ادویه، خشکبار و غیره در شهرهای ایران عرضه می‌شود که مختص همان منطقه است. از نام آورترین سوغاتی‌های کشور عزیزمان می‌توان به زعفران و پسته اشاره کرد که شهرت جهانی دارد. همچنین گز و پولکی در اصفهان، باقلوا در یزد، خرما در جنوب و بیشمار خوراکی دیگر در جای جای ایران وجود دارد که توسط مسافران داخلی و خارجی به عنوان سوغاتی خریداری می‌شوند. طراحی بسته بندی سوغاتی‌های خوردنی باید بر مبنای 3 ویژگی مهم صورت بگیرد:

  • خاص و تاثیرگذار باشد.
  • استانداردهای بهداشتی را داشته باشد.
  • قیمت تمام شده محصول را چندان افزایش ندهد.

سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی؛ ایران جزء کشورهایی است که از نظر زمین شناسی تنوع زیادی داشته و غنی از کانی‌های با ارزش می‌باشد. وقتی یک شهر یا کشور به داشتن معادن خاصی شهرت می‌یابد، مسافرت به آن مناطق نیز خرج روی دست گردشگران می‌گذارد! از معروف ترین هدایای این دسته می‌توان فیروزه نیشابور، زمرد کرمان، عقیق شجر بمرود در خراسان جنوبی و مروارید خلیج فارس را نام برد. در واقع سنگ‌های قیمتی جزء گرانترین سوغاتی‌هایی است که می‌توان از سفر به ارمغان آورد. از این رو طراحی بسته بندی این گروه از سوغاتی‌ها بدون محدودیت، با بیشترین ظرافت و بهترین کیفیت انجام می‌گیرد تا درخور هدیه گران قیمت درون آن باشد. لذا دست طراحان در زمینه انتخاب جنس، زمان و هزینه نهایی بسته بندی باز است.

سوغاتی‌های مذهبی؛ این دسته از هدایا در شهرهای مذهبی همچون مشهد و قم عرضه می‌شود.کالاهای مختلفی از جمله، مهر و تسبیح، سجاده، چادرنماز، کتاب‌‌های دینی، انواع عکس و تابلوی مذهبی و غیره را می‌توان به این دسته اختصاص داد. معمولا طراحی بسته بندی این گروه از سوغاتی‌ها بر مبنای الگوهای مذهبی انجام می‌شود. به عبارتی در شکل هندسی، تصاویر گرافیکی و یا نوشته‌های روی بسته بندی از طرح‌های مرتبط با عقاید دینی استفاده می‌شود. نکته مهم اینکه سوغاتی‌های مذهبی را می‌توان در ترکیب با خوراکی‌های خاص شهرهای مذهبی درون یک پکیج عرضه کرد.

کفش، کلاه، لباس؛ این دسته از سوغاتی‌ها را در تمامی شهرهای دنیا می‌توان یافت که توسط بسیاری از مسافران برای کادو دادن خریداری می‌شود. طراحی بسته بندی سوغاتی مخصوص این گروه می‌تواند بدون محدویت و با استفاده از انواع رنگ‌ها و شکل‌های خلاقانه انجام شود البته می‌بایست سلیقه گروه‌های سنی مختلف مدنظر باشد تا مورد پسند کودکان، جوانان و بزرگسالان قرار بگیرد. همچنین می‌توان از طرح‌های مورد علاقه خانم‌ها و آقایان برای ایجاد جاذبه بر روی بسته بندی استفاده کرد. لازم به ذکر است اگر از انواع کفش، کلاه و لباس محلی برای آماده کردن یک پکیج باارزش مخصوص سوغاتی استفاده شود و در طراحی بسته بندی آن، نمادهای همان شهر به کار رود، جذابیت فوق العاده‌ای خواهد داشت.

اکسسوری‌ها؛ لوازمی مانند دستبند، انگشتر، زیورآلات، عینک آفتابی، عصا، کراوات، کیف و غیره که به عنوان اکسسوری شناخته می‌شوند گزینه‌های خوبی برای هدیه دادن هستند. این دسته از کالاها در تمامی شهرها برای مردم بومی و مسافران عرضه می‌شود. مزیت این گروه از سوغاتی‌ها، رنج قیمتی گسترده آن است به طوری که ارزان‌ترین و گران‌ترین هدایا را می‌توان در این دسته از کالاها پیدا کرد. خلاقیت و نوآوری در طراحی بسته بندی این محصولات حتی اگر کیفیت و قیمت محتوای آن پایین باشد، ضرورت دارد زیرا خاصیت اکسسوری‌ها جذابیت است. کسانی که از این محصولات استفاده می‌کنند چشمان تیزبینی داشته و به ظاهر خود و همچنین هدیه‌ای که دریافت می‌کنند بسیار اهمیت می‌دهند. لذا یک اکسسوری در جایگاه سوغاتی، علاوه بر کیفیت و زیبایی که شایسته عزیزانمان باشد، باید درون یک بسته بندی چشم نواز قرار بگیرد.

تیم حرفه‌ای طراحی بسته بندی سوغاتی

طراحی بسته بندی سوغاتی هنری است که برای افراد مختلف اهمیت دارد از جمله تولیدکنندگان محصولاتی که به عنوان سوغاتی خریداری می‌شود، فروشگاه‌های عرضه کننده انواع سوغاتی، مردم محلی،گردشگران، دوستان و خانواده گردشگران! و همچنین دولت‌ها و فعالین در حوزه صنعت توریسم… بنا براین برای سفارش طراحی بسته بندی سوغاتی، مراجعه به یک گروه متخصص الزامی است تا هم به توسعه تجارت و اقتصاد داخلی کشور کمک شود و هم در معرفی فرهنگ غنی ایران به دنیا سربلند باشیم. استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک همواره در تلاش است تا با تخصصی کردن حوزه فعالیت‌هایش، بهترین کیفیت خدمات را به مشتریان عزیز ارائه دهد.

شکل کلی و چهارچوب محصول در طراحی بسته بندی از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع شکل دایره، مربعی و دیگر اشکال به بسته بندی شکل می‌دهد و فضای لازم برای بسته بندی محصول تعیین می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در هنگام خرید محصول توجه مشتری را به خود جلب کند طرح و رنگ به کار رفته بر روی بسته بندی محصولات است. انتخاب این موارد در طراحی بهتر است با کارشناسی و شناخت بازار هدف و مخاطبین شکل بگیرد.